Recenze: Toulavá kamera – toulejte se po České republice

Česká republika ukrývá bezpočet zajímavých míst a to i tam, kde byste je vůbec nečekali. A nemluvíme o těch proslulých památkách, jako jsou hrady, kopce a zámky, které navštěvují denně zástupy místních i zahraničních turistů. Jedná se spíš o rarity, o kterých se až tolik nemluví a neví, ale přesto stojí za vidění.

Nemusí to být ani žádná velká věc, stačí třeba takový uranový důl, starobylá sklárna, pevnost, přehrada nebo broumovský výběžek a hned máte o spoustu zajímavých zážitků postaráno. Právě o tyto zážitky se starají pravidelně každý týden moderátoři pořadu Toulavá kamera ve vysílání České televize Iveta Toušlová a Josef Maršál. A protože má pořad opravdu dlouhou tradici, rozhodli se jej autoři přiblížit divákovi.

Prvním krokem byl už před několika lety nastartovaný cyklus sběratelských DVD s celými odvysílanými díly. Díky tomu jste mohli mít doma věrného rádce, pokud jste potřebovali vymyslet zajímavou lokalitu na výlet. Ale čas jde dál a i pořad Toulavá kamera jde s dobou. A právě proto se rozhodli v televizi přiblížit zajímavosti i rodinám a vytvořili stejnojmennou deskovou hru.

Hru si vzalo pod křídla nakladatelství Freytag & Berndt, které ji připravilo do kvalitativně velice zajímavého zpracování. Autor zmíněný není, takže předpokládáme, že se na jejím vývoji podílel kolektiv autorů. Grafika ani otázky nebyly velkým oříškem, protože obojí bylo převzaté ze samotného pořadu. Desková hra Toulavá kamera spatřila světlo světa v roce 2010, ale bohužel o ní moc lidí neví. I to byl jeden z důvodů, proč jsme se na ni rozhodli napsat podrobnou recenzi.

Už na víku krabice na vás hravě pomrkává mapka České republiky, po které šlapou moderátoři Iveta Toušlová a Josef Maršál a zvou vás dovnitř. Jejich nabídku k otevření balení samozřejmě rádi využijeme a podíváme se společně, co se uvnitř nachází.

V opravdu pevné a velice těžké krabici toho najdeme na jednoduchou českou hru překvapivě velké množství komponent. Z kartonových archů vycvakáte kulaté žetony s nápisy krajských měst, která mají každý odlišnou barvu. K nim pak ke každému patří také úctyhodná hromádka karet. Těch je dohromady 494, sice nejsou ze silného papíru, ale přesto tvoří většinu hmotnosti samotné krabice.

Uvnitř nemůže chybět samozřejmě ani rozkládací hrací plán, který vypadá pevně a mohl by vydržet i častější užívání. Vše doplňuje šestistěnná kostka a list pravidel, který může být stručný. Toulavá kamera totiž rozhodně není žádná hra pro strategické mágy a její princip je naprosto jednoduchý.

Všichni hráči se usadí pohodlně u stolu a mezi sebe rozloží mapu České republiky. Na té najdou barvou zvýrazněná krajská města a také spoustu dalších důležitých měst, které v rámci Toulavé kamery mají turistům co říct. Jednotlivá města jsou propojena pavoukem cest, který bude sloužit pro přepravu jednotlivých hráčů.

Vedle hracího plánu připravíte nejen hrací kostku, ale především roztříděné kulaté žetony i hromádky karet. Obojí samozřejmě podle barev. U karet to není tak obtížné, ale pokud jste si při prvním vycvakání zamíchaly žetony, pak strávíte docela dost času jejich tříděním. Doporučujeme je pro další partie rozdělit podle barev, výrazně to uspíší přípravu celé partie.

Každý z hráčů si samozřejmě musí vybrat figurku svojí oblíbené barvy a postavit ji do našeho hlavního města. To tvoří nejen startovní, ale také cílový bod celé partie Toulavé kamery.

A jak bude hra probíhat? Každý hráč jednoduše v rámci svého tahu hodí šestistrannou kostkou. Hozené číslo představuje vzdálenost, kterou jeho figurka je v daném tahu schopna ujet. Pohyb po České republice je rychlostně nevyrovnaný, do cesty vám vstupují nejen dlouhé obce, kde musíte jet 50 km/h, ale především výmoly, kolony, uzavírky a objížďky. Však vaše představivost už určitě pracuje sama.

Jeden puntík na kostce odpovídá přesunu z jednoho města do sousedního po některé z předkreslených tras. Musíte vždycky využít celé na kostce hozené číslo. Pokud tedy potřebujete přistát v některém konkrétním městě, můžete využít hned několika různých tras, kudy se do města dá dostat a tak si prodloužit nebo zkrátit cestu na správnou délku.

Vaším cílem jako turisty je totiž navštívit každé z krajských měst a získat tam skalp jednoho z míst, která se vyskytly ve vysílání Toulavé kamery. K tomu potřebujete správně odpovědět na jednu záludnou otázku se třemi možnostmi. Na kartě je kromě správné odpovědi uvedeno také číslo DVD, na kterém se touto lokalitou zabývali v původním pořadu.

Za správnou odpověď dostanete jeden kulatý žeton odpovídající barvy. Ty se vám budou postupně hromadit a až jich konečně budete mít všech dvanáct, můžete vyrazit do hlavního města a tam zakončit svoji pouť odpovědí na finální otázku. Ten, komu se celá tato trasa podaří v nejkratším čase ze zúčastněných, se stane nejlepším poutníkem České republiky pro danou partii.

Toulavá kamera je jednoduchá kvízová hra, která velmi šikovně sází na méně známé turistické lokality. Právě v nich je zakopané kouzlo této hry. Zahrajete si ji ale nejen ve chvílích, kdy budete potřebovat tip na výlet. Všichni se samozřejmě nejvíc těší na otázky ze svého okolí, to je přímo logické. Proto nás velmi potěšilo, že přímo na mapě je uvedené naše malé městečko Bystřice nad Pernštejnem, kde sídlí naše redakce DeskoveHry.com.

Co se týče samotného herního principu, pak Toulavá kamera vychází z ověřeného systému deskovkové klasiky Trivial Pursuit, tedy chození po cestičkách, odpovídání na otázky a sbírání odměn za správné vědomosti. Můžete si však navíc zahrát také takzvanou logistickou variantu, v níž se pouze putuje po republice a neodpovídá se na otázky.

Zpracování hry jsme chválili už při výčtu komponent. Přes velký počet barev jsou výborně odlišené a nebudou se vám vůbec plést. To si zaslouží určitě pochvalu, protože vhodné odstíny není jednoduché najít. Karty jsou opravdu poctivé a tvrdé, takže se s nimi dobře manipuluje. Jen ty žetony jsou trošku tenčí, než by mohly být, ale zase nezabírají tolik místa v hromádkách.

Srdcem Toulavé kamery jsou otázky a tak vás bude určitě zajímat jejich obtížnost a obsah. Můžeme vám s klidným svědomím říct, že odpověď na ně budou znát napoprvé asi jen znalci nebo pravidelní diváci Toulavé kamery. Bohužel se tím ze hry stává často jen tipovací soutěž, kdy se snažíte odhadnout nejpravděpodobnější odpověď. Pro představu uvedeme příklad: V Klášterci nad Orlicí leží nedaleko osady Čihák přes Divokou Orlici kamenný most s jedním obloukem. Odkud pocházeli dělníci, kteří ho postavili?

Ale právě ta vysoká obtížnost zaručuje dlouhou trvanlivost hry a také poučení, které poskytne všem zúčastněným. Touto obtížností je rovnou daný také dosah hry v rámci věkové kategorie. Obtížností se dá Toulavá kamera přirovnat možná k AZ Kvízu od DinoToys a doporučili bychom tedy hru nejdříve od takových 13 či dokonce 14 let.

Protože v průběhu partie sbíráte žetony třinácti měst, může se partie docela protáhnout. Zvlášť, pokud nevíte správné odpovědi na spoustu otázek a budete hrát na pravidlo, že nesmíte dvakrát za sebou navštívit jedno město. Pokud vám bude tato délka vadit, můžete zavést jednoduché vylepšení. Hráči dostanou limit počtu žetonů, který musí získat. Už v tu chvíli se mohou vydat do Prahy a získat vavříny za vítězství.

Je ovšem naprosto jisté, že v sekci znalostních her se Toulavá kamera neztratí. Z řady vystoupí nejen vynikajícím zpracováním, ale především obsahem, který je vhodný pro všechny, kdo rádi poznávají nové kouty naší malé země.

+ velké množství otázek
+ zajímavé tipy na výlet
+ propojení s oblíbeným TV pořadem