Recenze: Cortex3 Challenge – nastavte nosy

cortex-3-01

Taky už máte otlačené polštářky na prstech svých rukou a už nechcete znovu Cortex hrát? To nevadí, protože nová krabička si na nás připravila zcela novou výzvu. Jedná se o třetí iteraci této úspěšné řady her, tentokrát je to tedy Cortex na třetí (Cortex3). Novou variantu vydala v roce 2018 společnost Captain Macaque ve Francii a nemůže chybět ani v češtině v portfoliu firmy Albi. Pod myšlenkou je podepsaný Sébastien Lopez.

Malá krabička tentokrát má červenou barvu (po modré a bílé) a oproti předpokladům na jejím víku najdeme zase mozek. Zmiňovaný nos je nenápadně zmíněný v levém horním rohu příklopky, která naznačuje, co nás může uvnitř očekávat. Hráči při prvním vybalení mají voňavé karty v samostatném pytlíku, ale i před následujícími partiemi je třeba těchto deset speciálních karet dát stranou. Zbytek hráči zamíchají a připraví doprostřed společně s žetony čtvrtin mozku.

V každém tahu na všechny účastníky čeká jeden úkol. Už předem se podle symbolu na zadní straně mohou soupeři připravit na jeden z osmi druhů výzev, které na ně mohou čekat. Většinou jde nakonec o rychlý postřeh a schopnost najít na kartě něco specifického podle daného pravidla. Jedinou výjimkou je chvíle, kdy se na pozici horní karty objeví silueta nasávající hlavy. Ta předznamenává kolo plné čichání.

cortex-3-04

Příležitost poznat vůni ale dostane pouze ten hráč, který vyhrál minulé kolo. Předtím by ještě měl mít možnost se seznámit s kartami, které jsou mezi vůněmi na výběr. Ani tak nezíská nějakou výraznou výhodu, protože rozpoznávání s pomocí nosu není nic jednoduchého. Hráč si tedy už se zavřenýma očima vylosuje jednu z deseti karet a pouze s pomocí nosu má za úkol ji identifikovat a správně pojmenovat.

Pokud hráč uspěje, může si kartu ponechat před sebou jako trofej. Ale ačkoliv je smysl hlavním námětem, daleko častěji budou hráči řešit ostatních sedm úkolů. Ty jsou opět jedinečné a odlišné proti předchozím Cortexům.

Na hráče tak čeká počítání hvězd, hledání dvou (ze tří) tvarů tvořících předlohu nebo sčítání (a odčítání) hodnot v kruhu. To jsou ta jednodušší zadání. Na cestě za výhrou musí ale hráči překonat třeba i hledání jednoho odlišného tvaru mezi třemi, následování pokynů šipek na pyramidě kostek nebo navigaci mezi obrázky podle barvy jejich pozadí.

cortex-3-06

To všechno ale nakonec z hlediska výzvy a bláznivosti přebije poslední úkol, kterým je variace na kámen nůžky papír. Na kartě hráči najdou několik dlaní a pouze jedna z nich ukazuje gesto ze známé hry. Nyní se musí všichni rychle rozhodnout, kterým symbolem jej mohou přebít. Ale k tomu je třeba se správně rozhodnout také pro levou nebo pravou ruku podle barvy obrázku.

Pokud hráč zná správnou odpověď na libovolný z úkolů, musí rychle plácnout a dlaní kartu překrýt. Teprve ten, kdo má ruku na kartě, může ostatním sdělit svoji představu o správné odpovědi. V případě, že má pravdu, mže si kartu přidat ke svým ostatním kořistem. Vždy ale v jednu chvíli může mít hráč maximálně čtyři karty, protože se snaží po celou partii vytvořit dvojice stejného typu. Dvojici totiž může okamžitě směnit za čtvrtinu mozku. A ten z hráčů, který jako první poskládá mozek kompletní, slaví vítězství.

cortex-3-08

Cortex je řada her, která si založila úspěch na skutečnosti, že v každé krabici najdete většinu zcela nových a jedinečných úkolů. Výjimkou dosud byly jediné spojující prvky v podobě hmatových karet. Tentokrát ale je vše jinak a s předchozími hrami série tento nový box spojuje jen název a samozřejmě herní mechanismus.

Netajili jsme se nijak už u předchozích Cortexů, že samotný průběh hry nám dělá radost. Náhodné vyhrání jedné karty nestačí. Hráč musí být konzistentně dobrý v některém úkolu, aby mohl získat čtvrtinu mozku. Naopak nemusíte zářit ve všem potřebném, abyste mohli vyhrát. Jde čistě o to, který z hráčů bude více univerzální.

cortex-3-15

Úkoly tentokrát nejsou zrovna objevné nebo originální. Například počítání hvězd nám připadá opravdu zbytečné a mohlo by být nahrazeno nějakým jiným úkolem. Ale na druhou stranu, když si uvědomíme cílové publikum – děti a rodiny, pak ani počítání po jednom puntíku není úplně od věci. Pak je tu jedna hříčka, která po hráčích chce nějakou orientaci mezi pravou a levou rukou a tedy koordinaci. Obvykle jde ale čistě o schopnost reflexy a hledání.

A co hlavní lákadlo? Karty vůní jsou super nápad a originální pojetí. Samotné čichové vjemy jsou ale hodně agresivní, působí uměle a není jednoduché je rozpoznávat. S otevřenýma očima vám přijdou naprosto jasné, ale poslepu už to je o něčem jiném. Samotná aromata jsou na druhou stranu zvolená dobře a zajímavě. Ve skutečnosti je tak obtížnost nakonec v podstatě chtěná.

cortex-3-16

Cortex3 je pokračovatelem tradice a hrou, která vás s přehledem nezklame. Variabilita osmi různých úkolů i fakt, že si jejich jednotlivé karty prostě nejste schopní zapamatovat, zaručuje, že krabička ze stolů jen tak nezmizí. Partie čítá nějakých dvacet minut, a čím víc hráčů, tím napínavější kola jsou. Obecně  Cortex3 je dalším kvalitním zářezem do sbírky.

Cortex3 je hra, která zkouší novou cestičku. Útočí na jiný smysl a dělá to velmi dobře. Vůně samotné sice trochu splývají v mýdlovém aromatu, ale rozeznat je od sebe nakonec s trochou tréninku lze. Hra baví hlavně děti a rodiče, kteří takto jednoduchou zábavu ocení. Slouží jako skvělý trénink pro děti, ale i dobrá party zábava pro starší. Cortex3 sice nemá všechny úkoly zajímavé, ale voňavé karty jsou dostatečně zajímavým prvkem, aby její existenci daly smysl.

+ osm různých úkolů v jedné krabičce
+ voňavé karty
+ chytrý mechanismus