Recenze: Fallout – apokalypsa už je za námi

fallout-01

Svět je jen stínem toho, čím kdysi býval. Následky výbuchů jaderných bomb jsou děsivé. Ale lidé přesto z povrchu země nezmizeli. Nyní žijí v podzemí a na ven vychází jen ve výjimečných případech a za nezbytných situací. Přežití v pustině je totiž daleko těžší než v bezpečí atomového krytu za zdmi z masivní konstrukce. Zdá se, že jen blázen by se vydal ven mezi radioaktivitu a jiná nebezpečí.

Jenže jak už tomu bývá v historii, největším nepřítelem lidí jsou jiní lidé. A přesně tak si to představovali také autoři původního konceptu a příběhu z firmy Bethesda. Hra Fallout je velkým pojmem na poli počítačových her a protože nedávno vyšel nový díl, bylo na čase jeho svět přenést na naše stoly. Tohoto nesnadného úkolu se chopila dvojice designérů Andrew Fischer a Nathan Hajek a pod hlavičkou firmy Fantasy Flight Games připravili pro rok 2018 tuto hru. A ochuzení nebudou ani čeští hráči, pro které je připravena lokalizovaná verze zásluhou společnosti Blackfire.

fallout-08

Na víku hráče pozdraví krásně detailní plynová maska. Jejím hlavním obsahem je sada šestiúhelníkových dílků, které společnými silami vytvoří herní plán. Pouze některé části budou ale objevené, zatímco další destičky zůstanou zatím ležet symbolem vykřičníku vzhůru (ve hře jsou dva druhy – červené a zelené mapové dílky). Z dostupných malých karet vytvoří dva balíčky střetnutí – jedny startovní a druhé seřazené podle čísel, ale také hromádky karet agendy. Ze zamíchaných karet zdrojů vytvoří veřejnou nabídku horních čtyř karet. Poté musí také následovat pokyny zvoleného scénáře (jehož kartu vyloží poblíž a vybaví žetony moci) a do částí mapy rozmístit žetony nepřátel.

Poté už si samotní účastníci partie začnou připravovat svoji výchozí pozici. Musí si tedy každý vybrat svého hrdinu, kterému se zde říká přeživší. Dostane její figurku, postaví ji na plán a vezme si také odpovídající kartu postavy, tři žetony zátek a jednu tajnou kartu agendy. Před sebe si pak položí hráč herní panel se stupnicí ukazatele zkušeností, jehož obě strany označí kolíčky (zeleným nalevo a červeným napravo) a položí sem dva žetony s písmenkem (písmena slova SPECIAL).

fallout-03

V každém kole se hráči nejdříve vystřídají na tahu a poté přijdou na řadu nepřátelé přítomní na mapě. Hráči se ale na jejich aktivitu mohou připravit. Každý z nich má k dispozici dva akční body, které může utratit za nejrůznější činnosti.  Mezi nimi pochopitelně nemůže chybět pohyb po mapě, kde je různě obtížný terén. Aby se ale mohl vůbec přeživší někam posouvat, bude muset často využít také schopnost průzkumu a odhalit tak destičku, která dosud byla otočená obrázkem dolů. Na některém z dílků mohou hráči také odpočívat, čímž získají žeton.

Ale proč by vlastně měl být unavený? Na destičkách na něj totiž čeká řada nástrah a to v první řadě různá střetnutí. V důsledku ikony na mapě a použití akčního bodu musí aktivní hráč poprosit svého souseda, aby si vzal do ruky horní kartu balíčku střetnutí a přečetl mu zadání. Na hráči pak je, aby si vybral možnost, a s jejími požadavky se pak musí hráč vypořádat. Při tom může hráč narazit v osadě také na obchod a využít tak šanci k nákupu nebo prodeji. Tady přijde na řadu měna v podobě žetonů zátek.

Všechny získané karty si hráči přikládají ke svému panelu. Jeho hrdina v jednu chvíli udrží tři karty vybavení (mezi nimi mohou být nejen předměty, ale i společníci) a další tři ve svém inventáři.

fallout-10

Testy budou hráči potřebovat také, pokud na mapě narazí na jednoho z nebezpečných mutantů. Jejich žeton ukazuje úroveň, sílu i schopnost. Nejdřív útočí příšera, hráč jejím jménem hodí kostkami a za každý hozený symbol zásahu utrží zranění. Při svém útoku se pak hráč snaží na kostkách najít symbol, který odpovídá zranitelnosti monstra. Uštědřit mu musí tolik zranění, kolik má životů a za to pak dostane hráč odměnu v podobě bodů zkušeností. Vybavení hráčů ale mohou tuto situaci ještě vylepšit, ať už z obranného nebo útočného hlediska.

Tady přijde řada na provádění testů. Za tímto účelem ­­­hráč hodí sadou kostek a snaží se mít dostatečný počet úspěchů. V zadání jsou uvedená také písmenka slova SPECIAL. Za každé písmenko, které má hráč shodné, může přehodit libovolnou sadu kostek.

Na závěr každého kola, jakmile dostali šanci všichni hráči, odhalí kartu agendy a podle symbolů v její dolní části. Monstra daného typu se posunou k hrdinovi, jenž je k nim nejblíž a případně na něj zaútočí.

fallout-17

Kromě zmíněných možností si ale hráči především v tahu mohou za akci vybrat (a splnit) libovolný z odhalených úkolů, pokusit se splnit jeho požadavky a získat tak odměnu. Navíc mají také hodnotu jednoho bodu vlivu, o který jde nakonec v první řadě. Ten z hráčů, který nastřádá jako první cílový počet těchto bodů, se stává vítězem partie.

Fallout je sci-fi hrou plnou zážitků, dobrodružství a prozkoumávání nehostinného světa. Na hráče čeká napínavá partie plná bojů nejen s nástrahami, ale také sami se sebou. Základem úspěchu totiž je správná distribuce cenných akčních bodů.

Kromě toho ale hráči potřebují také všudypřítomné štěstí. Hody kostkami jsou totiž soudci řady situací a jako takové umí nadchnout i zklamat.  A je jasné, že tohle může někomu z hráčů vadit. Nejvýraznější to je u karet agendy, které mohou ovlivnit hru výrazně ve prospěch jednoho z hráčů.

fallout-15

A co se děje s těmi zkušenostmi, které dostáváte za úspěšně zabité příšery? Můžete je časem přetavit ve vylepšení postavy. To spočívá v přidání nového písmene a tedy další šance na přehoz kostek. Tím se snižuje vliv náhody, což je skvělá zpráva. Je jasné, že někdo by asi čekal více personifikované změny postav a nějaké speciální schopnosti, ale tak to tady nefunguje. Místo dovedností si prostě musíte vystačit s předměty.

Setkání i úkoly si volí hráči sami. Ale zatímco úkoly mají neustále na očích a mohou se na jejich požadavky připravit, setkání jsou náhodná. Jejich karet je dostatek a to je dobře, protože právě tyto karty umí fungovat jako krásné ozvláštnění celého zážitku. Je pouze na hráčích, jestli toto riziko podstoupí, protože se často musí vypořádat s různými nástrahami. Tato volnost je zdrojem pozitivních emocí.

fallout-24

Téma je skvělé. To ale není vůbec překvapivé, protože právě propracovaností světa Fallout bojuje už více než dvě desítky let. A příběh v této hře opravdu plyne. Chtěli byste si ho paradoxně možná užívat a prozkoumávat ještě delší dobu, než trvá samotná partie. Tu budete mít u konce za nějaké dvě až tři hodiny a ještě budete chtít víc. Výborná je hlavně v nižších počtech, protože ve vyšších počtech jsou pauzy mezi tahy příliš dlouhé (hodně aktivit v tahu hráče, včetně čtení úkolů).

Zpracování je precizní. Všechno je to v duchu počítačové předlohy, takže tady musí být fanoušci originálu v sedmém nebi. Dočkají se všeho, co mají rádi, ačkoliv Fallout v podobě deskové není asi tolik taktickou zábavou, jako v digitální podobě.

fallout-27

Fallout je sice hra, která má své vady. Pochopitelně je tu náhodnost, která ale k podobně atmosferickým hrám patří. Ale na druhé straně vah je mnohem těžší váha – skvělá zábava a atmosféra. Právě proto rádi Fallout doporučíme všem milovníkům sci-fi, obzvlášť když nedávno bylo ohlášeno také rozšíření!

AutorAndrew Fischer, Nathan I. Hajek
IlustraceAndrew Fischer, Nathan I. Hajek, Brian Schomburg, Evan Simonet, Ben Zweifel
VydavatelFantasy Flight Games, ADC Blackfire Entertainment, Delta Vision Publishing, Galakta, Galápagos Jogos, Hobby Japan, Hobby World
Herní doba180
(10 voters)
KategorieAdventure, Exploration, Miniatures, Science Fiction, Video Game Theme
MechanismyAction Points, Area Movement, Dice Rolling, Hand Management, Modular Board, Narrative Choice / Paragraph, Role Playing, Solo / Solitaire Game, Storytelling, Variable Player Powers
RozšířeníFallout: Atomic Bonds, Fallout: New California
RodinaComponents: Miniatures, Game: Fallout, Players: Games with Solitaire Rules, Theme: Post-Apocalyptic, Theme: Retro
Alternativní názvyFallout: Desková hra, Fallout: El juego de tablero, フォールアウト ボードゲーム

Fallout má svůj úspěch předem zaručen. Fanoušků originálu je tolik, že prostě nemůže obchodně zklamat. O to více ale potěší, že se jí i přesto dostalo dostatečné pozornosti a stala se z ní i kvalitní desková hra. Tvůrci si dokázali poradit s jejím převedením dobře, ačkoliv se hodně spoléhají na náhodu. Své vítězství tak mají hráči pod kontrolou pouze z části. Hra nabízí dnes populární mechaniku čtení karet sousedem, která přináší spolu se spoustou atmosférických textů opravdový zážitek. A právě kvůli tomu si budete chtít Fallout koupit, i když to rozhodně není dokonalá hra.

+ parádní atmosféra
+ jednoduché mechanismy
+ objevování (a s ním spojené karty úkolů)