Recenze: Zajíc a želva – odveta za odvetou

zajic-a-zelva-16

Říká se, že želva v bájném závodě porazila zajíce. Je to samozřejmě pravda, ale diváci byli pouze u jednoho z mnoha soubojů. Ve skutečnosti se rivalství mezi těmito dvěma sprintery táhne už přes mnoho měření sil a nikdy není na první pohled jisté, kdo zvítězí. Pravděpodobně to bude ten lepší.

A den za dnem budou závodit znovu a znovu také díky hráčům, kteří se seběhnou kolem nové deskové hry s názvem Zajíc a želva. Jejím původním vydavatelem je francouzské IELLO a do svojí závodní stáje si ji vyhlédla společnost Albi. Vyšla poprvé už v roce 2011 a jejím autorem je Gun-Hee Kim. To proto, že IELLO také není původním vydavatelem. Jako Royal Turtle vyšla hra pod hlavičkou korejského studia Piece Craft.

A ačkoliv patří hra do série Tales & Games, podobně jako Tři prasátka a Baba Jaga, tak tentokrát se k hráčům dostane hra v klasické čtvercové krabici hnědého zbarvení. Na víku vidíme želvu, jak poráží zajíce v těsném finiši. Na hráče v krabici čekají kartonové dílky závodní tratě, která vede hliněným podkladem a hráči tyto obdélníky k sobě přiloží jeden po druhém náhodně ke startovní destičce.  Sami hráči pak mohou u každé destičky vybrat nejen natočení, ale také stranu, protože mapky jsou oboustranné. Tím vznikne často pořádně zakroucená trasa a na její konec je třeba položit cílovou pásku (kartonovou konstrukci).

zajic-a-zelva-07

Každý z účastníků dostane jednu náhodnou kartu počáteční sázky – z pěti zamíchaných karet, které patří jednotlivým závodníkům. Nejen zajíci a želvě, ale v boji si to s nimi rozdá také vlk, ovečka a lišák. Rivalové si tedy nebudou vybírat svého vlastního sportovce, ale místo toho budou moci provést druhou sázku a tentokrát ji budou mít alespoň částečně pod kontrolou. Dostanou totiž na ruku sedm karet ze zamíchaného balíčku závodů a z nich jednu odloží jako svoji druhou tajnou sázku. Všechny figurky pak položí na startovní čáru a vše může vypuknout.

Když hráč přijde v průběhu pravidelného střídání na řadu, musí zahrát sadu karet s jedním zvířátkem obrázkem před sebe, a to v předepsaném počtu jedné až čtyř karet. Ihned si dobere zpět do plného počtu šesti karet na ruce ze společného balíčku. Zahrání karet ale samo o sobě ještě neznamená, že se poté budou ihned hýbat závodníci, protože k tomu je třeba splnit jednu ze dvou podmínek – na stole musí ležet osm karet celkem nebo čtyři obrázky jednoho zvířátka. Nikdo z hráčů nesmí svým zahráním překročit tyto maximální počty, lze je pouze dorovnat a tím spustit fázi pohybu.

Jakmile nastane čas závodění, pohnou se postupně všechna zvířátka, která mají mezi vyloženými kartami alespoň jeden exemplář. Pro běh je ale určené pořadí, které nezávisí na počtech karet. Jednotlivá zvířátka ale mají každé svůj klíč pohybu, který hráči najdou na svých pomocných kartičkách. A tak zatímco zajíc se bez ohledu na počet karet (kromě nuly) posune vždy o dva kroky kupředu, želva potřebuje ke stejné rychlosti kompletní čtyři karty. Ale u zajíce je tu ještě jedna záludnost – pokud je totiž v čele závodu a jsou zahrané další čtyři karty zajíce, pak se ušák rozhodne, že má dost velký náskok a dá si na chvilku šlofíka.

zajic-a-zelva-01

To liška je zcela věrná počtu svých karet, vlk běží o jedno políčko pomaleji, než má počet karet a jehňátko zase o jeden krok navíc. Na trati jsou ale také dva vodní příkopy, u kterých se ovečka bude chtít na jedno kolo zastavit a napojit se.

Jak figurky zvířátek postupně překonávají cílovou čáru, hráči je přesouvají na stupně vítězů od nejvyššího až po třetí pozici. Jakmile jsou tři schody kompletně zaplněné, končí závod a všichni odhalí své karty sázek. Právě podle nich se hráči snažili při posunu závodníků řídit a nyní dostanou body – pět za jedno, tři za druhé a dva za třetí místo. Vítězem se stává ten, kdo má v součtu za všechny karty nejvíce bodů a případnou remízu řeší vsazení na výše umístěného sprintera.

zajic-a-zelva-08

Zajíc a želva je krásnou sázkově-závodní hrou, ve které není rozhodnuté nic do posledního momentu. Jedná se o další hru do sbírky, kde si hráči na začátku partie sází na své favority a musí se podle toho zařídit v průběhu závodů. Stačí vzpomenout na Velbloudí dostihy, Sheep Race nebo třeba Mahé. Her s tímto mechanismem je prostě spousta, a pokud chce některá uspět, musí na to jít trochu jinak.

A přesně to zvířátka v této hře dělají. Ne každé kolo se totiž závodí. To je skvělá zpráva, která rozumně vyrovnává vliv štěstí a smůly. Hráči mohou v tomto vykládání zvířátek dobře taktizovat a to nejen ve svůj prospěch. Často budete používat i karty jiných zvířátek. Třeba abyste zmátli soupeře nebo abyste pokazili pozici některému ze soupeřů.

Ale protože má každý hráč hned dvě sázky (a tu druhou si navíc může sám na začátku vybrat), nemusí bojovat za zájmy pouze jednoho zvířátka, ale klidně dvou. To už závisí čistě na odvaze. A z toho je znovu zřejmé, že tahle hra není žádným slepým házením kostek. Přes svoji lehkost a nenáročnost si zachovává dostatek kontroly, abyste neměli ze hry dojem beznaděje.

zajic-a-zelva-12

Hlavním cílovým publikem pro tuto hru je rodina a právě pro tuto skupinku hráčů je skvělou volbou, protože je opravdu zábavná. Od začátku do konce. Málokdy se vám stane, že byste byli nešťastní z karet v ruce. Většinou s nimi jde něco udělat. Navíc celá partie trvá nějakých patnáct až dvacet minut, což je naprosto skvělá hodnota. Ve dvou je hra trochu slabší, protože každý má více sázek a chybí zde ta nejistota z bitvy většího množství soupeřů. Doporučujeme ji tedy především, pokud budete závodit ve skupinkách tří až pěti.

Pravidly pohybu má ovečka výhodu. Vždy se posune o jedno políčko více. Ale o to větší je pravděpodobnost, že pokud si na ni někdo nevsadí, její karty se bude snažit vůbec nehrát. Právě tyto rozdíly mezi jednotlivými závodníky nechávají účastníky neustále o něčem přemýšlet. Současně je ale hra i přes toto počítání přístupná dětem už od nějakých sedmi let.

zajic-a-zelva-14

Zajíc a želva jsou krásně zpracovanou rodinnou hrou, která sice nezapře nějaký základ v náhodě, ale v celkovém dojmu rozhodně nezklame. Závodění je napínavé a s příjemnou úrovní taktiky. Navíc v pravidlech najdete i variantu pro menší hráče. Zajíc a želva je dalším adeptem na ideální rodinnou hru a je určitě nejlepší závodní hrou se sázením, která vyšla v češtině (absolutním vítězem pro nás stále zůstává Sheep Race).

AutorGary Kim
IlustraceGary Kim, Mathieu Leyssenne
VydavatelPiece Craft, Purple Brain Creations, 2 Pionki, Albi, Asmodee, Asterion Press, Funbox Editora, GoKids 玩樂小子, HomoLudicus, IELLO, Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames, Lex Games, Portal Games
Rok vydání2011
Minimální věk7 and up
(18 voters)
KategorieAnimals, Card Game, Children's Game, Novel-based, Racing
MechanismyBetting and Bluffing, Hand Management
RodinaAnimals: Foxes, Animals: Rabbits, Animals: Sheep, Animals: Turtles, Animals: Wolves, Authors: Jean de La Fontaine, Containers: Book-like, Folk Tales & Fairy Tales: The Tortoise and the Hare, Series: Tales & Games (Purple Brain Creations), Theme: Anthropomorphic Animals
Alternativní názvyContos e Jogos: A Lebre e a Tartaruga, Iepurele si Broasca Testoasa, La Lepre e la Tartaruga, La Liebre y la Tortuga, Le Lièvre et la Tortue, Royal Turtle, Schildkröte und Hase, Zajíc a želva, Żółw i zając, Ο Λαγός και η Χελώνα, 토끼와 거북이

Zajíc a želva je rodinnou hrou, ve které ani nepotřebujete děti, abyste se skvěle bavili. Není totiž zdaleka tak náhodná, jak by se při vykládání sad karet zdálo. Hráči totiž mají možnost ovlivnit vše hned na několika úrovních a to z partie dělá velmi zajímavou bitvu od začátku do konce. A když se k tomu jako podpora přidá i moc pěkné zpracování, tak vás ta troška náhody vůbec nezaskočí. Zajíc a želva jsou závody na patnáct minut, které se vám protáhnou, protože si dáte hned odvetu.

+ parádní zábava pro rodiny
+ ve všech počtech dobré
+ příjemně taktické