Recenze: Zombicide Season 3 Rue Morgue – márnice je hotelem pro nemrtvé

zombicide-rue-morgue-01

Márnice je jedním z míst, kam byste se v případě zuřící zombie nákazy rozhodně dobrovolně nevydali. Je to budova, kde nebezpečí hraničí s jistotou, že v některém zavřeném boxu nebo na některém stole bude ležet něco, co už dávno není mrtvé. A to vypadá jako prohřešek proti zákonům přírody. Na místo nervozity a nejistoty nastupuje strach.

Ten musí být váš kamarád, pokud se znovu vracíte do světa nemrtvých. Je tu třetí řada oblíbené série Zombicide, za níž stojí party Raphael Guiton, Jean-Baptiste Lullien a Nicolas Raoult. Jejich výtvor publikovala společnost Guillotine Games a přes server Kickstarter ji pod svojí vlajkou zastřešila firma Cool Mini or Not. Třetí sezóna je zábava pro rok 2015.

Na krabici vidíme nové hrdiny, ale také nové příšery, které se jim postaví do cesty. Taková zubatá monstra byste večer na tramvajové zastávce potkat nechtěli. Tady jsme ale doma a tak můžeme s klidem a pocitem bezpečí otevřít krabici, jejíž obsah začíná s brožurou pravidel. Ta současně obsahuje také tucet oficiálních scénářů a díky tomu se dostává s počtem stran na úctyhodných 64. Ovšem mise začínají až na straně 45, takže textu je zde požehnaně.

zombicide-rue-morgue-03

Zombicide začíná být pořádný bumbrlíček. A přesto se autorům daří každou novou sezónu vydat úplně stejným způsobem, tedy s pomocí dvou kartonových krabic a jednoho plastového pořadače. Uvnitř krabic najdeme úhledně uspořádané figurky hrdinů i nemrtvých. I tentokrát jich je pořádná hromada a mezi nimi jsou postavičky takzvaných svlékačů ve všech známých variantách, tedy pěšáci, tlouštíci, běžci a také jeden obrovský ohava. A pak je tu ještě patnáct figurek nových plazičů, o kterých si povíme později.

Pro nás jsou nové také karty stanů. Zbytek karet pak představuje vybavení, posily nebo zranění. Větší rozměr mají klasické karty postav, které přichází nové i se stupnicí vylepšení přesně jak ji známe. Tu označí plastové šipky, které si hráči budou moci posunout za každého zabitého zombíka.

Abychom si mohli postavit svět, který je pod útokem zombíků, potřebujeme devět velkých oboustranných desek. Ty zase ukazují nové prostředí a místnosti. K nim patří i vybavení v podobě žetonů dveří, hluku, zkušeností, míst příchodu nových nepřátel, ale nově také schodů či havarované helikoptéry. Žetonů je ještě víc ale nemá smysl je všechny vyjmenovávat.

zombicide-rue-morgue-07

Dnes už asi všichni víme, jak se Zombicide hraje, ale pro jistotu si to zopakujeme. Hráči spolupracují proti přílivu nepřátel a v každé z misí mají specifický úkol – utéct, něco najít nebo někam dorazit. Často se jedná i o kombinace takových požadavků a proto je třeba dobře spolupracovat a plánovat. Ovšem hra je především o boji, vylepšování hrdinů, hromadění předmětů a hluku.

Tento koncept zmiňujeme v každé recenzi o Zombicide, ale on si to také zaslouží. Každý zvuk, který hráči vydají, ať už se jedná o vypáčení dveří nebo střelbu láká k hrdinům všechny okolní příšery. Hráči se pohybují, prozkoumávají svoje okolí a získávají předměty a zbraně, které mohou používat ve svůj prospěch. Jakmile se ale objeví nepřítel, musí začít bojovat. Tady je zásadní dávat pozor na střelbu, protože v cílovém poli nesmí stát žádný z kamarádů, protože ti jsou zasaženi vždy jako první.

Nepřátelé se objevují a pohybují vždy na konci kola poté, co měli všichni hrdinové možnost se pohnout. Do hry vstupuje řada dalších prvků, jako je jízda v automobilu nebo viditelnost cíle. Prohrát mohou hrdinové, pokud všichni zemřou nějakou strašlivou smrtí. V případě, že naopak splní svoje úkoly, stávají se vítězi v jedné z malých bitev. Ale boj o přežití lidstva ještě zdaleka nekončí.

zombicide-rue-morgue-13

Třetí sezóna Zombicide toho přináší opravdu hodně nového. Nejlákavější jsou samozřejmě nové typy zombíků. Protože jsou všichni svlékači, je tu vždy šance, že zastřelený nemrtvák ještě nesměřuje rovnou na hřbitov. Správný zásah (jednička na kostce) z něj místo toho udělá plaziče. Hráči nahrají jeho figurku a bude je dále obtěžovat v následujícím kole.

Tato nová schopnost přežít zásah s sebou nese i mírné zvýšení obtížnosti. Takový plazící se zombík je totiž v prioritě zásahu až úplně na posledním místě. Takže pokud se s ním na pozici nachází nějací jiní nepřátelé, jen tak snadno se jej nezbavíte. Pořádně silná je také nová zrůda, jejíž miniatura je obrovská a i ve hře dosáhne na sousední políčka. Není vůbec jednoduché ji zabít a přidává další pořádnou výzvu do partie.

Nové stvůry ale tentokrát nebude určovat jednoduchý los karty. Ve hře se představuje nový systém, který využívá kostky a zaručuje asymetrické přibývání nepřátel. Hodnoty na kostkách odpovídají sekcím mapy, kde se mohou příšery objevit. A každé takové kostce pak je přiřazena jedna karta. Zbytek už probíhá jako dosud, takže stačí určit nejvyšší aktuální úroveň hrdiny a podle toho vybrat odpovídající řádek.

zombicide-rue-morgue-16

Právě počet kostek také zjednodušuje úpravu hry pro různé počty hráčů. Tabulka počítá podle zúčastněných hrdinů, protože jeden hráč může teoreticky mít pod kontrolou i více figurek.

Je dobře, že už se na vás nevyřítí zombíci rovnou z nově otevřených dveří. Místnosti mají svoje přidělené události, které se při jejich návštěvě aktivují. Zásluhou této akce na mapu přibudou noví nepřátelé. To zaručuje lepší plánování a hráči se nemusí tolik krýt při průzkumu budov.

Mezi kartami jsou nové, tematicky odpovídající nové sezóně. Přináší změnu, ale nic významného, co by stálo za zmínku. To naopak neplatí o stanech, které představují také karty a přidávají čerstvý vánek do zatuchlého světa. Hráči je podle přípravy mapy umístí na plán. Jsou to takové malé místnosti, kde na vás pod peřinou může dokonce čekat nějaké hladové překvapení.

Mise jsou tentokrát opravdu zajímavé, stejně jako mapy, na nichž se odehrávají. Ty jsou poměrně variabilní a hráči si díky tomu nebudou připadat, jako že přešlapují na místě. I hrdinové mají zajímavé nové schopnosti na vyšších úrovních, což přináší další velkou variabilitu do hry.

zombicide-rue-morgue-18

Co dodat ke zpracování. Je parádní. Figurky jsou krásné jako vždy a největší zrůda vám doslova vyrazí dech. Pravidla jsou opravdu detailní a poctivá. Obsahují obrovské množství příkladů, které vyřeší i ty nejmenší pochybnosti o některých nových pravidlech, případně jejich kombinacích s předchozími dvěma sezónami.

Zombicide: Rue Morgue je výtečné rozšíření pro všechny, kdo mají rádi původní Zombicide. Nabízí hromadu zábavy, zajímavé mise a nová pravidla, která hru vylepšují. Některá nahrazují původní, ale vždy je myšleno na zpětnou kompatibilitu. Krabice znovu přetéká zábavou, což znamená jasnou povinnost pro všechny fanoušky nemrtvých. Zombicide: Rue Morgue je nejlepším rozšířením, které jsme měli možnost vyzkoušet, a udělalo na nás opravdu dojem.

AutorRaphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult
IlustraceNicolas Fructus, Édouard Guiton, Mathieu Harlaut, Eric Nouhaut
VydavatelCool Mini Or Not, Guillotine Games, Asmodee, Asterion Press, Edge Entertainment, Galápagos Jogos, Hobby World
Počet hráčů1 - 12
KategorieHorror, Miniatures, Zombies
MechanismyAction Points, Cooperative Game, Dice Rolling, Hand Management, Modular Board, Team-Based Game, Variable Player Powers
RozšířeníCool Mini Or Not Promo Pack 2016, Zombicide Compendium 2, Zombicide Season 3: Infected Pack Figures, Zombicide Set #5: Moustache Pack #2, Zombicide Survivor: Azaghal, Zombicide Survivor: Bastian, Zombicide Survivor: Benny, Zombicide Survivor: Cat, Zombicide Survivor: CMON Comics – Vol. 1 extras, Zombicide Survivor: Curro, Zombicide Survivor: Doc, Zombicide Survivor: Gabriel, Zombicide Survivor: Jesse, Zombicide Survivor: Kabir, Zombicide Survivor: Kris, Zombicide Survivor: Lucius, Zombicide Survivor: Miss Trish, Zombicide Survivor: Nikki, Zombicide Survivor: Oksana, Zombicide Survivor: Patrick, Zombicide Survivor: Seth, Zombicide Survivor: Spencer, Zombicide Survivor: Yuri, Zombicide: Angry Neighbors, Zombicide: Box of Zombies – Set #1: Walk of the Dead, Zombicide: Box of Zombies – Set #11: VIP #2 Very Infected People, Zombicide: Box of Zombies – Set #5: Zombie Dogz, Zombicide: Box of Zombies – Set #7: Lost Zombivors, Zombicide: Box of Zombies – Set #8: Murder of Crowz, Zombicide: Box of Zombies – Set #9: VIP #1 Very Infected People, Zombicide: Experience Deck, Zombicide: Gaming Night #5 – Bluehand Protocol, Zombicide: M134 Gatling Promo Card, Zombicide: Mission A8 – A Sea of Tents, Zombicide: Mission A9 – A Stupid Bet, Zombicide: Set #2 – Survivors & Zombivors, Zombicide: Special Guest Box – Edouard Guiton, Zombicide: Special Guest Box – John Kovalic, Zombicide: Survivor Jovem Nerd, Zombicide: Teenage Mutant Ninja Turtles Pack #1, Zombicide: Teenage Mutant Ninja Turtles Pack #2, Zombicide: Toxic City Mall, Zombicide: Ultimate Survivors #1, Zombicide: Ultimate Survivors #2
RodinaCreatures: Zombies, Crowdfunding: Kickstarter, Game: Zombicide, Players: Games with Solitaire Rules
Alternativní názvyZombicide Saison 3: Rue Morgue, Зомбицид. Улица Морг

Zombicide: Rue Morgue je dalším vagónem vlaku, který už se dávno rozjel, ale stále se do něj dobře dá naskakovat. Pro ty zvenku jede pomalu, ale jak jste jednou uvnitř, už se vezete. Tohle nové rozšíření je samostatně hratelné, ale v kombinaci s některými předchozími krabicemi si jej užijete ještě více. Nabízí další rozšíření variability, ale především nová pravidla pro objevování zombies. Kostky pomáhají kartám a vytváří tak zajímavější nástup nemrtvých na scénu. Hra je precizně zpracovaná a téma je napínavé, včetně plazivců vylézajících zpod peřiny. Zombicide: Rue Morgue je zábavou o nemrtvých, která je ale plná života a nových zážitků.

+ téma vyždímané dodna
+ nový systém objevování (spawnování) zombie
+ nové postavy a vybavení zaručují prodloužení hratelnosti