Recenze: Steam Noir Revolution – když začne revoluce, kde budete stát?

Steam Noir: Revolution - balení

Zvenku slyšel křik, který postupně nabýval na síle. Sídlo vlády stálo čelem k velkému náměstí Klassens, které ještě včera zdobily pozůstatky Vánoc. Dnes ráno se objevily úklidové čety, strom zmizel a spolu s ním i sváteční nálada. Pierre ve své kanceláři nervózně poposedl. Měl pocit, že něco není v pořádku. A hlasy se stále blížily.

Ve chvíli, kdy se rozhodl přerušit práci a podívat se z okna ven, rozletěly se dveře a v nich stál malý muž s rozcuchanými vlasy. Usmál se. Ale nebyl to přátelský úsměv. Za ním se objevily stíny dalších postav. Pierre začal couvat a bolestivě si zarazil do zad kličku od okna.

Na ulici za ním už byl obrovský dav. Stál čelem k budově vlády, ale byl podivně potichu. I v místnosti byl klid, všichni jako by čekali na nějaký pokyn. Na ulici se ozvaly vzdálené a podivně tupé rány, jako když hodíte meloun z výšky na dlažbu. Najednou se začaly postavy přibližovat k úředníkovi a než stačil začít protestovat, chytili jej a prohodili zavřeným oknem. Další rána znamenala okamžik, kdy Pierrovo tělo dopadlo na náměstí a zůstalo ležet bez života. Ticho ustalo a na jeho místo nastoupilo skandování: Ať žije revoluce!

Steam Noir: Revolution - připravená hra

Do podobného prostředí se přenesete i vy, ale nemusíte se bát o život. Všechno bude jen jako v prostředí karetní hry Steam Noir: Revolution. Hru vytvořil Daniel Danzer v roce 2013 a zatím bohužel není příliš známá mimo svoje domovské Německo. Vznikla zásluhou podpory na německém komunitním serveru StartNext.de a vydalo ji malé autorovo vydavatelství Spielpunk. Ilustrace z představ na karty přenesl Felix Mertikat.

Jako každá správná karetní hra, i tato se nachází v poměrně malé krabičce s robotem mávajícím vlajkou osvobození. Uvnitř najdete jednu oboustrannou bodovací desku, arch s padesátkou žetonů (převážně body revoluce, ale i po jednom žetonu pro každou stranu konfliktu) a samozřejmě převážně karty, kterých je dohromady 120.

Největší hromádku tvoří karty frakcí. Když je ale rozdělíte podle barev pozadí postav, pak se jejich počet vytratí a rozdělí na pět hromádek po třinácti. Najdete na nich všechny možné členy vašich vzbouřeneckých sil, od studentů (kteří obvykle stojí v čele mocenských zvratů), přes dělníky, pořádkové síly, sufražetky a především mechandrosy. Tady si poprvé uvědomíte, že Steam Punk: Revolution nenese svůj název jen tak pro legraci.

Steam Noir: Revolution - připravená hra

Z předchozích řádků je jasné, že pět frakcí bude bojovat o vítězství ve vládním převratu. Defenestrace byla pouze začátkem. A stejně tak i představené karty. Protože další patří stále podle barev jednotlivým stranám konfliktu – po jedné kartě revoluce, vítězství a také balíček dočasné podpory. Nakonec tu máme poslední pohled na vzpouru prostřednictvím desítky karet vůdce, proti kterému se právě bouříte.

Uprostřed stolu budou ležet pouze dvě malé hromádky, každá obsahující čtyři náhodné karty ze zamíchaného balíčku. První z nich jsou karty vůdce, kterých je celkem deset, druhý balíček tvoří revoluce. A protože je pro každou frakci jedna karta, je jasné, že v tomto kole se revoluce některá ze stran neúčastní. V případě hry více hráčů navíc dostane vládce jednu bonusovou kartu (+5 ve čtyřech a +10 v pěti hráčích), která mu navýší jeho příjem bodů.

Na stole sestavíte bodovací dráhu a na její start položíte bodovací žetony všech barev. Každý z hráčů si nyní vybere jednu svoji tajnou frakci, kterou bude v průběhu partie podporovat. Ale nikdo neví, kdo hraje za kterou barvu. K tomu všichni dostanou také pět karet podpory – od každé zúčastněné strany jednu.

Steam Noir: Revolution - rozehraná hra

Ze zamíchaného balíčku herních karet dostane každý hráč devět karet do ruky. Z nich každý z hráčů vybere dvě, které jsou pro něj nejméně vhodné a položí je před hráče po své levici. Nyní všichni zvednou dvě karty, které dostali od souseda, přidají je ke své ruce a znovu vyberou dvě karty k zahození. Tentokrát ale jejich cesta skončí na začátku odhazovacího balíčku. To znamená, že každý z protivníků má nyní sedm karet pro samotnou partii.

Celé povstání trvá dlouhé tři měsíce, které se dále dělí na dvanáct týdnů. Každý z těchto týdnů pro vás bude představovat jedno kolo hry a teprve na konci jednotlivých měsíců se dočkáte velkého bodování. Na jeho začátku každý z hráčů vybere tajně jednu kartu kartu podpory. Snaží se vybrat stranu, o které si myslí, že na tom bude na konci měsíce nejlépe. Samozřejmě by měli svoji volbu uzpůsobit kartám v ruce a v průběhu kol se budou snažit ji vlastními silami posunout kupředu.

Každý týden pokračuje odhalením jedné karty z balíčku vůdce a revolučního balíčku. Jejich hodnoty budou bonusem, který dostane daná frakce ke svému součtu na konci týdne. Nyní je na každém z hráčů, aby zvolili jednu z karet v ruce a přiložili ji k jednomu z těchto dvou balíčků – pokud ji přiložíte k hromádce vůdce, stáváte se tím zrádcem.

Steam Noir: Revolution - rozehraná hra

Poté všichni odhalí hodnoty na zahraných kartách, ale nechají je ležet na stole. Ve dvou dalších fázích jednoho týdne se k nim přidají další dvě karty, které nemusí být obyčejné, ale lze zvolit i kartu podpory (reinforcement), kterou lze přidat k libovolné frakci, kterou jste nemuseli ani zahrát. Teprve po zahrání trojice podpory následuje závěrečné bodování pro celý týden.

Jednoduchým součtem zjistíte, která strana získala největší podporu tento týden. Její největší podporovatel v tomto kole (přispěl nejvíce body k jejímu vítězství) získává okamžitě dva body a vlastník nejvyšší karty podporující tuto stranu získá další jeden bod. V případě remízy získávají hráči body za obě frakce. Získané žetony zatím položíte na svoji kartu dočasné podpory.

Ale to ještě není všechno, protože teď je potřeba zjistit, jestli získal částečné vítězství pro tento týden císař nebo povstalci. Karta vítěze putuje do správného sloupečku k bodovací stupnici (dle volby hráče, který ji podporoval nejvíce) a daná strana konfliktu hned získá body odpovídající hodnotě této karty. Její žetony tedy posunete na stupnici vpřed.

Steam Noir: Revolution - karty

Před dalším týdnem mají hráči možnost vyměnit svoje karty z ruky a dobrat si zpět jednu z karet, které zahráli v tomto kole. Další týdny probíhají stejně. Na konci měsíce pak hráči za pomoci nastřádaných žetonů a jejich horní kartě dočasné podpory přispějí k úspěchu dané strany. Ale jen ta, která po sečtení síly všech hráčů získá nejvíce bodů, odmění své zastánce vítěznými body. Teprve pak hráči mohou své získané žetony (i ty z průběhu kola) proměnit na body.

Partie pokračuje dalšími dvěma měsíci, ve kterých vždy hráčům ubývá možnost volit některou ze stran konfliktu jako cíl svojí dočasné podpory. Na konci hry pak hráči ještě navíc přispějí svojí na začátku hry tajně zvolené straně další body a teprve teď můžete určit, kdo vlastně vyhrál. Nejdříve je ale důležité, jestli náhodou všechny nepřechytračil císař. V takové chvíli vítězí hráč, který má nejméně bodů! Naopak pokud byla revoluce úspěšná, vyhrává nejsilnější frakce a hráč, který si ji zvolil.

Steam Noir: Revolution je velice zajímavá a promyšlená karetní hra, ve které budete balancovat na ostří nože. Na jedné straně je stran z císaře, proti kterému organizujete povstání a na druhé straně touha být na čele povstaleckých sil. Jenže co když všechno neproběhne tak, jak má a nakonec zůstane u moci současný režim? Stanete se nepohodlnými disidenty, zavřenými ve vězení a čekajícími na další zvonění klíčemi.

Steam Noir: Revolution - karty

Některé revoluce prostě není jednoduché vyhrát. Hráči se o tom přesvědčí na vlastní kůži. Nepřátelská strana císaře, kterou může někdo z hráčů i přímo podporovat, aby překazil plány ostatních v boji o moc, může posílit tak, že už proti jejím silám nebudete mít šanci. Právě na to si musíte na začátku partie dávat dobrý pozor.

Hra poskytuje výtečnou atmosféru, která vás zcela pohltí. Opravdu chytře vymyšlené mechanismy, které spolu skvěle spolupracují, jsou zárukou napínavého průběhu partie. Každý ze soupeřů má ještě svoji skrytou volbu strany, která může vším na poslední chvíli zamotat.

V počtech hráčů zde ale zaznamenáte výrazné rozdíly. V nejnižším množství tří protivníků si užijete především strategickou chuťovku bez větší nutnosti ke spolupráci, o to větší kontrolu ale máte nad celým průběhem. Císař prostě není tak silný. Což se citelně změní ve chvíli, kdy do hry přibude čtvrtý oponent. Vládce najednou dostává bonus +5 každý týden a hráči se musí spojit, aby jeho vedení omezili. A v pěti důraz na spolupráci a současně i konflikty dále narůstá.

Steam Noir: Revolution - žetony

Nenechte se oklamat zdánlivě jednoduchým karetním zevnějškem. Tato hra je opravdu složitá a to nejen na první naučení, protože obsahuje hodně nových a netradičních postupů, ale především na zvládnutí strategie. Do jejích útrob by se tak měli pouštět především zkušenější hráči, které jen tak něco nepřekvapí.

Ale téhle hře se to nejspíš i tak podaří, protože zprostředkovává opravdu zajímavý zážitek. Každé kolo má jiný vývoj a neustále přítomné napětí. Musíte reagovat na karty, které zahráli ostatní, a často se stane, že jste donucení změnit přístup a strategii poté, co jsou odhalené první karty. Jenže ty mohou být současně také blaf od ostatních. Nikdy nevíte, co za podrazy ostatní chystají!

Přitom ale zůstává hra poměrně rychlá a celých dvanáct týdnů odehrajete během hodiny. Po celou dobu ale nemáte jistotu, kdo je opravdu ve vedení. Jen ty míchání a všechny manipulace s kartami, včetně vyhodnocení, zaberou poměrně dost času, což je snad jediný podstatný zápor. Grafika celé hry je zajímavá a určitě pěkně doplňuje atmosféru partie.

Steam Noir: Revolution - karty

Steam Noir: Revolution se pokouší současně optimalizovat také živelný způsob, jak hráči nakládají se společnými balíčky. V pravidlech jasně deleguje tři role pro hráče – jeden je míchač (průběžně promíchává odhazovací balíček), další je dealer a poslední je organizátor (stará se o body všech frakcí a o balíček vůdce). Pokud se těchto rolí budete držet, získáte za odměnu hladší průběh celé hry bez nějakých zádrhelů a čekání.

Steam Noir: Revolution je pokročilou karetní hrou, ve které zažijete vzrušení z povstaleckého boje. Budete muset předvídat snažení svých protivníků, se kterými máte ale jedno společné – chcete svrhnout císaře, který se s vámi účastní partie. A v průběhu hry se objeví zrádci a zbabělci, kteří přeběhnou pod jeho ochranná křídla. Nebojte se a zapojte se do boje proti režimu i vy!

AutorDaniel Danzer
IlustraceMario Barbati, Felix Mertikat, Federico Musetti
VydavatelGiochi Uniti, spielpunk, Stratelibri
Počet hráčů3 - 5
(9 voters)
KategorieBluffing, Card Game, Comic Book / Strip, Negotiation
MechanismyHand Management, Simultaneous Action Selection
RodinaCrowdfunding: Startnext, Theme: Steampunk
Alternativní názvySteam Noir: Revolution

Steam Noir: Revolution zavede hráče do alternativní historie světa Januskoogen, ve které se vzbouřenci snaží svrhnout vládu zlého císaře. Ten jim ale bude v průběhu partie vzdorovat s pomocí armády a jednotek, které má pod svojí kontrolou. Hráči tak musí správně vyvážit prvky spolupráce a zrady tak, aby právě pro sebe získali vítězný náskok. Každý z účastníků podporuje tajně jednu stranu konfliktu, kterou si přeje u moci, když celé povstání skončí. Jenže to není tak jednoduché, protože politická situace je velmi vratká. Všichni vzbouřenci hrají svoje karty podpory a snaží se urvat pro sebe vítězné body ve dvouúrovňovém mechanismu bodování, který je naprosto unikátní. Hra přináší skvěle propracované zážitky a mechanismy, se kterými jste se nikde jinde nesetkali. Současně se s tím ale také pojí nesnadné učení hry, protože pravidla jsou díky týdennímu a měsíčnímu bodování hůře stravitelná. Jenže partie poté, co do hry proniknete, vám všechno snažení vynahradí, protože v každém počtu se hra liší ve vyvážení důrazu na spolupráci. To ale není rozhodně na škodu. Steam Noir: Revolution je skvělá a unikátní karetní hra, se kterou si užijete pokročilou taktickou zábavu.

+ unikátní mechanismy
+ role pro hráče
+ tajná volba frakcí