Recenze: Bezva finta – loupeže v Las Vegas

Čistě karetní hry mají nespornou výhodu v jednoduchosti a rychlé přípravě, ale chybí jim ta správná majestátnost zastoupená pevným hracím plánem a hromadou různých hmatatelných součástek. Hra Bezva finta je členem právě této kategorie jednoduchých karetních her, ačkoliv v jejím balení najdete kromě karet navíc jako měnu barevné kostičky.

Jejím autorem je oblíbený a nejznámější český autor společenské zábavy Vláďa Chvátil, od kterého jsme nedávno recenzovali hru, která se výše zmíněnému pravidlu vymyká, karetní Through the Ages: Příběh civilizace.

Tentokrát sáhnul autor do kapsy s jednoduchými nápady a lehčími principy, které zabaví na kratší dobu. Po vydání v českém jazyce sáhla firma DinoToys, která hru nazvala Bezva finta. V angličtině pak je hra distribuována pod názvem Sneaks and Snitches a zmiňovali jsme se o ní, jako o novince pro letošní výstavu Spiel v Essenu, která proběhla před dvěma týdny.

V úvodu jsme tak prozradili v podstatě celý obsah malé podlouhlé krabice s ilustracemi, jejichž autor bohužel není nikde jmenován. Už titulní obrázek vás nenechá na pochybách, že se jedná o gangsterku ve všech směrech a tomu napovídá i grafika karet. Balíčky na první pohled rozlišíte dva podle velikosti a z nich vytřídíte ještě dalších několik druhů karet podle zadní strany. Ve dvou pytlících na vás od prvního otevření vesele štěrchají plastové kostky ve čtyřech barvách, které reprezentují čtveřici různých druhů lupu.

Grafika na kartách je jednoduchá, ale líbivá a nesetkáte se s uniformními stejnými obrázky napříč všemi kartami. Karty gangů jsou snadno rozlišitelné podle zadní strany, zatímco boss gangu je zobrazen na oboustranné kartě, takže si ho s jinými nemůžete splést. Každá barva lupu má hned několik svých barevných ikonek, což je určitě přínosem pro vizuální dojem z partie. Často podceňované barvy pro jednotlivé hráče i kořist jsou zvoleny dobře a nemohou se nikomu splést.

Než se pustíte do samotné hry, určitě otevřete alespoň jednou příručku s pravidly. Ta je pojata velice netradičně, protože na jejích stránkách vedle sebe ve dvou sloupcích leží český a slovenský popis. Slovenští hráči tak nejsou nuceni listovat do druhé poloviny pravidel nebo otevírat speciální brožurku, jako ve většině her. Vše je vysvětleno rychle a bez zbytečných kudrlinek, takže se po několika minutách můžete vesele pustit do hraní.

Na začátku musíte spočítat, kolik hráčů se zlodějské partie bude účastnit. Podle toho totiž budou určeny odměny za jednotlivé druhy lupu – stačí vybrat příslušnou bodovací kartu s počtem hlav odpovídajícím těm, které se sešly kolem stolu. Podle toho také rozmístíte doprostřed stolu karty lokací od písmene A až po F/G/H (pro 2-3/4/5 hráčů).

Každý hráč si vybere balíček karet s gangem jedné barvy, v jehož jménu bude loupeže provádět a vyloží kartu s bossem (oboustranná karta) před sebe. Na výběr mají všichni ze tří mužských a dvou ženských postav, které jsou všechny poměrně sympatické a většina z nich má i ten gangsterský vzhled. Pak už stačí jen dokončit přípravu roztříděním zbylých kartiček do hromádek, kostičky seskupit podle barev a můžete vyrazit do večerního města na zločineckou výpravu.

Svoji náruč vám ladně otevírá kasíno, výstaviště, banka, ambasáda nebo třeba hotel. Je jen na vás, které z míst se pokusíte v kole vyloupit, a které naopak nahlásíte policii jako pravděpodobné místo činu. Každý z hráčů může vyslat pouze jednoho zloděje (sneak) a jednoho práskače (snitch). Na svých osmi kartách má každý odpovídající písmena A-G, z nichž si dvě vybere a položí je na stůl před sebe. Vlevo od karty svého mafiánského bosse umístí kartu s písmenem cíle loupeže pro tento večer, nad něj pak druhou kartu s lokalitou, kterou se rozhodne znemožnit vykrást soupeřům.

Ale kde je lup? Ten se před každým kolem umístí pod karty jednotlivých budov tak, aby hráči věděli, o co soupeří. Tím je souboj patřičně vyhrocený a často máte sami těžké dilema co si vybrat. Největší legrace pak je v manévrování, kdy se snažíte, aby váš úmysl neprokoukli soupeři. Jakmile mají všichni vyloženy obě karty, současně otočí karty. Svoji kartu s práskačem dají nad cílovou lokalitu a s lupičem pod vyhlédnutou budovu. Díky tomu máte na první pohled přehled nad situací v celém městě.

Úspěšný byl jen takový tým zlodějů, který se nesetkal při loupení ani s práskači ani s týmem dalších gangsterů. Pokud se setkalo dva nebo více hráčů pod jedním místem bez bonzáka, nezískávají lup, ale cenu útěchy v podobě karty z balíčku odměn. Karta s lupem však zůstává na místě, aby je lákala i v příštím kole. Náhradní odměna má sice hodnotu pouze jedné kostičky, ale hráči ji drží skrytě a mohou tak zvrátit nečekaně výsledek na konci partie.

Naopak pokud se někdo pokusil uloupit místo hlídané policií (tedy nabonzované), pak se mu to nepodařilo. Protože si však policie myslí, že má informátory pod palcem, nepřeveze poklad jinam a nechá jej na místě i nadále do následujících kol.

Jediné cennosti, které se nevysvětlitelně ztratí, jsou ty, o které v kole neprojevil zájem vůbec nikdo – ani práskači ani zloději, asi je ukradli nějací bezejmenní zlodějíčci, zatímco se velké gangy přetahovaly o jiná místa. Tyto karty jdou na odkládací balíček a do hry místo nich přijdou nové, aby znovu přinesly další dilema pro gangy a jejich velitele.

Kromě karet reprezentujících dvě až čtyři kostičky pokladů, které si ihned po jejich získání proměníte, se setkáte ve hře i s kartičkami speciálních akcí. Ty zajišťují další úroveň interakce mezi soupeři, díky kterým si mohou navzájem krást kartičky, vytahovat na sebe tajné dokumenty, které připraví hráče o polovinu jejich zásob nebo si dobrat hned trojici bonusových karet. Velký boj se pak strhne o karty se speciálními artefakty (například popelník Teddyho Roosevelta nebo láhev Napoleonova koňaku), které mají okamžitě hodnotu vítězných bodů.

Souboj končí ve chvíli, kdy dojde dobírací hromádka kořistí. Ta je složena ze dvou úrovní, protože v první části se hra teprve rozjíždí, zatímco karty druhé úrovně přitvrdí a především přidají některé speciální vychytávky, které jsme zmínili v minulém odstavci. Za naloupené žetonky však získají odpovídající počet bodů jen ti, kteří jich vlastní nejvíce. Konkrétní body pak určuje bodovací kartička, kterou hráči vybírali na začátku partie. Bodování je navrženo velmi chytře, protože v některé kategorii bude odměněno i více hráčů, zatímco u některých kostiček jen jejich nejlepší sběrač. Samozřejmě je třeba této kartičce v průběhu hry patřičně uzpůsobit strategii výběru lokalit.

Na Bezva fintě je nejdůležitější jak podporuje interakci mezi hráči. V každém kole totiž vytváří hned několik konfliktních situací kolem loupených předmětů a tím přináší známé popichování a vtípky, které člověku zpříjemní partii komunikací s ostatními.

Nenechte se však zmást některými podlými triky nebo prohlášeními soupeřů. Při partii je totiž nejdůležitější správně odhadnout svoje protivníky. Pokud proti vám stojí pouze jeden zlodějský gang, není to až tak složité, ale pokud se musíte o lup dělit třeba se třemi dalšími lupiči, pak se jejich myšlenky těžko odhadují. Ale o to větší zábava to je.

Často o úmyslech soupeřů napoví jejich finanční (kostičková) situace, která většinou naznačuje, kterou barvu potřebují nejvíce – buď si budou chtít pojistit svoje vedení v některé barvě, nebo naopak zatouží po vedení v dosud vyrovnané kategorii. Jasný průběh samozřejmě zcela narušují další kartičky speciálních artefaktů nebo akcí, po nichž mohou hráči zatoužit a pokusit se je získat.

Tohle napínavé loupení a bránění ze hry dělá napínavou a vysoce komunikativní záležitost, protože málokdo zůstane chladný, pokud se potřetí pokouší o tentýž poklad a někdo na něj zaútočí spolu s ním. Oba dostanou sice cenu útěchy, ale kdo by se s takovou drobností spokojil, když mohl mít celý lup pro sebe?

Samozřejmě se stále jedná o jednoduchou hru, kterou nebudete hrát celý večer a slouží spíše ke krátkodobému zabavení nebo odreagování. Právě to umí totiž naprosto nejlépe, protože pokud budete hrát partii bezmyšlenkovitě a budete jen naslepo klást karty, těžko můžete zvítězit. Ale paradoxně i to se může stát, protože ostatní se budou snažit ze všech sil odhadnout váš úmysl. Jinak do vod her se sázením naslepo nepřináší nic objevného nebo nového, na rozdíl od většiny her autora, který si zakládá na nových principech.

Bezva finta je určitě z části o náhodě, protože nelze s jistotou odhadnout úmysly všech soupeřů. Lup z dané lokality tak získá většinou ten, kdo má i trochu toho nezbytného štěstí, což může někomu vyhovovat, ale jiné zájemce může vliv náhody odradit.

Ve hře dvou hráčů přichází na řadu malá berlička v podobě třetího neutrálního gangu, který se přiklání v kolech střídavě na jednu a druhou stranu. Soupeři tak nesmí zapomínat vyměňovat si tuto kartu po každém tahu a budou mít asi zpočátku zmatek v tom, že jeden může útočit až dvěma zloději, zatímco druhý může dva bandity použít jako práskače.

S vyšším počtem přijde do hry více karet lupičů, a tak už je před bohatými budovami dostatečně přeplněno i bez této úpravy. Navíc při čtyřech a pěti hráčích přibydou do hry ještě další dvě lokality k vykrádání a tím pocit z partie zůstává ve všech počtech podobný.

Jednotlivé partie jsou, jak již jsme zmínili, opravdu rychlé, protože počet karet je vždy jasně omezený velikostí balíčku. Někdy končí hra možná až příliš rychle a v nejlepším, ale to je asi dobře. Většinou není do poslední chvíle jasný vítěz, protože je těžké mít dokonalý přehled o tom, kdo má nejvíc kterých žetonů. Navíc mohou hráči překvapit bonusovými kartami artefaktů a také kartami útěchy, které také mají každá hodnotu jednoho bodu.

Karty vždy přijdou v jiném pořadí a pokaždé se budete snažit o jiné barvy lupu, takže variabilita jednotlivých partií je zaručena. Postarají se o ni samozřejmě také hráči, kteří budou vždy napadat jiné budovy ve městě.

Bezva finta je příjemná oddechová karetní hra, jejímž hlavním posláním je krátká rychlá zábava. Pro rodiny s dětmi nebo do pauzy mezi složitějšími hrami se určitě bude dobře hodit, ale určitě nebude tahákem ani otvírákem herního večera. Přesto určitě stojí za pozornost vzhledem ke svému pěknému zpracování i přiměřené ceně.

AutorVlaada Chvátil
IlustraceMilan Vavroň
VydavatelCzech Games Edition, Dino Toys s. r. o., Eagle-Gryphon Games, Heidelberger Spieleverlag, HomoLudicus