Recenze: Deranged – město plné příšer

deranged-28

Když jsme se ukládali ke spánku, nic špatného jsme netušili. Jenže v noci nás probudil křik a můj spolubydlící měl špatný nápad. Výhled z okna mu nestačil, tak se šel podívat na dobře osvětlenou ulici a zjistit, co se děje. Viděl jsem, jak se na něj vrhli, ale nemohl jsem nic dělat. Zatáhnul jsem rychle rolety, aby mě nemohli v okně vidět. O to překvapenější jsem byl, když se kamarád o hodinu později vrátil. Mám ale podezření, že to není tak docela on.

Deranged je hra, která přinese v každé partii spoustu překvapení a napětí. Přesně tak to slibuje autor German Tikhomirov, který hru vytvořil pod záštitou ruského vydavatele Hobby World. O ilustrace se postaral Anton Kvasovarov. Jedná se o horkou novinku roku 2019, která ještě pořádně není na trhu, ale nám se podařilo získat recenzní vzorek.

Hrůza města vyzařuje už z víka, kde křičí jedno z monster a nad městem se tyčí také postava jednoho z hrdinů. Hráči uvnitř objeví čtyři desky, které složí do mapy města. Ta je zaplněna budovami a políčky, které jsou propojené šipkami. Objeví ale také obrázek sluníčka s paprsky, které slouží jako počítadlo kol. Na první paprsek položí ukazatel času. Na mapu pak rozloží žetony průzkumu, které naznačují, kde lze najít nějaké předměty. Většinu žetonů pak položí poblíž.

deranged-06

V rámci hry mají členové výpravy do města především úkol zvolit si scénář, ke kterému náleží postupně šest karet. Každá z nich náleží jedné části partie, protože celý děj se odehrává v rámci tří dnů a tří nocí. Současně připraví také balíčky předmětů, které rozdělí podle budov a připraví je zamíchané poblíž mapy. Sem položí také hromádku karet odměn.

Každý z hráčů si nyní vybere svoji postavu, k ní dostane figurku a otočný dvojukazatel, který bude symbolizovat zdraví a příčetnost. K tomu jednotliví účastníci dostanou všichni totožný balíček sedmi akčních karet, které jim budou dostupné od začátku. Ze zamíchaného balíčku si dobere čtyři horní karty. Potom získají další karty – jednu tajnou roli, pak dvě kletby a také sadu tří karet noci (na ty se nesmí ani sám hráč podívat). Figurky na mapě nemusí začínat na stejném místě.

Partie se dělí na šest částí. Každá z nich trvá po dobu, dokud neuplyne dostatek času, aby se změnil den na noc nebo noc na den. Ve svém tahu se může rozhodnout, jestli chce zahrát kartu z ruky pro její akci nebo si odpočinout. Pokud je den, je tato akce zdarma. Pokud je noc, musí obětovat jeden bod příčetnosti.

deranged-01

Na každé kartě je řada ikon a může zde být i případná textová dovednost. Vybírat si pak může z tradičních disciplín, jako je pohyb a útok. Kromě toho může také v rámci svého umístění hledat, pokud to dává smysl (tedy je na místě žeton hledání). Při přesunu musí hráči poslouchat šipky, které znázorňují jediné možné směry. V rámci tahu lze udělat i druhou akci, ale hráč musí být ochotný obětovat bod příčetnosti. Budou se pak potkávat také s dveřmi, které lze zavírat.

Při boji zahraná kartu určí také sílu útoku, od které se odečte hodnota obrany napadeného. Naopak jako reakci na útok na hrdinu (útočit může jiný hráč) lze zahrát defenzivní kartu z ruky a tím se útoku vzepřít. A zatímco některé lokace lze prohlédat jen jednou, budovy umožňují opakované hledání. Hráči v jeho důsledku mohou najít karty s předměty, která se stane součástí jeho balíčku.

Místo toho všeho se může hráč rozhodnout, že si chce odpočinout. To proto, že v důsledku různých momentů a rozhodnutí klesá úroveň příčetnosti. A pouze odpočinkem lze nějakou získat zpět. Její množství závisí pak na tom, jestli hrdina odpočívá uvnitř nebo venku.

deranged-09

Jakmile se k tahu dostane poslední hráč z týmu, nastává čas pro fázi monstra. Jeho chování závisí na kartě, může se pohybovat po mapě, hledat hrdiny a napadat je. V důsledku toho může hrdinovi dojít počet bodů života. Smrt je ale jen začátek. Padlá postava dostane kletbu. Naopak důsledkem šílenství (vyčerpání bodů příčetnosti) nemůže postava provádět žádné akce.

Na konci kola pak na hráče čeká změna času dne. Hráči nejdříve vyhodnotí efekt scénáře a teprve poté každý odhalí svoji kartu noci. V jejím důsledku se mohou hráči stát titulním pomateným (deranged). Ten má svoje vlastní podmínky, dostane jinou figurku a otáčí svoji kartu. Od té chvíle bude člověkem pouze přes den, zatímco v noci bude lovit lidi. Pouze tím, že zabije některého ze svých bývalých spoluhráčů, se může kletby zbavit (výjimkou je ještě speciální karta).

Vyhrát mohou ale stále všichni, ale musí na konci třetí noci být na správném místě, nebýt ani prokletí ani pomatení. Pokud se to nepodaří nebo kdykoliv dříve všichni hráči podlehnou titulní nákaze, okamžitě prohráli. Vítězství se ale dělí jako dort pěkně samostatně pro každého jednoho z účastníků.

deranged-13

Deranged je velmi napínavou a zajímavou hrou. Zatím hledá svoji cestu k hráčům, ale určitě si mezi milovníky semikooperativních her najde spoustu fanoušků. To proto, že všichni účastníci od začátku musí pečlivě spolupracovat na přežití. Jenže jakmile se jeden z nich stane pomateným, jeho jedinou cestou zpět mezi lidi a tedy i mezi šanci na vítězství je zabít někoho ze svých bývalých kamarádů.

Z hlediska přežití jsou v tom všichni společně, ale pokud jde o vítězství, zodpovídá každý hráč sám za sebe. A slavit může hráč pouze v případě, že splní všechny tři uvedené podmínky. Protože počet kleteb uvalených na jeho hlavu může být i větší, není jednoduché se jich zbavit ve správnou chvíli a žádnou jinou nedostat.

Hráči tedy nemají klasicky motivaci na sebe útočit, ale jakmile jeden z nich podlehne nákaze, situace se rychle změní. Pomatení přichází náhodně s pomocí karet, takže nikdy nevíte dopředu a nemůžete se na to připravit. Totéž platí i o kletbách, kterých je možné se zbavit trochu jednodušeji. I tak musí hrdina ale dojít na nějaké místo a splnit speciální podmínku, aby se prokletí zbavil.

deranged-22

Kromě té klasické náplně pohybu, průzkumu a boje nabízí Deranged také několik odlišností. Každý hráč může v důsledku své karty role získat specifický předmět. Stačí splnit úkol, který karta zadala. Zajímavé jsou také šipky, které sice ruší dojem z celistvosti, ale zase zlepšují přesnost.

Nejzajímavější momenty ale zahrnují transformaci pomateného z člověka na stvůru a zase zpět. Všechno závisí na tom, jaká část dne právě je, jako by byl vlkodlakem (ti ostatně ve hře také nechybí). A v každé roli má trochu jiné povinnosti a pravidla.

Jednotlivé scénáře využívají různé příšery, které se postaví hráčům. Každý scénář si připravuje překvapení, která jak už jednou odhalíte, nebudete mít příliš motivací je opakovat. Proto je v pravidlech popsaná také takzvaná otevřená hra. Tady si hráči vybírají karty pro následující část dne vždy náhodně. Tak nikdy nemohou vědět, co na ně přesně čeká a hra je tak mnohem více nepředvídatelná.

deranged-27

Partie je solidně obtížná a především trvá docela dlouho, minimálně kolem dvou a spíš i více hodin. Absolutní minimum jsou tři hráči, ale abyste si vše pořádně užili, doporučujeme ještě víc.

Zpracování Deranged je moc pěkné. Ilustrace jsou plné fantazie a mají svůj vlastní styl. Potěší samozřejmě samostatné otočné ukazatele příčetnosti i životů. Radost pak bezpochyby udělají i figurky, které mají průměrnou kvalitu.

Deranged je zajímavou hrou, která možná na semi-kooperativní žánr nemá dostatek možností ke zradě. Spíš jde o kooperaci se zvratem. Ale i tak je zde několik zajímavých momentů, mezi kterými hlavně vystupují zajímavé scénáře. Deranged nás rozhodně nezklamalo, protože nabízí napětí přesně tak, jak byste čekali.

AutorGerman Tikhomirov
IlustraceAnton Kvasovarov
VydavatelHobby World, Grimspire, Ultra PRO
Rok vydání2019
Počet hráčů3 - 6
Herní doba180
KategorieAdventure, Horror, Miniatures
MechanismyArea Movement, Deck, Bag, and Pool Building, Modular Board, Traitor Game, Variable Player Powers
RozšířeníDeranged: Monstrumologist & Expurgation Promo Cards
RodinaComponents: Miniatures
Alternativní názvyОдержимость

Recenze: Deranged – město plné příšer
Deranged je hra, která má neoddiskutovatelné kvality a umí parádně bavit, pokud hledáte dávku napětí a kooperace říznutou záludnými momenty zrady. Ale ani smrt hráče nevyřadí a ti se naopak vrátí dohromady a musí znovu spolupracovat. Boje s monstry jsou na denním pořádku, čas tiká a scénáře přináší nečekané momenty. Deranged je výbornou hrou.

+ pomatení se proměňují tam a zpět
+ scénáře
+ hráči musí spolupracovat, aby přežili