Recenze: Hepčí! Iglú – medvídek a ledový dům

Hepčí! Iglú - balení

Co to? Antarktidou se žene hromové hřmění. Ale co by tady dělala jaká bouřka? Takové věci se přece na zamrzlém kontinentu nedějí. Jdeme tedy blíž, krůček za krůčkem, opatrně. Zdá se, že už jsme docela blízko zdroji toho hluku. Na otevřené pláni stojí ledový domeček a další hromová rána se zcela jistě ozývá zevnitř. A je následována podivným táhlým frkáním..

Výzkumníci na jižním pólu to asi nevědí, ale to všechno dělá lední medvídek Kýchal, který nastydl. A když ho začne šimrat v nosánku, vydává hluboké a hrozivé kýchání. Právě odsud dostal svoje jméno. A podle něj se vlastně tak trochu jmenuje i nová dětská hra Hepčí! Iglú, kterou vytvořili ve firmě Megableu. Firma Albi si ji pak vyhlédla pro lokalizaci do češtiny a díky tomu jsme ji mohli vyzkoušet i my.

Hepčí! Iglú se ukrývá uvnitř krabice z tenčího kartonu, který se snadno prohne. To proto, že uvnitř je spousta plastových komponent. V první řadě z boku krabice vytáhneme velké iglú, které je postavené na velké bílé kře. Ta má čtvercový tvar a čeká, až na ni hráči nalepí přiložené samolepky. Do každého rohu jednu s výjimkou místa, kde se nachází vchod do iglú. Stavba je celá modrá, ale na stěnách najdeme otvory po kostkách ledu, které kýcháním vypadly ven.

Hepčí! Iglú - připravená hra

Tyto kostky jsou teď naházené na hromadu do plastového pytlíku. Všechny tyto plastové čtverečky jsou si podobné jako vejce vejci a sdílí prostor v pytlíku s jednou bílou šestistěnnou kostkou. Pro jednotlivé hráče jsou připraveny také čtyři zástěny. A ještě tu je jeden ledový medvídek, ale ten je prakticky celý schovaný uvnitř iglú. Jen ouška mu lezou ven otvorem na špičce ledové stavby.

Na začátku partie hráči položí iglú do středu stolu. Pokud medvídek vyšplhal ze svého úkrytu ven, musí jej hráči opatrně za hlavičku zatlačit zpět do domečku, směrem dolů. Ve chvíli, kdy se méďa pohodlně usadil na podlaze, mohou začít otáčet celým iglú až od chvíle, kdy uslyší cvaknutí. Na budově jsou čtyři možné východy, ale pouze k jednomu z nich teď vede tunel. Do začátku dostane každý z hráčů hromádku ledových kvádrů a samozřejmě i zástěnu, za kterou si svoji ledovou zásobu schovají.

Když se hráč dostane na řadu, kostka za něj rozhodne, jakou akci může provést. Stačí s ní jen hodit a počkat, jaký symbol se ukáže nahoře. Účastníci v tuto chvíli mohou otáčet budovou o devadesát stupňů v libovolném směru, hlavně ale mohou pokládat ledové kvádry na libovolné volné místo na stěnách iglú.

Hepčí! Iglú - rozehraná hra

Symbol dvou propojených šipek pak umožní výměnu celého obsahu zástěny mezi dvěma hráči. Jen v případě, že padne na kostce symbol kýchajícího medvěda, může aktivní hráč zatlačit rukou na vchod do iglú a udělat „hepčí“ za méďu. Jeho hlavička vyskočí z iglú a s ním se celá stavba otřese. Nárazem pak mohou některé postavené kostky vyskákat ven. Hráč na tahu si je musí vzít za zástěnu, zastrčí medvídka zpět do domečku a partie pokračuje.

Hráči se takto střídají v hodu kostkou a provádění povolených akcí až do chvíle, kdy se některému z nich podaří zbavit i poslední ledové kostky. Iglú je skoro dokončené a on se stává vítězem celého soupeření na Antarktidě.

Hepčí! Iglú je úplně jednoduchou dětskou hrou, která nenabízí žádnou taktiku. Veškeré akce malým hráčům určuje kostka. Na nich pouze je, aby případně šikovně umístili kostky a otočili stavbou. Nakonec vše ale stejně rozhodne náhoda ve chvíli, kdy medvídek kýchne. Jeho síla prostě vystřelí některé kostky ven a hráč se snaží, aby byl vchod v tu chvíli na straně, kde jich je nejméně. Tak má šanci, že dostane méně kvádrů, které posunou vítězství mimo dohled. Pamětí se lze přiblížit vítězství alespoň o kousek, protože si může hráč vyměnit obsah zástěny se soupeřem, kterému zbývá méně kvádrů.

Hepčí! Iglú - rozehraná hra

Kromě toho, že všechno rozhoduje štěstí, je trochu překvapivé i omezení počtu hráčů. Hepčí! Iglú není možné hrát ve dvou. Tedy alespoň podle pravidel, protože jinak si určitě hráči mohou vzít také šest až osm kvádrů a začít zaplňovat méďův domeček. Důvodem pro toto omezení je pravděpodobně fakt, že není možné plné rozdělení kostek, protože taková hra by byla těžko dohratelná.

Kvalitní zpracování a pevné plasty zaručují, žeke hře si mohou opravdu sednout už čtyřleté děti. Nepotřebují žádné počítání, jen musí vědět, co znamená který symbol na kostce. Samotné umísťování ledových krychlí do zdi stavby jim trénuje motorické dovednosti. Dětem by ale s hraním měla pomáhat dospělá osoba, která jim pomůže s otáčením domečkem a dohlédne na dodržování pravidel.

Největší zábava pro děti ale stejně plyne z okamžiku, kdy medvídek kýchne. Pravidla dokonce zavádí penalizaci za to, že aktivní hráč tuto akci nedoprovodí opravdovým „hepčí“. A pro děti je tento moment pokaždé plný napětí, strachu a smíchu. Nějaké kvádry se vždy uvolní a to vzbudí v malých hráčích nadšení.

Hepčí! Iglú - rozehraná hra

Hepčí! Iglú vlastně není ve své podstatě ani tak hra, jako prostě dětská zábava. Prakticky je exkluzivně určena pro předškoláky, kteří si ji užijí. Samozřejmě z ní rychle vyrostou, protože hra neklade na účastníky žádné nároky a těží pouze ze svého zpracování a vytvářeného napětí před každým kýchnutím. Děti si Hepčí! Iglú ale určitě užijí, pokud je zastihne v tom správném věku.

Hepčí! Iglú má jasně danou svoji cílovou skupinu, kterou jsou předškolní děti. Ty vyskakující a kýchající medvídek bude rozesmávat. Před každým vyskočením se budou pobaveně krčit a čekat na chvíli, kdy se kýchnutím otřese celé iglú a položené kostky ledu se rozletí po celém stole. Děti to právě proto baví a navíc trénuje motorické schopnosti. Bohužel ne všechno je ideální, hra neobsahuje pravidla pro dva účastníky a vše je čistě náhodné bez možnosti ovlivnění. Hepčí! Iglú ale svým zpracováním a tématem stále zůstává dobrou volbou do rodin s malými dětmi.

+ napětí pro děti před každým kýchnutím
+ už od čtyř let
+ kvalitní zpracování