Recenze: Amber – nevypočitatelná cesta královstvím

Amber - balení

Budovat královské silnice je poslání, které tentokrát dopadlo na vaše ramena. Jenže zatímco jedny cesty vedou tam, druhé zase sem. A vaším úkolem je pospojovat všechno tak, aby se mohli králové, princové i princezny navštěvovat. Současně ale chcete také vydělat na mýtu, které budou procházející putovníci platit. Samozřejmě s výjimkou královské rodiny.

Tohle řekli poddaným. Ve skutečnosti ale králové chtějí zbohatnout na jantaru, který se v jejich království nachází. K tomu potřebují silnice. Jenže pouze ten, který se dostane k nejvíce nalezištím, se stane nejbohatším lordem celé krajiny. Budete to vy?

V deskové hře Amber (Jantar) dostanete právě takový úkol. Čtyři hrady, velká pláň a omezené možnosti, jak stavět cesty v té době. Tak to je nová desková hra od vydavatelství REBEL.pl, které v roce 2012 vydalo také velmi zajímavou Sláviku (recenze) a ještě další dva kousky, na něž připravujeme recenze (The Cave a Mercurius).

Amber - připravená hra

V tomto případě se jedná o dítko Thomas Lewandowicze a také o jeho první hru, která se hodně inspirovala u klasického Carcassonne (recenze), jak už se brzy dočtete. Jednotlivé kartičky, které k hraní budete používat, pokreslila Ewa Kotowska.

Amber se nachází ve stejné krabici, jako podobné destičkové hry, například nedávno recenzovaná Basilica (recenze). A uvnitř se pak nachází přesně to, co je základem propojovacích her – archy s čtvercovými dílky se silnicí a nejrůznějšími křižovatkami.

Kromě nich najdete ale mezi kartičkami také barevné dílky s lopatou a také čtveřici hradů ve stejných barvách. Obojí patří jednotlivým hráčům. Spolu s čtverečky vyloupete z archů také čtrnáct kulatých zlaťáků.

Amber - připravená hra

Jenže Amber není jen tak ledajaká propojovací hra a proto potřebuje kromě kartiček také herní plán. Ten je pokrytý travnatou zelení s občasným stromem nebo uskupením kamenů. Poblíž se pasou ovečky. Prostě idylka, kterou svojí stavitelskou mašinerií narušíte. Ke hře pak budete potřebovat ještě osm dřevěných žetonů vesnic, které jsou nalezišti jantaru.Samotný herní plán je rozdělený za pomocí křížků na čtvercovou šachovnici o rozměrech jedenáct krát jedenáct.

Hráči musí na začátku rozložit vesnice a hrady na herním plánu podle některého z připravených scénářů. Těch je vždy několik pro každý počet hráčů (šest pro dva, tři pro tři a šest pro čtyři). Podle tohoto diagramu pak rozložíte hrady a především žetony vesnic na souřadnice na herní plán. Na každý hrad a pod všechny vesnice položíte po jedné minci, které tvoří odměnu pro prvního návštěvníka.

Království samotné začíná zcela bez cest a je jen na vás, kudy je povedete. Dostanete k tomu na úvod rovnou šest dílků do ruky ze zamíchané hromádky. Všechny ostatní pak vytvoří zásobu vedle herního plánu, ze které si budete později dobírat. Hráči si vyberou svůj barevný hrad, od něhož budou začínat se stavbou cest.

Amber - připravená hra

A tím je vše připravené k prvnímu tahu. V každém kole má hráč jednu jednoduchou povinnost a to je pochopitelně položit dílek na herní plán. Může si vybrat jeden z šesti, které dostal na začátku partie do ruky a tím začne budovat silnici.

Dílek však je možné postavit pouze na takové místo, k němuž mohou dělníci z hráčova hradu dojít po již postavených cestách. Musíte si tedy vytvářet svoji vlastní dopravní síť, kterou však v průběhu partie napojíte na ty ostatních hráčů. Silnice jsou neutrálních barev, takže ve chvíli, kdy se spojí v jeden celek, mohou je využívat všichni.

Výjimkou jsou jednosměrné cesty, které na sobě mají nakreslené šipky. Po takových trasách lze procházet pouze v daném směru a opačně nelze použít jako propojení. Stejně jako u ostatních her s tvorbou světa ze čtvercových dílků musí všechny strany položeného dílku odpovídat těm sousedním, můžete tedy navázat pouze cestu na cestu nebo louku na louku.

Amber - rozehraná hra

Co by to bylo ale za hru, kdybyste kromě základních dílků neměli i nějaké speciální. Jsou zde bažiny k blokování, mosty a kruhové objezdy, které umožňují nahrazení některých ze stávajících dílků. Tím můžete protivníkovi narušit jeho plány.

Na konci svého tahu si jednoduše doberete kartičku tak, abyste měli znovu šest. A tím váš tah končí a na řadě je soupeř. O co se tedy vlastně všichni hráči snaží? V první fázi hry jde o připojení co nejvíce vesnic, protože pokud do ní dorazíte jako první, získáte za to důležitý vítězný bod v podobě mince položené pod jejím žetonem.

V druhé fázi pak jde také o připojení soupeřových hradů a ostatních vesnic, kde nemáte šanci být první. I za toto však na konci partie dostáváte vítězné body. Jakmile totiž jeden z hráčů má připojení do všech hradů a vesnic, souboj končí a všichni si sečtou svoje vítězné body.

Amber - dílky

Hráč, který partii ukončil, má velkou šanci na vítězství, ale jeho triumf ještě není zcela jistý. Počet zlatých mincí nasbíraných z připojených vesnic a hradů to může totiž zvrátit. Celkem získáte po jednom bodu za každou minci a také za každou vesnici, do které se z vašeho hradu lze dostat. Propojení se soupeřovými hrady vám navíc přinese další dva body za každý, do kterého vás cesta dovede. Hráč s nejvyšším ziskem bodů za propojení se stává vítězem této hry.

Amber je hra postavená kolem zajímavé myšlenky propojování předem stanovených míst na mapě. Základní rozestavení jsou navržena tak, aby každý hráč měl stejné vzdálenosti. Zde je vidět, že autor pečlivě myslel na vyváženost partie.

Stejně tak je výborné, že v ruce máte vždy na výběr z šesti kartiček. Hra tudíž není tolik ovlivněná náhodou z losování dílků. Můžete plánovat i několik tahů dopředu a připravovat si cestu. Protože ostatní hráči vaši cestu nemohou ovlivňovat, dokud se na ni nenapojí, je počátek partie a příprava na navázání na ostatní cesty dílem vaší taktiky.

Amber - rozehraná hra

Výborné jsou především jednosměrky, kterými můžete leccos ovlivnit a zajistit, že ačkoliv vaše napojení na soupeře existuje, protivník tuto cestu nemůže využít. To nabízí zajímavé manévrovací možnosti, protože takových dílků je v nabídce poměrně dost. Musíte je ale pokládat s rozumem, abyste nezavřeli cestu sami sobě.

Je třeba dopředu plánovat, ale ve chvíli, kdy už se spojí cesty a hráči mohou dílky pokládat na stejné cesty, tak se projeví nejzásadnější problém. Pokud totiž položíte dílek jeden krok před vesnici, nahrajete tak protivníkům. Nikdo tedy nechce v tuto chvíli přistoupit k vesnici touto cestou a všichni se snaží vytvořit novou.

Právě tyto detaily tak způsobují velice dobrý pocit už ve chvíli, kdy se Amber učíte. Hra však ve skutečnosti bohužel nemá ten správný náboj, který bychom si představovali. Stavění cest ani propojování hradů není dostatečně konfliktní a ve chvíli, kdy se souboje mezi hráči začnou přiostřovat, tak spíš hledáte cestu, jak se jim vyhnout. To není úplně způsob, jak by hra měla fungovat.

Amber - dílky

Přitom zpracování hry Amber je pěkné a všechno jinak je přesně, jak má být. Jedná se tedy znovu o propásnutou šanci na dobrého rodinného společníka. Amber bohužel nemá žádné cílové publikum, které by mohla nějak výrazněji uspokojit.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorTomasz Lewandowicz
IlustraceEwa Kotowska
VydavatelRebel Sp. z o.o., uplay.it edizioni
Rok vydání2012
Počet hráčů2 - 6
Herní doba30
Minimální věk10 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(8 voters)
KategorieTerritory Building, Transportation
MechanismyNetwork and Route Building, Tile Placement
RodinaTheme: Amber
Alternativní názvyAmbra

Více o hře.

Recenze: Amber – nevypočitatelná cesta královstvím
Amber je jednoduchá rodinná hra, ve které se vše točí okolo spojování čtvercových dílků do většího celku. Tentokrát k samotným dílkům se silnicemi potřebujete ale také herní plán zobrazující mapu království. Na něm jsou hrady a vesnice, které musíte spojit cestami. Body získáváte za každý připojený hrad i vesnici. Ale pouze první, kdo tam dorazí, dostane také speciální odměnu. Právě proto je hon za stavbou silnic napínavý. Jenže vlastnictví silnic se nijak neoznačuje a jakmile jsou vaše cesty propojeny se soupeřovými, můžete mu kazit jeho stavbu nebo ji využívat pro svoje záměry. Pak klesá motivace tyto společné cesty stavět a hráči mají tendenci si hledat svoje vlastní cestičky. K tomu slouží jednosměrné silnice, které jsou tím nejdůležitějším prvkem. Bohužel hra právě díky vyhýbání se konfliktu ztrácí atraktivitu. Nepomůže jí ani několik scénářů pro rozestavení hradů, ani bourací žetony lopaty. Hráči mají na výběr vždy z více dílků, ale tento dobrý nápad nezachrání hru od průměru. Amber si bude hledat fanoušky prostě ne úplně snadno.
Klady:

+ pěkná grafika
+ herní plán
+ výběr z více kartiček
+ motivace k propojování hradů i vesnic
+ jednosměrky
+ více rozestavení
Zápory:

- hráči nemají důvod si stavět na svých cestách
- chybí konflikt
2
Prozkoumávejte dál
Recenze: Rapido – ta nejrychlejší zvířátka