Recenze: Crystal Clans – tisíc odrazů, jedno vítězství

crystal-clans-01

Krystaly jsou vše, co máme. Jsou jediným tajemstvím, které naše klany drží naživu ve světě, kde vládne technika a magie. Jenže jich ubývá a naše nároky pořád zůstávají stejné. A tak ten den musel přijít. Najednou si všechny klany nárokují zóny krystalů pro sebe. Ačkoliv mnoho z nás věří, že bychom svůj problém měli zkusit vyřešit jinak a kameny by měly zůstat všech, naši vůdci si to nemyslí. V očích obyčejných lidí daleko více stoupnou, když budou dělat ramena. Tak jdeme do války.

Nastává opravdová válka o krystaly v deskové hře Crystal Clans, kterou si pro nás připravila trojice designérů Andrea Mezzotero, Colby Dauch (Mice and Mystics, Stuffed Fables) a J. Arthur Ellis, společně s ilustracemi Martina Abela. A jak už druhé jméno napovídá, vyšla hra s logem společnosti Plaid Hat Games v roce 2018. Do Evropy se pak dostává díky distribuci firmy Esdevium Games.

Na víku velké čtvercové krabice vidíme zástupce všech šesti ras, kteří se sešli u jednoho z nalezišť kamenů. A netváří se na sebe zrovna přátelsky, takže rychle proklouzneme kolem nich a odložíme víko stranou. Současně tak zjistíme příčinu rozměrů boxu, za který může rozkládací herní plán. Ten je velký a ve skutečnosti při tom nabízí pouze řadu pozic pro karty (bojiště i balíčky), tři naleziště krystalů a na straně stupnici iniciativy. Celý plán hráči položí na stůl mezi sebe.

crystal-clans-06

Poté si oba protivníci musí zvolit svoji rasu a dostane její odpovídající balíček s jednotkami (pozná je podle ilustrací v levém horním rohu), které současně slouží i jako akční karty pro boj. Po zamíchání si z dané hromádky (položené na plán na dobírací místo) lízne každý ze soupeřů startovní ruku pěti karet. Navíc si před sebe položí také kartu reference pro daný rod na určené místo na plánu. Vedle plánu je vytvořena nabídka krystalů odhalením horních tří karet ze zamíchaného samostatného balíčku. Iniciativa je nastavena na neutrální nulu, od které se číslice zvyšují na obě znesvářené strany.

Hráči se střídají na tahu, ale tentokrát to není všechno ve smyslu jednoduchého střídání se jeden po druhém. Tady o změně aktivního generála rozhoduje přesun iniciativy. To je právě měna, kterou se platí za zahrání karet z ruky nebo jejich aktivaci na stole. Cena za vyvolání je uvedená jako číslo vedle diamantu na každé z karet. Přesně o tento počet polí musí hráč posunout ukazatel iniciativy směrem k soupeři. Pokud jej to přesune z neutrální zóny až do oblasti protivníka, jeho tah končí. Pokud se ale žeton přesunul pouze do neutrální zóny nebo dokonce zůstal na straně hráče, pak pokračuje dál.

Stačí jednoduše zaplatit uvedenou částku iniciativy a hráč dostane příležitost přivolat na bojiště nové jednotky z ruky a to až tři karty. Ty vytvoří četu (squad), jak jsou jejich karty naskládané na sebe v domovské zóně mapy. Záleží pouze na hráči samotném, v jakém pořadí budou ležet. Zatímco jejich klasické statistiky síly, obrany a aktivace (úplně nahoře) zůstanou vždy viditelné, pouze horní jednotka může používat svoji speciální schopnost. Na druhou stranu právě ona je první na ráně.

crystal-clans-09

Druhou možností, jak utratit body iniciativy, je aktivace jednotky. Za to dostane hráč šanci nejen přeuspořádat jejich pořadí, ale také ji posunout na bojišti. Pokud se tak setká s dalšími jednotkami, je třeba je spojit do společné čety.

Hlavní částí této fáze je ale útok v případě, že se ve stejné zóně nachází také skupinka jednotek soupeře. Na jeho úvod musí oba protivníci zahrát bojovou kartu z ruky a vyhodnotit její efekt. Poté si hráči oba sečtou útočné síly svých jednotek v četě. Jejich společná síla pak musí přesáhnout obrannou schopnost horní karty ve skupině soupeře. Pouze tak je možné tuto jednotku vyřadit z boje a pokračovat.

Místo obou těchto variant může hráč svůj tah využít k bodování. Aby ale takový zásah do vývoje partie mohl provést, musí mít pod svojí výhradní kontrolou dvě ze tří zón krystalů. I tato činnost stojí iniciativu, ale hráč za to dostane tentokrát odměnu v podobě jedné ze tří dostupných karet krystalů v nabídce. Tu si může položit do své oblasti kořistí.

crystal-clans-11

Důležitou roli v partii má také balíček energie (karet) hráče. Pokud někdy jeho zásoba dojde, je možné jej zamíchat a pokračovat v hraní. Soupeř za to ale dostane jednu šanci zcela zdarma skórovat a vzít si tedy jednu kartu krystalu z nabídky. K tomu lze protivníka úspěšně přiblížit invazí do jeho domovské oblasti. Pokud na tuto hráč zaútočí, donutí svého protivníka odložit nějaké karty z balíčku.

Nejenže získané karty krystalů poskytují svým majitelům nějakou výhodu pro další průběh, především se ale počítají k celkovému potřebnému počtu. Jakmile totiž některý z obou účastníků partie získá do svého držení čtvrtou kartu krystalu, stává se okamžitě vítězem.

Crystal Clans jako karetní duelovka má konkurenci opravdu silnou. Jsou tu Mage Wars, ale také Summoner Wars od stejného vydavatele (vlastně se o CC mluví jako o nepřímém pokračování SW) nebo třeba Blue Moon Legends. Co hra, to pojem. Jakou má šanci proniknout do takové společnosti? Mizivou. A bohužel je to tak. Ne, neodcházejte ještě, Crystal Clans jsou solidní a zábavnou fantasy hrou, jen prostě nedosahují té úplné špičky.

crystal-clans-16

A to při tom mají nakročeno opravdu dobře. Středobodem celé hry je stupnice iniciativy, se kterou musí hráči umět pracovat ve svůj prospěch. Hrát silné karty, které tolik nestojí a volit taktiku správně pro daný moment. Jenže ta iniciativa je takovou hvězdou, že možná až příliš utlačuje všechno ostatní. Ono tu totiž není zase tolik jiného k vidění (z hlediska hratelnosti) a to je trochu škoda.

Hráči mají v ruce karty, které postupně přivolávají a kombinují je do čet. Právě to měla být další taktická devíza nové hry, jenže ona nemá zdaleka tak rozhodující účinek. Ne porážka jedné jednotky, ale celé čety znamená potíž. A tady se všechno zase vrací k poziční hře a bojům. Úspěch v nich je naprosto zásadní, protože hráči potřebují ovládnout určité pozice na mapě. A za všechno se platí iniciativou, ale to se zase dostáváme zpět k omílané stupnici.

Jenže jednotky v ruce jsou určené náhodou. A u tohoto slova ještě chvilku zůstaneme. Štěstí totiž hraje velkou roli také v rámci bojů, kde hráči volí každý tajně svoji bojovou kartu. Ty jsou silné a mají potenciál změnit výsledek celé šarvátky. Jenže právě tady vzniká problém, protože hráči najednou nemají pocit, že dokáží ovlivnit své šance na úspěch.

crystal-clans-15

Partie jsou středně dlouhé. Protože jsou do všeho zainteresovaní vždy pouze dva protivníci, jsou jednotlivé tahy i přes některá opakování poměrně rychlé a výměna soupeřů je dynamická. Ten pocit neztratíte, ale bude vám i tak chybět lepší atmosféra. Přesto jedna hodina času je tak akorát, protože samotná pravidla jsou jednoduchá a tuhle hru může začít hrát prakticky kdokoliv.

Obrovskou zbraní této hry bude variabilita. Nejenže budete moci budovat svoje vlastní balíčky klanů, ale především dostanete do zásoby zcela nové rody s novými specializacemi. A protože jsou i v základní krabici mezi rody znatelné rozdíly ve způsobu hraní, je se určitě na co těšit. Navíc učení se a pronikání do strategie každého rodu je tím, co vás bude bavit. Proto v prvních partiích určitě nebudete pořízení Crystal Clans litovat. Naopak budete rádi za opakované partie, na které se budete těšit.

Grafika je tentokrát výrazně rozporuplná. Kresby s výraznými linkami a divokými barvičkami nesednou každému a to může být dalším kamenem úrazu. Plán je přehledný, dostatečně velký, kvalita karet je dobrá, i když je budete brát do ruky často.

crystal-clans-20

I přes řadu výtek zůstávají Crystal Clans výbornou karetní duelovkou. Jen to prostě ve své kategorii mají opravdu těžké, takže každý drobný problém se hned vynoří na hladinu. Spousta hráčů hodnotí kladně odstranění kostek, ale jedním dechem si stěžuje na přílišnou náhodu. Přesto je partie ale dostatečně zajímavá a variabilní, abyste nákupu Crystal Clans nelitovali. Taktické boje vás budou bavit, jen prostě Crystal Clans nejsou materiálem pro vrchní příčky žebříčků.

AutorColby Dauch, J. Arthur Ellis, Andrea Mezzotero
IlustraceMartin Abel
VydavatelPlaid Hat Games, Game Harbor
Rok vydání2018
Počet hráčů2 - 2
KategorieCard Game, Fantasy
MechanismyGrid Movement, Hand Management, Rock-Paper-Scissors, Turn Order: Time Track, Variable Player Powers
RozšířeníCrystal Clans: Fang Clan, Crystal Clans: Feather Clan, Crystal Clans: Fire Clan, Crystal Clans: Gem Clan, Crystal Clans: Leaf Clan, Crystal Clans: Light Clan, Crystal Clans: Moon Clan, Crystal Clans: Shadow Clan
RodinaComponents: Gems/Crystals, Game: Crystal Clans, Players: Two-Player Only Games
Alternativní názvy晶石戰記

Crystal Clans je hra, která sama není úplně vybroušeným diamantem, ale i tak se docela blýská zábavou. Jedná se o evoluci Summoner Wars, která si vyrazila trochu jinou cestou. Dala pryč kostky, k bojům používá karty a zůstává tak stále náhodná. Největším kladem ale je nově stupnice iniciativy, která dělá ze střídání tahů opravdového dinosaura deskových her. A i kdyby jen kvůli němu, ale klidně i díky jednoduchým pravidlům a velké variabilitě stran, byste měli Crystal Clans vyzkoušet na vlastní oči. Je to moc dobrá hra.

+ zábavná a taktická hra
+ zajímavý mechanismus iniciativy
+ dostatek klanů na hraní (a další na cestě)