Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Dungeon Command Blood of Gruumsh – krev orků

Dungeon Command: Blood of Gruumsh - balení

Červená krev obarvila celé řečiště. Orkové byli pobiti jako prasata nenávistnými národy. Jejich existence, po celá staletí nepochopená, se zdánlivě chýlí ke konci. Patří jim už jen poslední skalnaté území, ze kterého nemohou ani vyjít. Všichni se jich bojí, protože ostatní národy je nenechají ani promluvit. Ve skutečnosti by z nich byli výborní zemědělci a kamarádi.

Jenže to se nikdo nedozví. Orkové byli zatlačeni na pokraj vyhynutí. A v takové situaci se i ti nejmírumilovnější stvoření změní v krvelačné bestie. Byla prolita krev jejich vůdce, Gruumshe. Nyní je na čase povolat do zbraně všechny muže a pomstít všechny padlé. Když se takoví orkové naštvou, nechcete jim stát v cestě..

Ovšem možná rádi budete stát ve frontě na nové rozšíření hry Dungeon Command, miniaturové bojové zábavy. Ale nebudeme nijak předbíhat a všechno vezmeme pěkně popořádku. Blood of Gruumsh je název nejnovějšího rozšíření, které vyšlo teprve v březnu roku 2013 a jako takové je posledním z rozšíření. V recenzi jsme mu dali časovou přednost před nemrtvými Curse of Undeath, na které se dostane příště.

Dungeon Command: Blood of Gruumsh - připravená hra

Teď ale zpět k novince, která stále pochází ze stáje Wizards of the Coast. Stejně tak se nemění nic ani na čtveřici autorů – Chris Dupuis, Peter Lee, Kevin Tatroe a Rodney Thompson. V České republice můžete hru koupit například zásluhou obchodu Tomovy hry.

Protože jsme už na našich stránkách měli dva články o Dungeon Commandu – nedávný o Tyranny of Goblins (recenze) a společné hodnocení prvních dvou – Sting of Lolth a Heart of Cormyr (recenze), nebudeme zabíhat do žádných detailů. Kdo chce zjistit, jak se Dungeon Command hraje, měl by začít raději s původními články.

Tahle krabice je, stejně jako předchozí, postavena jako frakce pro jednoho hráče. Základní představu a malý souboj si s ní užijí i dva hráči, ale nebude to zdaleka plnohodnotná zábava. Krabice se nemění, stejně jako rozložení insertu uvnitř. Po odjištění a odklopení víka se na vás pod brožurou (se změněným titulním obrázkem, uvnitř se stále objevují pavouci) vyřítí herní plán.

Dungeon Command: Blood of Gruumsh - připravená hra

Desky jsou zde klasicky čtyři, oboustranné a ukazují interiér jeskyně na jedné a veselejší zelenou louku na druhé straně. Opět nemohou chybět specifická místa pro danou rasu. Tentokrát najdeme v jeskyni tábor orků s nataženou kožešinou, obehnaný čtveřicí ohňů. A také jednu sesunutou podlahu. Mezi trávou je jezero a lesy po okrajích.

Jinak přináší klasická místa pro truhly i těžký terén, se kterým musíte počítat. Není na nich ale nic tak specifického, jako třeba magický kruh, který jsme našli v minulém gobliním rozšíření.Jsou to jen čtverečky, po nichž budou vaši bojovníci běhat.

Nechybí ani dva noví velitelé, jimiž se na dobu partie stanete. Jsou zde Drogar, Gruumshovy oči (Drogar, Eye of Gruumsh) a Lokar z Kamenných plání (Lokar of the Stonelands). Oba se mezi sebou dost liší nejen vzhledem, ale také startovními pozicemi. Zatímco Lokar má morálku pouze 11, vůdcovství má rovnou na devítce. Naopak Drogar není tak dobrý vůdce (vůdcovství sedm), ale má morálku na patnáctce a je tedy dál od rozprášení svojí armády.

Dungeon Command: Blood of Gruumsh - rozehraná hra

Ale teď se podíváme blíž na schopnosti obou velitelů. Když jsme před chvílí mluvili o obtížném terénu, musíme hned zmínit Drogarovu speciální dovednost. Protože je přímým podřízeným obávaného Gruusmhe, jeho slovo má opravdovou váhu a vojáci se neodváží jej neposlechnout. Všechny jednotky, které spadají pod jeho velení, mohou ignorovat obtížný terén a pohybovat se po něm, jako po obyčejných polích.

To zaručuje už samo o sobě zcela jednoznačnou změnu taktiky. S vaší výhodou musí počítat soupeř a držet se dál od míst, která by jinak byla bezpečná. Orkové díky svým velkým postavám navíc mají v tomto přecházení vody nebo kamenných překážek jasnou výhodu. Právě proto také najdete tak mohutné překážky (jezero a sesuv) na jejich plánu.

Lokar je ze skalisek zvyklý na bitvu plnou překvapení a vždy má předsunutý voj. Jedna jeho jednotka tak může začínat v týlu nepřítele, konkrétně na jakémkoliv místě s truhlicí pokladů. Upřímně to není tak velká výhoda, jako u Drogara, ale pokud ji dobře využijete, může být velice vhodná pro nějakou partyzánskou taktiku.

Dungeon Command: Blood of Gruumsh - rozehraná hra

Důvodem, proč si ale kupujete Dungeon Command, jsou obvykle kromě zábavy ze hry také krásné namalované miniatury. A protože jsme si u Tyranny of Goblins trochu stěžovali na jednotvárnost, tady jsme nadšení. Orkové sice nemají žádnou dominantní obrovskou postavu, která by si zabrala pro sebe celé bojiště, ale přesto je detailnost figurek tentokrát opět vynikající. Prokreslení detailů si vychutnáte u šamana nebo třeba u obra s gigantickou sekerou.

Právě ten je největší postavou v balení, ale čtyři políčka na plánu zabírá také Owlbear. Obě postavy mají 100 životů, ale obr má ničivější útok za 50. Žádný z nich nemá výrazné další efekty. Ačkoliv u obra je tu jeden zábavný a skvěle se hodící do tématu. Jakmile totiž vstoupí na bojiště, morálka vaší armády okamžitě stoupne o jedna.

Ale budeme se věnovat i jiným bojovníkům. Zajímavé je, že obě zmiňované postavy počtem životů strčí do kapsy Gruumshův klerik, který jich má rovnou 120. Kapitán orků vám umožní okamžitě povolat do bitvy dalšího orka, druid pak umí vyvolávat příšery a elementály kolem sebe (při vstupu na bojiště se objeví u něj).

Dungeon Command: Blood of Gruumsh - karty

Orkové si v globálním pohledu nepřichystali žádné výrazné překvapení. Jsou zaměřeni totálně silově, což je dané jejich tělesnou stavbou. A tomu odpovídají i karty příkazů. Většina karet akcí, stejně jako příšer, má klíčová slova právě síla (STR) a konstituce (CON). Najdete zde také několik moudrosti (WIS) a především pár karet s nápisem ANY, které lze zahrát na libovolnou postavu.

Protože máte v týmu klerika, mezi kartami kromě klasických útočných a posilujících najdete třeba i léčení Cure Serious Wounds, které odstraní 40 bodů poškození. Nechybí ani obranné karty, které zablokují určitý počet bodů poškození.

Mezi rozkazy najdete i tři již zmiňované ANY, které jsou omezené pouze podle rasy na orky nebo lidi. Zajímavá je Gruumshova zloba (Fury of Gruumsh), kterou přiložíte k příšeře. Tím jí sice zvýšíte útok o dvacet, ale na konci každého kola také ona dostane zranění za 20 bodů.

Dungeon Command: Blood of Gruumsh - rozehraná hra

Orkové jsou silní a dokážou třeba i hodit pořádným kamenem. Taková srážka může mít pro mnoho bojovníků fatální následky, zvlášť když kámen doletí až na vzdálenost pěti polí! A přece je zde i magie v podobě Zakletí nemrtvých (Turn Undead), které poškodí všechny neživé ve vzdálenosti do 5 polí.

Mezi hráči si Blood of Gruumsh zajisté najde spoustu fanoušků. Proč? Protože pokud nemáte rádi kouzlení, střelbu na dálku a raději prostě a jednoduše útočíte po hlavě, pak jsou orkové jako stvoření pro vás. Všechen důraz kladou na brutální sílu, kterou se snaží svého soupeře převálcovat.

Přitom ale mají postavy poměrně vysoké úrovně (pouze dvě jedničky, dvě dvojky a tři trojky) a téměř srovnatelný počet charakterů s levelem nad číslem tři. To má na vině trochu pomalý rozjezd orčí mašinérie, ale ten neplatí tolik ve chvíli, kdy hrajete za Lokara s jeho devíti velitelskými body na začátku.

Dungeon Command: Blood of Gruumsh - karty

Takže co bychom tentokrát autorům vytknuli? Možná menší nevyváženost velitelů, která vyznívá jasně ve prospěch Drogara. Zvlášť na mapách, které mají hodně těžko přístupného terénu. Počáteční ruky mají podobné, ačkoliv příkazů má více (o jeden) právě Drogar. A možná fakt, že Gruumsh vlastně nepřinesl do série nic převratně nového.

Dungeon Command: Blood of Gruumsh je přes tyto drobné šrámy dalším výborným obohacením do sbírky, které by měl pořídit každý milovník rychlých a nenáročných bojových her. Recenzi pak nelze zakončit jinak, než ústy Drogarovými: Nikdo nesmí přežít, spalte tábor a pokryjte solí slz krev pod ním.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorChris Dupuis, Peter Lee, Kevin Tatroe, Rodney Thompson
VydavatelWizards of the Coast
Rok vydání2013
Počet hráčů2 - 2
Herní doba90
Minimální věk12 and up
Jazyková závislostExtensive use of text - massive conversion needed to be playable
(4 voters)
KategorieCard Game, Fantasy, Miniatures, Wargame
MechanismyAction Points, Area Movement, Campaign / Battle Card Driven, Hand Management
RodinaDigital Implementations: VASSAL, Game: Dungeon Command, Players: Two-Player Only Games, Setting: Dungeons & Dragons

Více o hře.

Recenze: Dungeon Command Blood of Gruumsh – krev orků
Blood of Gruumsh je dalším povedeným rozšířením pro hru Dungeon Command. Tentokrát se vyznačuje opravdu krásně zpracovanými miniaturami, které vás sice neohromí žádnou obří figurkou, jako jiná rozšíření, ale zase nabízí jiný, silovější zážitek. Ten se k rase orků velmi dobře hodí a všechno je zaměřeno právě tímto směrem. Ačkoliv stále najdete ve hře trochu magie v podobě šamana a klerika, všechno ostatní je směřované na brutální a rychlou zkázu. Ve hře najdete dva velitele, kteří nejsou speciálními schopnostmi zrovna vyrovnaní. Ale to nevadí, protože málokdy budete hrát za orky proti orkům s nemožností volby mezi Lokarem a Drogarem. S Dungeon Commandem se stále táhnou především problémy finančního rázu, protože k partii potřebujete hned dvě krabice (pro každého hráče jednu), což se prodraží. Navíc toto rozšíření nepřináší do mechanismů žádnou výraznou novinku, přesto ale zůstává velice zajímavou volbou především pro hráče, kteří preferují přímý a nekompromisní útok silou.
Klady:

+ krásné miniatury
+ důraz na sílu orků
+ karty s vlastností ANY
+ velitelé se zajímavými schopnostmi
+ nové kartičky rozšiřující ostatní D&D dobrodružné hry
Zápory:

- nevyrovnané karty velitelů
- nepřináší nic výrazně nového
- cena = k hraní Dungeon Commandu jsou třeba dvě krabice
4
Prozkoumávejte dál
Představení: Spielbox 4/2011