Recenze: Cthulhu Fluxx – příšery a detektivové

Cthulhu Fluxx - balení

Když se Jack probudil, nevěděl kde je. Cítil chlad kamene a nepříjemná vlhkost ho nesnesitelně dráždila v nose. Měl pocit, že ještě slyší podivné šoupání kohosi, kdo ho sem přinesl. V tomhle podivném žaláři nemohl spát dlouho, protože aroma beznaděje a smrti muselo každého probudit. Až na mrtvé. Jeden takový byl v protějším rohu, kostlivec, kterému ještě zbývaly na několika částech těla kousky masa.

Jack si přitáhl nohy blíž k tělu. Poslední věcí, kterou si pamatoval před svým probuzením tady, byla kancelář starosty, do které se dostal po požárním žebříku. Nebylo zamčeno a uvnitř bylo ticho. Začal se prohrabávat prvním šuplíkem, když vtom se otevřely dveře skříně za ním a něco z nich vystoupilo. Věděl to, ale nedokázal si vzpomenout, jak ten návštěvník vypadal. Za ním zela ve skříni jakási díra, která rozhodně nekončila na zdi budovy. A tady Jackovy vzpomínky končily.

A teď je tu zavřený. Nezbývá mu tedy než doufat, že jeho parťák najde brzy jeho vzkaz, že se vydal sledovat stopu do starostovy kanceláře. Snad se jej vydá hledat. Šouravé kroky ustaly a on zůstal sám zavřený v tichu, bez jistoty, že ještě někdy uvidí denní světlo..

Cthulhu Fluxx - rozehraná hra

Svět H. P. Lovecrafta je plný nočních můr a nevyslovitelných hrůz. Přesvědčili jsme se o tom u hry Arkham Horror (recenze) a teď se do stejného světa podíváme znovu. Zavede nás tam karetní hra Cthulhu Fluxx, která je další z řady karetních her založených na principu Fluxxu (recenze). Určitě jste již nějakou z našich minulých recenzí četli, třeba na Zombie Fluxx (recenze), Oz Fluxx (recenze) nebo Star Fluxx (recenze).

Ale tentokrát tu na nás čekají novinky a první z nich začíná už autorem hry. Tentokrát za vším nestojí Andrew Looney, jako u ostatních Fluxxů, ale novou verzi si vzal na starost Keith Baker, který je odborníkem na svět H. P. Lovecrafta a navíc také zkušeným designérem originální hry Gloom. Grafiku karet i krabičky vytvořil Derek Ring.

A tak vstupuje Cthulhu Fluxx do vašich domácností s podtitulem The Card Game That Will Drive You Insane (Karetní hra, která vás přivede k šílenství). Na obalu je portrét samotného Cthulhu, který vás svými zrůdnými chapadly láká a vtáhne rovnou do krabičky. Ta se nijak neliší od ostatních klasických Fluxxů a je tedy rozdělena na dvě přihrádky plné karet.

Cthulhu Fluxx - rozehraná hra

Karty v balení mají klasicky několik druhů, jako v ostatních Fluxxech – keepery a creepery, k nim karty pro změnu pravidel, karty cílů (goal) a protože se jedná o novou verzi, tak i oblíbené karty Surprise. I s kartami Ungoalů jsme se již setkali v případě Zombíků. Co vás ale určitě zaujme, jsou ikony na kartách – lupa pro detektivy, přesýpací hodiny pro odpočet do totální zkázy světa.

Jak hraje klasický Fluxx už určitě jako naši čtenáři víte a pokud ne, pak se vraťte k jedné z našich původních recenzí. Jednoduše se jedná o karetní hru, ve které se neustále mění vítězné podmínky i pravidla hry a z tohoto chaosu může vzejít jen jeden vítěz.

A chaos se do Lovecraftova univerza skvěle hodí. Karty jsou zpracované na jedničku s hvězdičkou a to především ilustrace. Jak už to ale u Fluxxu bývá zvykem, je také skvěle věrný předloze, takže karty cílů i jednotliví keepeři a creepeři mají názvy a schopnosti, které fanoušci knihy rozeznají. A to je samozřejmě skvělá podpora atmosféry ve hře, zvlášť pro fanoušky Lovecraftových děl. Ale i pro ty, kteří jej neznají, protože téma je pouze nenápadně na pozadí a čeká na ty, kdo se dobře koukají.

Cthulhu Fluxx - karty

K již zmiňovaným kartám obrácených cílů (ungoal), kterých je tentokrát výrazně víc než minule, se váže jeden důležitý příběh. Pokud splníte obsah ungoalu, tak všichni hráči prohrávají. Ale tentokrát tu je jeden důležitý zvrat – hráč, který před sebou má vyloženého keepera Kultistu, vyhrává právě v této situaci. A aby byla ještě větší legrace, ve hře se nachází také karta překvapení (surprise) Tajného kultisty.

Tu se hráč snaží udržet v ruce a může pracovat proti všem. Ve chvíli, kdy hra skončí prohrou všech hráčů, ji může ukázat a stát se tak jediným a právoplatným vítězem partie. To je úplně skvělý herní systém, který do hry přináší napětí. Snažíte se sledovat, jak hráči hrají karty a jestli jim náhodou nejde jen a jen o zkázu. V takovém případě se samozřejmě můžete pokusit kartu z jeho ruky dostat dřív, než celý svět přivede do záhuby.

Ungoal je samostatný typ karet, takže pokud vám jednou přijde a vyložíte jej (někdy to prostě nejde jinak, když vám přijde v rámci povinnosti hrát kartu), tak už se ho tak snadno nezbavíte. Jedině několika speciálními akčními kartami.

Cthulhu Fluxx - karty

Spousta keeperů má navíc speciální dovednosti, které vám užmoňují odhazovat creepery. A to je samozřejmě vynikající. Stále ale všechno závisí na štěstí, jestli vám ta správná karta přijde. Navíc s tím přibývá počet věcí, které musí hráči při partii sledovat – nejen pravidla uprostřed, ale také schopnosti svých postav. Tím se hra stává složitější především pro děti.

Některé karty lze přidávat jako přívěšek (attachment) k vyloženým keeperům. Většinou vás to ale nepotěší, protože třeba šílenství vezme speciální schopnosti vašim detektivům. A to není příjemné, protože často vám právě keepeři umožňují bojovat se silami zla. Ale někteří mají také značky přesýpacích hodin, které jsou znakem zkázy.

Právě jejich součet je důležitý ve chvíli, kdy jsou ve hře nějací creepeři. Pokud totiž máte těchto značek příliš, pak okamžitě prohráváte partii. Tady vidíte, jak je jednoduché přivést celou hru do záhuby.

Cthulhu Fluxx - karty

Cthulhu Fluxx je jiný a jedinečný Fluxx, než jsme si zvykli. Obsahuje spoustu nových nápadů a přitom je to stále dobrá a napínavá hra. Pomáhá samozřejmě také povedená grafika. Cthuhlu Fluxx odpůrce této karetní hře nepřesvědčí o opaku, ale nadchne všechny, kteří tuto hru mají stejně rádi, jako my.

AutorKeith Baker
IlustraceDerek Ring
VydavatelBlack Monk, Edge Entertainment, Hobby Japan, Hobby World, Looney Labs, Pegasus Spiele, Raven Distribution
(7 voters)
KategorieCard Game, Horror
MechanismyHand Management, Set Collection
RozšířeníFluxx Dice, Fluxx Promo Cards, Solo Fluxx
RodinaGame: Fluxx, Theme: Cthulhu Mythos
Alternativní názvyFluxx Cthulhu, Fluxx Ктулху, クトゥルフの呼び声フラックス

Cthulhu Fluxx je novinkou ve světě karetní hry Fluxx a také přináší poměrně dost nových myšlenek, které skvěle zapadnou do světa H. P. Lovecrafta. Díky kartám ungoalů může celá hra skončit neúspěchem všech hráčů. A přitom stále jeden z nich může z konce světa mít radost – tajný kultista totiž může naopak usilovat o špatný konec a tím prohlásit sebe za jediného vítěze. Překvapení soupeřů je o to větší. Na kartách keeperů i creeperů jsou navíc ikonky přesýpacích hodin, které v kombinaci s ungoaly právě přibližují špatný konec a hráči se je snaží minimalizovat. Spousta karet má svoje specifické vlastnosti. Hrou vás provedou také pěkné ilustrace, které pěkně zapadají co celého temného pojetí hry. Anabáze nového designéra se u Cthulhu Fluxx vyplatila, protože hra dostala díky větším změnám nový dech. A to Fluxx potřeboval!

+ zachovává rychlost Fluxxu
+ nový autor přináší nové nápady
+ více ungoalů