Recenze: Blueprints – z představ stavíme realitu

Blueprints - balení

Z představ stavíme realitu. Právě tak zněl náš slogan, když jsme vstoupili na stavební trh. A zpočátku se nám opravdu dařilo. S využitím unikátního moderního systému bloků jsme dokázali postavit všechny budovy, které vás jen napadli. A přesto, když se mi TEN nákres dostal poprvé do ruky, nevěřil jsem vlastním očím. Ale teď, když vidím celé dílo hotové a v životní velikosti, už to všechno chápu.

Součástí většího obrázku se můžete stát i vy zásluhou nové deskové hry Blueprints, kterou vydává firma Z-Man Games. Jedná se o novinku představenou na veletrhu Spiel 2013 v Essenu a autorem hry je Yves Tourigny. Ilustrace zpracoval Chris Quilliams.

A znovu nás čeká neobyčejné hraní s kostkami, které jinak slouží k házení. To nám už trochu naznačí víko krabice, na kterém vidíme stavební dělníky sedící ve výšce. A před nimi leží vysokánský mrakodrap, jehož části ale na sobě mají podivné puntíky. Ve skutečnosti to jsou modré a žluté kostky, které tvoří základní kameny celé stavby. Celý výjev je úctyhodným odkazem na slavnou fotografii Oběd na vrcholu mrakodrapu Charlese C. Ebbetse a stavbě Empire State Building a poctou všem dělníkům, kteří takto museli pracovat.

Blueprints - připravená hra

Samotná krabice nemá přehnaně velké rozměry, ale o to jsou její vnitřní rozměry více vyplněné všemi k hraní potřebnými věcmi. Pravidly a malým bodovacím plánem to teprve začíná. Hrou vás budou doprovázet také zástěny v barvách soupeřů, balíček 45 karet, ale především 32 kostek (po osmi od každé ze čtyř barev). Teď nám chybí už jen modrý plátěný pytlík, ve kterém se před vámi všechny kostky schovají a také čtveřice malých dřevěných žetonů sloužících ke sledování bodového zisku jednotlivých soupeřů.

Ale zpět k balíčku karet, který jediný zaslouží podrobnější popis. To se ale netýká devítky karet odměn, které jsou k dispozici ve zlaté, stříbrné a bronzové barvě. To fialové ceny už ukazují nějaké kombinace kostek, ať už v barvě, výšce nebo hodnotě. Pokud použijete právě tyto materiály ve správném složení, dostanete za to cenu.

Nejdůležitější jsou ale karty stavebních návrhů, podle kterých se jmenuje celá hra. Je jich rovnou 24 a obsahově je lze rozdělit na dvě části. Trojrozměrný nákres budovy z kostek v pravé části je zde především na efekt. Mnohem důležitější pro samotnou stavbu je půdorys stavby, který může být maximálně 2×3 kostky, ale obvykle je menší. Místo toho některé části rostou do nebes a počet pater určuje číslovka v daném čtverečku půdorysu.

Blueprints - rozehraná hra

Na začátku partie tedy umístíte všechny kostky do pytlíku a hráči si vyberou barvu. Od ní získají nejen malý žeton, který začne svoji pouť vedle bodovací desky, ale také zástěnu. Ta přes svoje malé rozměry úspěšně ukryje rozestavěné budovy hráčů. Na její zadní straně navíc najdete podrobně rozepsané všechny způsoby bodování. Všechny karty návrhů umístíte zamíchané do jedné hromádky a na závěr vytvoříte ještě nabídku cen a odměn.

Celá partie se dělí na tři kola. V každém z nich postavíte jednu budovu a svoje úsilí obodujete. Nejdůležitější je společná nabídka kostek ve středu, jejíž velikost se dělí podle počtu hráčů. Ale ještě než ji vytvoříte, nejdříve rozdáte každému hráči nákres jeho budovy. A také položíte dvě kostky na místa poptávky na bodovací desku. Tyto kostky jsou důležité pouze v případě, že v tahu dojde k remíze mezi více soupeři.

Jeden z hráčů vylosuje z pytlíku předepsaný počet kostek, hodí s nimi a podle hodnoty je rozloží na stole tak, aby na ně všichni viděli. Nastal čas pustit se do stavby. Každý z účastníků má ve svém tahu možnost vybrat si jednu kostku z nabídky, která vyhovuje jeho požadavkům a tu okamžitě položit na svoji kartu s nákresem.

Blueprints - rozehraná hra

V umisťování je omezený pouze na místa, která nejsou vyšrafovaná. Barvy na pokládání vliv nemají, ale na kostku můžete položit vždy pouze stejné nebo vyšší číslo. V průběhu partie se nesnažíte jen splnit rozestavení kostek za pomoci šesti kostek, protože to by bylo příliš jednoduché. Kromě toho máte také jiné cíle, které vám přinesou ještě více bodů.

Ovšem každý materiál (= barva) zařazená do stavby je bodovaná jiným způsobem. U jedné záleží na celkovém počtu použitých kostek této barvy (zelená), jindy je důležité ji umístit do co nejvyššího patra, protože jen tak vám přinese ranec bodů (černá). Průhledné mají hodnotu, která na nich padla, a u oranžových jsou důležité sousední kostky stejné barvy. Jednotlivé narůstající počty nejsou lineární a máte je rozepsané na svojí zástěně. Kromě toho dostanete odměnu šesti bodů za správné splnění plánku.

Ale hráči mezi sebou bojují také o odměny a ceny. Odměny mohou mít barvu medailí, ale podle počtu soupeřů jsou ve hře jen některé hodnoty. Dostane ji vždy ten hráč, který v daném kole získal nejvíce bodů. To u cen je to jiné, protože se snažíte splnit jejich specifické požadavky, například zařadit do svojí stavby postupku, pětici stejných materiálů, alespoň pět pater nebo čtyři stejné hodnoty.

Blueprints - rozehraná hra

Získané body zaznamenáte na skórovací destičce. V případě remízy v souboji o remízy rozhoduje počet kostek nejvíce poptávaného materiálu (nalosovaného na začátku tahu). Po třech kolech hra končí a hráč, který nasbíral ze stavění nejvíce bodů, se stává vítězem.

Blueprints zařazují kostky do svojí hry velice důmyslně a připomínají nám vzdáleně Sutakku (recenze), kde je také stavíte na sebe. Ale tady je všechno daleko méně o přehazování kostek, štěstí a umění riskovat. Naopak musíte umět pracovat s nabídkou, kterou dostanete a podle toho vyhodnotit, která kombinace odměna plus barva bude nejvýhodnější. Tentokrát si budete kostky rozebírat na základě vlastních přání a preferencí.

Musíte ale současně počítat s tím, že v každém kole vám zmizí hned několik kostek, které nezískáte pro sebe. A nahradí je jiné, které ještě v pytlíku zbývají. Právě jasně daný a stejný počet exemplářů od každé barvy je nejlepším vodítkem, jak celou situaci sledovat. Na přehodnocení taktiky je ale většinou pozdě, protože každý ze soupeřů má jen šest tahů.

Blueprints - karty

Dům podle návrhu nedokončíte pouze v případě, že budete příliš riskovat a stanovíte si moc náročné cíle. Jejich zkompletování jinak není nic složitého, protože odměna netvoří zdaleka váš nejvyšší příjem za kolo. Ten může přesahovat i třicet bodů, ve kterých se šest ztratí. Nic vás tedy nenutí, abyste se nesnažili získat ceny, které mají v konečném součtu hodnotu dvou bodů. Medaile pak 5-2-1 podle kovu, ze kterého jsou vyrobené.

Partie ve dvou se od ostatních počtů odlišuje tentokrát dost výrazně. Hráči mají ve svém tahu možnost jednu kostku použít, jako normálně, ale současně ještě druhou z nabídky vezmou a odstraní ji. Tím se zbavují kostek, které nepotřebují a dělají si místo pro nové, ale současně také mohou dost výrazně zranit protivníka. Tady je také jediná chvíle, kdy je výška zástěn nedostačující, protože pokud vám soupeř vidí hodnotu nebo barvu kostky, je to dost nepříjemné.

Ovšem tím nechceme nějak naznačovat, že partie ve dvou je špatná. Právě naopak probíhá stejně hladce, jako soupeření v jiných počtech. Hráčům se neustále mění nabídka a musí měnit a přizpůsobovat svoji taktiku.

Blueprints - karty

Takto jednoduchá hra by vlastně ani neměla mít dlouhou herní dobu, takže asi málokoho překvapí, že budete znát vítěze už po půlhodině stavění. Ale přes svoji náturu slouží nejen jako oddychová hra, ale i současně přináší vyrovnané a napínavé souboje, ve kterých se snažíte odhadnout úmysly vaší konkurence.

Drobné nedostatky můžeme najít ve zpracování, které je doladěné zdánlivě k dokonalosti. Ale několik krůčků přecejen chybí. V první řadě se jedná o látkový pytlík, který měl být o malinko větší, protože lovení kostek v takto malém rozměru je zbytečně stísněné. To samé platí pro samotnou krabici – pokud v ní ponecháte insert, pak je nemožné s kostkami v sáčku dostat všechny komponenty dovnitř a zavřít krabičku. A ani pravidla nejsou úplně perfektní a některé informace nejsou vysvětlené dostatečně, což je u takto jednoduché hry škoda. Ale všechno lze vydedukovat správně, jen organizace samotné příručky prostě není úplně dokonalá.

Blueprints dominuje především v tom, jakou volnost vám nechává ve volbě vašeho vlastního bodování. Musíte umět vidět v kostkách ty možnosti. Rozhodnutí je naprosto zásadní, ale musí být podpořené schopností se strategie držet. Ačkoliv hra zahrnuje házení kostkami, neobsahuje žádnou náhodu a všechno záleží jen a jen na vašich schopnostech. A díky tomu se jedná o výbornou a jednoduchou zábavu.

AutorYves Tourigny
IlustracePhilippe Guérin, Chris Quilliams
VydavatelZ-Man Games, Competo / Marektoy, Cube Factory of Ideas, Filosofia Éditions, Hobby Japan, MYBG Co., Ltd.
(27 voters)
KategorieDice
MechanismyDice Rolling, Pattern Building, Set Collection
RodinaMechanism: Dice Drafting, Occupation: Architect, Organizations: Forgenext, Organizations: The Game Artisans of Canada, Theme: Art, Theme: Construction
Alternativní názvyブループリント

Blueprints před vás postaví náčtrtek půdorysu budovy a počty pater v jednotlivých sekcích. Na vás je, abyste rozvrhli co nejefektivněji kostky. Nejde ani tak o pohodlí bydlení nebo o vzhled, ale spíš o váš bodový zisk. Základem všeho je nabídka kostek, ze které si stavební díly berete, ale také ji doplňujete pro další kola. Z kostek se snažíte vybírat takové kombinace barev, které vám ve výsledku přinesou nejvyšší bodový zisk. Cest k jejich získání je ještě víc, než samotných barev kostek, protože ve hře jsou ještě karty úkolů. A to všechno vás může přenést o fous blíž k celkovému vítězství. Pro snadný přehled jsou všechna hodnotící kritéria vytištěná na vaší zástěně, která občas nestačí svojí výškou ukrýt celou vaši budovu, což je trochu škoda. Blueprints přináší elegantní a výbornou zábavu s kostkami, které vládne bůh stavění. A vládne dobře..

+ společná zásoba kostek
+ na začátku každého kole stanovíte jiné pořadí rozhodující remízy
+ zisk bodů spoustou způsobů