Recenze: Boost! – řadíme se do skupinek

boost-01

Panda odjakživa chtěla být kosmonautem. Rodiče ji odmala nutili hrát na flétnu, ale ji už to nebavilo, ani když za to vyhrála zlatou korunku v okresním kole. Přihlásila se na leteckou akademii, ale když se měly konat závěrečné zkoušky, všechno se pokazilo. Planeta je prý v ohrožení, protože si může každý dělat, co chce. Proto se najednou všechno může dávat dohromady pouze do předem schválených kombinací.

A v karetní hře Boost! máme takových předepsaných skupin rovnou deset. Za vznikem této novinky stojí autor Julien Sentis pro firmu Ferti pod jejíž záštitou vyšla ve Francii a dříve se jmenovala Rally Up. A v roce 2016 si ji vybrali pro lokalizaci ve firmě ADC Blackfire, která nám ji přináší kompletně v češtině.

Na první pohled je jasné, že tahle hra se má v plánu zařadit po bok populárních plechovek. Určitě je přáním vydavatele, aby zopakovala úspěch hitu Dobble. Tentokrát je plechovka ještě o kapku vyšší, protože se v jejím nitru ukrývá celkem stovka karet. Na nich je ve velké většině vždy pouze jeden velký obrázek. Právě to jsou herní karty. Ale v krabičce je navíc také desítka karet s přehledem kategorií a jejich členů, kterých je také vždy právě deset.

boost-06

Na začátku partie hráči mezi sebe rozdělí karty tak, aby měl každý ze soupeřů stejný počet. Případný přebytek stačí odložit. A pak už to začíná. Všichni současně vezmou, otočí a položí na stůl horní kartu svého balíčku. Mezi nimi se hráči okamžitě snaží všichni identifikovat karty, které by patřily do stejné kategorie (například dopravní prostředky, ovoce nebo strašidla).

Hráč musí shodné karty pojmenovat a zařadit je do kategorie. Pouze tak lze získat sadu dvou nebo více karet, které se ve skupince objevily. V případě společného výkřiku si hráči odměnu rozdělí. Často ale dojde k situaci, kdy mezi kartami žádný pár nebude. V té chvíli hráči musí otočit další dvě karty a to tak dlouho, dokud se nějaká kombinace neobjeví. Tak pokračují dál, vždy vykládají nové karty a hledají sady. Partie trvá do chvíle, kdy jsou odehrány všechny karty. Vítězem se stává ten, kdo nasbíral největší sadu.

Boost! je hra s kulatými kartami a jako taková může připomínat jiné, které už známe. Naštěstí je dostatečně jiná, ačkoliv jde stále především o rychlost hráčů a jejich pozorovací schopnost. Každá karta ale obsahuje pouze jeden obrázek, takže nemusíte mít strach z případné krátkozrakosti.

boost-04

Novinka funguje moc dobře. Tou největší změnou je, že v jednom tahu je možné získat více sad karet, různé počty, ale také třeba žádnou. Skupinka se postupně rozrůstá, ale v nejbohatším případě může obsahovat deset karet různých kategorií. Pak už se nějaký ten pár objevit musí a hráči na to musí být připraveni.

Z toho vyplývá, že téměř v každém kole se dočkáte nějaké akce. A právě proto se v partii neustále něco děje. Počet kol pak závisí na tom, kolik hráčů se účastní partie. I ve dvou, kdy je kol padesát, je ale hru snadné odehrát během deseti minut. To proto, že dvojice zase vznikají méně často. Ve více hráčích je ale sbírání karet těžší, protože máte více soupeřů o každou sadu.

Ovšem tahle základní pravidla nejsou tím jediným, co se uvnitř krabičky s modrou příšerkou na víku ukrývá. Jsou tu ještě další tři varianty. Hra i tak probíhá podobně, ale díky určitým odlišnostem zůstává stále čerstvá a zajímavá.

boost-13

Jednoduchá pravidla zaručují, že tuhle zábavu může hrát nejen každý, kdo jde kolem, ale především i malé děti. Zvládnou ji překvapivě už šestiletí, přesně jak krabička doporučuje. A navíc jim ještě karty pomohou v poznávání světa. I když se to celé hraje jinak, stále se jedná o neustálé omílání podobných mechanismů, takže pokud nemáte rádi postřehovky nebo máte dost her s hledáním stejných obrázků, pak Boost! asi minete.

Obrázky jsou pěkné, ale vzhledem k různým skupinám jsou některé zajímavější než jiné. Například skupina jídel je naprosto obyčejná, ale potěší třeba květiny, hudební nástroje nebo všudypřítomní dinosauři. Přehledové karty určitě přijdou vhod, pokud se hráči neshodnou na zařazení karet nebo by si je chtěli děti nastudovat.

boost-12

Boost! je rychlá karetní hra, která je výbornou volbou pro rodiny a především jako zábava pro děti, které si ji oblíbí. Svým jednoduchým a rychlým průběhem ale snadno zafunguje i jako pohodový oddych pro dospělé nebo způsob, jak zabavit návštěvu při čekání na večeři. Boost! je ukázkou toho, že rychlé karetní hry stále mají co nabídnout.

AutorJulien Sentis
IlustraceCharlotte Bey
VydavatelBlue Orange Games, Cranio Creations, Ferti, Heidelberger Spieleverlag, Rebel Sp. z o.o.
Počet hráčů2 - 8
Herní doba10
Minimální věk6 and up
KategorieChildren's Game
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Containers: Round Boxes
Alternativní názvyBoost!, Boost!

Recenze: Boost! – řadíme se do skupinek
Boost! nabízí zase další hledání obrázků. Tentokrát je ale budeme zařazovat do skupin a pouze ty, které mají stejný typ, si může vzít. To ale platí pouze pro nejrychlejšího, kdo jejich společnou kategorii dokáže vyslovit. Hráči postupně otáčí další karty a nabídka může být širší, někdy tak lze získat i více úlovků naráz. To všechno tu už ale bylo, ačkoliv ani to nebrání hře, aby pobavila a fungovala jako příjemné odreagování. Boost! je další fajn karetka směřovaná především na rodiny a děti.

+ už pro šestileté hráče
+ rychlá partie
+ různé kombinace karet