Recenze: Doomworks – pekelné stroje ničení

Doomworks - balení

Všichni mi říkali, že jsem blázen. Moje matka mi moje výtvory vyhazovala do popelnice, odkud jsem je vždy zachraňoval. Rozbité, dobouchané, páchnoucí, ale moje. Mnoho jich skončilo na skládce, když jsem byl ve škole a některé z nich tam možná ještě teď fungují. Ve škole jsem nesměl od jistého incidentu do laboratoří, protože jsem prý nebezpečný a nezvladatelný. Jenže já už tenkrát věděl moc dobře, co dělám..

Ale teprve teď mám konečně svoji vlastní dílnu. Za dva roky jsem vytvořil pro svět několik nových vynálezů a zajistil si tak finanční zázemí pro vývoj, o který mi jde především. Snažím se sestrojit ničivý stroj a zasít zkázu i do vašich domovů. Asi jste se teď dostali na úroveň všech ostatních lidí, se kterými jsem se ve svém životě setkal, ale věřte mi: Já nejsem blázen! A všichni to pochopí, až uvidí, jak se konec jejich dnů opravdu blíží..

Když jsme si před několika týdny na našem webu povídali o tvorbě a vzniku atomové bomby už jsme v redakci zkoušeli další možnost, jak přinést zkázu do celého světa. Jedná se o hru, která by potěšila každého padoucha.

Doomworks - připravená hra

Jmenuje se Doomworks, jejím autorem je Daniel Schroeder a ilustrace přidal Lowell Isaac a jedná se o horkou novinku roku 2013 vydanou pod autorovou vlastní firmou One Man Act Games. Jak to dokázal? Zásluhou serveru Kickstarter z dubna 2013 a podpory 135 lidí, kteří poskytli téměř dvojnásobek požadované částky ($2.500 / $4.949). Hru pak vytisknu The Game Crafter.

Tak velkému záměru překvapivě neodpovídá velikost krabičky, která současně prozradí, že se jedná o čistě karetní hru. Dva balíčky karet mají uvnitř přesně tolik prostoru, aby mohly v klidu ležet vedle sebe a čekat na to, až je vytáhnete. A to je přesně to, co po odložení víka s abstraktním nákresem nějakého soukolí, uděláte.

Nakonec ale velmi rychle zjistíte, že se uvnitř nenachází jen dva, ale rovnou tři druhy karet, plus jedna malá papírová brožurka s pravidly. Nejvíce ohroženým druhem z celkového počtu 108 karet je deset základních karet strojů s černou zadní stranou. Jsou současně také začátkem a koncem vašich budoucích ničících výtvorů.

Doomworks - připravená hra

Dalších 35 karet jsou součástky, jejichž místo je právě mezi jedním a druhým koncem vašeho stroje. Jsou to komponenty, na jejichž zadní straně převažuje šedá barva. Největší počet ale patří kartám s barevným duhovým rubem, které vám představí 63 postav (vědců a strážců), bez kterých se při stavbě takového pořádného ničivého stroje prostě neobejdete.

A to je všechno, jenže každý z karet má svoje důležité prvky. U vědců je to jednoduché, protože představují svoji schopnost, která se může týkat pěti oblastí vědy – biologie, chemie, strojírenství, okultismus, vulkanologie. Někteří vědci pak jsou jednoduše šílení, což nám završuje počet kategorií rovnou na šest.

Tytéž ikonky s barvami najdeme i na kartách stavebních dílů pro zařízení na konec světa. Nahoře v řadě mohou být jeden až pět různobarevných puntíků, představující požadavky k vyrobení tohoto dílu. Každý prvek má svůj základní typ, který představuje první ikona v řadě a shoduje se také s pozadím té konkrétní karty. Každé připojitelné zařízení může mít buď jednorázový nebo trvalý vliv, ale také textově popsaný efekt a především bodovou hodnotu.

Doomworks - rozehraná hra

Na začátku partie každý dostane jednu přední a jednu zadní část svého budoucího stroje. Jejich text současně také určí, za co dostanou hráči vítězné body na konci hry. Všichni si tyto karty vidí, protože leží na stole a tvoří takzvanou aktivní oblast. Mezi ně pak budete přikládat nové díly z neaktivní zóny, kterou je řada karet přímo pod nimi.

Sem hráči na začátku partie položí pět karet. Nejdříve je ale musí dostat z náhodně zamíchaného balíčku strojových komponentů. Ale rozdáním to nekončí, protože hráči pokračují v rozdělování karet pomocí draftu – vždy si ponechají jednu kartu a zbylou skupinku pošlou svému sousedovi. Tak pokračují, dokud každý nemá pět karet, se kterými je více či méně spokojený.

Na závěr dostanou ještě hráči tři karty vědců, tentokrát ale opravdu náhodně a tajně do ruky, kde je budou držet v bezpečí před zvědavými pohledy ostatních. Kdokoliv z hráčů předvede ten nejlepší zlodušský smích, začíná (doporučujeme už předem trénovat!).

Doomworks - rozehraná hra

V průběhu jednoho kola máte k dispozici celkem dvě akce, které můžete rozdělit mezi šest činností, které jsou v nabídce. Tou nejjednodušší možností, jak můžete strávit svůj tah, je dobrání jedné karty vědce nebo strážce z dobírací hromádky (náhodně). Kromě toho můžete zvednout také horní kartu z balíčku odhazovacího a použít ji ve svůj prospěch. Ve hře je limit šesti karet v ruce na konci tahu.

Nejdůležitější akcí ale je zahrání vědců v takové kombinaci, aby jejich schopnosti stačily k aktivování nějakého podlého zařízení ve vaší neaktivní oblasti. Musíte je ale hrát v pořadí, které ukazuje karta zařízení, takže karta posledního typu zůstane ležet jako horní list dobíracího balíčku. Zde je třeba zdůraznit, že šílení vědci slouží jako žolík a nahrazují jakoukoliv jinou barvu. Navíc některé postavy už se do hry znovu po aktivaci zařízení nevrátí, jmenují se nositelé zkázy (doombringer) a jejich počet ve hře se tak snižuje!

Aktivování dílku vám přinese přesun dílu stroje do aktivní oblasti, kde jej zapojíte mezi začátek a konec a to na libovolné místo. Dále si hráči ve svém tahu mohou navzájem posílat sabotéry a blokovat si tak funkce svých aktivních částí zařízení. Jejich odstranění pak vyžaduje oběť v podobě nějakých vědců. Ale proti špehům se můžete i chránit s pomocí strážců.

Doomworks - karty

Hra končí, jakmile některý hráč dokončil svůj zkázonosný stroj nebo ve chvíli, kdy jste odstranili ze hry daný počet karet (nositelů zkázy). Pak nastane čas sečíst nastřádané vítězné body za vyložené komponenty, body za splnění požadavků předních a zadních částí zařízení, ale čekají vás i trestné body za aktivní sabotéry a naopak plusy za strážce ve hře. Vítězem se stává hráč, který ve výsledku nasbíral nejvíce bodů.

Doomworks jsou lákavým způsobem, jak si postavit nějaký ničivý stroj. Nabízí jednoduchý způsob hry, ale přitom zachovává dostatečnou šířku možností, jak se k cíli a vítězství dobrat. V tuto chvíli je nejdůležitější vyzdvihnout hned několik zásadních způsobů, jak získáváte a ztrácíte body. Na hráčích je, aby dobře zkombinovali rychlost, se kterou svoje zařízení staví s tím, aby splnili úspěšně požadavky svých okrajových karet stroje.

Karty středových komponent nabízí řadu možností, jak si pomoci, ale současně také záludně poškodit soupeře. O interakci v této hře není nouze a to současně také zásluhou sabotérů, kteří do hry vnáší další element nekompromisního soupeření o místo na slunci. Hráči tak v každém svém tahu mají na výběr hned několik taktik, které mohou sledovat. A každá z nich může být vítězná.

Doomworks - karty

Ve hře je podíl náhody zásluhou dobírání karet vědců. Ty jsou jako jediné opravdu náhodné, ale naštěstí jich není tolik druhů, aby nějak ovlivnily hratelnost. Naopak je výborné, že si na začátku mohou hráči vybrat draftem části stroje podle svých představ tak, aby se jim nejlépe hodily do plánů.

Partie je výtečná ve všech doporučených počtech, protože vždy máte s kým soupeřit a napadat se. A ani ve dvou vám nechybí více protivníků, protože se zase o trochu víc můžete soustředit na vlastní konstrukci. Oproti tomu zážitek ve více hráčích je konfliktnější.

Některé věci ve hře si prostě musíte pamatovat, což není úplně příjemné. Protože žetony a pytlíky dostali jako bonus pouze podpůrci hry přímo na Kickstarteru, musíme se spokojit s tužkou a papírem. Sem můžete poznamenávat nejen průběh kol, ale i různé specifické podmínky omezené na několik kol a podobně.

Doomworks - karty

Co vás ale určitě potěší je herní doba, která se pohybuje bez problémů kolem třiceti minut a ještě méně. Někdy dokonce může taktika hráčů způsobit, že všechno bude u konce i za čtvrt hodiny, pokud se někdo rozhodne, že se nebude snažit získávat bonusy a bude se hnát pouze za dokončením funkčního stroje.

Doomworks jsou v součtu opravdu příjemným zážitkem a pohodovou zábavou, kterou se bez problémů naučí každý hráč. Občas do vašeho snažení může zasáhnout náhoda, ale nakonec všechno zase závisí na vašem zločinném plánu. Pokud jste se chtěli vždycky postavit na stranu zla a potrápit Jamese Bonda nebo jiného hrdinu, pak je tohle určitě dobrá šance.

AutorDaniel Schroeder
IlustraceLowell Isaac
VydavatelOne Man Act Games
Herní doba25
KategorieScience Fiction
MechanismyHand Management, Open Drafting, Set Collection
RodinaCrowdfunding: Kickstarter

Doomworks vám umožní splnit si sen každého zloducha. Můžete si postavit svoje zařízení pro zničení světa. Každý takový správný ničivý stroj má začátek a konec. Tyto karty s vámi budou od začátku do konce a určují cíl, o který se budete ve hře snažit, úkoly za které dostanete na konci body. Na začátku partie si hráči rozdělí karty součástek draftem mezi sebe a jsou to jediné, které mohou za použití svých vědců postavit a vybavit. Navíc ale mohou špióny poškozovat nepřátelská zařízení a svoje si mohou ochránit za pomoci strážců. Celé losování karet je náhodné, ale ve hře není příliš druhů, takže většinu času můžete pokračovat v úspěšném stavění. Jen některé schopnosti karet si musíte pamatovat nebo zapisovat na papír. Doomworks jsou u konce velice rychle, což pro nás jako lidstvo není dobrá zpráva. S hrou totiž skončí i svět, jak ho známe. A nebo ne? Přesvědčte se sami!

+ stavíte zařízení pro zničení světa
+ dva konce určují váš cíl
+ možnost si navzájem škodit