Recenze: Zóna Tajemství Černobylu – třicetiletá hrozba

zona-01

Já sám si ten moment nepamatuji. Bylo mi pouze několik měsíců, když nastala v okolí Černobylu absolutní zkáza. Naše rodina uprchla do bezpečí, ale po dvaceti letech jsem se vrátil na místo činu. Hledal jsem tu dobrodružství a poklady. Lákalo mne tajemství, které obestíralo tou dobou celou oblast. A už jsem tam zůstal. Nyní je všechno jinak, místo je plné obyvatel, každý má svůj vlastní zájem.

Do nechvalné oblasti zapluli svými myšlenkami autoři Krzysztof Glosnicki a Maciej Nidzwiedz. Vytvořili společnými silami hru Zóna: Tajemství Černobylu, jejíž vývoj zaštítila polská společnost Rebel. A my jsme se dočkali v roce 2020 české verze, jejímž vydavatelem se stala firma ADC Blackfire.

Krabice má sice klasickou plochu, ale je o něco vyšší, a hlavně její váha se tváří, jako by uvnitř byla celá elektrárna. Hráči z jejího nitra vyloví hlavně rozkládací herní plán, který ukazuje elektrárnu zalitou v sarkofágu a řadu oblastí kolem. Jeho prostor zaplní nejdříve balíčky události pro tři různé sektory. Podobná příprava čeká i další balíčky, tentokrát tajné lokace a podobné zacházení potřebují i čtyři hromádky předmětů, karty zvěstí, úniku a artefaktů. Díky této přípravě bude mapa obskládaná po obvodu balíčky karet.

zona-12

Vedle plánu pak je třeba položit desku tržiště a vyložit na ni karty veteše a vybavení. Zbytek obou druhů vytvoří zásobu po straně malého plánku. Poblíž zůstane ležet také plastový pořadač, který zaplní hráči žetony hrozby.

Každý z hráčů si vybere jednu postavu mrchožrouta z nabídky a jeho osobnost už má nějakou pověst na plánu. Tu si zaznačí s pomocí žetonů hrozby na mapě. Hráči dostanou také žetony poškození, které položí na stupnici své postavy (a tím označí svoji zranění), finance (rubly) a nastaví s pomocí žetonu svoji reputaci. K tomu si každý najde figurku a postaví ji do své startovní lokace. Vedle portrétu si položí desku batohu, zatím prázdného. Do ruky si vezmou čtyři karty počátečních předmětů a také otočný ukazatel únavy.

Partie probíhá v kolech, které vždy hráči společně zahajují ve fázi akcí. Tam může každý z účastníků vybrat dvě možnosti, které zahrnují nejen pohyb po ohraničených lokacích (a přesun do více či méně nebezpečných prostor) nebo využívat schopností míst, ve kterých jejich postava stojí. Jmenují se místní akce a s jejich pomocí se hráči mohou léčit, získávat předměty, opravovat je, ale také se v místech blíže reaktoru utkávat s protivníky. Podobně i jako následek prohledávání hráči odhalí žeton hrozby a musí se s ním vypořádat.

zona-03

Většina těchto střetnutí probíhá podle stejných pravidel, i když hráči a jejich postavy pokaždé budou muset zapojit trochu jiné vlastnosti ze svých statistik. Hází trojicí kostek, které mohou upravit jejich základní úroveň, a při tom se snaží dosáhnout výsledku požadovaného obtížností konkrétní prováděné zkoušky. Může při tom jít o souboje, vyrovnávání se s událostmi nebo další překonávání nástrah v okolí Pripjati. S pomocí kostek, předmětů (ty se mohou poškodit) a trochy riskování mohou mírně ovlivňovat výsledky kostek nebo dále navyšovat své statistiky.

Za své snažení mohou hráči získat odměny, ale stejně tak často utrpí zranění, které nabývá navíc tří různých podob. Může jít o zranění fyzické, duševní nebo radiační. Některé činnosti navíc hráče unavují, a pokud by se bez odpočinku přepínali, utrpí další zranění.

Jakmile se každý z účastníků rozhodne pro dvě akce a provede je, pokračuje kolo do fáze událostí. S tou by ale hráči měli počítat už dopředu, protože pozice jejich postavy ovlivní, jaké události (a jestli vůbec nějaké) budou otočeny. Jednotliví hráči se opět každý musí vypořádat s následky náhodných momentů, které je mohou v divokém radioaktivním prostředí potkat.

zona-09

Na závěr kola se ještě dotkne všech otočená karta zvěsti, která ovlivňuje situaci na celém herním plánu a dotýká se všech. Potom následuje konec kola a začátek nového. Hráči se tak vydávají na výpravy stále hlouběji směrem k elektrárně, dostávají se do stále většího nebezpečí, ale také získávají silnější výbavu. Aby se dostali jako první do místa se sarkofágem, musí nejdříve ve dvou lokacích objevit vládní tajemství. Mají na to ale všichni omezený čas, protože pokud dojde zásoba karet v balíčku zvěstí, jsou poraženi všichni. V opačném případě vítězí ten z hráčů, který jako jediný dokázal naživu přestát kolo na místě se sarkofágem.

Zóna: Tajemství Černobylu nabízí napětí v opravdu temném apokalyptickém hávu, který působí o to hrozivěji, že jeho základna je položena na realitě. S dalšími reáliemi už si pohrála fantazie tvůrců, ale přesto se nemůžete při hraní zbavit takového toho šimravého pocitu co by kdyby.

zona-11

Hráči postupně opatrnými kroky prozkoumávají bezpečnější okolí, vylepšují své šance. A právě ten pocit neustálého postupu a otevírání nových možností v rámci partie je to, co nás na Zóně ohromně baví. Není to po celou dobu jen to samé převlečené za vývoj, ale vaše odvaha a možnosti se opravdu posouvají. Na začátku byste po boku zmutovaných stvoření v červené zóně ani jednou svobodně nedýchli.

Důležitým prvkem celé partie je přežití. Hráči nemají na dosah neomezené množství zdrojů, všechno je daleko a ukryté za spoustou rizika a nebezpečí. Není těžké neopatrným pokusem přijít o cenné vybavení, které se pak těžko hledá. Navíc hráči velmi snadno nabírají únavu a zranění, kterých pak není snadné se zbavit. Hra je prostě procházkou nekompromisním atomovým sadem.

Většina událostí se točí kolem statistik postav a jejich schopnosti se vyrovnat s nástrahami, které na ně čekají všude po plánu. Nebezpečí může přijít z průzkumu, z vlastní volby hráče nebo třeba i zcela bez jeho přičinění v důsledku nějaké události. Základní šance jsou hráči předem jasné, protože zná svoji postavu i její vybavení. A přesto špetka štěstí umí pomoci ve správnou chvíli, ale stejně tak může hráče čas od času nádech smůly pořádně potrápit.

zona-15

Hra se s tématem nijak nemaže. Je jednoznačně od osmnácti let, ať už svojí grafikou, tak i celkovým pocitem. Umí být krutá nejen v textu, ale také k samotným hráčům, kteří každý ale bojují o přežití sami za sebe. To je asi také jediná podstatná výtka, protože interakce mezi jednotlivými mrchožrouty prostě chybí.

Pravidla jsou překvapivě docela komplexní na zdánlivě jednoduché mechanismy. Box obsahuje spoustu různých druhů karet, balíčků a úprav, ale řada z nich jsou právě to, co Zónu odlišuje od klasické konkurence.

S ohledem na všechny zmíněné možnosti a postupné objevování herního plánu je jasné, že partie nebude na žádných šedesát minut. Spíš můžete klidně počítat s trojnásobkem, ale naplněným po vrch napětím a zábavou. Hra je ukázkou elementárních možností, jak zažít nekompromisní zábavu a boj o přežití. Aby tahy nebyly až příliš dlouhé, je dobré hrát ve třech, a ne maximálních čtyřech. I po dvou akcích může být ve čtyřech příliš, pokud máte čekat, než na vás znovu dojde řada.

zona-19

Při tom ale hráči musí myslet nejen na svoje vítězství, ale také na ubíhající čas. Dřív nebo později totiž nastane čas, kdy se musí všichni vydat k reaktoru nebo všechno skončí špatně. Hráči tak mají pouze omezenou dobu na přípravu.

Hra má opravdu luxusní zpracování, což souvisí také s neotřelostí tématu. Ale i komponenty mají výborné provedení a doplňují celkový zážitek na maximum. I přesto mohou hráči občas poděkovat štěstí, ať už při správném vylosování karty nebo hodu kostkou, ale nikdy to není úplně na úkor šancí na vítězství.

zona-22

Zóna: Tajemství Černobylu je parádní dobrodružnou hrou, ve které se nejsou hrdiny žádní klaďasové, ale přeživší v těžkých podmínkách se svými vlastními démony. Každý je úplně jedinečný, se svými vlastními cíli a výhodami. Celkově má prostě tato hra myšlenku, duši a výtečnou atmosféru. Zóna: Tajemství Černobylu vás bude bavit, pokud hledáte nějakou komplikovanější hru, ale chcete se vyhnout klasickému fantasy nebo sci-fi.

AutorMaciej Drewing, Krzysztof Głośnicki
IlustraceWojciech Bajor, Katarzyna Fiebiger, Tomek Zarucki
VydavatelRebel Sp. z o.o., ADC Blackfire Entertainment, Asmodee, Corax Games, Funforge, Geekach Games, Hobby World, Rebel Studio
Rok vydání2019
Herní doba180
Minimální věk18 and up
KategorieAdventure, Horror, Science Fiction, Video Game Theme
MechanismyAction Points, Dice Rolling, Events, Finale Ending, Push Your Luck, Stat Check Resolution, Variable Player Powers
RozšířeníZona: Sekret Czarnobyla – Dodatkowe żetony zagrożeń
RodinaComponents: Dice with Icons, Components: Map (City Scale), Country: Ukraine, Crowdfunding: Spieleschmiede, Theme: Chernobyl, Theme: Post-Apocalyptic
Alternativní názvyZona: Das Geheimnis von Tschernobyl, Zona: El secreto de Chernóbil, Zona: Sekret Czarnobyla, Zóna: Tajemství Černobylu, Zone-A: Le Secret de Tchernobyl, Зона: Тайны Чернобыля, Зона. Таємниці Чорнобиля

Zóna: Tajemství Černobylu je famózní postapokalyptické dobrodružství, které je povinností pro všechny labužníky a milovníky boje o přežití v nehostinné krajině. Hra vám poskytne všechno potřebné k udržení se naživu, ale neudělá vám to ani o špetku jednodušší. V partii sice chybí interakce, ale zase z ní čiší pocit postupu. Herní doba je naplněná dobrodružstvími, které patří pouze do těchto míst zdánlivě bez života. Zóna: Tajemství Černobylu je hra pro labužníky, kterým nevadí dlouhá herní doba a odpadávající maso v důsledku radiace.

+ téma
+ celkový dojem ze zpracování
+ vývoj partie