Recenze: Azul – šněrované vzory

azul-01

Královský palác Evora bude mít zcela novou výzdobu. Kdo se ale o ni postará? Jsme tu čtyři mistři vykladači a pouze jeden z nás může celé dílo dostat za úkol. Je na čase rozhodnout, kdo umí lépe pracovat s azulejos. Jejich krása uhranula nejen králi, ale i nám. Bude čest pracovat s těmito barevnými keramickými destičkami.

A podobně by mohla být čest i pro nás hráče, pokud se rozhodneme zahrát deskovou hru Azul. Jejím autorem je oblíbený designér Michael Kiesling. Svoje nejnovější dílo představil pod záštitou firmy Plan B Games na veletrhu Spiel 2017 v Essenu. O jedinečnou grafickou stránku se pak postarali Philippe Guérin a Chris Quilliams. V Evropě se dostane do náručí hráčů zásluhou distribuce firmou Esdevium Games. Pro české hráče máme navíc dobrou zprávu, protože tato novinka se dostane v roce 2018 na český trh zásluhou firmy MindOK.

Všechno začíná už u barvitě zdobené čtvercové krabičky, která je tak napůl cesty ke klasickému velkému čtvercovému rozměru. Uvnitř se ukrývá tenká příručka pravidel a čtveřice oboustranných plánů. Na nich hráči najdou dlouhou bodovací stupnici (v horní části) a poté tři oblasti – vzory, zeď a podlahu. Každý z účastníků partie dostane jednu takovou desku a označí na ní pomocí bodovacího kamene pozici nula na stupnici bodů.

azul-07

Do středu stolu pak položí výrobní linky (factory display) v počtu odpovídajícím množství účastníků (pět, sedm nebo devět). Do velkého plátěného pytlíku nasypou po dvaceti kamenech od každé z pěti barev a dostanou se tak na přesných sto kamenů a losováním naplní každou z továren čtyřmi náhodnými kameny.

V každém kole se postupně dostanou na řadu všichni hráči a mají vždy možnost vybrat si z jedné továrny (nebo ze středu stolu, pokud zde již nějaké kameny leží) všechny kameny stejné barvy. Jakékoliv kameny jiných barev položí do středu stolu, kde představují dodatečnou nabídku pro ostatní účastníky stavební soutěže. Všechny sebrané dílky je třeba umístit do jedné řady vzorů (prázdné řady s jedním až pěti okénky), nebo pokračovat v již načaté linii (pouze v případě shodné barvy. Pokud už pro některý kámen není v řadě místo, musí jej hráč položit do své dolní řady podlahy.

Ne všechny tyto úspěšně umístěné (tedy neleží na zemi) kameny se poté přesunou do zdi napravo. Hráč se může radovat pouze z těch řad, které jsou kompletně zaplněné. Zeď se skládá vždy ze všech pěti barev, po jedné pozici pro žlutou, černou, bílou, červenou a modrou. Hráč přesune pouze jeden kámen, který úspěch této barvy označí a dostane za něj bodovou odměnu podle velikosti skupiny, jejíž se právě stal součástí. Všichni ostatní členové dokončené řady jsou odhozeni bez efektu. Za destičky na podlaze pak hráči naopak body ztratí a to podle hodnot uvedených na jejich pozicích.

azul-03

Hráči pak doplní nabídku továren tak, aby na každé pozici byly opět čtyři kameny. Své vlastní nedokončené řady nechají být, stejně jako kameny uprostřed. Celý souboj skončí až v momentu, kdy některý z účastníků zkompletoval jednu z pěti možných řad ve zdi. Všichni soupeři pak dostanou bonusové body právě za tyto kompletní zdobné linie, ať už horizontální nebo vertikální a za kompletně dokončenou barvu (umístěných všech pět kamenů). Vítězem se stává ten z hráčů, kdo má v součtu nejvíce bodů.

Azul se stal jedním z velkých hitů posledního veletrhu Spiel v Essenu. A není se příliš co divit. Kombinace fantastického vzhledu, kvalitní náplně a pořádné výzvy pro hráče je tím pravým, na co mnoho z nás čekalo.

Jak už asi tušíte z popisu pravidel, u této hry se vám bude vařit mozková kůra a všechny její záhyby budou potřeba na cestě za vítězstvím. Každý z hráčů potřebuje svoje schopnosti a to od začátku do konce. Tady si prostě za svůj výsledek budete zodpovědní sami.

azul-10

Partie nabízí hned několik vrstev, které se navzájem prolínají. A jejich zkombinování do perfektního bodového úspěchu je přesně to, o co se budete snažit. Hráči musí nejdříve vybrat tu nejvhodnější skupinku. Ne vždy využijí všechny kameny, mohou pomoci soupeřům, ale občas je třeba přinést oběť. Jen musí být výborně načasovaná.

Tím ale zdaleka rozhodování nekončí. Je třeba správně zvolit řadu, kam kameny hráč umístí. Tím určuje nejen to, jaké pozice zůstanou volné pro další úlovky, ale také místo, které obsadí barva na zdi. A toto rozhodnutí současně už dopředu rozhoduje o případném bodovém zisku.

Co je ale nejpřekvapivější, je poměrně výrazná úroveň interakce. Hráči si totiž vědomě nechávají hromádky kamenů a mohou tak na svoje protivníky připravit léčku. Někdy se tak budete rozhodovat mezi dvěma skupinami a vyberete tak, aby ta druhá více uškodila soupeřům. Tyhle možnosti pak nepřátele stojí body, protože velké skupiny kamenů jedné barvy se obvykle nevejdou do části pro vzory a popadají na zem. Právě proto je také bitva nejlepší ve vyšších počtech, tedy třech až čtyřech účastnících. Ale i ve dvou zůstává vynikající.

azul-12

Důmyslný design současně znamená, že Azul je vhodný především pro zkušené hráče. Při každém opakování jsou výzvy úplně jiné, protože kameny jsou losované z pytlíku v jiných kombinacích. Pořád jde o to samé, ale ani po deseti partiích se toho nebudete moci nabažit.

Partie jsou krásně rychlé (kolem půl hodiny), stejně jako jednotlivá kola. Hráči nemají přes obtížnost hry tendenci nějak zdržovat jednotlivé své tahy, protože na výběr zase není tolik kamenů ve středu stolu. Umisťovat pak kameny může už každý samostatně a ostatní na něj nemusí čekat. Díky tomu má tato abstraktní legrace překvapivé tempo.

Navzdory obtížnosti ale naučíte hráče pravidla velmi rychle a ihned se můžete pustit do hraní. A pro pokročilejší hráče je připravena také druhá strana hráčských desek, kde zeď nemá předem určená barevná políčka.

azul-15

Azul je výsledkem famózního designu. Jedná se o lahůdkovou abstraktní hru pro všechny hráče bez rozdílu, která bude jen těžko hledat konkurenci v současném poli logických her. Kde dříve vládly dřevěné hry od Gigamicu zeje prázdnota. A hlad po kvalitní abstraktní hře byl ukojen až nyní. Azul to dělá s elegancí a naše nadšení může být trochu ovlivněné i delším čekáním na podobnou dobrotu. Tak či tak doporučujeme tuto hru všem, kdo rádi přemýšlí a nepotřebují k tomu žádný výrazný příběh.

AutorMichael Kiesling
IlustracePhilippe Guérin, Chris Quilliams
VydavatelNext Move Games, Plan B Games, Asmodee, Belleville (Бельвіль), Broadway Toys LTD, Divercentro, Galápagos Jogos, Gém Klub Kft., Ghenos Games, Green Elephant Games, Hobby Japan, KADABRA, Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames, Lacerta, MINDOK, MIPL, Orangutan Games, Pegasus Spiele, Rebel Sp. z o.o., SuperHeated Neurons, Tower Tactic Games, TWOPLUS Games, Zvezda
(89 voters)
KategorieAbstract Strategy, Puzzle, Renaissance
MechanismyEnd Game Bonuses, Open Drafting, Pattern Building, Set Collection, Tile Placement, Turn Order: Claim Action
RozšířeníAzul: Crystal Mosaic, Azul: Joker Tiles, Azul: Special Factories Promo, Deutscher Spielepreis 2018 Goodie Box, Super Power
RodinaComponents: 5 x 5 Grids, Country: Portugal, Digital Implementations: Board Game Arena, Game: Azul, Misc: Mensa Select, Theme: Art
Alternativní názvyAzul Mini, Azul Міні, アズール, アズール ミニ, 花磚物語, 아줄, 아줄 미니

Recenze: Azul – šněrované vzory
Azul je abstraktní lahůdkou. Může za to krásné zpracování, ale také spousta bodovacích možností a pořádný nápor na vaše mozkové závity. Hráče čeká několik úrovní rozhodování a všechny mají důležitý vliv na celkový výsledek. Partie má jednoduchá pravidla, ale přináší navíc i možnosti škodit ostatním. Hra je výborná ve všech dostupných počtech. Azul dokázal konečně zase zvednout prapor abstraktních her nahoru.

+ dost bodovacích možností
+ krásné zpracování
+ výborné ve dvou, třech i čtyřech