Recenze: Downtown – kdo nekrade, prohraje

DownTown - balení

Před obrovskou kovovou bránou jsem se zastavil. Tady bydlí Don Massivo, největší a nejobávanější z mafiánských bossů, kteří v Downtownu žijí. Už tři roky se na ulicích našeho města odehrávají přestřelky a pobodání jsou na denním pořádku. To si jednotlivé gangy vyřizují účty a snaží se vydělat co nejvíc peněz. Jenže když to takhle půjde dál, nebude už koho okrádat. Při každém takovém incidentu je někdo z místních zraněn nebo zastřelen. Je na čase tomu učinit přítrž a jediný muž, který to může udělat, bydlí tady. Crrrr..

Downtown není jen město, ve kterém se odehrává náš příběh, ale také jméno nové deskové hry společnosti Racky Spiele, od které jsme už testovali pozoruhodný Isegrim (recenze) a kouzelný Circus Grandioso (recenze). Autorem novinky je opět sám Florian Racky, jehož nápad doprovodil ilustracemi Thomas Hartmann.

Pro rok 2013 se firma pustila do gangsterské zábavy, ale neopustila pojetí malých her. Tomu odpovídá také drobná krabička tmavě hnědé barvy. Ta se hodí dobře k atmosféře a námětu hry, ale na poličce snadno zanikne. Přesto nás gangster shlížející na město s hořícím doutníkem a samopalem v ruce rád pozve dovnitř, abychom se stali jedním z nich.

DownTown - připravená hra

V balení najdete pravidla ve dvou jazycích (němčina a angličtina), dva balíčky karet a pytlík s osmi dřevěnými žetony. Ty jsou po dvojicích určené každému z hráčů. Menší karty bankovky a mají hodnoty od 1000 až po 20000 dolarů a dohromady jich v balíčku je 90. Druhá hromádka je větší nejen rozměry (klasické herní karty), ale také počtem zaokrouhleným na rovnou stovku.

Téměř polovina z nich nám představuje jednotlivé gangstery (hlídkaře, sejfaře a špióny). Každý z nich má svůj portrét zopakovaný i ve všech čtyřech rozích, takže nezáleží na tom, jak kartu držíte v ruce. Dalším balíčkem s trojicí postav Frankie, Luigi a Joe jsou tipaři, kteří vám budou zadávat práci. Každý z nich má v bublince nad hlavou určitou finanční částku a dole požadavek na provedení takové prácičky. Reálná hodnota dané karty se pohybuje v rozmezí třech hodnot, které jsou vypsané dole. Skutečné číslo se dozvíte až po jejím otočení, protože je natištěné zezadu.

Dvanáct nákupčích čeká na vzácné předměty a peníze, které jim donesete. Pro každý druh zboží jsou zde tři (peníze, šperky, umění) a na kartě se dozvíte také poplatek za zprostředkování. Navíc některá z postav může být také policista v přestrojení. Dále tu máte tři karty kasína, šest lokalit, ve kterých se bude hra odehrávat a také čtyři karty určující barvy hráčů.

DownTown - připravená hra

Na začátku partie si právě vyberete jednu z barev, vezmete si od ní kartu se šipkou určující směr hry a dostanete také dva žetony stejné barvy. Na stole rozložíte do různých míst karty lokací. K většině z nich pak patří nějaká skupinka karet – například k East Side dáte překupníky, zatímco ve West Side na vás čekají tipaři (v hromádkách rozdělených podle postav). Pod každý balíček v East Side položíte jednu kartu kasína.

Ve čtvrti Downtown se nachází gangsteři čekající na práci. Ze zamíchaného balíčku odhalíte horních pět a položíte je ve skupinkách podle druhu. Další pětici karet gangsterů dostane každý z hráčů jako svoji startovní ruku. K tomu ještě bude potřebovat peníze. Bude si muset vystačit s deseti tisíci dolary, ale v průběhu partie bude obsah jejich peněženky tajný.

Teď už by se zdálo, že všechno je připravené na hru, ale všichni účastníci ještě musí provést společně dva přípravné kroky. Prvním z nich je rozložení žetonů na jednotlivé lokality města. Poté vezmete ze svých peněz jeden až tři tisíce a položíte je tajně k vaší kartě barevné kartě. Tím vytvoříte svoji výlohu. Všichni hráči peníze otočí a nechají je ležet na místě. Je to výzva pro ostatní hráče, ale také nastavení částky, kterou chcete zaplatit za návštěvu vašeho území.

DownTown - připravená hra

Hráči se střídají v tazích, ale ne podle pevně daného pořadí. Místo toho vždy aktuální gangster svými akcemi určí, který z jeho rivalů bude následovat. Každý tah se pak skládá ze čtyř částí, které po sobě musí následovat v pevně daném pořadí. Prvním z nich je přesun žetonů z jedné lokace do jiné. Ta ale nesmí být obsazená jiným gangem.

Poté se může hráč na tahu rozhodnout, jestli chce okrást jednoho ze svých soupeřů nebo se přesunout na výhodnější pozici, která už je ale obsazena žetonem jiné barvy. Krádež znamená, že hráč si okamžitě vezme všechny peníze a gangstery, které má ve výloze. Naopak ale může také aktivní mafián zaplatit nepříteli. To v případě, že se odhodlá přesunout na místo, které už nějaké žetony cizí barvy kontrolují. Zaplatí ale pouze hráči s nejnižší nabídkou a to přesně stejnou hodnotu peněz a gangsterů, kolik má ve výloze. Co si nemůžete dovolit, tam nesmíte jít. Svojí volbou v této fázi současně určil hráče, který se po něm chopí tahu.

Z tohoto popisu vám bylo jasné, že pozice na městských částech bude důležitá. A teď právě nastává třetí fáze tahu, ve které budete využívat jejich schopnosti. Můžete ale aktivovat pouze místo, kde máte alespoň jeden žeton svojí barvy. V oblasti Downtown můžete najímat nové gangstery za peníze. Jejich cena se liší podle množství daného typu – čím více hlídek čeká na práci, tím jsou levnější. Nabídku pak doplníte o tři nové karty z balíčku.

DownTown - připravená hra

Když zajdete do West Side, hledáte nějakou novou prácičku. Můžete navštívit jednoho ze tří tipařů, kteří vám slíbí hodnotu lupu. Některým postavám se dá věřit více, jiným méně, vždy ale nemáte přesnou jistotu, kolik z toho nakonec bude. Ale už na začátku víte přesně, kolik gangsterů budete k dokončení úkolu potřebovat. Zahrajete z ruky odpovídající počet špionů, sejfařů a hlídek a za odměnu dostanete kartu lupu. Tu ale můžete proměnit v peníze pouze ve chvíli, kdy navštívíte překupníky v East Side. Přijdete tak sice o nějakou část hodnoty, ale peníze dostanete konečně přímo do vaší peněženky.

Žeton v Ghettu vám přinese posily v případě, že ostatní provedou nějakou loupež. Pokud máte člověka v Bance, dostanete naopak peníze, kdykoliv někdo z protivníků zaplatí nějaké peníze do banky za nákup gangsterů. Zato vilka Dona Massiva má lepší limit karet v ruce (10 místo 7) a má výhody při krádežích a obchodech s překupníky.

Zajímavé je, že v průběhu aktivace lokací mohou ostatní do svojí výlohy přikládat bankovky a gangstery z ruky. Navýší tak požadavky na zaplacení, ale současně se stanou také lepšími terči pro krádež. Tady je třeba dobře odhadnout úmysly následujícího hráče a lokaci, kterou bude chtít navštívit. Všechny karty se nejprve pokládají hodnotou dolů a teprve na konci tahu aktivního hráče je všichni společně odhalí.

DownTown - karty

Než se akce přesune k dalšímu hráči na řadě (tomu, kterého jste okradli nebo mu zaplatili za přesun), může si aktivní hráč změnit karty ve svojí výloze. Partie končí ve chvíli, kdy některý z hráčů dosáhne v hotovosti na sumu 100.000 dolarů. Takový hráč se stává okamžitě vítězem mafiánské partie.

Downtown nemůže svojí hnědou nevýraznou krabicí klamat víc. Uvnitř se totiž ukrývá úžasná gangsterka, která vám přinese ohromnou porci napětí a zábavy. Není třeba se s tím nějak tajit, tahle hra se opravdu povedla. Z pravidel už vám to možná je jasné, ale ještě se podíváme, proč tomu tak vlastně je.

Myšlenka s určováním následujícího hráče je velice nosná a zajímavá. Hráč, kterému bylo ublíženo, se dostane hned na tah a má možnost na to reagovat. Díky tomu má hra velkou dynamiku. Současně se ale také můžete dočkat delších prodlev mezi svými vlastními tahy. To je také jediným výrazným nedostatkem tohoto mechanismu, protože samotné akce každého hráče trvají poměrně dlouho. Naštěstí je i v průběhu soupeřova tahu co dělat. Můžete si hlídat svoje příjmy z Banky nebo Ghetta, ale především měnit karty ve výloze, když na to přijde čas.

DownTown - karty

Je třeba vždy nastavit výhodný poplatek za návštěvu vaší lokace, ale současně tak ze sebe neudělat terč pro krádež. Ta je velice jednoduchá a nestojí protivníka vůbec nic. Naštěstí lokací je opravdu hodně a hráči se potřebují se svými dvěma žetony často přesouvat, takže se dočkáte i častého placení. Mafiáni svoje výlohy všichni upravují společně a tajně (přidá se k nim i aktivní hráč na konci svého tahu), takže někdy odhad úmyslu ostatních není úplně jednoduchý.

Ve hře jsou neustálé konflikty, hráči se napadají, blafují a snaží se všelijak být tím nejúspěšnějším mafiánem. Gangsteři mají přece ve městě povoleno všechno. Ve hře je obsažena i trocha náhody v podobě karet lupu. Současně můžete mít i trochu štěstí, když na začátku dostáváte karty gangsterů. V kombinaci s odhalenými krádežemi se můžete na začátku dostat k rychlé hromádce peněz. V ostatních fázích partie ale už nehraje významnou roli.

Spousta mechanismů uvnitř této malé krabičky je unikátních a přivede vás do situací, které jste si ještě nevyzkoušeli. Především se jedná o způsob, jakým se hráči mezi sebou střídají na tahu. I když vás třeba okradou, alespoň se dostanete na tah příště. Nebo můžete jen tak sedět na jednom místě a nechat si platit za každý vstup. Ale pozor, musíte být nejlevnější z gangů, které tam jsou, jinak nedostanete nic.

DownTown - karty

Ale také samotné lokaci poskytují skvělé využití pro každého, kdo je navštíví. Je zde spousta možností, jak můžete získávat peníze. Lze okrádat ostatní (ale v takovém případě čekejte pomstu!), nechat si platit nebo vzít věci do svých rukou a vyrazit loupit. Jen si dávejte pozor na policajty v přestrojení, kteří vás mohou při praní špinavých peněz nachytat.

Fakt, že lze Downtown hrát i ve dvou hráčích, je skvělá zpráva. Město je v tu chvíli sice trochu prázdné (chodí po něm pouze čtyři žetony), ale hráči mají možnost aktivovat obě lokace, kde se nachází. Ve hře je méně konfrontací a krádeží. Ovšem do hry přichází nové pravidlo. Hráč se pro využití lokace nemusí přesouvat, stačí zaplatit soupeři, aby mu činnost zprostředkoval! To dělá z partie pro dva soupeře sice trochu jinou, ale stále zábavnou a fungující hru!

V pravidlech jsou drobné nejasnosti a nedořešené otázky. Například při přípravě není jasné, odkud si berete peníze do výlohy. V průběhu hry nejsou dostatečně zdůrazněné některé podmínky (ačkoliv v podstatě vyplývají z kontextu), že hráč například nesmí přesunout svůj žeton na lokaci, jejíž vstupní poplatek si nemůže dovolit.

DownTown - karty

Fakt, že je hra karetní může být vnímaný jako klad i zápor. Nám se líbí fakt, že je hra dobře přenositelná a nezabírá zase tolik místa na stole. Přitom atmosféra samotná přichází od hráčů, takže vlastně ani nepotřebujete žádný herní plán. Možná jen nějaké figurky místo žetonů by hře dodali ještě takový ten pocit výjimečnosti. Karet je dostatek, mají jednoduché, ale pěkné ilustrace. Herní doba je sice delší a pohybuje se kolem udávané hodiny, ale to není na škodu.

Downtown nám připravilo podobné překvapení, jako nedávný Steam Noir: Revolution (recenze). Uvnitř malé a nenápadné krabičky se nachází propracovaná a složitá hra, která chytne za srdce mnoho pokročilých hráčů. O to větší škoda je, že se o ní zatím nemluví a většina hráčů vlastně ani neví, že existuje. Na svůj tah sice můžete čekat trochu déle, ale i mimo svoje akce se občas zapojíte do hry, takže musíte být neustále ve střehu. Downtown je opravdovou gangsterkou pro všechny mafiány tam venku.

AutorFlorian Racky
IlustraceThomas Hartmann
VydavatelRacky Spiele
KategorieCard Game, Economic, Mafia
MechanismyArea Majority / Influence, Auction/Bidding, Hand Management, Take That, Turn Order: Random
RodinaTheme: Mystery / Crime

Downtown nabízí všem mafiánům možnost navštívit město zločinu a udělat si v něm jméno. Jenže po ulicích se pohybují i jiné gangy, které vás mohou po cestě obrat. Hra obsahuje výborné nápady, které dohromady skvěle fungují. Hra tak zabaví ve všech dostupných počtech hráčů, protože míst k navštěvování je dost. Navíc hráči musí správně využívat i možností, jak vytáhnout z ostatních peníze za návštěvu místa, kde jejich gangsteři právě stojí. Najímání různých zločinců vede k loupežím. Ale než se můžete radovat z úlovku, musíte ještě ve zdraví přestát praní peněz či prodej vzácných předmětů. A tady je třeba si dávat pozor na policii v přestrojení! Downtown je skvělá gangsterská zábava, která je plná napínavých momentů a nabízí zážitek, který byste od obyčejné karetní hry vůbec nečekali.

+ skvělá atmosféra
+ variabilní
+ výborné ve všech počtech