Recenze: Edenia – vesmírné ovce

edenia-01

Na začátku byly – věřte tomu nebo ne – ovce. Ne jedna, ale celé stádo. Stály si jen tak mimo klasický prostor a čas, když se všechno začalo třást. Přišel velký třesk a s ním se zrodil náš vesmír. A protože v něm nebyl žádný život, začaly si jej ovce nárokovat pro sebe. Začaly tedy hledat domov, planetu, kterou ve svých snech nazvaly Edenia.

Hru ze světa, kterému vládnou ovce, vytvořil designer Matthieu Lanvin, který svoji hru vydal s logem malé společnosti BLAM! Hru ale svými kontakty a distribucí zaštítila firma Blackrock Games. Všechno to navíc vypadá moc pěkně zásluhou ilustrací, jejichž autorkou je Camille Chaussy. Hru všichni zainteresovaní společně představili na veletrhu Spiel 2016 v Essenu.

Modrá klasicky velká krabice nám ukazuje ovce připravené na cestu vesmírem. V jejím nitru jsou především kartonové komponenty – všechno to začíná čtvercovým rámem ze čtyř krajních dílků. Ty hráči propojí a vytvoří tak celou galaxii s domovskou planetou Arridis v jednom rohu a vysněnou Edenií v rohu protějším. Na určená místa na okraji položí hráči bonusové žetony turba a do středu celého vesmíru položí destičku s černou dírou.

edenia-06

Všechny ostatní dílky průzkumu, kterých je více než dvacet, zamíchají a nahoru položí trojici speciálních startovních. Na cílovou planetu umístí několika žetonů trifolia, zatímco všechny destičky artefaktů, kostka sabotáže i ostatní žetony leží stranou. To hráči dostanou každý podle svojí zvolené barvy tři figurky ovcí, které ihned postaví na startovní planetu v pravém dolním rohu. K tou každý získá také tři vlaječky ve své barvě a dva startovní žetony turba (čtyřlístky).

V průběhu partie se hráči střídají a každý si mohou vybrat jednu ovci, kterou budou posouvat. Místo toho mají pouze šanci vynechat tah a dát tak šanci soupeřům. Ovce se pohybují po různých trasách vesmírem, ať už prostřednictvím meteoritů, hvězd nebo mlhoviny. Každá taková cesta vede z planety na planetu, ale zpočátku většinou končí v prázdnotě.

Teprve když hráč svojí ovcí dojde na hranu destičky, za kterou už nic není, může ze zamíchané hromádky otočit nový dílek průzkumu a přiložit jej. Ovce pak může pokračovat v letu a její pohyb končí až ve chvíli, kdy by měla otáčet druhou destičku. Tím tah hráče končí. Kromě toho musí svůj let ukončit ovce také, když dorazí na planetu.

edenia-09

Za nově obsazenou obyvatelnou planetu (ve hře jsou tři) dostane hráč jeden žeton čtyřlístkového turba (při objevení jsou na ni položeny tři), ale především získá sedm bodů. Na znamení svého úspěchu zde vztyčí vlajku svojí barvy, ale ta je pouze dočasná. Když sem dorazí někdo další, může jeho vlajku nahradit svojí a tím změní svého majitele i zmiňovaných sedm bodů.

K čemu jsou všechny ty čtyřlístky? Hráči je využijí ve chvíli, kdy ovce dožene nějakou jinou objevitelskou figurku. Může ji za tuto drobnou úplatu přeskočit a pokračovat v cestě dál. Pokud ale nezaplatí, pak figurka zastaví a přeskakovat nesmí. Při pohybu mohou ovce využívat také okraje galaxie, kde se všechny cestičky točí nebo větví. Kdykoliv narazí ovconaut na křížení, může si sám vybrat směr.

V galaxii se nachází ale také další zajímavé elementy. Jsou tu trpasličí planety, které svým návštěvníkům darují artefakty se speciálními dovednostmi, černá díra pošle ovci náhodným směrem nebo teleporty. Jejich využití je zdarma v případě výstupu otvorem stejné barvy, jinak hráč opět musí zaplatit čtyřlístek.

edenia-16

Partie pokračuje létáním ovcí po vesmíru, dokud se některému z účastníků nepodaří dosáhnout cílové Edenie se všemi jeho třemi ovconauty. Vyhrát je ale možné tak na počet získaných bodů nebo na nejvyšší bodový zisk, pokud dojde na cílové planetě zásoba trifolia. Vítěze tedy může určit jedna ze tří podmínek, může jít o rychlost nebo chytré obsazování planet.

Edenia je opravdu zajímavá závodní hra o létání po vesmíru. Jejím cílovým publikem by asi měly být rodiny s dětmi, jenže pro začátečníky nabízí docela dost drobných pravidel. Tím se zdá být mírně složitá a může tak odradit některé zájemce už při čtení pravidel. A to je asi nejzásadnější problém, na který můžeme narazit při jejím hodnocení a říkáme vám jej takhle na začátek.

Samotná hratelnost je ovšem krásně elegantní. Pohyb ovcí je do jisté míry nekonečný, přesně jako je let vzduchoprázdnem. Jenže když kopýtka zavadí o nějakou z planet, pak musí ovconaut zastavit, aby se v příštím kole zase odrazil.

edenia-17

Planety tu ale nefungují jenom jako překážky. Jsou současně druhou možností vítězství a taktickým prvkem. Hráči se mohou po prozkoumaných oblastech galaxie prohánět velmi rychle, využívat zatáček a odboček a díky tomu i poměrně tvrdě bojovat o kontrolu nad těmito obyvatelnými světy. Je třeba mít vždy na mysli tuto možnost vítězství.

Přes tento zvláštní styl pohybu po trajektoriích napříč vesmírem mají hráči nad svým pohybem docela kontrolu. Výjimkou je samozřejmě začátek partie, protože tam vstupuje do hry náhodné odhalování kartiček, jejichž vinou hráč neví, kam vlastně jeho ovce letí. Toto prozkoumávání ovšem současně má za následek variabilitu, protože každou partii je rozložení planet i cestiček mezi nimi naprosto jiné. A protože z každé strany destičky vedou ven všechny tři druhy dopravy, takže hráči mají vždy spoustu možností.

edenia-19

Už jsme zmínili, že hra má spoustu drobných pravidel. Narážíme tím především na speciality planet, dalších vesmírných prvků, různá použití čtyřlístků, ale především hromadu různých artefaktů. Naštěstí je možné hru přiblížit i menšímu publiku, když z průběhu vyřadíte artefakty, vlajky a dohodnete se, že stačí dvě figurky v cíli. Tato dětská varianta je oficiální a je zmíněna v pravidlech.

Partie jsou příjemně rychlé. Zábava díky tomu neupadá a během dvaceti minut může být konec. Obvyklá doba se ale pohybuje spíš kolem půlhodinky, což je ale stále pěkný čas. Hra ve více soupeřích sice obsahuje výraznější blokování a přeskakování, ale nejdůležitější je boj o nadvládu planet. Čím více protivníků, tím rychleji se mění vlajky kontroly a tím složitější je vyhrát tímto způsobem. Stále i tak zůstanou dvě varianty konce, které pro nejistotu stačí.

edenia-21

Edenia je hrou, která nejen krásně vypadá, ale nabízí i zábavu. Tváří se velmi jednoduše, když si čtete první dvě strany pravidel. Tím cílí na méně zkušené hráče, které ale překvapí speciální pravidla pro artefakty a místa na mapě. Průzkum je příjemným zpestřením, které do hry ale přináší prvek náhody. Edenia je i tak velmi zábavou hrou, která navíc má moc povedené zpracování.

AutorMatthieu Lanvin
IlustraceCamille Chaussy
VydavatelBLAM !
KategorieRacing, Space Exploration
MechanismyTile Placement
RodinaAnimals: Sheep

Recenze: Edenia – vesmírné ovce
Edenia je hra krásná na pohled a nezůstává pouze u toho. Je totiž současně i zábavná, protože ovconauti si jen tak poletují vesmírnými cestičkami a snaží se obsazovat planety nebo dorazit do svého vysněného světa. Možností konce partie je hned několik a k úspěchu vedou cesty přes spoustu zajímavých drobností, mezi něž patří i náhodně získávané artefakty. Hráči s figurkami prozkoumávají vesmír, díky čemuž je hra pokaždé jiná. Edenia je sice mírně složitější pro své cílové publikum, ale hráči by to měli překousnout, protože se jim odmění moc příjemnou zábavou.

+ jednoduché základní mechanismy
+ elegantní pohyb vesmírem
+ tři varianty konce