Recenze: Planet Rush – málo místa na planetě

planet-rush-18

Planeta. Kulaté místo pro život. Jenže ať už je sebevětší, jednou to místo dojde. A pak nezbude civilizaci než opustit svoji kolébku a vydat se do vesmíru. Najednou je dost peněz pro cestování nepřátelským vakuem a žádné technologie nejsou už pouze utopií. Během několika let jsme dokázali objevit vhodné místo pro kolonizaci. Jenže kdo jej ovládne?

To nám řekne partie v nové deskové hře Planet Rush, kterou si pro nás připravil designér Reiner Knizia. Jeho výtvor si tentokrát vzala pod křídla nezávislá společnost Victory Points Games a s ilustracemi od Clarka Millera vylaserovali komponenty v roce 2016.

Tahle novinka se ukrývá v dvoudílném balení – obal z tvrdého papíru je pouze otočený kolem kartonové krabice. Až uvnitř ní je připraveno osm velkých karet staveb, které se skládají z různého počtu segmentů. Právě na tato políčka rozmístí hráči na začátku partie náhodně kulaté žetony požadavků.

planet-rush-08

Každý z účastníků si pak vybere svoji kartu frakce a k němu dostane dřevěné komponenty odpovídající barvy. Protože na plánu není pozice nula, postaví jednu kostičku stranou a zbytek kostiček položí poblíž. Jednotliví účastníci dostanou také jednu kartu vyjednávání a čtyři karty ze zamíchaného balíčku surovin. Zbytek těchto karet vytvoří zásobu zdrojů.

Tah každého hráče se skládá ze dvou fází. Na jejich začátku dostane do majetku figurku rakety a startovací plošiny. První fází je stavba. V jejím průběhu si může buď dobrat horní kartu balíčku surovin, nebo umístí figurku rakety na jeden z osmi stavebních bloků a to přímo na konkrétní stavební pozici.

Jednotliví hráči nyní mohou nabídnout určitý počet surovin, aktivní hráč je vyhodnotí a přijme, pokud jejich počet souhlasí s požadovaným množstvím nebo je může navýšit o svoje. Majitelé těchto plateb pak přemístí svoje kostičky – za každou kartu suroviny jednu – na odpovídající pozici stavby. Soupeři mohou blafovat a svoje nabídky navyšovat pomocí karet vyjednávání.  Pokud je stavba úspěšná a aktivní hráč se vyhne nutnosti přijmout kartu vyjednávání, pak dostane bonusový žeton a za něj dostane ihned odpovídající množství bodů. V opačném případě jej získá právě hráč, který zahrál kartu vyjednávání.

planet-rush-01

Hned poté následuje fáze surovin. Každý hráč dostane jednu novou kartu z balíčku surovin a poté přechází aktivita na dalšího hráče v pořadí. Jakmile je celá stavba kompletní, tedy všechny její segmenty, je čas ji obodovat. Ten, kdo se na dokončení podílel největším počtem žetonů, umístí svoji kostičku na nejvyšší stupínek. Stupně vítězů se totiž objeví po dostavbě jednoduše otočením karty stavby na druhou stranu.

Partie končí po dokončení sedmé budovy, zatímco ta poslední nikdy dostavěna nebude. Hráči získají body nejen za své pozice, ale také za počet staveb, na kterých se dokázali podílet. Celkový součet porovnají a zjistí, kdo má nejvíce bodů. Stává se vítězem.

Planet Rush je hrou se skrytou aukcí. Schopnost nabídnout nejvhodnější množství surovin z ruky a zvážit náklady a výnosy každého segmentu je základem úspěchu. Aktivní hráč jen vybere, o jakou lokaci se bude bojovat, ale všichni se mohou samotné přihazovací bitvy zúčastnit.

planet-rush-05

O vítězství ale nerozhodují jednotlivé aukce. Pouze jejich spojený výsledek určí, kdo má na celé stavbě největší podíl. Díky tomu je ve hře solidní úroveň strategií a to především ukryté pod rouškou karet vyjednávání. Ty znesnadňují hráči na tahu situaci, ale současně umožňují bojovat o bonusové žetony i těm, kdo by jinak pouze čekali.

Hra je velmi dobrá v tom, co dělá. Sice toho není moc, takže nečekejte od hry nějaké taktické hody, ale místo toho je obsah krabice vhodný také pro méně zkušené hráče. Vývoj na plánu je zřejmý už v průběhu a všichni protivníci tomu mohou uzpůsobovat svoje snažení a směřovat se tak, aby byli ještě konkurenceschopní.

Účastníci se snaží přihazovat tak, aby jejich nabídka byla zajímavá pro aktuálního stavitele. Pouze tak si hráč může zajistit body. A čím více účastníků v partii, tím výraznější je podíl této části na vítězství. V minimálních třech má ještě výrazný podíl i druhá role, která postupně ztrácí.

planet-rush-10

Přes svoji v podstatě jednoduchou povahu není hra nijak blesková. Abyste se přes všechny ty aukce, rozhodování a vyhodnocování dobrali konce, musíte obětovat zhruba hodinku času. Naštěstí ale bude zaplněna zábavou.

Zpracování se setká s rozporuplnými názory. Karty jsou solidní, kostičky jsou dřevěné, ale herní plány mohly být z trochu tvrdšího materiálu. Žetony jsou fajn, ale celá grafika je možná až příliš temná.

planet-rush-14

Planet Rush nám udělalo radost a současně velmi překvapilo. Hra nabízí zajímavé možnosti a slibuje solidní zážitky, které jsou přístupné pro každého. Planet Rush je příjemnou kombinací aukce a převahy.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorReiner Knizia
IlustraceClark Miller
VydavatelVictory Point Games
Rok vydání2016
Počet hráčů3 - 5
Herní doba45
Minimální věk13 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(4 voters)
KategorieScience Fiction
MechanismyArea Majority / Influence, Auction/Bidding, Hand Management, Set Collection

Více o hře.

Recenze: Planet Rush – málo místa na planetě
Planet Rush je velmi kvalitní zábavou pro každého, kdo rád přihazuje naslepo. Hráči ale mají veškerý vývoj čistě pod svojí kontrolou, ačkoliv je vše velmi kontaktní a navzájem si nic nedarují. To je také dílem faktu, že Planet Rush je hra převahová. Solidní a zábavná, takže vlastně není co dodat.
Klady:

+ dvoufázová aukce
+ přístupná i pro začátečníky
+ dostatek rozhodnutí pro hráče
+ bonusové žetony
Zápory:

- provedení VPG nevzbuzuje v každém nadšení
- delší průběh
4.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Kouzelné čtení Španělský obrázkový slovník