Recenze: Batman vs Joker Deck-Building Game Rivals

DC Comics Rivals: Batman vs Joker - balení

Vždycky jsem si myslel, že to všechno bude mít konec. Viděl jsem ho za každou další zatáčkou, jenže ten šašek v barevném obleku s kytkou v klopě se mi vždycky nějak vyvlékne. Dnešek se zdá perfektní k tomu opravdu s ním skoncovat. Joker to má spočítané!

Budeme se moci aktivně zúčastnit souboje těch nejzapřisáhlejších nepřátel. Díky karetní hře Batman vs Joker řadící se do skupiny Deck-Buliding Game Rivals tuhle šanci opravdu dostaneme. Vděčíme za to autor Mattu Hyrovi (Food Fight – recenze), který tuto hru představil jako novinku v roce 2014 pod hlavičkou společnosti Cryptozoic Entertainment a v distribuci Esdevium Games.

Jako správná karetka nepotřebuje ani Batman vs Joker nějaký velký prostor. Přesto je krabička mírně větší, ale nijak přehnaně. Na jejím víku najdeme oba nepřátele uprostřed jednoho z jejich bájných soubojů. Ani jeden nevypadá, že by se hodlal vzdát, takže máme chvilku čas. Rychle tedy proklouzneme do krabice a podíváme se na 98 karet.

DC Comics Rivals: Batman vs Joker - připravená hra

Všechny mají podobné rozložení obrázků a textů, ale přesto je lze rozdělit do několika skupin, například na startovní, lokace, vybavení nebo ty určené speciálně pro klaďase a záporáky. Všechny mají v pravém dolním rohu svoji cenu (pro nákup), obrázek a textovou informaci o schopnostech. Mohou přidávat sílu, která je jedinou měnou ve hře, ale také vítězné body uvedené v levém dolním rohu. Popis platí dokonce i pro karty slabosti. Typy od sebe snadno poznáte podle barvy.

Hráči si ale ještě lepší vztah vytvoří k dalším šesti kartám, které jsou o kapku větší. Jejich obrázky nabízí tři portréty každého z titulních bojovníků. Kromě popsané schopnosti udávají tyto karty především počet životů, které postava má k dispozici.

Na začátku partie si právě hráči rozdělí mezi sebe tyto dvě role. Podle toho si vezmou správnou trojici přerostlých karet postavy a poskládají ji od té s nejmenším počtem životů (nahoře) až po tu nejsilnější (dole). Jak partie bude postupovat a souboj přitvrzovat, oba protivníci se stanou zuřivějšími, nebezpečnějšími a hůře zranitelnými.

DC Comics Rivals: Batman vs Joker - rozehraná hra

K tomu ale každý z hráčů dostane také startovní dávku karet. Sedm z nich tvoří rány pěstí, které nenabízí žádnou schopnost. Hráči tak pouze přidávají jeden bod k síle, která bude potřeba k soubojům i nákupu. Další trojice karet, které budou patřit hráčům, je zranitelnost. Tyto karty ovšem už nemají vůbec žádný benefit, pouze blokují místo v balíčku. Z této zamíchané desítky dostane každý z hráčů na ruku pět karet. Poté už zbývá vytvořit jen společnou nabídku pěti karet ze zamíchaného hlavního balíčku.

Ve svém tahu může hráč zužitkovat (pokud chce) textové schopnosti všech karet v ruce. A poté lze ze všech karet využít jejich hodnoty síly k nákupu karet. Celkovou částku lze utratit za jednu nebo více karet z nabídky nebo z balíčku kopanců, což jsou takové silnější údery pěstí. Těchto karet je v zásobě více a jsou dostupné oběma stranám.

Některé karty mají na sobě kouzelná slovíčka Attack (Útok) a Defense (Obrana). Lze je tedy kdykoliv v průběhu partie používat k napadení protivníka, respektive k odvrácení takového útoku. Důsledek je pak popsaný rovnou na kartě a většinou znamená zisk další karty slabosti, která bude hráči dělat nepořádek v balíčku.

Všechny nakoupené i získané karty jdou na odkládací hromádku. Hráč na konci každého kola odloží celou pětici karet z ruky a dobere si nových pět karet. V případě, že v hromádce pro lízání už není dostatek karet, stačí zamíchat odkládací hromádku a vytvořit z ní novou zásobu. K hraní v ruce oba protivníci najdou také lokace, které poskytují podporu po celý průběh partie.

To by zdánlivě mohlo k vyrovnanému souboji stačit. Jen schopnosti, pěsti a nohy. Vyřízeno. Jenže na začátku každého kola může hráč ohlásit konfrontaci. Děje se tak ve chvíli, kdy už zná obsah svých nových pěti karet. Jeho cílem bude zranit protivníka tak, aby musel odhodit svoji aktuální velkou kartu postavy. K tomu je ale třeba nastřádat sílu, která se alespoň rovná počtu životů. Poté, co útočník pro konfrontaci vyloží všechny plánované karty, může ještě obránce využít bloky a zvýšit počet životů svého svěřence.

Teprve poté hráči určí, jak konfrontace dopadla. Pokud byla úspěšná, karta hrdiny putuje k vítězi (má hodnotu ve vítězných bodech) a hráč ztratil jeden ze životů. Jeho postava ale nyní má více životů a silnější schopnost. Partie pak pokračuje tak dlouho, dokud některý z protivníků neztratí i svoji třetí, poslední, kartu. Druhou možností konce, u kterého je třeba sečíst vítězné body k určení vítěze, je dobrání společné zásoby (a odečíst případné karty slabosti).

DC Comics Rivals: Batman vs Joker - karty

Batman vs Joker jsou klasickým deck-builderem, který vychází z dlouhé řady her fungujících na takzvaném systému Cerberus. Společná nabídka a její nákup nám připomínají Ascension (recenze). Ale tahle hra je dostatečně jiná a ten první rozdíl je v tom, že je určena jen a pouze pro dva protivníky.

Právě díky tomu funguje opravdu velmi dobře. Hráči se neustále střídají na tahu a nemají možnost si oddechnout. Buší jeden do druhého a vylepšují svoje balíčky. Právě karty, jejich nákup a využití je základním prvkem této hry, stejně jako každého deckbuildingu. A všechno, na čem leží a padá takováto hra, je nabídka a schopnosti karet. Je ale důležité zmínit, že karty obsahují šanci, jak se zbavit nechtěných karet, především těch proklínaných slabostí.

Schopnosti jsou skvělé, tematické a využívají velmi dobře obou postav. Jenže ve výsledku jich je dostatek na udržení pozornosti po prvních několik partií. Hra se začne opakovat a to je také tím základním a výrazným nedostatkem. Šedesát karet k nákupu (kromě těch startovních) je prostě málo k tomu, aby hra dokázala udržet pozornost hráčů dlouhodobě.

Ovšem stále tu jsou konfrontace. Ty jsou opravdu nové a skvěle se do hry hodí. Oba hráči se snaží jednoduše nastřádat co nejvyšší sílu, aby mohli soupeře srazit na kolena. Často se ale při vyhlašování konfrontace (což se dělá pouze na začátku kola) musí spoléhat na štěstí a riskovat. Karty v ruce totiž většinou potřebnou sílu neobsahují a vše bude záviset na dobraných kartách v důsledku efektů.

Náhoda tedy platí za důležitého rozhodčího. Umí hráčům podrazit nohy nebo je postavit do světa, kde je všechno možné. Nikdy nevíte, co na vás ve hře čeká. A tady je třeba zdůraznit, že partie trvá necelých třicet minut. A ve dvou si ji užijete i navzdory této náhodnosti, protože je lehká a zábavná. Nenabízí žádné hluboké strategie, ale díky náhodné nabídce je vždy o čem se rozhodovat. Hraní samotných karet z ruky už je ale téměř automatické.

A zatímco někteří vidí v tom, že Batmanovy hračky se dostanou do rukou jeho úhlavnímu nepříteli, narušení tématu, nemusí to být tak docela pravda. Vlastně není tak těžké si představit, že Joker přišel s nějakým ďábelským plánem, dostal se do skrýše ušatého hrdiny a ukořistil tam cenné zbraně nebo dokonce Batmobil! To je všechno uvěřitelné, pokud se na to podíváte správnýma očima.

Batman vs Joker funguje výborně jako hra pro dva. Nabízí příjemné a rychlé stavění balíčku s nenáročnými pravidly přístupnými i pro méně zkušené. Ovšem nad tím vším je výborný prvek konfrontace, který jako jediný má šanci ukončit partii předčasně. Bude to K.O. nebo vítězné body, co rozhodne? Batman vs Joker vás bude bavit.

AutorMatt Hyra
VydavatelCryptozoic Entertainment, Don't Panic Games
Počet hráčů2 - 2
Minimální věk15 and up
KategorieCard Game, Comic Book / Strip
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building
RozšířeníDC Deck-Building Game: Multiverse Box
RodinaComic Books: Batman, Comic Books: DC Universe, Game: Cerberus Engine – Heroes, Players: Two-Player Only Games
Alternativní názvyDC Comics Deck-Building Game: Rivals – Batman contre le Joker

Batman vs Joker je velmi dobrou hrou pro dva, která sice nemá nějak extrémní trvanlivost (karty se začnou opakovat), ale i poté funguje dobře jako oddychová a nenáročná zábava. Díky svému tématu si může najít cestu i k hráčům, kteří jinak deskovkám příliš neholdují. A zásluhou jednoduchých pravidel se ji snadno naučí a současně si užijí zajímavé a napínavé souboje. Jejich kořením jsou konfrontace, které je třeba ohlašovat na začátku, a nikdy nevíte, jak dopadnou. Batman vs Joker je velmi dobrou a zábavnou hrou pro dva.

+ téma
+ mechanismus konfrontace
+ skvělé pro dva