Recenze: Cassiopeia – cesta ke hvězdám

cassiopeia-19

Pět planet. To zní jako sen. Proto se není vůbec co divit, že směrem k této soustavě míří řada lodí. A jedna z nich je naše. Sním o tom, že se jednou podívám z okna a uvidím úplně jiný svět. Je to tak blízko a současně tak daleko.

O cestování lidstva za novým bydlištěm vypráví i nová karetní hra, kterou si pro nás připravil ruský designér Nikolay Pegasov a na začátku roku 2019 vyšla pod vlajkou společnosti Hobby World. O ilustrace se postarali Alexander Shaldin, Maria Larikova, T. E. Suien a uildrim.

Na víku vidíme optimistický výhled na cizí planetu z okna vesmírného plavidla. Uvnitř na hráče čeká přesila karet, z nichž odloží stranou pět sad po sedmi kartách planetárních systémů. Právě z nich si mohou účastníci vybrat ten svůj, který se pokusí kolonizovat. Těchto sedm planet pak před sebe vyloží a to neobydlenou stranou nahoru. K tomu dostane ještě výbavu v podobě jedné figurky. Ve středu stolu je místo pro sadu karet specialistů, žetony surovin, jednu logistickou kartu (Země/Mars) a také případné speciální karty.

cassiopeia-08

Na začátku každého kola si hráči jeden za druhým vyberou jednoho z nabízených specialistů, jehož služby by chtěl využít. Na znamení svojí volby položí na kartu figurku. Jakmile mají všichni vybráno, následuje akční fáze, kterou budou procházet všichni soupeři podle polohy karet specialistů zleva doprava.

Každá karta specialisty hráči umožňuje nejen svoji akci, ale místo toho také povolí hráči obchodovat se surovinami a za mince nakupovat ostatní suroviny. Samotné karty ale hráčům poskytují vzácné suroviny, ale dovolí jim třeba i manipulovat s rozložením planet. Jejich poloha vedle sebe je totiž zásadní, protože každá karta planety určuje cenu za kolonizaci pro svého souseda napravo.

Na úspěšnost tahu má vliv také to, jakou stranou je otočena zásobovací karta. Pokud většina planet v hráčově řadě je shodná s aktuálně aktivním logistickým centrem, pak může hráč využít i doplňkovou schopnost specialisty. Ta je natištěná za slovem logistics a obvykle nabízí velkou konkurenční výhodu vůči protivníkům.

cassiopeia-01

Jakmile hráč využije vše, co mu jeho aktuální situace umožňuje, přesune svoji figurku z karty pod ni. Tím současně zůstane jasně viditelné pořadí pro vysílání dělníků v následujícím kole. Na konci kola je třeba ještě zatraktivnit specialisty, které si nikdo v aktuálním kole nezvolil.

Za nastřádané zdroje může hráč kolonizovat některou ze svých planet, jednoduše stačí utratit všechny potřebné žetony. S každým dalším kolem jsou hráči bohatší a mohou si dovolit zabydlet další a další světy. S otáčením karet planet se navíc do partie dostávají jejich speciální schopnosti. Ale pouze ten z hráčů, který kolonizuje všech sedm planet, se stává okamžitě vítězem.

cassiopeia-04

Cassiopeia je karetní hrou říznutou vysíláním dělníků. Jen toho zástupce má každý z účastníků pouze jednoho. O to je ale každé kolo vyrovnanější a dynamičtější. Hráči musí vždy při umisťování figurky zvažovat řadu prvků. Nejde pouze o hlavní taktický cíl, ale také o šanci získat bonusovou logistickou akci. A nesmí také zapomínat na velmi důležitou výhodu v podobě změny pořadí.

Hodně unikátní na této hře je fakt, že úplně všechny obsažené karty jsou oboustranné. A tento prvek autor nezapomíná využívat. Dokonce i karta Země/Marsu se otáčí a tím výrazně ovlivňuje následující kola.

cassiopeia-13

Cílem je ale jednoznačně otáčení planet, které mají na druhé straně speciální schopnosti. Těm se také hráči snaží přizpůsobit svoje volby a snaží se tedy aktivovat ty planety, které se jim nejvíce hodí do plánů. Jednotlivé soustavy jsou ale shodné, takže i výchozí možnosti jsou pro všechny totožné. Šance se liší pouze podle toho, kdo jak má planety uspořádané, protože tím se mění také jejich cena.

Hra je překvapivě chytrá a má spoustu zajímavých možností, které je třeba zvažovat. Při tom ale není přehnaně složitá. Bohužel je ale trochu delší než by mohla mít, aby se nezačala celá skupinka hráčů nudit při neustálém opakování omezeného počtu akcí a neustálé výměně surovin. Nepomohou ani rychlé tahy, jejichž náplň nikdy není komplikovaná. Partie ale ve vyšším počtu hráčů může trvat i 45 minut.

cassiopeia-15

Cassiopeia je hra, která se nám líbí, protože je o chytrém využívání svých možností v tahu. Co hře tedy chybí je pouze originalita a trochu výraznější grafika. Ale při tom samotné ilustrace planet jsou podařené. Casiopeia je nadprůměrnou karetní hrou, která není nijak extrémně náročná, má originální myšlenky, ale především nabízí příjemný pocit z využívání možností svých planet a společných karet specialistů.

AutorNikolay Pegasov
IlustraceMaria Larikova, Alexander Shaldin, T. E. Sulien, Uildrim
VydavatelHobby World, Kobold Spieleverlag
Rok vydání2019
KategorieEconomic, Space Exploration
MechanismyHand Management, Stock Holding, Take That, Variable Phase Order
RodinaCrowdfunding: Spieleschmiede
Alternativní názvyKassiopeia, Кассиопея

Recenze: Cassiopeia – cesta ke hvězdám
Cassiopeia je fajn karetní hra, ve které hráči kolonizují planety. K tomu potřebují získat suroviny, kolem kterých se to všechno točí. Zajímavá je především oboustrannost karet, které hráči aktivují s pomocí svých figurek dělníků. Ve hře se spousta prvků neustále mění a s nimi i šance zúčastněných. Obecně ale hru sráží hlavně délka partie, která je zbytečně vysoká. Cassiopeia je ale i tak nadprůměrnou, zábavnou a docela originální hrou.

+ pořadí karet planet má význam
+ více karet specialistů znamená pokaždé jiné partie
+ dobře využitá oboustrannost karet