Recenze: Firefly Fluxx – kovbojka s kartami

firefly-fluxx-06

Couváme do lodi. Stále přikrčený šmátrám po zapalování, rychle otáčím klíčkem. Loď chvilku váhá, ale pak motor naskočí. Poslední kulka jen škrábne křídlo, motory konečně zaberou, a naše loď vystřelí na oběžnou dráhu. Ve zpětném zrcátku vidím mizet rozzlobené pohledy otrokářů. Zachránil jsem nejen svůj vlastní krk, ale i krásnou zajatkyni. Snad za ni dostanu pořádnou odměnu.

Vesmírné lodě a kolty. To je kombinace, kterou se zapsal do srdcí mnoha milovníků sci-fi seriál Firefly. A v roce 2017 uzrál čas, aby se právě na téma této legendy zrodila nová varianta hry Fluxx s názvem Firefly Fluxx. Jejím autorem je Andrew Looney a krabička vyšla v produkci společnosti Looney Labs.

A uvnitř malého boxu s Malcolmem Reynoldsem a jeho lodi Serenity. Uvnitř čeká přesně stovka karet, mezi nimiž je podle zadní strany možné identifikovat dvě základní. Jednu z nich hráči vyloží do středu stolu a tím vytvoří počáteční sadu pravidel – dobrat jednu a zahrát jednu. Poté všichni účastníci partie dostanou do ruky tři náhodné karty ze zamíchaného balíčku.

firefly-fluxx-11

Jak mají hráč předepsané, ve svém tahu si doberou jednu kartu a přidají ji ke svým třem. Tím získají v ruce výběr čtyř karet, které mohou být ale zcela různorodé. V balíčku je totiž řada zajímavých druhů a tím nejzajímavějším jsou karty se zeleným pruhem – pašáci. Tuto kartu si může hráč vyložit před sebe právě za tu jednu akci. Ale to není zdaleka jediná možnost, protože v nabídce jsou také akční jednorázové karty a cíle, které jsou cestou k vítězství.

Místo toho ale může také vyložit kartu s novým pravidlem. Tím se může změnit předpis dobrání a hraní na jiné počty karet, mění se ale také limity karet v ruce nebo další speciality. Hraním karet pašáků se snaží hráči nasbírat aktuálně předepsanou sadu na viditelné kartě cíle. Tu ale může kdykoliv kdokoliv z účastníků změnit. Tím je hra opravdu nepředvídatelná a napínavá od začátku do konce.

firefly-fluxx-13

Nová verze přináší především grafiku odpovídající seriálu. Jedná se o kreslenou interpretaci z ruky Adama Levermorea. Z hlediska herních mechanismů ale nepřichází nic nového. Kromě již zmíněných typů karet jsou tu také překvapení, kterými lze reagovat na situaci i mimo svůj tah a samozřejmě i několik těch strašáků. Pokud si hráč takovou kartu s černým proužkem lízne, musí ji okamžitě vyložit před sebe (nelze jinak). Taková karta mu pak brání ve vítězství.

Zpracování karet samotných je velmi zvláštní. Jsou potažené takovým zašlým vzhledem, aby opravdu ladily do rezavé sci-fi reality seriálu. Samozřejmě jsou mezi kartami také nějaké hlášky a obrázky, které jste ještě dosud neviděli.

firefly-fluxx-01

Jak už to tak bývá u nových verzí Fluxxu, i tady s sebou někteří pašáci přináší textové schopnosti. Pokud je má hráč vyložené, může je využívat ke kradení karet (Serenity), měnit karty (Stolen Goods) nebo se zbavit strašáka (Mal Reynolds).

Důležitý je ale především kruh kradení. Zoe umí ukrást Washe, Wash umí ukrást Serenity, a tak dále. Kromě toho ale na hráče čekají dva strašáci – Hands of Blue a samozřejmě Reavers. Ani jedna nemá žádné specifické schopnosti, ale pouze úkol může hráče s takovouto kartou přiblížit vítězství.

Zajímavá je pak také karta You are bound by Law!, která soupeři umožní dobírat karty, ale nesmí žádné používat. To je zajímavou taktickou možností. Ale s použitím slova taktika bychom byli opatrní. Fluxx samozřejmě vůbec není o strategii a plánování, ale pouze a jen o náhodě. Partie jsou rychlé, ačkoliv s trochou smůly se mohou protáhnout na patnáct minut. Je zřejmé, že zábava je největší ve vyšších počtech účastníků.

firefly-fluxx-04

Firefly Fluxx cílí zcela jasně a nepokrytě na fanoušky seriálu. Nepřináší totiž vůbec nic nového do průběhu, ale pouze recykluje již několikrát použité nápady. Proto vás bude zajímat hlavně v případě, že toužíte mít hru s tímto tématem. Westernová sci-fi je holt pouze jedna a jmenuje se Firefly. A do jejího světa se můžete zásluhou zábavné hry Firefly Fluxx přenést. Jen pozor na chaos a náhodu.

AutorAndrew Looney
IlustraceAdam Levermore
VydavatelLooney Labs
KategorieCard Game
MechanismyHand Management, Set Collection
RozšířeníFirefly Fluxx Upgrade Pack, Firefly Fluxx: Saffron Expansion, Fluxx Promo Cards, Solo Fluxx
RodinaGame: Fluxx, Misc: LongPack Games, TV Shows: Firefly, Versions & Editions: Versions with IP after the original release

Firefly Fluxx nevyužil svoji šanci a nepřišel s žádným novým nápadem. Všechno je tedy pouze o náhradě ilustrací, které se snaží zalíbit fanouškům tohoto zrušeného seriálu Josse Whedona. Hra je zábavná, náhodná a chaotická přesně jako každý jiný Fluxx. Pokud už nějaký máte, není důvod tento pořizovat. Ale jestliže jste fanoušek Firefly, pak už stejně tuto hru máte doma. Je s ní legrace především proto, že partie jsou opravdu rychlé. Firefly Fluxx přichází na trh v zarezlém designu, ale i jeho kola trochu po cestě zrezla a potřebovala by namazat.

+ všechny klady Fluxxu
+ téma populárního seriálu

- všechny zápory Fluxxu