Recenze: AstroNuts – zblázněte se do vesmíru. Rodinně

AstroNuts - balení

Obchod s ořechy se v galaxii Z rozrůstá. Ale nejsou to ty obyčejné ořechy, které u nás na planetě Zemi rostou na stromech a keřích. Tohle jsou ořechy, které naleznete v opuštěných kráterech jako výsledek nárazu meteoritů. Zbylý kámen totiž ve správném prostředí vytvoří velice vzácné složení, za které mnohé rasy jsou ochotné zaplatit velké částky peněz.

Vítejte mezi ořechokopy. Lidmi, kteří se živí tím, že létají po galaxii, vytipují si krátery na planetách, a pak zde hledají ořechy. Není to jednoduchá práce. Někdy se stane, že nenajdete nový kámen po několik dní, ale přesto hledání stojí za to. Ořechy jsou totiž pouze začátkem vaší pouti. Nastartujte motory své lodi a vydejte se na lov!

V deskové hře AstroNuts můžete za pomoci těchto kamenných ořechů stavět kolonie a ovládnout celou galaxii. Jejím autorem je Angelo Porazzi a hra je novinkou pro rok 2012, která vyšla v produkci nově založené společnosti Mücke Spiele. Ta je vydavatelstvím oblíbeného serveru Spielmaterial.de, který, jak už jeho název napovídá, především vyrábí herní komponenty.

AstroNuts - připravená hra

AstroNuts jsou dílem Angela Porazziho, který k ní přispěl také grafikou. Jedná se o nejnovější z řady malých her, které v produkci Mücke Spiele vyšly. A je to také první z recenzí, které na jejich hry uveřejníme. Těšit se můžete ještě třeba na Exposaura.

Hra se nachází v malé tmavě modré krabičce, která svojí barvou a tečkami na svém povrchu připomíná vesmír. Na víku je pak nakreslená červená vesmírná loď obklopená planetami a dalšími plavidly. I vy se k nim brzy přidáte, ale nejdříve se chcete podívat, co na vás uvnitř krabičky čeká.

Na první pohled vás zaujmou tři pytlíky plné plastových komponent. V jedné jsou malé lidské figurky, představující zde kolonie. Druhou naplňují mince s písmenem N, jedná se o vesmírné platidlo – ořechy (Nuts). Poslední třetí pytlík pak obsahuje trojici lodí od každé barvy. Spolu s třemi sáčky leží na dně krabice také dvě černé kostky.

AstroNuts - připravená hra

Pod všemi těmito součástkami je velice nenápadně ukrytý herní plán, obsahující ilustrace nejrůznějších planet – menších, větších a mrňavých asteroidů kolem. Celý systém je pospojovaný pomocí vesmírných cest, po kterých budete moci brzy plout. Všechno pak doplňují krátká a podrobná pravidla, která mají na zadní straně tabulku, již budete potřebovat ke hraní. Stejně tak využijete i zadní stranu krabičky, kde najdete stupnici od jedné do patnácti.

Hráči si mezi sebe rozdělí lodě. Každý si zvolí jednu barvu a od té získá kromě tří plavidel také patnáct kolonií a dvacet žetonů. Plán má čtyři rohy a každý ze soupeřů si jeden z nich vybere jako svoji domovskou planetu. Na ni umístí svoji první počáteční loď. Ostatní dvě čekají v doku na postavení.

Nyní je třeba zaplnit všechny planetky na desce barevnými žetony zdrojů – ořechů. Protivníci střídavě umisťují žetony na různé planety. Na malou planetu se vejdou maximálně dvě, na velkou pak až tři žetony. Žádná však nesmí obsahovat dvě kolečka stejné barvy. Všem pak zbudou nějaké žetony, ze kterých vytvoří hráči společný bank. Do začátku jim zůstane od každé barvy právě jeden ořech. Ano, žetony jsou od této chvíle společné, bez ohledu na barvu.

AstroNuts - rozehraná hra

A teď už můžeme začít hrát. Začátek kola je pro všechny hráče společný. Každý z nich si totiž může určit, kolik akčních bodů by si v tomto kole přál. Jenže to není tak jednoduché. Jeho přání mu musí splnit kostka tak, že je třeba hodit alespoň stejné číslo. Pokud se mu to podaří, nejenže dostane svoje vytoužené akční body, ale dokonce rovnou jejich dvojnásobek!

Naopak pokud bude příliš chamtivý a hodí kostkou nižší číslo, než zněla jeho sázka, dostane pouze tolik akčních bodů, jaká je hodnota puntíků na kostce. Díky tomu mají před sebou hráči neustále těžkou volbu, jestli riskovat, nebo se držet při zemi a těšit se z dvojnásobku. Trojka a čtyřka jsou pro většinu situací ideální volbou, která však čas od času prostě nevyjde.

Za co můžete tyto akční body utratit? Tak především se budete pohybovat se svojí lodí po galaxii z planety na planetu. Každý krok o jedno políčko vás stojí jeden bod, stejně jako vytěžení celé planety, bez ohledu na počet žetonů, které zde leží. Vezmete si okamžitě všechny do svojí zásoby a můžete je začít okamžitě utrácet.

AstroNuts - detail herního plánu

Například za posilu do svého loďstva. Postavení takového nového plavidla ale chce čas, takže současně stojí také jednu akci. Kromě toho můžete také kolonizovat všechny planety za jednu akci a jeden ořech libovolné barvy. Jednoduše postavíte figurku svojí barvy na tuto planetu. A právě počtem kolonií se hra rozhoduje, ale k tomu se dostaneme za chvilku.

Za využití získaných barevných žetonů mohou hráči také modernizovat svoji technologii. Takový výzkum je ale náročný a stojí rovnou čtyři akce. Podle barvy žetonu vyzkoumáte útočné zbraně, obranné štíty, stroj času nebo lepší pohon. Ty vám pak přidávají bonusovou akci, možnost přehodit kostku, nebo vylepšují váš útok a obranu.

Kdykoliv totiž dvě lodě leží na plánu na sousedních polích (nikdy nemohou stát na stejném místě v galaxii), mohou na sebe zaútočit. Oba hráči hodí kostkou a přičtou hodnotu svých technologií – útočník laserů a obránce štítů. Pokud útočník získal vyšší hodnotu, pak se mu podařilo zničit cíl svého útoku. Tím nemusí být jen nepřátelská loď, ale také kolonie na planetě.

AstroNuts - rozehraná hra

Lodě však čeká na planetách kromě nové budoucnosti a obydlení také nepříjemné překvapení. Kdykoliv vaše plavidlo dorazí na orbitu nové planety a zastaví zde, musíte hodit kostkou, abyste určili, co za osud vás potkalo. K tomu slouží tabulka osudu, která má dvě souřadnice pro dva hody kostkou, celkem tedy osmnáct možností (první hod kostkou rozhodne: 1-3 vás nepotěší, 4-6 vám pomohou; druhý pak upřesní volbu).

Partie je celkově rychlá a končí, jakmile se některému z vesmírných cestovatelů podaří postavit čtrnáctou kolonii na planetě. A protože se na velké planety vejdou jen tři a na malé dvě, musí kvůli tomu lodě hráčů urazit pořádný kus cesty. Hráč, kterému se to podařilo jako prvnímu, se stává také okamžitě vítězem.

Astronuts jsou rodinná hra, kterou zdobí na straně krabice označení 6+. A věřte tomu nebo ne, ale u této sci-fi hry je to naprostá pravda! Pravidla jsou opravdu velice jednoduchá a děti je pochytí velice rychle. Navíc je velice zaujme krásné zpracování, ke kterému se ještě vrátíme.

AstroNuts - figurky kolonií

Dětskému ladění nasvědčuje také herní doba pohybující se kolem 30 minut a někdy i méně. Rozvoj lodí po galaxii a jejich sběr zdrojů je prostě opravdu rychlý. Jenže přitom si Astronuts zachovává příjemnou strategickou hloubku a spoustu rozhodnutí, které na vás ve hře čekají. Můžete vylepšovat technologie, volit trasy, sbírat zdroje a rozšiřovat kolonie, o které tu jde především.

Mohli byste se leknout dvojice kostek, které zde mají hned dva úkoly. Především rozhodují o osudu vašeho plavidla ve chvíli, kdy dorazíte na povrch planety. To odpovídá realitě, kdy prozkoumáváte zcela cizí kámen, u kterého nikdy nemůžete mít jistotu, kdo jej obývá. Právě pro ty účely je zde celkem osmnáct různých výsledků, které zaručují různorodé a zábavné výsledky.

Mnohem zábavnější a elegantnější princip ale vymyslel Angelo Porazzi na úvod každého vašeho tahu, jak jste si už mohli přečíst v popise pravidel. Sami si určíte počet svých akčních bodů tím, jak moc jste ochotní riskovat. A pak si svoji odvahu necháte zhodnotit kostkou, která vám body může zdvojnásobit, nebo vám nechá jen výsledek svého hodu. A to nebývá zrovna příliš.

AstroNuts - rozehraná hra

Díky tomu je hra napínavá v každém okamžiku, ale pokud hráč umí dostatečně dobře riskovat, může se i z posledního místa vyšvihnout nahoru. Dobře naplánovaný a především úspěšný risk může všechno zvrátit a přivést vás až k ohromnému počtu akčních bodů na kolo.

S tím se ale váže také snad jediný nedostatek. Pokud totiž má hráč k dispozici velký počet bodů (což se ale nestává příliš často), může jeho tah trvat delší dobu. A všichni moc dobře víme, jak dobře děti snáší čekání, při kterém samy nehrají (špatně). Ale naštěstí těchto prodlev ve hře není příliš a většinu času se hráči střídají ve svých tazích poměrně pravidelně.

Hráči se mohou navzájem napadat, což určitě děti ocení, protože rádi zničí soupeřovu kolonii nebo loď. Protivník ji pak musí draze znovu stavět, což může být v případě kolonie docela problém. Ostatní mu totiž místo na planetě určitě rádi obsadí.

AstroNuts - žetony

Teď se ještě podívejme znovu na to, co je z okolních obrázků zcela jasné. Astronuts vynikají perfektním zpracováním! Krásné plastové figurky lodí a kolonií a k tomu elegantně barevné mince. Celá hra se navíc nebere nijak vážně a ke sci-fi tématu přistupuje odlehčeně. V tabulce osudu najdete i vtípky.

Bohužel v současnosti není žádný distributor ani prodejce, který by tuto hru měl zařazenou ve svojí nabídce. Vzhledem k faktu, že se jedná o velice pěknou hru a o naše přímé sousedy, věříme, že se tato situace brzy změní.

Astronuts jsou vynikající hrou pro rodiny s dětmi a přitom nezklamou překvapivě ani hráče. Všichni bez rozdílu se u ní skvěle pobaví a přitom se nijak nezdrží. Každá partie totiž zná svého vítěze poměrně rychle. A přitom si celá krabička zachovává více než příznivou cenovku! Takže nasedněte do svých plavidel parkujících před domem a hurá do obchodu pro tuto parádní hru!

AutorAngelo Porazzi
IlustraceAngelo Porazzi
VydavatelMücke Spiele
KategorieAviation / Flight, Civilization, Fighting, Science Fiction, Space Exploration
MechanismyBetting and Bluffing, Dice Rolling, Trading, Variable Player Powers

AstroNuts jsou hra plná překvapení. První na vás čeká už při vybalení, kdy se ze sáčků vysypou zajímavé figurky a lodě. To byste od takto malé hry nečekali. Další překvapení je fakt, že hra míří opravdu vysoko – nechá vás objevovat galaxii, modernizovat technologie a to všechno naprosto jednoduchým a samozřejmým principem. Co ale je opravdová bomba je sázení o akční body na začátku tahu. Čím více riskujete, tím víc můžete získat. Se ztrátou už tak moc nepočítáte, nějaké akční body na vás budou čekat tak či tak. Ty pak utratíte za pohyb, stavění kolonií, ale především těžbu ořechů, které jsou zde hlavní surovinou. Kdo kolonizuje dostatek planet, ovládne galaxii. AstroNuts si získají okamžitě srdce malých dobrodruhů, dětí se zálibou ve fantastických příbězích. Hru totiž velice snadno a rychle pochytí. Pokud ale získáte více akčních bodů, může vám tah trvat tak dlouho, že se ostatní začnou nudit. Stejně tak odpůrcům náhody budou vadit události při návštěvě planety, určované dvěma hody kostkou. Kromě těchto málo nedostatků je ale AstroNuts překvapivě pěknou strategickou hrou, kterou si čas od času určitě rádi zahrajete.

+ plastové figurky a lodě
+ cena
+ zajímavá sázka akčních bodů na začátku každého kola