Recenze: Vzhůru na ledový palác aneb věčná zima v Ledovém království

vzhuru-na-ledovy-palac-01

Na cestu se nás vydalo pět. Ale já princi Hansovi nevěřím. Obě sestry princezny hltají každé jeho slovo, ale můj oranžový nos říká, že s ním je něco v nepořádku. Vyprávěl mi o létě a něco v jeho pohledu se mi nelíbilo. Jako by se mi smál. Ten šlechtic není upřímný, ani co by se za můj uhlík na bříšku vešlo. Musím na něj dát pozor, ať něco neprovede!

Spolu s Olafem se i my vydáme zasněženou krajinou. Ve hře Vzhůru na ledový palác je cílem střed království Arendelle. Všechno to samozřejmě spadá pod licenci firmy Disney a jejich ohromně úspěšného filmu Frozen (Ledové království). Novou hru si pro nás připravil designér Janet Kneisel, ilustrace vyšly z týmu Rettig Design a celé to dali dohromady ve firmě Ravensburger.

Jedná se o středně velkou krabici, ve které je třídílný kartonový plán. Ten představuje cestu s očíslovanými políčky od jedničky po sedmnáctku. Na konci pak hráči ještě přiloží prostorový cíl – ledový hrad složený ze dvou dílků. Po cestě čekají obrázky známých postav z filmu, ale hráči na sebe nevezmou tentokrát roli žádného z hrdinů.

vzhuru-na-ledovy-palac-06

Postavičky budou totiž závodit pokaždé všechny. Jsou tu převedeny do podoby figurek z tvrdého papíru, s ilustracemi na obou stranách, které je třeba umístit do plastového stojánku a postavit na startovní políčko. Jednotliví účastníci partie si každý vylosují svůj žeton s obrázkem postavy, které bude fandit, tajně se na něj podívá a ponechá si tuto informaci jen pro sebe.

V rámci tahu hráč hodí trojicí kostek. Barva určí, která postava se posune. Hráč si pak z ostatních dvou kostek může vybrat číslici, o kterou právě tohoto hrdinu (hrdinku) posune vpřed na společné trase. Bílá barva umožňuje hráči, aby si sám vybral postavičku, kterou pohne. Puntíky jsou ale přítomné na dvou kostkách – jedna nabízí kombinaci bílé barvy a číslic, druhá pak je čistě barevná. Hráči tak ve svém tahu budou mít možnost dokonce pohybovat dvěma postavičkami v jednom tahu.

Speciální dvě políčka na trase posouvají hrdinu vpřed (trolové) nebo zpět (sněžné monstrum). Pokud pohybující se postava zastaví na tomto políčku, hráči se musí řídit pravidly a posunout hrdinu o další krok nebo dva.

vzhuru-na-ledovy-palac-03

Hráči se snaží pohyby manipulovat tak, aby právě jejich figurka (ta, jejíž žeton dostali na začátku) byla ta, která dorazí do cíle první. Jakmile jedna z figurek dorazí na závěrečné políčko s ledovým hradem, je konec partie. Hráč, který této postavě od začátku fandil nyní na důkaz odhalí žeton a stává se tak vítězem. Bohužel ale může nastat i situace, kdy nevyhraje žádný z účastníků. Kdyby do cíle dorazil první Hans, je závod všech postav neúspěšný.

Vzhůru na ledový palác znovuobjevuje klasický mechanismus pohybu a sázek. Jedná se o první hru tohoto typu v portfoliu firmy Ravensburger. Ovšem na trhu už jich je několik, za všechny zmíníme vynikající Velbloudí dostihy.

Tato hra má oproti hrbaté konkurenci jednu výhodu – licence Ledového království krabici získá zcela jiné publikum. Malé děti (především holky) určitě budou chtít hrát za princezny. Tady je trochu zklameme, protože nikdo nemůže zvolit svoji postavu. Pokud by totiž ostatní věděli, kdo jakou figurku má, mohli by si hráči navzájem házet klacky pod nohy. Ale v této hře to vlastně není ani možné, protože šanci na úspěch ostatních nelze ovlivnit. Tady prostě hráč potřebuje pouze štěstí v kostkách a poté musí zvolit správnou kombinaci.

vzhuru-na-ledovy-palac-10

Pokud ale na kostce nepadla barva jeho hrdiny (ani bílý žolík), pak je jasné, že bude vybírat číslici co nejnižší. Naopak pokud pohybuje svojí figurkou, pak jednoznačně volí hodnotu nejvyšší možnou. Nevadí ani, že protivníkům tak prozradí s největší pravděpodobností, jakou postavu má u sebe schovanou.

To vše ale platí v plném počtu hráčů, kdy jsou všechny žetony ve hře. Pak je jasné, že každá figurka patří některému ze soupeřů. Pokud ale ve hře je menší množství účastníků, pak někteří hrdinové nikomu nepatří. A tady už je důležité udržet tajemství a nedát tak jasně najevo, které postavě fandíte. To ale není vůbec snadné, protože byste vždy chtěli nejradši vybrat nejvyšší hodnotu.

Hra má krásné pohádkové zpracování. To je ale následkem licence. To ale nemění nic na faktu, že dětem to udělá radost. Krásná detailní grafika a kostky. Jedno kolo závodu trvá jen několik minut, ale soupeři mohou porovnávat síly hned na několik vítězných soubojů. To je také nejlepší volba, kterou se sníží jednostranný vliv kostek.

vzhuru-na-ledovy-palac-12

Vzhůru na ledový palác je hra, ve které děti budou závodit se svými oblíbenými postavami. Nejde o nic originálního, ale i tak si mezi předškolními dětmi získá pozornost. Vzhůru na ledový palác tedy můžeme i přes určité drobné pochybnosti doporučit.

Vzhůru na ledový palác postaví hráče do rolí pozorovatelů. Budou sice fandit jedné z postav, ale posouvat budou všechny. Kombinace barvy a čísla umožňuje zvolit rychlost posunu vpřed a tím ovlivnit výsledek závodu. Hráči mají každý svůj tajný žeton a snaží se tak nadržovat jedné z postav, což by neměli ostatním dát najevo. V nižších počtech totiž je možné blafovat a proklestit si tak cestu k vítězství. To ale není samozřejmé, protože kromě hráčů je na trase také Hans, který vítězí sám za sebe. Vzhůru na ledový palác je postaveno na známých mechanismech, ale pokud vám to nevadí, pak její téma dělá ze hry hit především u menších předškolních dětí.

+ grafika a téma
+ tajné fandění (hlavně v nižších počtech)
+ hráči mohou prohrát všichni