Recenze: Ark & Noah – na vodě budeme v bezpečí

Ark & Noah - balení

Věděl jsem hned, co je mým úkolem. Už předtím, než ke mně sestoupil osobně, promlouval mi do ucha ve spánku. Zhřešili jsme a je čas, aby za to lidstvo pykalo. Přijde déšť, voda jakou svět ještě nepoznal a zaplaví všechno živé. Vlny budou bít napříč celým světem a vylévat se přes okraj. Ale já se nebojím, protože stavím Archu. Loď, která má to největší poslání, jaké kdy mohlo plavidlo dostat. Bude záchranou života.

A nám všem se dostalo té cti podílet se na její stavbě v deskové hře Ark & Noah. Hra vychází z dílny malé vydavatelské společnosti Placentia Games a poprvé se představila v celé kráse a s ilustracemi Paolo Vallergy a Ivana Zoni hráčům v roce 2012. Autor je stejný, jako u minule recenzované hry Florenza: The Card Game (recenze) a je jím Stefano Groppi.

Už víko na nás jasně hovoří svým jazykem a dává nám vědět, že tohle bude drama biblických rozměrů. Vidíme tu nejen Noeho a jeho rodinu, ale především zvířata, která všechna čekají na záchranu.

Ark & Noah - připravená hra

A uvnitř krabice se opravdu taková spása nachází. Je rozdělená na čtyři velké desky, které po složení dají dohromady obrovskou archu sedící na vodě a obklopenou dřevěným mostem. Další deska je akční a najdete na ní barevné čtverečky a pod nimi sloupce odpovídajících akcí. Nahoře nad tím vším je řada deseti políček od jasného slunce až po zataženou oblohu, kdy se začnou z oblohy řinout proudy vody. Z toho je jasné, že se jedná o počítadlo tahů.

Ale herním plánem to zdaleka nekončí. V balení je také řada žetonů, které musíte osvobodit z jejich zajetí v kartonových arších. Je zde 26 základních druhů zvířat a to vždy dvakrát jednou jako modří samečci a podruhé jako růžové samičky, ale zadní strana je vždy stejná, takže na první pohled nepoznáte pohlaví. Mezi žetony patří také malé čtverečky jídla, bez kterého by se určitě neobešli, bonusy a především čtyři hlavní hrdinové – Noe a jeho tři synové Sem, Cam a Jafet.

Zbývající komponenty jsou vyrobeny ze dřeva. Jsou tu kulaté žetony pro jednotlivé hráče a k nim i barevné figurky stejné, jako znáte z Carcassonne (recenze). Hnědé čtverečky představují smůlu, kterou budete loď lepit z velkých prken a čtyřech hráčských barvách. Náš výpis zakončuje dvojice plátěných pytlíků.

Ark & Noah - rozehraná hra

Na začátku partie právě do jednoho z nich vložíte samečky a do druhého samičky. Herní plán je třeba sestavit s ohledem na počet hráčů, kterému odpovídá také množství spojených desek – ve hře jsou vždy dvě okrajové a zatímco ve dvou soupeřích tím archa končí, ve větším množství přidáte mezi ně ještě další dílky. Nad loď položíte akční desku, na úvodní políčko počítadla tahů položíte neutrální hnědý žeton.

Každý z hráčů si vybere svoji postavu a od její barvy získá jednu figurku a tři prkna. Svoji postavu položí hráči v náhodně vylosovaném pořadí na akční desku do spodní ze dvou barevných řad čtverečků. K tomu do začátku dostane také dvě kostičky smůly, dva žetony jídla a náhodně si vylosuje jednoho samce a jednu samici, kteří přišli na loď s ním. Bodovací žeton své barvy položí poblíž prvního políčka bodovací stupnice. Všechny ostatní dílky a zbytek barevných prken vytvoří zásobu vedle herního plánu.

V každém kole hráči postupně v pořadí, v jakém mají figurky na desce zleva doprava, mohou vzít svoji postavičku a přesunout ji na jednu z nabízených sedmi akcí. Ty jsou vždy nakreslené v barevných sloupečcích a jasně naznačují, z jaké výhody bude moci hráč při vyhodnocení těžit. Každý z hráčů postupně vyšle jednu figurku, ale na žádném políčku nesmí stát více než jeden dělník.

Ark & Noah - rozehraná hra

Teprve poté hráči společně postupně zleva doprava vyhodnotí všechny akce. Naštěstí každá taková aktivovaná možnost s sebou nepřináší jen šanci pro hráče, který si ji vybral. Ve spodní druhé části sloupečku je vidět dopad na další hráče. I oni mohou tuto činnost využít, ale v méně výhodné verzi než hráč, který si akci opravdu zvolil. Jakmile hráč dokončí svoji akci, přesune svoji postavičku o řádek dolů ve stejném sloupci.

Co tedy vlastně je v nabídce? Hra, ve které je Noemova archa, musí být v první řadě o stavění. A přesně tak to je i tady. Hráči tak mohou získat smůlu (první hráč tři kostičky, ostatní jednu), nebo dřevo svojí barvy (první hráč čtyři prkna, ostatní dvě) a s jejich pomocí začít stavět archu. Na připravené stavební prvky na plánu tak mohou hráči vyložit několik prken a spojit je smůlou. Za každé takto vyložené prkno a smůlu dostane stavitel okamžitě jeden vítězný bod.

Hráči ale mohou také přehazovat prkna na Arše (k tomu je navíc motivuje jednorázová odměna), získávat jídlo, ale především shromažďovat zvířata, která se mají na lodi plavit. Za akci si jednoduše vždy vylosují nějaké ty žetony z pytlíků samců a samic. Jedno dle své volby si ponechají a všechna ostatní si rozeberou ostatní soupeři podle směru hodinových ručiček.

Ark & Noah - rozehraná hra

A teprve tady vstupují do hry kóje (corrals), které ze dřeva na čtverečkovém plánu stavíte. Takové místnosti jsou obvykle složeny z prken více barev, jak hráči postupně přikládají dřevo na loď. Právě do nich mohou hráči pomocí poslední akce – nakládání Archy – zahnat zvířata, a tak získat pořádný ranec bodů. Jakmile ale některý z účastníků aktivuje tuto možnost, mohou po něm i ostatní hráči udělat totéž.

Hráč má určitý počet nakládacích bodů, které utratí za přenos jídla a převod zvířat. Jenže to není tak jednoduché, protože zvířata můžete nakládat pouze v párech a to bez ohledu na to, kdo vlastní samce nebo samičku do páru. Taková kóje ale musí být zásobená jídlem a velikostí odpovídat přesně požadavkům zvířat, které jsou natištěné na jejich kartičkách. Vpravo nahoře na každém zvířeti je symbol duhy udávající počet vítězných bodů, které dostane jeho majitel za záchranu. Navíc každý z hráčů, který se podílel na budování kóje, dostane bod za každou svoje desku, kterou k jejímu dokončení přispěl.

Jakmile se všichni hráči vystřídají a vyberou všechny akce, figurky se všechny posunou doleva a je tím určeno nové pořadí. Počítadlo kola se posune o krok dál. Jakmile skončí desáté kolo nebo je celý vnější trup Archy postavený, končí celá partie. V tu chvíli mají hráči ještě jednu poslední možnost naložit na loď vše, co je v jejich silách a to od hráče, který má nejméně vítězných bodů. Za to sice nedostanou hráči žádné body, ale naopak se jim budou za chvíli odečítat body za živočichy, které nedokázali zachránit, stejně jako za nepoužité desky nebo promrhané jídlo. Naopak hráč, který postavil největší část trupu lodi, dostane odměnu. Poté už se stačí podívat na počítadlo, protože hráč s nejvyšším bodovým ziskem se stal vítězem partie.

Ark & Noah - detail plánu

Ark & Noah připlouvá na naše stoly a chce udělat revoluci. A hře se to opravdu daří, protože při jejím hraní se nebudete ani na chvilku nudit. Nejsou tu prázdné momenty, kdy čekáte, co udělají ostatní, protože se téměř vždy na jejich činnosti podílíte. Je velmi důležité plánovat dopředu, ale můžete si být jisti, že každé vaše vynaložené úsilí bude odměněno.

Skvělým momentem, který dělá Ark & Noah unikátní, je samotná volba akcí. V první řadě je důležité si všimnout, že samotný výběr rovnou určuje i pořadí hráče pro následující kolo. Čím pokročilejší činnost chce provádět (= více vpravo), tím později se na jeho figurku dostane řada v příštím kole. O to těžší je na začátku kola každé rozhodování.

Může se zdát, že se jedná o klasickou worker-placement (= vysílání dělníků) hru. Jednoduše máte dvě figurky, kterými vybíráte své akce, a pak je provedete. Ovšem tentokrát je všechno naprosto jinak, protože i mimo svůj tah se budete účastnit stavby. Z většiny akcí profituje nejen ten, kdo ji vybral, ale i ostatní hráči. Rozdíl je pouze v zisku či možnostech, kde je zvýhodněný aktivní hráč. Ostatní pak dostanou méně surovin nebo akčních bodů k utracení. V každém momentu hry máte kompletní kontrolu nad hrou a akce vždy nabízí nějaký bonus, jak vás odměnit za volbu. Přitom ale musíte po očku sledovat i ostatní, abyste jim svojí volbou nenahráli.

Ark & Noah - žetony

Stavba Archy je důležitá, protože právě z okolních desek dostanete pořádnou hromadu bodů. Na konci ale je všechno o zvířatech, jejichž záchrana je smyslem celé stavby lodi. Jejich bodové hodnocení jsou ještě vyšší. Ale už jen samotný fakt, že hráči získávají vítězné body hned několika způsoby, je skvělý pro celkový zážitek ze hry.

Hra je překvapivě vyrovnaná a po celou hodinu, kterou partie obvykle trvá, se soupeři o čelní pozici lodního stavitele přetahují. Zachráněná zvířátka nelze krást, protože i když je nakonec zavede na loď někdo jiný, body dostanete vy. Zajímavé však je, že za nakládání cizích zvířat neplatíte. A ačkoliv tu není evidentní žádný prvek soupeření, o některé prostory na lodi zažijete velké bitvy. Hodnotu při nakládání určují nejen zvířata, ale také kostičky smůly.

Jediné naše obavy tak směřují k znovuhratelnosti. Partie se nemění dostatečně a cesta k vítězství by mohla být daná, protože jedinou obměnou jsou losovaná zvířátka. Těm sice musíte připravovat odpovídající kóje, ale po více partiích už by tato variace nemusela stačit.

Ark & Noah - žetony

Zpracování hry je vynikající a nelze mu nic vytknout. Ilustrace zvířat jsou pěkné, grafické rozvržení přehledné a složená Archa vypadá na stole skvěle. Akční deska je navržena dokonale a ukazuje všechny důležité možnosti s pomocí ikonek. Dřevěné komponenty pak nemohou snad ani zklamat.

Ark & Noah je hrou, která pluje tak trochu pod radary mnoha hráčů. A je to obrovská škoda, protože je v ní ukrytý velký potenciál. Obsahuje mechanismy a akce, které vás bude bavit využívat. Především se ale nenudíte ani při soupeřových tazích, čímž se sice hra protahuje, ale paradoxně získává pocitově na dynamice. Ark & Noah je pro nás velmi příjemným objevem, který můžeme doporučit jak méně zkušeným hráčům, tak všem fanouškům worker-placementu.

AutorStefano Groppi
IlustracePaolo Vallerga, Ivan Zoni
VydavatelElfinWerks, Placentia Games, Post Scriptum
(7 voters)
KategorieAnimals, Nautical, Novel-based, Religious
MechanismyArea Majority / Influence, Enclosure, Variable Phase Order, Worker Placement
RodinaReligious: Noah and the Ark, Religious: The Bible
Alternativní názvyDiluvium

Ark & Noah vypráví o nejslavnější rodině, o které se všichni mysleli, že jsou blázni. Na souši začali stavět obrovskou loď tak velkou, aby pojala všechna zvířata na zemi. Těžko si sice dokážeme takovou loď představit, ale dnes se i my staneme takovým bláznem. Ale ne proto, že budeme chtít hrát tuhle hru, protože ta nabízí skvělé zážitky. Výborné mechanismy volby akcí zaručují, že při partii se nebudete cítit jako při ostatních podobných hrách. Vylepšovat a plánovat budete i v tazích soupeřů, když využijete méně silných efektů vybraných akcí. Tenhle koncept dohromady se společnou stavbou lodi funguje na jedničku s hvězdičkou a je výborně zábavný. Body lze získávat více cestami, vše je přehledné a pravidla jsou jednoduchá, takže je zvládnou i začátečníci, které zaujme navíc výtečné zpracování. Co víc si od takové hry přát? Hra je skvěle škálovatelná pro různé počty hráčů, protože Archa se zvětšuje a tím přizpůsobuje prostor. Ark & Noah zahajuje novou generaci worker-placement her a výbornou atmosféru podporuje skvělým pocitem ze stavby.

+ společné stavění Archy
+ dostatečný výběr akcí
+ akci mohou vykonat i ostatní se slabším efektem