Recenze: Bzzz – sběr medu poslepu

bzzz-01

To je tak, když se honíte za obživou a oni vám zhasnou světlo. Slunce se kamsi ztratilo a vy jste na lovu pylu na louce. Co teď? Budete muset letět po paměti, protože kapsy máte ještě napůl prázdné. Tak se přece do úlu vrátit nemůžete!

Tuto hru si pro všechny, především menší, hráče připravila dvojice Honza Vodička a Miloš Hába. Svoje společné dílo pojmenovali Bzzz a svěřili jeho vydání do rukou zatím neznámého vydavatelství Milla Minis. I navzdory cizokrajnému názvu jste se ale určitě podle českých jmen autorů jste správně dopídili, že se jedná o firmu českou a tedy i jazykové vybavení krabice je přívětivé pro naši zem.

Na hráče kompletní sada komponent čeká v dlouhé tubě, na jejímž obvodu řádí včelky a spolu s nimi i veselý pavouček. Všichni dohromady se zapojí s hráči do partie, ve které využijí sadu dvaceti kulatých pěnových destiček. Ty jsou různobarevné, a zatímco z jedné strany ukazují pouze logo a jméno hry, na druhé najdou hráči obrázky kytek, bonbónů, trávy, pavučiny nebo pavouka. Hráči si mezi sebe náhodně rozdělí rovným dílem všechny dílky a případné přebytky umístí obrázkem dolů do středu stolu. V nabídce je ale také čtveřice dalších kotoučů různých barev, které je možné rozložit na tři soustředné kroužky. Ty slouží jako sázecí žetony pro variantu hry, ale v první partii je potřebovat nebudeme.

bzzz-10

Každý souboj začíná tím, že si hráči připraví svoje prostředí louky. Jeden po druhém hrají z hromádky destiček tu horní, podívají se na její obrázek, ohlásí jej ostatním a vyloží kotouč ilustrací dolů. Všichni účastníci tedy musí pečlivě poslouchat a snažit si zapamatovat, kde který obrázek leží. Hráči tím vytváří nějaký pravidelný obrazec. Teprve když jsou všechny destičky na stole, může začít opravdová bitva o vítězství.

Hráči se střídají na tahu a vždy mají právo odhalit jednu destičku. Snaží se při tom sbírat květiny a bonbóny, které mají bodovou hodnotu. Takový dílek si vezmou před sebe a předají slovo dalšímu soupeři v pořadí. V případě odhalení trávy se nic nestane a destičku vrátí zpět.

Do pavučiny už se ale včelky zamotají. Takový obrázek je přinutí vynechat následující kolo. Pouze pavouk ale představuje takové nebezpečí, že je hráč okamžitě vyřazen z partie, pokud jej na obrázku odhalí.

bzzz-07

Jakmile je odhalena kompletní sada bonbónů a květin, partie končí. Hráči si nyní sečtou svoje body, pro jejichž účel se sladkosti počítají za dva, zatímco kvetoucí krásky pouze za jeden bod. Následovat může další kolo s novým rozmístěním i sběrem. Po dohodnutém počtu kol partie končí. Ten z účastníků, kdo má nejvyšší bodové skóre, se stává vítězem.

Bzzz je starším bráškou pexesa. Z herního hlediska je totiž propracovanější, ale při tom není o nic složitější. Jen se jeho průběh dělí na dvě fáze a tím se od něj odlišuje. Hráči si tedy musí nejdřív uložit do paměti všechny obrázky na začátku kola a teprve poté jejich pozici znovu vyvolávat.

Tady je možné postupovat takticky a ty nejcennější si nechávat na vyložení na správný okamžik, kdy už ostatní hráči budou mít zamotanou hlavu. Pravidla totiž hráčům umožňují měnit pořadí dílků v rámci přípravné rozkládací fáze a tím ovlivnit, co se kdy soupeři dozví. I tak ale výběr obrázků ovlivňuje náhoda.

bzzz-14

Druhá fáze kola je pak stejně rychlá jako ta první. Není na co čekat. Všechny destičky mají jasně daný a jednoduchý efekt, takže všichni účastníci neustále postupují v partii vpřed a všechno je u konce během deseti minut. Rychlost ale přesto není tou největší zbraní, protože tou je přístupnost. Hru díky její jednoduchosti a závislosti pouze na obrázcích mohou hrát děti snadno už od dvou nebo tří let. Zvládnou ji a navíc k tomu potrénují paměť.

U cílového publika se musíme zastavit déle, protože je na tomto místě třeba zdůraznit také zpracování. Pěnové dílky jsou testované a rodiče se nemusí bát s nimi nechat děti o samotě. Jsou velké a pěkně se s nimi manipuluje. Dokonce i ušpinění není problémem, protože destičky je možné snadno vyprat v pračce! Krabice je sice rozměrnější a neforemná, ale díky nízké hmotnosti vám nebude vadit, že ji budete s sebou brát na cesty.

Pokud by děti chtěly pouze trénovat a neměly náladu na soupeření, je možné v hledání spolupracovat. Protože se ale mohou všichni dohromady radit a sdílet informace, odhalení pavouka znamená okamžitou prohru.

bzzz-16

Pro starší hráče nabízí pravidla ještě variantu s blafováním. Hráči mohou lhát při pokládání destiček v první fázi a ostatní je mohou s pomocí tipovacích kroužků zkusit odhalit. To s sebou ale nenese žádnou odměnu, takže lhaní je o kapku snazší. Při tom stačilo, aby hráč za každou správně uhodnutou lež dostal jeden vítězný bod na konci partie navíc.

Bzzz je ale i přes tuto nedotaženou variantu vynikající dětskou hrou, která navazuje na úspěch pexesa a dělá jej jiným. Pro děti se z tohoto boxu ale může stát podobná klasika, protože je přístupná už pro ty nejmenší, které bude bavit. Bzzz je příjemným překvapením a jistým hitem na poli dětských deskových her.

Recenze: Bzzz – sběr medu poslepu
Bzzz je ve své podstatě perfektní dětská hra. Rodiče totiž na hru nemusí dohlížet a to ani u těch nejmenších, protože krabice neobsahuje žádné nebezpečné prvky. Hra je navíc velmi jednoduchá a zaměřuje se pouze na poznávání obrázků a především paměť. Zábava je prostě zaručena. Děti si hru užijí od začátku do konce, který nastane velmi rychle. Bzzz je jednou z nejlepších her pro děti mladší pěti let, kterých je na českém trhu kvalitních opravdu málo.

+ varianty
+ přístupnost od dvou let
+ rychlost partie