Recenze: What do you Meme? – česká verze, světové memy

Je to jen pár těch naprosto nezapomenutelných momentů. Jsou to chvíle, které mohou být radostné, smutné, veselé nebo trapné, ale pokaždé je spojuje jedno – jsou do detailu trefné. Pokud se vám podaří takový snímek pořídit, můžete se stát slavnými. Tedy ne přímo vy, jako autoři, ale ten, kdo se na obrázku nachází. Pokud máte štěstí, můžete mít základ nového nejsdílenějšího memu na světě.

Nemusíte být asi žádný génius, aby vás napadlo, že dobrá hra o memech má zaděláno na úspěch. A přesto nemusí být jednoduché si k nim zajistit práva, a ještě z nich vymyslet opravdovou zábavu. Ale přesně o to se pokusili autoři ze studia What Do You Meme, kteří stvořili stejnojmennou hru. A svůj název si hra zachovala i poté, co dorazila na český trh pod značkou Albi.

Bílá krabička je po okraj naplněná kartami, ale zvenku zaujme snad jen velkým nápisem. Jakmile ale zvednete víko, dočkáte se v první řadě kartonového stojánku. Ten bude ale na začátku partie čekat stranou na svoji šanci. Místo toho si vezmou obrovský počet 360 textových karet, které je třeba zamíchat (doporučujeme s ohledem na manipulaci použít vždy jen část hromádky) a poté si každý z účastníků vezme sedm karet do ruky.

Hráči mezi sebou v každém kole určí rozhodčího. Ten ze sady náhodně vylosovaných obrázkových karet vybere jednu, kterou chce vidět v hlavní roli v tomto kole. Právě v tu chvíli sáhne po kartonovém stojánku a postaví tento obrázek do středu stolu na výstavku tak, aby na něj dobře viděli všichni zúčastnění. Ti totiž nyní mají za úkol vybrat každý jednu kartu z těch, které mají v ruce. Měla by obsahovat text, který je ve spojení s obrázkem, pokud možno co nejvtipnější.

Všichni hráči potají podají svoji textovou kartu rozhodčímu, který je zamíchá a postupně přečte. Jeho zodpovědností je také zvolit mezi možnostmi tu nejvtipnější variantu. Ten, kdo tuto kartu do středu odevzdal, si ponechá obrázkovou kartu jako bod pro závěrečné měření sil. Změní se rolo rozhodčího, všichni si doberou náhradu za zahranou kartu a partie pokračuje novým kolem s novým obrázkem.

Místo toho vybírání karet se může kdokoliv z účastníků rozhodnout a donutit všechny k volnému stylu. V takovou chvíli musí všichni účastníci partie odložit stranou své karty a vymyslet libovolný a vtipný popisek ke kartě sami.

Kolo za kolem, nakonec se hráči doberou na konec partie. Každý si spočítá, kolik obrázkových karet se mu podařilo ukořistit. A ten, kdo jich má nejvíc, se stává vítězem.

What do You Meme je unikátní hra. Ne svým mechanismem, protože vybírat vhodný popisek pro obrázek určitě není jedinečné ani novátorské. Ale téma z ní oproti předpokladům dělají opravdu zásobárnu smíchu. To proto, že obsažené memy mají opravdu sílu. Jsou tu absolutní klasiky, které každý zná, ale také spousta nových, u kterých si ty nejlepší významy budete muset sami objevit.

Prvek volného stylu doplňuje hru velmi zajímavě. Hráči totiž mohou soupeře vyzvat třeba v tu chvíli, kdy sami už mají dobrý a vtipný nápad. A hlavně oprošťuje všechny od prvku náhody. Najednou nejste vázaní na to, jaké karty vám přišly.

Právě to je hlavním problémem celé hry. Pokud nemáte v ruce žádnou vtipnou frázi, tak jednoduše není moc možností, jak v kole zvítězit. Musíte mít jedině štěstí v tom, že ani soupeři nemají nic zajímavého. Výběr je sice vždy docela solidní, protože hráči mají v ruce neustále sedm karet, což je docela pěkné číslo i s ohledem na pravděpodobnost.

Obrovskou zbraní je množství. Karet je zde opravdu záplava a všechny otevírají hráčům možnosti. Dobrou zprávou je, že i těch velkých memů je zde dost a nezačnou se opakovat tak rychle, jak byste se mohli obávat.

Obsahem hry jsou také karty vhodné až od osmnácti let. Ty jsou zabalené zvlášť, takže si každý nový majitel hry může určit, jestli je chce zařadit do nabídky nebo ne.

Minimálním počtem do partie jsou tři účastníci. A není to moc. Hře svědčí více účastníků, protože pak těch perel u stolu padá mnohem víc. Na druhé straně je ale také extrém. Máme na mysli horní limit, který autoři stanovili na dvacítku. Tolik hráčů si rozumně neposedá tak, aby všichni viděli na stojánek, ale hlavně ve dvaceti hráčích protočíte za jednu partii mnohem více než 140 karet, které se rozdají na začátku. Ale rozhodně je tato možnost hrát na velké oslavě nebo sešlosti velmi důležitá, protože je jedinečná mezi většinou her.

What do You Meme je hra pro všechny, kteří mají rádi vtipy a nalepování hlášek na statické obrázky. Memy jsou neoddělitelnou součástí života současné mládeže a jsou plné nápadů a vtípků. Nyní je na vás, abyste také přišli s překvapivým popiskem. What do You Meme spolehlivě rozesměje.

Recenze hračky: Motýlek Tvary a barvy