Recenze: Zen Garden – meditační desková hra

Zen Garden - balení

Každá zahrada by měla být zdrojem klidu a míru. To by měl mít na mysli každý stavitel, který se pro ni rozhodne a nezáleží na tom, jestli to bude malá zelená plocha u rodinného domu nebo rozlehlé místo k přilehlému zámku. Všem je asi jasné, že v takovém tichém místě by neměly chybět stromy, kamení a vlnící se tráva. Ale zdrojem všeho toho klidu a zen energie jsou lucerny.

Stejného názoru jsou také ve firmě Mayfair Games, kde připravili pro všechny milovníky zahrad novou hru s názvem Zen Garden. Ony se vlastně v krabici nachází hned dvě hry (varianty) hry a autorem každé z nich je někdo jiný. Zatímco titulní (a jednodušší) Zen Garden vytvořil H. Jean Vanaise, pokročilejší Rock Garden je dílem Colemana Charltona. Za obrázky na dílcích se ukrývá jen jedno jméno – Jared Blando.

V malé tmavě zelené krabici najdete záplavu kartonových dílků zavřených ve vězení v podobě vycvakávacích archů. Vysvobodíte jich dohromady 96 a kromě šestnácti dílků luceren mezi nimi najdete všechny potřebné povrchy, aby vaše zahrada byla krásná. Ukrývá se zde po dvaceti kusech od vodních, stromových, kamenných a travních dílků. Každý z nich má na přední straně vzhled odpovídající jeho prostředí a na zadní najdete to nejdůležitější – vzor předepsaný pro tento povrch. Podle lemu a znaku pak snadno poznáte, o jaký typ dílku se jedná.

Zen Garden - připravená hra

V krabici kromě kartonových dílků leží také pytlík s hromadou žetonů, po tuctu od každé ze čtyř hráčských barev. Jedná se o klasické dřevěné kostičky, které mají všechny trochu splývavé barvy – žlutá, černá, šedá a hnědá. Zbývá už zmínit pouze plátěný pytlík a dvě příručky pravidel.

Tuto hru si lze totiž užít hned dvěma základními způsoby, které se liší v obtížnosti a nárocích na hráče. Pro začátečníky je vhodné začít se Zen Garden a teprve později přejít k Rock Garden. Ta počítá se znalostí jednodušší verze hry, která je.. no řekněme zatím, že je opravdu jednoduchá.

V recenzi samotné se zaměříme na pokročilou variantu, zatímco původní Zen Garden si necháme do komentářů, kde si povíme, jaké jsou zásadní rozdíly. Pro začátek partie Rock Garden si hráči musí nejdříve vybrat barvu a vzít si od ní všechny kostičky. Každý z hráčů si vybere jeden žeton s lucernou, který si vezme, další pak umístí do středu plánu, kde bude sloužit jako startovní pozice. Všechny zbývající dílky zahrady pak zamícháte a dáte do plátěného pytlíku. Odsud si vytáhne každý účastník čtyři dílky jako svoji zásobu. Tři další vytvoří společnou nabídku.

Zen Garden - rozehraná hra

Zatímco svoje dílky byste měli držet obrázkem povrchu nahoru (vzor je důležité před ostatními ukrýt), u nabídky platí přesně opačné pravidlo. Tady jsou zásadní vzory, podle kterých si budete svoje nové přírůstky vybírat v první řadě tak, aby zapadaly do vašeho plánu.

Na začátku svého tahu vyloží hráč jeden dílek z ruky a přidá jej k zahradě ležící na stole. Pro samotné umístění nejsou žádná pravidla kromě toho, že v zahradě musíte pokračovat a nová kartička musí sousedit alespoň s jedním již zahraným dílkem.

Než si na konci bude moci hráč dobrat nové přírůstky do ruky, musí nejdříve využít až dvě svoje akce. Utratit je pak může rovnou za trojici rozdílných činností, které ale všechny vedou k vítězství. Jednoduše stačí položit některý z dílků v ruce a přiložit jej k libovolnému místu na stole. Nebo může vyměnit dílek lucerny za jeden, který se na místo hodí (musí mít stejný typ, jako jedna ze sousedních ploch). Získané světlo sloužící jako žolík musí okamžitě přiložit na jiné místo na plánu.

Zen Garden - rozehraná hra

Můžete ale také připravit některý z tvarů na bodování. Vzor ale hrajete ne pro jeho tvar. Tentokrát vás zajímá velikost skupiny, která musí odpovídat číslici na vašem dílku. Ale je možné položit kostičku i na takový dílek, který se shoduje barvou (= typem povrchu). V případné větší skupině si můžete vybrat jeden, na který umístíte svoji kostičku.

Teprve tak můžete využít i třetí možnosti tahu. Skórovat můžete pouze takový vzor, který se shoduje s některou kartičkou ve vaší ruce a navíc obsahuje alespoň jednu vaši kostičku. Body dostanete podle toho, kolik luceren jste při tvorbě využili (méně = lépe). Odměnu ale nedostanete v žádné podobě, místo toho se zbavíte některých svých kostiček, které odložíte do bodového fondu.

Na konci kola si hráči doberou jeden až tři dílky podle toho, kolik využili v daném kole akcí (méně akcí = více karet). Partie končí ve chvíli, kdy se některému z hráčů podaří zbavit všech jeho kostiček a alespoň šest z nich již je obodovaných. Tento hráč je okamžitě vyhlášený vítězem partie. Výjimkou je situace, kdy dojdou dílky dřív, než k takové situaci dojde. V takovém případě se může radovat hráč, který nasbíral bodů nejvíce.

Zen Garden - rozehraná hra

Zen Garden je téměř ve všem průměrná hra. Představuje nám už mnohokrát použitý koncept kladení jednoho dílku ke druhému. A k tomu všemu ještě nabízí atmosféru, která dokonale ladí s jeho názvem – průběh hry je poklidný, žádné vzrušení ani napětí zde nehledejte. Pouze relaxaci. Ale ne takovou, jako jste si mohli užít v bělostném Tokaidu (recenze).

Místo toho na vás čekají na ploše stavěné zahrady tajné úkoly, které si nalosujete na dílcích. Naštěstí není váš úspěch závislý tolik na štěstí, protože každou část lze použít buď jako vzor na bodování nebo jako další část zahrady. A díky tomu stále zůstává hra zajímavá přes svoji jinak recyklovanou povahu.

A přesto zde může dojít k nevyváženým situacím, protože mnoho vzorů si je podobných. Pak mají větší šanci ti hráči, kteří se snaží plnit podobný vzor, zatímco zbývající účastníci mají svoji situaci těžší. Tato skutečnost pak může vést k nepříliš uspokojivému pocitu z výsledku partie.

Zen Garden - dílky

S tím souvisí vlastně i herní doba, která se u hlavní velké hry pohybuje kolem 45 minut. Nejedná se tedy o žádnou rychlovku, kde byste nad výsledkem mávli rukou. Navíc atmosféra a napětí hru pocitově ještě prodlužují, protože vše ubíhá opravdu pomalu a v klidu. Přesně v souladu s názvem. Z toho jasně vyplývá, že je hra směřovaná především na začátečníky, kterým i takováto jednoduchá hra bude mít co říct.

Varianta Rock Garden ale stále obsahuje zajímavé myšlenky. Hráči mohou vzory skórovat teprve poté, co si je přivlastní. A za to musí ve svém tahu zaplatit jednou kartičkou. Teprve pak vyloží kostičku z vlastní zásoby na plán. Právě tyto dřevěné žetony hrají ve hře nejdůležitější roli, protože vaším úkolem je se jich zbavit.

To jednodušší varianta Zen Garden, která trochu nepochopitelně nese jméno celé hry, vás zbaví většiny rozhodování a odstraňuje jediné věci, kterými tato hra vyniká. Stává se z ní potom další nevýrazný klon dílky propojujících her. Hra se točí kolem dobrání jednoho dílku úkolu, se kterým si musíte poradit. Nelze jej vyměnit ani vyložit jako díl zahrady. V ruce máte pak tři dílky, kterými zahradu rozšiřujete. Jediným kladem je zajímavé bodování, které vás nutí tvořit na plánu vícero stejných vzorů, nejlépe ze stejného terénu. Ale začátečníky i tato jednodušší verze baví.

Zen Garden - dílky

Zpracování je sice jednoduché, ale je přesně ve stylu, který byste od takové hry očekávali. Nekonají se žádné grafické orgie, na dílcích jsou jednoduché vzory a obrázky. Zadní strana s vzorem a číslem obsahuje i lemování, které odkazuje na typ terénu. Díky tomu máte neustále přehled o tom, jaké kartičky držíte v ruce.

Desková hra Zen Garden nás nezklamala úplně. Obsahuje některé zajímavé myšlenky, jenže její herní náplň není dostačující na hru trvající téměř hodinu pro zkušené hráče, ale pobaví především méně náročné. Vhodná je také pro rodinné hraní. Jednodušší verze je sice rychlejší, ale okrade vás o některé důležité možnosti, jak svoje vítězství ovlivnit. Dohromady tu tak máme hru, která se asi nestane vaší oblíbenou, ale najde si svoje místo na poličkách fanoušků tohoto stylu a to především díky své opravdu příznivé ceně.

AutorH. Jean Vanaise
IlustraceJared Blando, Richard Blando, Jared Sisson
VydavatelFunFair, Mayfair Games
KategoriePuzzle
MechanismyTile Placement
RozšířeníMayfair Games Limited Edition Promo Expansion Set #3, Mayfair Games' Limited Edition Promo Expansion Set #8, Zen Garden: Raked Sand, Zen Garden: Tea House and Tools
RodinaTheme: Gardening

Zen Garden nabízí tak trochu relaxaci hrou. V obou verzích se nikam neženete, ale přitom hra trvá poměrně dlouho, takže máte čas dosáhnout klidu a míru. Přesto ale mezi sebou soupeříte a snažíte se správným vytvářením oblastí ze stejných dílků plnit úkoly na svých destičkách. Tak se můžete zbavit kostiček, které máte a vyhrát. Tajné úkoly nejsou nic nového, ale jejich zbavování se za účelem vítězství je zajímavá inovace. Hra obsahuje i zjednodušenou verzi, která je ale příliš náhodná. Ovšem i v plné verzi nazvané Rock Garden není vše úplně perfektní, protože v průběhu můžete nechtěně nahrát protivníkovi. Vzory jsou si dost podobné a často tak hned několik hráčů může využít část, kterou jste si zrovna připravili. Zen Garden tak je spíše průměrnou rodinnou zábavou.

+ klidný a pohodový průběh
+ zpracování podporuje přehlednost
+ zbavujete se kostiček