Recenze: Cardline Svět zvířat a znalostí

Cardline: Svět zvířat - balení

Připravte si pořádný odhad. Většinu zvířat, které znáte, jste v životě neviděli na vlastní oči. A obrázky v televizi prostě nemohou stačit. Nejsou dostatečnou reprezentací vědomostí, které budete dnes potřebovat, když se na vás chystá zkouška znalostí ze zvířecí říše. Jako pán tvorstva byste takové znalosti přece měli mít v malíčku!

Cardline: Svět zvířat je karetní hra, která prověří všechny naše vědomosti. Jejím autorem je Frédéric Henry a pod kratším názvem Cardline ji vydali v roce 2014 firmy Bombyx a Asmodée pro celý svět. Ale aby zvířátka mohla proniknout na český trh, potřebovala se naučit náš jazyk plný háčků a čárek. A tady do hry vstoupili pánové z firmy REXhry, kteří ji kompletně přeložili do českého jazyka!

Na první pohled vám bude jasné, že rodina Timeline (recenze) her je zase o něco bohatší. Krásná kovová krabička a stará známá postava hlavní hrdinky všech her, ve kterých jsme cestovali časem. Tentokrát můžeme kapesní hodinky odhodit stranou, protože budeme potřebovat pouze dalekohled a klidný krok. Jinak můžeme všechna ta zvířátka vyplašit.

Cardline: Svět zvířat - připravená hra

Uvnitř kovové krabičky se v hebké postýlce ukrývá 110 o trochu větších karet. Ty umožní vyniknout detailním kresbám všech zvířat. Jejich autorem je Gaël Lannurien a všechna zvířátka do jednoho mají nad svým obrázkem uvedené jméno a také druh, do kterého patři.

Teprve druhá strana karty ale začne být zajímavá, protože kromě toho samého obrázku tu jsou i velmi důležitá čísla. Tím prvním je délka, pak je tu váha a také průměrná doba života. Tři číslice, kterými můžeme charakterizovat každé zvíře žijící na naší planetě. A tady jich na nás čeká rovných 110 a to včetně jejich latinského jména. Možná si také všimnete zajímavé barevné stupnice kolem druhového obrázku. Čárky naznačují, jak ohrožený daný druh je a jaká je šance, že jej tedy ještě někdy uvidíme na vlastní oči.

Na začátku partie hráči určí, na kterou ze tří charakteristik zvířat se budou tentokrát zaměřovat. Poté zamíchají všechny karty do jedné hromádky a tu položí do středu tak, aby všechny byly otočené číslicemi dolů. Jednotliví soupeři pak dostanou po čtyřech kartách, které si vezmou do ruky nebo si je rozloží na stole před sebou. Tentokrát není žádný problém v tom, když ostatní vědí, jaké máte karty. Už stačí jen do středu stolu položit jednu kartu a otočit ji hodnotami nahoru, čímž vytvoří základní osu pro všechny ostatní karty.

Cardline: Svět zvířat - rozehraná hra

A potom už jde všechno ráz na ráz. Hráči se střídají a snaží se umístit vždy jednu ze svých karet na správné místo na ose. Vůči první kartě to může být pouze nalevo nebo napravo podle toho, jestli si myslí, že dané zvíře je menší (lehčí, mladší) než to již vyložené nebo naopak větší (těžší, starší).

Teprve poté je možné kartu otočit a zkontrolovat. Hráč, který se trefil, může ponechat kartu v linii a tím ztížit další umisťování ostatním (ale i sobě). Omyl pro změnu znamená, že karta musí ze hry a neúspěšný hadatel musí zvednout novou z dobírací hromádky. Díky tomu je zase tam, kde byl na začátku kola a příště se bude muset snažit ještě víc. Partie pokračuje tak dlouho, dokud se některý z hráčů nezbaví všech karet. Ostatní mohou souboj dohrát až do chvíle, než je znám jediný poražený a tedy i celé pořadí.

Cardline: Svět zvířat spoléhá na jednoduchý princip, ve kterém hráči musí pokládat karty logicky do řady. Vytváří tak osu od nejnižší po nejvyšší hodnotu. To je zpočátku velmi jednoduché, protože rozestupy mezi jednotlivými čísly jsou veliké.

Cardline: Svět zvířat - rozehraná hra

Svojí láskou k hrám o zvířatech v kombinaci s chytrými mechanismy jsme se netajili už u Fauny (recenze), kterou ale už bohužel koupit nejde. A tady nastupuje Cardline. Hratelností úplně jiná hra, která si ale svojí elegancí a jednoduchostí získá úplně všechny. Je ještě mnohem přístupnější než Timeline, lze ji hrát s dětmi, ale ani omylem není určena jen pro ně. Dospělí si u hry užijí prakticky stejnou porci zaručené zábavy.

Hra je mnohem přístupnější i menším dětem, které musí pouze znát čísla, měrné jednotky a být schopné je porovnat (například musí vědět, že tuna je víc než kilogram). Potom už jim vůbec nic nebrání, aby si zahráli Cardline klidně i s dospělými.

Jediná ukrytá nevýhoda tu je spojená se samotnými zvířátky. Jejich čísla se z nějakého důvodu pamatují lépe, než letopočty. A to přesto, že jsou na každé kartě tři. Díky tomu si prostě postupem času spoustu hodnot zapamatujete. To ale vyvažuje právě to, že ve skutečnosti tu máme hned 330 hodnot, se kterými lze hrát, což je trojnásobek oproti Timeline. To naznačuje, že i samotní autoři si byli tohoto nedostatku vědomi. Samozřejmě to také znamená, že zkušení hráči s přehledem porazí v této hře nováčky, protože budou mít nesportovní výhodu. Tento problém se ale může projevit pouze v případě, že budete Cardline hrát neustále a každý den. Pokud si dáte na chvíli pauzu, pak se vám zase čísla pomíchají.

Cardline: Svět zvířat - karty

Partie jsou velmi rychlé (zhruba patnáct až dvacet minut), takže nikdy nezůstane u jedné. I v šesti hráčích vše plyne rychle a při tom projdete třeba jen třetinu celého balíčku, takže vás čekají ještě další dvě partie, než se vůbec zvířátka začnou opakovat. A poté můžete přejít třeba na hmotnost.

Jednoduchost pravidel a chytlavá hratelnost dělá z Cardline: Svět zvířat hit všech domácích herních večerů. Hra si získá úplně všechny, i ty, kteří jinak nehrají. Téma zvířat je parádně přístupné a při tom dokáže ve správnou chvíli překvapit, i když si myslíte, že víte všechno. Takhle má prostě vypadat parádní karetní zábava. Cardline: Svět zvířat je parádní karetní hra, která by u vás neměla chybět!

AutorFrédéric Henry
IlustraceGaël Lannurien
VydavatelAsmodee, Bombyx, Asterion Press, Gém Klub Kft., GoKids 玩樂小子, Happy Baobab, Hobby Japan, Monolith Board Games, Rebel Sp. z o.o., REXhry, Rozum
Počet hráčů2 - 8
Herní doba15
Minimální věk7 and up
(14 voters)
KategorieAnimals, Card Game, Educational
RozšířeníCardline: Animaux mini-extension
RodinaGame: Cardline
Alternativní názvyCardLine: Állatok, Cardline: Animales, Cardline: Animali, Cardline: Animaux, Cardline: Svět zvířat, Cardline: Tiere, Cardline: Zwierzęta, Картолінія: Тварини, カードライン:動物編, 知識線動物篇, 카드라인: 동물편

Cardline: Svět zvířat nabízí, na rozdíl od historie, tentokrát svoji náruč i menším hráčům. Všichni ocení větší karty, jejichž ilustrace si užijí. To když se je budou snažit seřadit podle správných hodnot, ať už je to délka, váha nebo počet let, kterých se dané zvíře průměrně dožije. Hra je ohromně chytlavá úplně pro všechny a to i pro absolutní nehráče nedotčené deskovými hrami. Cardline: Svět zvířat je skvělou zábavou pro každého, kdo má alespoň trochu rád zvířata.

+ parádní ilustrace
+ skvělá hratelnost
+ tři údaje na každé kartě