Recenze: Knit Wit – šnůrka plná slov

knit-wit-15

Kdo by si pomyslel, že kolíčky budou tím jediný, co bude moje věty držet pohromadě. Vždycky mi připadalo jednoduché dávat slova dohromady a vytvářet z nich větší a hlubší významy. Jenže nemoc to všechno změnila a dnes mi připadá, že každá věta je jen několik slov poskládaných na šňůrce. A jejich význam se kutálí někde mimo můj dosah.

Přesně tak si budeme připadat po většinu času i my ve hře Knit Wit, kterou si pro nás připravil uznávaný tvůrce deskových her Matt Leacock. Tahle novinka vyšla v produkci společnost Z-Man Games a objevila se na trhu v roce 2016 s ilustracemi Philippe Guérina a Karly Ron. Ale zatímco F2Z Entertainment, pod nějž Z-Man Games patří, sídlí v Kanadě, pro evropský trh distribuuje hru společnost Esdevium Games.

Knit Wit je hrou, která si na vás chystá jedno překvapení za druhým. Všechno to začíná už s krabicí, která je zpracovaná naprosto luxusně. Nejdříve vytáhnete z obalu kartonovou přihrádku, jejíž víko se pouze odklopí. A uvnitř je pro hráče připravený opravdový ráj. Na vnitřní straně odklápěcí části najdeme přihrádku a v ní zastrčená pravidla.

knit-wit-04

Jenže tím zážitek teprve začíná. Ve spodní části krabice totiž najdeme několik přihrádek. V té největší je osm špulek s namotanými barevnými provázky. V dalším otvoru ve dně se ukrývá na první pohled obyčejný bloček. To prohlášení ale přehodnotíte ve chvíli, kdy jej otevřete. On má totiž černé stránky a k němu se perfektně hodí osm bílých pastelek. Pod ním je jeden bílý papírek se vzorem pro případ, že vám ty elegantní černé listy někdy dojdou. Pro hráče jsou ale připraveny také kolíčky s provrtaným otvorem v jedné z nožiček. V dalším malém zářezu ve dně se ukrývají čtyři knoflíky. A poslední komponentou je balíček karet i s vlastním stojánkem. Tyto kartičky jsou ale protáhlé a každá kartička má na sobě jedno slovo.

Před úplně první partií Knit Wit musí hráči rozmotat provázky a smyčkou je upevnit každou k jednomu kolíčku a to v odpovídající barvě. Do začátku partie pak dostane každý z hráčů jeden odpovědní list a tedy i bílou pastelku, aby na ní mohl zanechat nějakou stopu. K tomu dostane také několik provázků (nerozlučně spojených s kolíčky) a také pár špulek, vše podle počtu účastníků. Na stole hráči vytvoří hromádku knoflíků znamenající body. Každý si pak nadepíše svoji tabulku na papíře a partie začíná.

V každém kole se hráči střídají v pokládání provázků a špulek na stůl. Nejdříve je na řadě provázek, k jehož kolíčku hráč také připevní náhodně dobranou kartu s charakteristikou předmětu. Potom dle svého uvážení umístí špulku do jednoho z regionů mezi provázky. Ty se postupně překrývají a vytvářejí malé průniky (oblasti). Právě v nich může být vždy pouze jedna špulka.

knit-wit-09

Poté, co leží všechno vybavení hráčů na stole, je čas na tu nejdůležitější fázi. Všichni současně začnou s vymýšlením slov. Hlavním centrem zájmu hráčů jsou tak v tuto chvíli špulky a smyčky, ve kterých stojí. Všechny tyto charakteristiky se ke špulce vážou a odpověď to musí brát v potaz. Každý z účastníků pak svoje vymyšlená slova vyplňuje do svého bločku tajně a to do řádku, který odpovídá číslici na špulce.

Když má hráč vyplněny všechny potřebné řádky, může si vzít horní knoflík z hromádky. Ten mu rovnou přinese nějakou bodovou jistotu za rychlost. Další body pak dostanou jednotliví soupeři až po přečtení odpovědí. Za ty, které mají shodné s někým jiným, nedostanou žádnou odměnu. Počet bodů za ostatní slova pak odpovídá vždy množství charakteristik, které musel takový pojem splnit.

Při vyhlašování odpovědí mají hráči samozřejmě také možnost zpochybnit některé ze slov soupeřů. Svoje námitky musí zdůvodnit v omezeném čase a ostatní hráči pak hlasují, jestli s výtkou souhlasí nebo ne. Partie trvá právě toto jedno kolo a vítězem se stává ten, kdo získal nejvíce bodů při odpovídání.

knit-wit-08

Knit Wit ve své podstatě tak trochu připomíná klasickou oblíbenou hru „město, jméno, věc“, ale celý koncept převrací na hlavu. Hráči si sami staví svoje kategorie a propojují je do větších celků a podmínek, které musí výsledná slova splnit.

To je velmi unikátní koncept, tedy alespoň na českém trhu. Ve světě existuje hra Scattergories, která funguje podobně, jako druhá fáze této hry. Ale jelikož jsme touto hrou nedotčení, nemůže to nijak zmírnit naši radost. Hra je totiž bez diskuzí zábavná a pořádně prověří slovní zásobu všech účastníků.

Pravidla nespecifikují, z kolika slov může být odpověď složená. Někdy tak mohou vzniknout absurdní kombinace. Řešení těchto situací ale závisí pouze na hráčské skupině. Pokud je nepovolíte nebo je pokaždé uznáte jako špatné, pak vám to určitě nikdo (kromě jejich tvůrce) nebude mít za zlé. V tomto pohledu tak hra je takovou, jakou si ji udělají hráči.

knit-wit-13

Jak postupně hráčům před očima vzniká takzvaná sestava (design), mohou už průběžně sledovat slova a promýšlet možné odpovědi. Tohle plánování dopředu s sebou nese velkou výhodu, protože rychlost na konci hry tu má velkou roli. Každý bod se tu počítá, protože pouze některé špulky budou mít opravdu velkou hodnotu.

Počty knoflíků i ostatních nástrojů se řídí množstvím soupeřů v partii. To znamená, že i ve dvou bude dohromady šest provazových smyček a tedy i stejný počet slovních charakteristik. Zásadní rozdíl tak leží pouze v množství soupeřů v druhé fázi a pouze jednom knoflíku o hodnotě dvou bodů, který lze získat za rychlost (pomalejší ze dvou hráčů nezíská nic). Není asi třeba zdůrazňovat, že protože celá partie je vlastně jenom jedno kolo, budete znát vítěze během nějakých deseti až patnácti minut. To bohužel ale také znamená, že se brzy dostanete na dno černého zápisníčku.

Jediným nedostatkem tak je samotná možnost hlasovat o správnosti odpovědi. Toto pravidlo je totiž možné použít také proti hráči, který by jinak vyhrál. A pokud si to ostatní odhlasují, tak s tím nic nenadělá. I toto je ale pouze a jenom o kultuře a férovosti samotných účastníků.

knit-wit-20

Knit Wit je ale ještě mnohem víc. Díky nabízeným možnostem se můžete dočkat spousty paradoxních a vtipných frází. Jejich zásluhou zažijete výbuchy smíchu a celou hru si ohromně užijete. Dobrým zamícháním balíčku zajistíte, že se kombinace slov nezačnou opakovat. A KnitWit nakonec funguje díky této legraci nejlépe jako párty hra. Pokud si ale chcete prověřit svoji kreativitu, určitě se pobavíte i v menším počtu.

A ještě bychom jednou měli ztratit pár slov za zpracování. Už při prvním zvednutí víka je zřejmé, že tady se někdo nechal unést fantazií a je dobře, že to vydavatel dotáhnul do cíle. Zpracování je možná až překombinované (overproduced), ale vypadá tak skvěle, že jí to nemůžeme mít za zlé.

Nebojíme se říct, že Knit Wit je asi nejoriginálnější slovní hrou, kterou jsme měli kdy možnost vyzkoušet (a to neříkáme kvůli zpracování). Přestože na ní lze objevit nějaké nedostatky, jsou to pouze čmouhy na jinak rychlé party zábavě. Odpůrci této hry se mohou rodit snad jen mezi těmi, kdo nemají rádi slovní hry. Pro českého hráče tu pak je ještě nezanedbatelná překážka jazykové bariéry, která je u slovní hry podstatná. Věříme ale, že nebude trvat dlouho a někdo z místních vydavatelů se jí chopí. Knit Wit si totiž zaslouží veškerou pozornost, kterou může získat.

AutorMatt Leacock
IlustracePhilippe Guérin
VydavatelBroadway Toys LTD, Cube Factory of Ideas, Filosofia Éditions, Hobby Japan, Z-Man Games
Počet hráčů2 - 8
Herní doba15
KategorieWord Game
MechanismyEnclosure, Paper-and-Pencil
RodinaComponents: String
Alternativní názvyニット・ウィット, 創意編字 Knit Wit

Recenze: Knit Wit – šnůrka plná slov
Knit Wit je slovní hra, což byste do ní asi podle obsahu krabice neřekli. A tohle je navíc party zábava, která přinese spoustu legrace. Některé prvky hratelnosti závisí na férovosti samotných účastníků, ale to nelze hře dávat jednoznačně za zlé. Samotné hledání odpovědí je o kreativitě i rychlosti a přináší napínavé situace. Celá hra je velmi rychlá a díky tomu funguje výborně i u hráčů, kteří se jinak příliš s hraním na stole nekamarádí. Knit Wit si ovšem zaslouží pozornost všech, kdo mají rádi slovní zábavu.

+ zaručený hit u nehráčů
+ výborné i jako party hra
+ prověří slovní zásobu