Recenze: Dawak – ruku na to!

dawak-13

Vznikly nejspíš někde v laboratoři. Nikdo to sice neví jistě, ani oni sami, ale vůbec by nás to nepřekvapilo. O kom mluvíme? Přece o dlaních! Nová stvoření, která začala obývat naše domácnosti a pomáhat nám s různými každodenními úkoly. Nakrájet cibuli? Podat ovladač? Přesně to umí nejlépe.

A právě Packa, Zubil a Vykulenec, podivná barevná stvoření, nám budou dělat společnost v partiích nové hry pojmenované Dawak. Jedná se o horkou novinku ze stáje firmy Ravensburger, která vyšla v roce 2017 a teprve před několika týdny dorazila na český trh. Autorem této krabičky se zábavou je Alexandre Droit, o ilustraci se postarala Agence Cactus.

A přes velká ramena, která hra na nás od začátku dělá, se nachází v poměrně malé krabičce. Ta je snad jen trochu nečekaně vyšší, ale jinak působí čistě karetním dojmem. Ale ve skutečnosti to je pak pravda jen z poloviny, protože kromě balíčku 107 karet (každá s pěti zadáními) tu najdeme také kostku a především devět velkých plastových figurek. Ty mají různé tvary a také jména, jak jsme se přesvědčili v minulém odstavci.

dawak-03

Na začátku partie hráči z balíčku karet vytřídí jednu bum kartu, která bude ležet uprostřed stolu. Dokola pak postaví všech devět figurek různých tvarů ve třech barvách. Zbytek karet se zadáním hráči zamíchají a položí celou hromádku stranou.

Jeden z účastníků na sebe musí v každém kole vzít roli moderátora a dostane tak šestistěnnou kostku s barevnými puntíky, číslicemi od jedné do čtyř a také titulním slůvkem Dawak (dvakrát). Podívá se pak na texty horní karty z balíčku a přečte si zadání odpovídající hozené straně kostky. Nejde ale o něj, především toto zadání musí oznámit všem ostatním účastníkům.

Ti pak mezi sebou soupeří o to, kdo jako první odpoví. Zatím ale nikdo nemusí nic říkat. Pokud někdo chce zkusit štěstí, musí plácnout rukou na BUM kartu uprostřed. Postupně v pořadí má možnost se přihlásit více hráčů. A zatímco mu začne běžet časový limit tří vteřin na odpověď, mají i ostatní stále šanci se hlásit ke svému pokusu.

dawak-01

Pokud totiž první hráč zklame, dostanou se na řadu i další. Navíc špatná odpověď (nebo žádná v časovém limitu) znamená trest v podobě vrácení jedné již získané karty. Ať tak nebo tak, vždy se poté stane moderátorem někdo jiný a ostatní hráči se zase zapojí do akce nad novou kartou.

Ke změně dojde ve chvíli, kdy na kostce padne slůvko Dawak. V takovém případě na hráče čeká úkol, který může mít různé podoby. Jednou tak bude vyžadovat rychlou reakci (obvykle chytit některé z figurek uprostřed stolu), jindy zase moderátor bude převádět zadané slovo a jindy budou zase všichni plácat rukou doprostřed a budou se snažit být několikátí v pořadí. Je důležité také znát jména figurek, protože i k nim se mohou karty odkazovat.

Hráči se střídají v roli moderátora a jedno kolo za druhým se snaží nasbírat karty za splněné úkoly. Nakonec ale vítězí ten, kdo jako první dosáhne sbírky rovnou sedmi karet. Ten je mistrem Dawaku i všech barevných figurek.

dawak-06

Ä protože jejich text nezná nikdo jiný než moderátor a ostatní reagují na jejich čtení, některá zadání obsahují i pořádné zvraty. Například karta „Hráč, který chňapne co nejvíce figurek… musí jednu kartu věnovat některému jinému hráči.“ A právě tyto momenty do mixu vědomostní a postřehové hry vnáší ohromnou porci legrace a výbuchy smíchu. Každý se umí radovat z neštěstí jiného a tady je to prostě na pořadí velmi často.

Dawak je super novou párty hrou, ve které se kombinují vědomosti a jiné soupeření. Ony i ty samotné otázky jsou zajímavé svým zaměřením a především tím, že mnohé z nich jsou naprosto volné – například „Řekni mužské jméno na 6 písmen.“ a hráči vlastně můžou popustit uzdu svojí fantazii.

Největší zbraní této novinky jsou právě otázky. Nikdo z účastníků nemůže dopředu tušit, co se na ně zrovna chystá. Postřehové úkoly jsou totiž zamíchané i mezi ostatní řádky, ačkoliv ve výrazně menším počtu. Všichni zúčastnění tak musí být neustále na pozoru. Ale především jsou otázky velmi dobře zvolené a zajímavé, bez nějakého zaměření na speciální oblasti.

dawak-07

Při těchto pochvalách je ale třeba zdůraznit, že celá partie trvá jen nějakých patnáct až dvacet minut, protože sedm karet není nijak těžké nasbírat. Za průběh soupeření nestihnou projít příliš zadání, takže ani při opakovaném hraní se karty nezačnou opakovat. A i kdyby se tak stalo, řada volných otázek zajistí skvělou znovuhratelnost i později. Ale jsou tu i otázky s jednou možností, jako třeba faktická otázka na to, jestli je velký bílý žralok tím největším žralokem na světě.

Vzhledem k vědomostnímu zaměření je zřejmé, že hráči potřebují mít určitý věk, aby mohli konkurovat ostatním. Krabice sice říká deset let, ale je pravděpodobné, že desetiletý prcek nebude přesně vědět, co řekl Louis Armstrong, když vstoupil na Měsíc ani nedá dohromady film s herečkou Cameron Díaz. V tuto chvíli ale věkové doporučení je hodně individuální, protože mnoho otázek zase tyto děti zvládnou.

Podle průběhu partie je současně jasné, že si v Dawaku ve dvou nezasoupeříte. V každém kole je potřeba moderátor, protože otázky mají hned pod sebou kurzívou psané odpovědi (v případě výčtových několik vzorů). Tři jsou absolutní minimum, při kterém ale současně tlak na hráče není tak velký. Čím více hráčů, tím je hra lepší. Současně se ale také protahuje partie, protože v maximálních sedmi už nasbírání sedmi karet správných odpovědí může chvilku trvat (ale nemusí). I poté ale partie dosahuje maximálně třiceti minut a zůstává tak výrazně rychlejší než třeba populární Aktivity.

dawak-09

Dawak je odpovědí Ravensburgeru na vlnu party her. A odpovědí úspěšnou, přestože řada věcí je stejná nebo podobná jako jinde. Ovšem volné odpovědi, ale především skvěle napsané úkoly, zaručují ohromnou legraci pro všechny účastníky. Dawak je pro nás velmi příjemným překvapením a řadí se mezi nejlepší vědomostní a párty hry na českém trhu.

AutorAlexandre Droit
IlustraceAgence Cactus
VydavatelRavensburger
Počet hráčů3 - 7
KategorieParty Game, Trivia

Recenze: Dawak – ruku na to!
Dawak je party hrou pro dospělejší publikum. Jedná se o kombinaci vědomostní hry a postřehovky, které se dohromady spojily v zajímavý mix. V každém kole odpovídají všichni kromě jednoho moderátora, který jim otázku přečte. Nikdy si ale hráči nemohou být jistí, co na ně přesně čeká. Pokud ale chtějí odpovídat, musí nejrychleji hmátnout do středu stolu a tím se přihlásit do akce. Dawak je hra plná legrace a velmi variabilní, takže ji s radostí všem doporučíme.

+ postřeh i vědomosti
+ malá krabička vhodná k přenášení
+ otázky s volnými odpověďmi