Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: XCOM desková hra – společně proti šmejdu z vesmíru

xcom-deskova-hra-01

Řekli nám, že nejsme sami. Ve vesmíru žijí i jiné bytosti a nechtějí nám předávat svoje vědomosti. Jejich jediným cílem je nás vyhladit. Přišli, aby nás zničili. Nevíme proč, ale naše obrany se hroutí pod náporem létajících talířů. Jedinou naší šancí je speciálně vycvičená zásahová jednotka, kterou vyvinuly v utajení spojené národy už dávno. Jen oni mají přístup k těm nejmodernějším zbraním. Kdo jiný by nás měl zachránit?

A my se ocitneme v čele této hrdinné jednotky, budeme rozdávat rozkazy v deskové hře XCOM. Ne, nejedná se o omyl, opravdu tu máme duchovního pokračovatele klasické počítačové hry UFO: Enemy Unknown z roku 1994. Jejím hráčem určitě byl i Eric M. Lang, který novinku vytvořil na její motivy pod záštitou společnosti Fantasy Flight Games a také držitelů práv k digitálním hrám – firem 2K a Firaxis. Ani v České republice se mimozemšťanů nezalekneme, jak napovídá české vydání hry firmou ADC Blackfire.

Krabice se zářícím písmem a bezejmennými siluetami výsadku, kterým nevidíme do tváře (vojáci jsou v této hře postradatelné zboží) má klasické čtvercové rozměry. Co ale uvnitř nenajdete (a to velmi překvapivě) je brožura s pravidly. Je tu jen tenká příručka přípravy a obsahu hry, ale všechno ostatní se budeme učit za chodu pomocí digitální aplikace.

xcom-deskova-hra-09

Tak je to tady. Spojení deskových her a telefonů se konečně uskutečnilo. Aplikace existuje pro obě zásadní platformy, tedy Android i iOS, jak se snadno dozvíme. A zatímco se nám na telefonu tenhle macík stahuje, pěkně s chutí se prohrabeme tím nevirtuálním materiálem. Žádné jedničky a nuly nejsou potřeba, aby vznikl velký herní plán, který má čtvercový tvar. Zobrazuje mapu světa, ale také místa pro uložení karet, štíty základny, vojáky, výzkumné středisko, pozici pro krize nebo třeba oběžnou dráhu. Všechny prvky jsou dostatečně rozlišené a není problém se v nich zorientovat.

Hra ale obsahuje také spoustu karet. Pětice invazních plánů je prvním z momentů, kdy se začnou jednotlivé partie odlišovat. Nabízí způsob, jakým se partie bude vyvíjet. Tucet misí na tom je podobně. Každý z účastníků partie na sebe vezme jednu z rolí, která je popsaná na kartách. Dostane také vybavení, po čase i nějaké technologie. Na kartách jsou ale zaznamenaní také nepřátelé a krize, které mohou lidstvo při bitvě potkat. Nesmí chybět ani řada žetonů, ať už se jedná o peníze (kredity), vědce, úspěchy či paniku. Celkový dojem dotváří kostky se symboly, ale především figurky, stíhačky a dva tucty červených létajících talířů čekajících na první příležitost.

Na začátku partie si hráči vyberou svoje role a dostanou k nim také nějaké karty dovedností. Každý bude mít svoji jasnou pozici v posádce a bude zodpovědný za nějakou část boje. Vedle herního plánu stačí připravit jednotky i jejich figurky, samozřejmě také stíhačky a zásobu karetních balíčků. Totéž platí pro karty umístění žetonů, ať už se jedná o satelity nebo vědce.

xcom-deskova-hra-03

 

Pak už je ale potřeba nažhavit telefon nebo tablet, vybrat počet hráčů a obtížnost a nechat si přikázat specifická nastavení pro tuto partii. Konkrétně se jedná o pozici základny nebo rozložení kontinentů na úrovni paniky.

Samotná partie je z větší části v režii digitální aplikace. Hráči jsou totiž v roli velitelů, kteří musí všechno zvládat v reálném čase. Žádné dlouhé přemýšlení, váhání, domlouvání. Důležitá rozhodnutí se většinou provádí ve zlomcích vteřin, pod tlakem.

Jakmile tedy hráči stisknou tlačítko start na aplikaci, začne jim telefon měřit čas a dávat pokyny. Každá z rolí se tak postupně dostane do hry, osídlí plán létajícími talíři, ale budou také mít možnost vysílat jednotky na plnění misí, rozhodovat se o financování nebo o výzkumech. Do cesty se jim ale postaví různá rizika a při tom všem musí ještě hlídat rozpočet.

xcom-deskova-hra-14

Jednotlivé akce mají svůj časový limit, který je odpočítáván na telefonu a většinou se počítá na pouhé vteřiny. Je tedy důležité, aby hráči měli displej telefonu položený tak, aby na něj všichni dobře viděli (nebo připojený na větší společnou obrazovku). Každý se tak zařídí podle svého pokynu, ať už se jedná o správu financí v roli vedoucího důstojníka nebo vybrání vhodných vojáků na výsadek.

Jednotlivé akce mají samozřejmě svoje vlastní pravidla. Ty vás ale hra naučí prostřednictvím chytrých tutoriálů. Například zmínění vojáci mají různé specializace, které jsou potřeba při plnění misí, ale také při obraně základny před nájezdníky.

Každý pokyn na telefonu vyžaduje interakci, tedy stisknutí tlačítka hotovo. To se pak ihned objeví nový příkaz pro jednoho z velitelů. Pouze pro výjimečné případy je možnost čas na chvíli pozastavit, ale tato šance je omezená a je třeba ji využívat s rozmyslem. Pokud se hráčům podaří ušetřit v součtu nějaký čas, mohou jej na konci kola věnovat společné diskusi a snaze přerozdělit zdroje nebo využít speciální dovednosti.

xcom-deskova-hra-11

Diskuze nad plánem by měla probíhat právě v tuto chvíli. To ale neznamená, že v předchozí fázi by bylo ticho. Hráči naopak musí navzájem komunikovat, pokřikovat na sebe a snažit se společně zkoordinovat akce tak, aby byly co nejefektivnější. V tomto nastalém chaosu je snadné se utopit.

Ještě před samotným koncem kola je třeba projít fází vyhodnocení, ve které dojde k výsadku nebo i možnému útoku na základnu. Letouny UFO útočí a země se pod nimi třese strachem. Hráči pak musí nově zvýšený strach kontinentů upravit na stupnici. Vědci ale také mohou vynalézt nějaké nové technologie, které naopak týmu pomohou.

Partie pokračuje až do momentu, kdy hráči splní svoje mise a v tom případě mohou slavit vítězství. Jenže výhra nad vesmírnými nájezdníky se nekoná každý den, a tak je možné prohrát ztrátou základny nebo pádem dvou kontinentů do víru paniky.

xcom-deskova-hra-20

XCOM není ani tak hra, jako spíš kolektivní zážitek. Možná to bude znít až příliš nadšeně, ale tahle sci-fi má prostě grády. A ono ani není příliš pochyb o tom, proč to tak je. Hráči jsou všichni pod neustálým tlakem, ale hra je především nutí komunikovat. Tady teprve poznáte, co je opravdová spolupráce.

Pokud si tedy stěžujete na kooperativní hry, ve kterých vám ostatní říkají, co máte dělat a nemůžete se rozhodovat za sebe, tahle hra vám převrátí hráčský život naruby. Každý je tu opravdu zodpovědný za svoji roli a část příběhu, protože nikdo nemá čas na víc než sledování svých vlastních povinností. Tak pod tlakem vás hra nechá po celou dobu.

Díky volitelným obtížnostem to je navíc neustálá výzva. Aplikace se stará o to, že máte neustálý příliv zajímavých situací, které jsou dostatečně jiné. Ono i samotné karty invazních plánů se starají o to, aby hráči měli pokaždé trochu jiný cíl.

xcom-deskova-hra-23

Jenže slůvkem hráči se dostáváme snad k jedinému výraznému nedostatku. XCOM je totiž skvělý ve čtyřech spoluhráčích. Jak ale počet klesá, stoupá počet věcí, které musí spoluhráči zvládat navíc. Ve dvou už každý má na povel dvě postavy, což je tak akorát. XCOM lze zkusit porazit i v jednom a ačkoliv telefon upraví tempo hry, i tak je příliš bláznivé, než abyste to mohli rozumně stíhat.

Je jasné, že hra je plná možností. Je tu spousta karet technologií, řada mimozemšťanů, kteří budou v každé partii v jiné sestavě a měnící se dovednosti postav. Všechno to pak dotváří pokaždé se měnící útočný plán nepřátel. Ale tím, že se odpovědnost hráče omezí pouze na jeho výseč, se ze hry stává opravdová kooperativka.

Jak už jsme zmínili několikrát, základem hry je komunikace. Pokud neumíte nebo nechcete u hraní hry pokřikovat a komandovat spoluhráče, pak tohle nebude pro vás. Máte raději klidné plánování? Běžte o planetu dál, tady nenajdete klidu. Možná snad v druhé fázi, která je vždy příjemným uklidněním a znamená vyhodnocení toho, co si všichni naplánovali.

xcom-deskova-hra-32

Ještě musíme pochválit zpracování. Nejen klasicky parádní ilustrace a detailní herní plán, ale především to, co tuhle hru pohání vpřed. Aplikace je opravdovým srdcem a kdykoliv budete mít jakoukoliv otázku, stačí stisk jednoho tlačítka a telefon vám na ni nabídne odpověď. Dokonce zde najdete index nebo často kladené otázky. Tištěná pravidla opravdu nejsou potřeba.

XCOM je hra bláznivých rozhodnutí. Než se ale sami pustíte do těchto dobrodružství a přestřelek se šmejdem z vesmíru, měli byste udělat jedno rozhodnutí, které není tak bláznivé. Pořiďte si XCOM. Všechny vaše následující volby to ocení, stejně jako vaši spoluhráči.

<br><br>

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorEric M. Lang
VydavatelFantasy Flight Games, 2K Games, Inc., ADC Blackfire Entertainment, Edge Entertainment, Firaxis Games, Inc., Galakta, Galápagos Jogos, Giochi Uniti, Heidelberger Spieleverlag
Rok vydání2015
Počet hráčů1 - 4
Herní doba120
Minimální věk14 and up
Jazyková závislostExtensive use of text - massive conversion needed to be playable
(47 voters)
KategorieReal-time, Science Fiction, Video Game Theme
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Hand Management, Push Your Luck, Real-Time, Variable Player Powers
RozšířeníXCOM: The Board Game – Evolution
RodinaComponents: Digital Hybrid – App/Website Required, Components: Miniatures, Creatures: Aliens / Extraterrestrials, Players: Games with Solitaire Rules, Theme: UFOs
Alternativní názvyXCOM: Das Brettspiel, XCOM: Desková hra, XCOM: El juego de tablero, XCOM: Gra Planszowa, XCOM: Il Gioco da Tavolo, XCOM: Le Jeu de Plateau

Více o hře.

Recenze: XCOM desková hra – společně proti šmejdu z vesmíru
Pokud máte rádi kooperativní hry, pak berte XCOM všemi deseti. Celou partii řídí mobilní aplikace, která generuje hrozby i pokyny pro hráče. A ti mají vždy velmi omezený čas, aby udělali nějaké rozhodnutí. Všichni pracují jako tým a ačkoliv má každý svoje úkoly, musí je koordinovat dohromady nejen kvůli financím, ale i jiným zdrojům. Úspěch a přežití lidské rasy závisí pouze na několika velitelích, kteří pod presem tikajících hodin dělají chyby. Hra má ale nastavitelnou obtížnost, takže si každá skupinka prožije i nějaké to vítězství. Parádně zvolené téma a neustálá nutnost komunikovat dělá z XCOM povinnost pro všechny fanoušky sci-fi. Tahle hra je podle nás opravdu hit.
Klady:

+ pravá kooperativní hra
+ žádné problémy s alfa hráčem (na to není čas)
+ téma XCOMu
+ hráči s sebou musí mluvit
+ výborné spojení deskové hry a aplikace
+ variabilita
+ volitelná obtížnost
Zápory:

- ve dvou (či jednom) už mají hráči příliš povinností a nesoustředí se na svoji roli
- chaos a nutnost se rozhodovat ve zlomku vteřiny není pro každého
5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Schusselhexe – nešikovná čarodějnice bez kotlíku