Recenze: Batyskaf – až na dno moře

batyskaf-01

Když jsem se poprvé potopil, bylo to jako bych se vrátil domů. Pod vodou je nádherný klid a mír, který jsem marně hledal na povrchu čtyřicet let. A pak stačil jeden ponor v batyskafu a od té doby nechci nic jiného. Čím hlouběji se dostávám, tím víc propadám životu pod vodou. Ale nemám žábry a potřebuji kyslík, takže se vždy musím znovu vynořit.

Podobný vztah k vodě má nejspíš také designér Pawel Nowak-Reitz, který vytvořil v roce 2018 hru Batyskaf pro společnost Granna. S jejím vzhledem a ilustracemi ryb pomohlo studio illutype. My se ale můžeme radovat hlavně proto, že si ji vyhlédla pro lokalizaci společnost Pygmalino.

A tak nás české texty přivítají na velké krabici s ponorkou a barevnými postavičkami mořských živočichů. Po otevření na nás ale naštěstí nevyteče žádná voda. Na hráče místo toho čeká velký herní plán, který znázorňuje šest postupných hloubek od sta až do šesti set metrů pod hladinou oceánu. Tuto mapu se čtyřmi startovními pozicemi na čerstvém vzduchu položí do středu a právě tato místa obsadí barevnými plavidly. Každý z hráčů si mezi těmito batyskafy vybere ten svůj.

batyskaf-07

Poté je třeba zamíchat všechny čtvercové destičky podmořských zvířátek, z nichž hráči vytvoří zásobu v pravém dolním rohu plánu. Naproti, do levého dolního rohu, položí zase třicítku karet kyslíku. I ta by měla být pečlivě zamíchaná. Na závěr přípravy partie hráči odhalí několik žetonů zvířátek (pět až sedm podle počtu účastníků) a rozmístí je pod vodou. Každý tvor má hloubku, ve které žije natištěnou přímo na destičce.

Partie pak začne tahem prvního hráče a další se postupně přidají, jak budou procházet jedním kolem za druhým. V něm si nejdříve aktivní hráč dobere horní kartu kyslíku, která určí jeho možnosti. Počet bublinek (spolu s kartami z minulých kol) mu umožní potopit se s batyskafem. Místo toho ale může tah v podstatě vynechat a vzít si ještě jednu kartu s kyslíkem jako přípravu na další kolo.

S pomocí karet bublinek se může hráč ponořit ve svém tahu do hloubky, na kterou má zásobu kyslíku. Pro vynoření potřebuje dvojnásobek a v ideálním případě to všechno zvládne v jednom tahu. Pro ponoření do pěti set metrů a návrat do bezpečí bude potřebovat celkem deset bublinek na zahraných kartách. Tím se hráč s batyskafem dostane ke zvířátku, o které stojí, a vyzvedne jej zpět na povrch. Poté si jeho destičku položí před sebe a doplní herní plán o nové stvoření.

batyskaf-03

Současně se ale může hráč pouze potopit a přečkat tam do příštího tahu v očekávání nového přísunu kyslíku na začátku příštího tahu. Výhodou je fakt, že v ponořeném batyskafu už může chytit zvířátko, které mu nikdo nemůže do příštího tahu ukrást. Toto rozhodnutí s sebou ale přináší riziko, protože pokud mu v příštím kole nepřijde karta s dostatkem bublinek, o zvířátko přijde a s batyskafem se vynoří na hladinu bez odměny. Ztratil tak dva tahy a k tomu ještě karty utracené v minulém tahu.

Tak se hráči střídají až do momentu, kdy je vyčerpána zásoba karet kyslíku. V tu chvíli už pouze dohrají kolo a nastává čas spočítat body. Jednotlivé destičky zvířátek mají svoji hodnotu v podobě perel. Bonusový body za destičky čekají vždy na majitele největší skupiny zvířátek z konkrétní hloubky. Taková zvířátka pak mají hodnotu o jednu perlu vyšší. Ten z účastníků, jehož součet perel je nejvyšší, se stává vítězem.

batyskaf-05

Batyskaf je hra, která je určena pro děti od sedmi let. Bude je nenásilně učit základy počtů, ale základem celé partie je schopnost riskovat ve správnou chvíli. Pokud se totiž objeví na plánu nějaké hodnotné stvoření, najednou o něj mají zájem všichni. A ten, kdo je ochotný trochu zariskovat, má šanci jej ostatním vyfouknout.

Pro menší děti je možné vyřadit pravidlo s bonusovými body a tím vytvořit podmínky ještě jednodušší. Na naučení je to vhodné. Ostatně hra jako taková je jasně směřovaná na děti, čemuž nasvědčují nejen ilustrace, ale také závěrečné čtyři stránky. Ty totiž obsahují říkánky k jednotlivým podmořským stvořením. Jsou humorné a pěkné, takže si je děti určitě rádi přečtou a osvojí.

batyskaf-10

Hra je jednoduchá, ale při tom nabízí i tak solidní kontrolu. Partie má zajímavý vývoj, ačkoliv karty s bublinkami jsou dobírané náhodně. Jejich počty v balíčku jsou různé, nejméně je těch s jednou a šesti, nejvíce zase těch se třemi. I s těmito čísly by se měli hráči seznámit, aby byli schopní vyhodnotit svoje šance na to, jestli získají dostatečný počet bublinek.

Partie je samozřejmě laděná správně i časem. Hráči se ponořují a zase vynořují a to všechno po dobu nějakých třiceti minut. Poté je znám vítěz. V samotných tazích není příliš nad čím přemýšlet, takže se průběh nemá kde zaseknout. S vyšším počtem hráčů přibývá vliv pořadí a momentu, kdy se které zvířátko pod vodou objeví.

batyskaf-13

Batyskaf je krásně ilustrovaný a obsahuje velký počet různých vodních stvoření. Díky tomu, jednoduchým pravidlům a zábavnému průběhu je z této hry výborný adept na koupi pro většinu hravých rodin. Batyskaf je moc povedenou dětskou hrou, kterou ale nepohrdnou ani rodiče.

Recenze: Batyskaf – až na dno moře
Batyskaf je hra, která umí rozdávat radost z hraní a to především dětem, které jsou hlavním publikem. A takových krabic není nikdy dost, protože malí hráči chtějí pořád něco nového a zajímavého. K této hře se navíc budou určitě rádi vracet, protože nabízí zajímavé taktické možnosti v kombinaci s náhodou, která do partie vnáší nepředvídatelnost. Batyskaf je opravdu podařenou dětskou hrou.

+ ilustrace
+ skvělé pro děti
+ možnost riskovat