Recenze: Zombie LogIQ – mozkožrouti ve formaci

zombie-logiq-16

Mozky. Chutné a šťavnaté mozky! Takové vyvolávání ve městě spolehlivě zažene všechny turisty. Jenže kdo by čekal, že současněnaláká jiné, hladové, šourající se postavy. Který zombík by odolal růžové rosolovité hmotě lesknoucí se na talíři?

Žádný. Ani vy, protože jste se právě stali jedním z nich! Zelená kůže, vypadané zuby a podivný huhlavý hlas. Ne, nekoukejte se raději do zrcadla. Bezpečnější to bude s krabicí Zombie LogIQ, kterou vydává pro rok 2015 firma Trefl. Autorem je Martin Nedergaard Andersen, který z u nás známých her vytvořil také Hravé vlajky (recenze) a Voodoo mánii (recenze).

Tentokrát svoji pozornost zaměřil na zombíky, jak nám bez váhání prozradí víko. Na bílé krabici totiž jejich zelené postavy vyniknou opravdu velmi dobře. Až tak, že zastíní samotný titulek sdělující název hry. Ale ten nás nezajímá tolik jak odpověď na otázku, co se skrývá uvnitř krabice. A tady rozhodně nebudete zklamaní. V první řadě to je deset oboustranných herních plánů, které vždy znázorňují nějakou zombie formaci z mozků.

zombie-logiq-02

Kromě těchto předloh ale na hráče čeká také balíček dvacítky karet. Ty budou omezovat hráčovy možnosti pouze na některé dílky. Dílky, říkáte? No samozřejmě! Jsou tu a je jich hromada. Kartonové tvary různých barev a velikostí v rozměrech od jednoho až do pěti čtverečků, které odpovídají políčkám na herních plánech.

Na začátku partie hráči pečlivě zamíchají obě hromádky. Dostanou pak každý po jednom herním plánu. Je pouze na jejich volbě, kterou stranu karty a tedy jaký tvar si zvolí pro stavbu v aktuálním kole. Doplňková výbava tvoří jednu kartu, která hráči omezuje počty a druhy dílků, které smí při stavbě použít. Právě samotné tvary jsou položeny zatím stranou, rozdělené podle barev.

Partie může začít. Všichni současně začnou bojovat se svým intelektem a zombíkovskou rychlostí. Jejich úkol je jednoduchý. Být první, který vyplní tvar zadání s pomocí povolených dílků. Pro zombíky to není jednoduché a ani pro lidi. Zahrnuje to spoustu otáčení dílků, braní a vracení ze společné zásoby. Hráč totiž může vždy mít u sebe položený pouze jeden tvar, který zrovna nepoužívá. To všechno, protože jejich zásoba je jednoduše omezená.

zombie-logiq-06

Pak už určitě brzy nastane čas, kdy se někomu z hráčů podaří vyplnit tvar. Ostatní zkontrolují jeho výkon. Úspěch a neúspěch se od sebe liší tak, že zatímco vítěz kola dostane pět bodů, hráč, který svoji výhru ohlásil mylně, si musí stejnou částku odečíst.

Jenže to není všechno. Poté, co je odměněn (v případě trestu ostatní pokračují) ten nejlepší v kole, na hráče čeká druhá fáze bodování. Každý z účastníků sečte počet pozic, které na jeho plánu zůstaly nezaplněné. Toto číslo si přičtou všichni ostatní ke svému bodovému zisku! Poté partie pokračuje dalším kolem až do chvíle, kdy někdo přeskočí laťku ve výši 25 bodů.

Zombie LogIQ je hrou z kategorie skládání dílků do prostoru. V této oblasti už je dost plno, za což mohou především hlavolamy. V těch ale hráč soupeří pouze sám se sebou, kdežto tady je účastníků hned několik a čas je ta nejdůležitější a nejvzácnější složka.

Jednoduchá pravidla jsou přesně tím, co hru dostává do pozornosti rodiny s dětmi. Hra funguje velmi dobře a řadí se do rodiny her jako je například Ubongo (recenze). Hlavními prvky celé partie jsou prostorové vnímání a rychlost. Děti je k úspěchu budou nezbytně potřebovat, ale současně se jim také s každou absolvovanou partií budou schopnosti zlepšovat.

zombie-logiq-09

Každého kola se účastní všichni. To znamená nejen fakt, že se nikdo nenudí, ale také zvyšuje celkovou rychlost hry. Ta se tak dá dohrát až do fáze, kdy známe vítěze, za necelých půl hodinky. To je u dětských her rozumný strop. Tentokrát je ale hodně pesimistický, protože 25 bodů není problém nasbírat za několik kol. A díky tomu i celá partie trvá často nějakých patnáct minut.

A co různé počty hráčů? Nemají téměř žádný vliv. Ten drobek je pouze fakt, že více hráčů má za následek také vyšší bodový součet všech. A tím i rychlejší konec. Což nevadí, protože vždy je možnost dát si odvetu. A tady opět hra uspěje, protože jednotlivé partie jsou dostatečně odlišné. Nemůže za to jen dvacítka tvarovaných plánů, ale karty omezení. S jinými dílky v ruce má plán také odlišné řešení.

Na hře Zombie LogIQ se nám nejvíc líbí bodování. A nejde o bonus, který dostane hráč, jenž zvítězí. Rychlost tady je zcela zásadní pro úplně všechny. Čím víc dílků na plánu máte, tím méně pomůžete soupeřům. Bodování pro všechny ostatní na základě vašich chybějících pozic je spravedlivé a překvapivě funguje velmi dobře. Ještě jsme se s ním v žádné jiné hře nesetkali. Ale troufáme si říct, že nebude trvat dlouho a někdo jej použije.

zombie-logiq-13

Ale pak je tu samozřejmě samotné téma. Zelené odpudivé příšery s odpadávajícím masem, toužící po mozcích, nejsou zrovna snem každého dítěte. A ani rodiče. Tady pak vše závisí už pouze na rodinných preferencích a pojetí výchovy. U šestiletého dítěte, které už Zombie LogIQ zvládne, hra funguje, pokud nemají rodiče nic proti (i s odmítavou reakcí jsme se při testování setkali a to víc než jednou).

Zombie LogIQ je trefa do černého. Pokud vám ani dětem nevadí zombíci a máte rádi prostorové hry, ve kterých je třeba skládat tvary, pak je tohle hra přesně pro vás. Je to jednoduchá, rychlá hra trénující rychlé uvažování. Zdobí ji také velmi zajímavý bodovací systém. Celkově tak Zombie LogIQ můžeme jen a jen doporučit. Zombíka do každé rodiny!

<br><br>

Recenze: Zombie LogIQ – mozkožrouti ve formaci
Zombie LogIQ překračuje hranici mezi dospělým tématem a dětskou hrou. Naštěstí to dělá s humorem a veselými ilustracemi. Přesto ve hře všechny role obsadili zombíci. A jejich hlavní jídlo, mozky. Hráči rozestavují dílky na plán, který dostali na začátku. Jenže počet a typy dílků jsou omezené, takže není tak jednoduché se do tvaru trefit. Ale na konci každého kola následuje bodování, které zajímá nejen vítěze. Jednoduchý nápad dělá ze hry bodovou hostinu, ale také vyrovnanou záležitost. Zombie LogIQ je výborná dětská hra.
Klady:

+ zajímavý bodovací systém
+ dostatečně variabilní
+ netypické téma pro dětskou hru
+ rychlá partie
Zápory:

- téma není úplně pro děti
0
Prozkoumávejte dál
Recenze: Ranč aneb kterak Superfarmář vyhnal zvířátka na pastvu