Recenze: Cestujeme do pohádek s Večerníčkem

cestujeme-do-pohadek-17

V poště jsme našli krabici a v ní jakousi tajemnou bránu. Kdykoliv se jí někdo dotkne, přenese jej do světa pohádek. Místa, kde se Kosí bratři kamarádí s Maxipsem Fíkem a hajný Robátko udělal díru do klobouku Boba a Bobka. Každý tu má svůj domeček a místo, které mu nikdo nemůže vzít. A proto mezi sebou často rádi soutěží.

A na jednu takovou pohádkovou olympiádu nás zve společnost Dino ve spolupráci s Českou televizí, jejíž licenci na pohádky se podařilo této firmě z Mnichova Hradiště získat. Za vytvořením samotných her uvnitř krabice stojí tým autorů a právě jejich zásluhou si vysloužila krabice nálepku Český výrobek a to od začátku až do konce.

A uvnitř najdeme, jak nám odklápěcí víko zajištěné ouškama napoví, celkem čtveřici her. Na krabici současně objevíme také ilustrace, které prozradí, na jaké postavy se můžeme uvnitř těšit. A je jich opravdu spousta. Kromě už zmíněných jsou tu i třeba Ťuk a Bzuk, Káťa a škubánek nebo víla Amálka. Všichni dohromady zvou hráče dovnitř.

cestujeme-do-pohadek-02

Tam se ukrývá oboustranný rozkládací herní plán. Na jedné místě vidíme svět pohádek, který je propletený hromadou bláznivých silniček a křižovatek, všechny jsou plné čísel a puntíkových míst. Na opačné straně je zase velká spirála plná skupin po čtyřech políčkách. Každé páté pak představuje domeček jednoho z hrdinů. Cesta pak začíná zvenku u králíků Boba a Bobka.

Dále jsou ale v krabici také dílky uvězněné v kartonovém archu. Představují pexeso, které má z jedné strany nenápadnou kytičkovanou louku a z druhé vždy nějaký pohádkový výjev. A pak je tu ještě balíček karet s kartou Černého petra. A to všechno ještě doplňují barevné plastové figurky a jedna dřevěná kostka.

Na hráče pak čekají nejdříve dvě klasické jednodušší hry – právě zmíněný Černý Petr a také pexeso. Obě jsou snadno hratelné samostatně a děti lákají především svým pěkným pohádkovým tématem. Destičky jsou kromě toho rozlišené také barevným pozadím, takže je možné si pamatovat dílky i podle toho.  Jako Černý Petr pak slouží obrázek zubatého kocoura Luciáše.

cestujeme-do-pohadek-10

Centrem našeho zájmu jsou ale zbývající dvě hry, které využívají herní plán. Ta jednodušší se jmenuje Pohádkový šnek a odehrává se, jak vás asi napadlo, na velké spirále. Každý z hráčů si vybere jednu figurku a postaví ji na startovní políčko nedaleko Boba a Bobka. Tam je vstup do labyrintu, jehož cíl je až úplně uprostřed. Vedle plánu pak rozloží hráči dílky pexesa a to obrázkem nahoru.

Když se některý z účastníků dostane k tahu, hodí kostkou a o počet polí odpovídající puntíkům posune postavičku vpřed. Kdykoliv hráč zastaví na poli s nějakou pohádkou (musí ale hodit přesný počet bodů), může si vzít kartičku z této pohádky. Políčka se zajícem jim pomohou dopředu, zatímco pole s kocourem Luciášem odstrčí figurku zase o jednu otáčku zpět. Někdy ale ani extrémně rychlý úprk kupředu nebude dobrou volbou, protože jakmile někdo dorazí do cíle, hodnotí se počet nasbíraných kartiček a ne to, kdo doběhl jako první.

Díky tomu by hráči rádi zůstali déle na trati, ale všechno za ně rozhoduje kostka. Není tu žádná možnost, jak výsledek ovlivnit. Ta by byla pouze v případě, že by destičky byly zakryté a hráči je museli odkrývat. Při každé návštěvě pohádkového místa by měli ale rovnou dokonce dva pokusy. Upozorňujeme vás však, že to je pouze náš návrh na variantu Pohádkového šneka.

cestujeme-do-pohadek-12

Druhou možností, jak se pobavit s pohádkovými postavami, je hra s názvem Kouzelné pohádky. Tato strana plánu nabízí opravdu magický vzhled plný různých bláznivých cest. Hráči si zde opět rozeberou po jedné figurce a postaví ji na startovní pole s králíky v klobouku. Tentokrát kartičky pexesa budou mít obrázky už zakryté a znovu budou rozložené vedle herního plánu.

Tah opět začíná hodem kostkou. Hráč může svého hrdinu posunout právě o tolik polí a to vpřed. Kdykoliv prochází křižovatkou, může zatočit libovolným směrem. Výjimkou jsou situace, kdy figurka svůj pohyb na křižovatce začíná. V tu chvíli se musí vydat ramenem, které odpovídá hodu kostkou. Po své cestě může hráč zastavit i na červených políčkách, která jej donutí k nějaké akci.

To zastavení na žlutém poli přináší rovnou zisk jedné z kartiček. Právě v tu chvíli se může hráč konečně vydat do cíle. Jakmile tam dorazí, partie končí rovnou jeho vítězstvím.

cestujeme-do-pohadek-14

I hra Kouzelné pohádky je velmi jednoduchá a to přesto, že je určená pro děti o rok starší (od pěti let). Kombinuje zajímavým způsobem klasickou procházečku s číselnými poli plnými různých úkolů. Dětem nabízí dostatek zábavy, ale opět postrádá jakoukoliv kontrolu nad vývojem. Vše se řídí jen a jen číslicemi na kostkách.

Náhoda ale ani u jedné z her nevadí. Je to proto, že obě jsou určené opravdu pro ty úplně nejmenší hráče. A ti ocení, že obě tyto hry jsou nové a zajímavé. Je dobře, že kromě plánu a figurek využívají i kartičky pexesa, i když pouze jako jakési body.

Cestujeme do pohádek je hra, která svojí večerníčkovou tematikou bude dětem blízká od prvního pohledu. A jednoduchá hratelnost zaručuje přístupnost už od čtyř let. S komponentami je možné hrát dvě klasické a další dvě trochu poupravené hry, což dohromady vytváří příjemný mix. Cestujeme do pohádek není jedinou sbírkou her na trhu, ale svým tématem i hrami se určitě neztratí a to přesto, že se ubírá víceméně klasickou cestou.

Nastal čas, abych se ve hře Cestujeme do pohádek vydali zvítězit. A je jedno, jestli si zahrajeme pexeso nebo Černého Petra. Naštěstí v krabici se ukrývá ještě mnohem víc. Konkrétně dvě další hry využívající velký plán. I tady je sice náhoda tím jediným strůjcem vítězství, ale hry jsou dostatečně variabilní, aby si udržely pozornost malých dětí. Cestujeme do pohádek je večerníčkovou hrou, která má pěkné zpracování a ne úplně výjimečné hry.

+ čtyři hry jsou dost
+ využití destiček pexesa i v dalších hrách
+ pěkný herní plán pro Kouzelné pohádky