Recenze: Shinobi Clans – vražda je jen prostředek

shinobi-clans-16

Úkoly ninjů jsou různé – vražda, průzkum, únos. Všechny ale sledují stejný cíl, kterým je získání moci pro svůj klan. Ten je pro bojovníka tmy něco jako rodina. A za rodinu se bojuje do posledního dechu. Za rodinu se umírá.

A všechny ty úkoly čekají na hráče, kteří vezmou do ruky krabičku nové karetní hry s názvem Shinobi Clans. Jejím autorem je Jürgen Mayer a vytvořil ji pod záštitou společnosti Posthuman Studios. Jedinečnými ilustracemi ozdobil celé dílo Nen.

Krabička byla nejspíš původně bílá, jenže se přimotala do nějaké potyčky s katanami. A tak je pokryta celá cákanci krve a ilustrací jedné postavy, která to všechno má na svědomí. Krabici utřeme a po otevření na nás vykoukne hromádka kartonových komponent – žetony kontraktu i zlaťáků. Hlavní jsou ale dvě stejné přihrádky, které nabízí všem zájemcům karty. Jsou tu cíle, odměny (po pěti), ale především bojové karty, kterých je 87.

shinobi-clans-04

Karty jsou rozlišeny podle typu v levém horním rohu, ale také ukazují bojovou sílu v dolních rozích – ten konkrétní závisí na tom, jestli se jedná o kartu strážců nebo patří na stranu asasínů. Mohou ale obsahovat i dodatečné ikony, které umožní útočit nebo se vměšovat do výše odměn.

Každý z hráčů dostane do začátku sadu žetonů kontraktů jedné barvy, které jim určují pětici cílů, ať už k bránění nebo zavraždění. Do středu herního prostoru položí zamíchaný bojový balíček, který obsahuje nejen vrahy a obránce, ale také zbraně či události. Sady karet cílů a odměn jsou položeny stranou. Hra je tím připravena k zahájení.

Jednotlivá kola (jsou celkem tři) zahájí určení cíle. Hráči zamíchají balíček pěti karet, náhodně vytáhnou sadu tří (nebo čtyř v partii pěti hráčů) postav a vyloží na stůl. Ke každému cíli přiloží také po jedné kartě odměny. Nyní je na čase, aby každý z přítomných ninjů dostal nějaké prostředky. Proto každý nejdříve dostane sadu karet, které si může ponechat. Z druhé, o větší nabídky, si může ponechat pouze jednu kartu a zbytek pošle soupeři po levé straně. Hráči tak provádí draft, nechávají si jednu a zbytek posílají dál, dokud nejsou karty rozebrané. Nyní si mohou ponechat pouze deset z těchto karet.

shinobi-clans-01

Na základě cílů a svých karet pak každý z účastníků vybere dva ze svých žetonů kontraktů a položí je obrázkem dolů před sebe. Poté už nastane vhodný čas k hraní karet. Většinu z nich budou hráči přikládat rovnou ke svým zvoleným cílům, ale zatím hodnotou dolů (a to včetně zbraní). Výjimkou jsou události, které jsou také rovnou vyhodnoceny. Hráči vyloží všechny karty z ruky nebo se vzdají tahu.

Jeden za druhým jsou pak cíle vyhodnoceny z pohledu obou stran. Hráči nejdříve ale odhalí svoje zvolené kontrakty pro danou postavu. Jednotlivé karty jsou rozděleny do stran – napravo pro ty útočné a nalevo pro obránce. Postupně pak hráči vyhodnotí efekty karet, sečtou jejich hodnoty a porovnají. Pokud vrahové nasbírali větší sílu, cíl je zabit. Hráči pak obdrží odměnu ve formě zlaťáků (případně více úspěšných si ji rozdělí) v závislosti na zvoleném úkolu, jejichž výše stanovená na žetonu se může měnit v důsledku schopností vměšovačů přiřazených na tuto pozici.

Na konci kola si hráči mohou ponechat karty, které jim zbyly v ruce. Bitva o cíle pokračuje dalším kolem. Na konci třetího kola se tak ale už nestane. Místo toho nastává konec a hráči zjistí, kdo je nejbohatší. Ten se stává vítězem.

shinobi-clans-14

Shinobi Clans je vražednou zábavou, které v první fázi vládne kombinace náhody a oblíbeného draftu. Pouze z jejich kombinace se ukáže, jaké šance bude mít hráč v daném kole. Potřebuje mít štěstí, ale současně obvykle má také na výběr z více než deseti karet a může taktizovat a některé si ponechat do dalších kol.

Tady už začínají konečně zavánět náznakem možnosti pro taktiku. Přikládání karet je sice vlastně naslepo, ale lze hrát více či méně na jistotu. Navíc už volbou svého úkolu pro daný cíl hráč ovlivní, jak těžký jeho úkol bude. Ale i přes tohle všechno je celá hra velmi náhodná a bez pocitu výraznější kontroly.

Bohužel díky častému vyhodnocení se celý průběh partie zpomaluje pocitově, ale i v realitě v porovnání hodinových ručiček. Hra mohla být určitě mnohem víc dynamická. Lepší je určitě ve vyšších počtech, zatímco ve třech není dostatek kontaktu.

shinobi-clans-08

Největší devízou celé krabičky je její fyzický obsah. Karty mají nádherné ilustrace, kvůli kterým budete i přes její průměrnost uvažovat o jejím ponechání. Bohužel nakonec to dopadne tak, že obrázky stejně neuvidíte, protože bude krabička ležet na poličce. Na stůl se jen tak nevrátí, protože není ničím výrazně zajímavá, aby hráče nutila si ji znovu žádat.

Shinobi Clans je hra plná tajných informací. Prakticky žádné karty s výjimkou terčů nejsou veřejné a právě v tom je hlavní kouzlo, kterému byste mohli podlehnout. Bohužel kompletní náhodnost a délka partie celý dojem strhává zpět.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorJürgen Mayer
IlustraceNEN
VydavatelPosthuman Studios
Rok vydání2013
Počet hráčů3 - 5
Herní doba60
Minimální věk13 and up
Jazyková závislostSome necessary text - easily memorized or small crib sheet
(2 voters)
KategorieCard Game, Deduction
MechanismyOpen Drafting, Secret Unit Deployment
RodinaTheme: Ninjas

Více o hře.

Recenze: Shinobi Clans – vražda je jen prostředek
Shinobi Clans vypráví o snaze dvou stran vraždit i bránit. Každý má svoji tajnou motivaci, ale všichni se snaží z toho profitovat finančně. Jenže karty jsou hrané tajně, takže není možné příliš taktizovat. Téměř všechno je náhodné. Hra je jednoduchá, ale bohužel se umí také protáhnout. Ilustrace jsou úžasné, ale ani ty nakonec nezachrání závěr. Shinobi Clans je jako na houpačce, ale zůstává pro nás i tak nejlépe průměrná.
Klady:

+ spousta tajných informací
+ oba hráči mohou útočit i bránit
+ parádní ilustrace
+ jednoduché
Zápory:

- náhoda kam se podíváte
- zdlouhavá kola i celková herní doba
2.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Aqua Romana – zábavné a šplouchající akvadukty