Recenze: Flea Market – nakupujte cetky!

flea-market-01

Znáte to. Jdete se jen tak kouknout a odcházíte s náručí plnou zbytečností. Většinu z nich nikdy nepoužijete, polovina bude ležet na půdě a druhou polovinu rozdáte známým. Kdo ví, co si těmi cetkami oni počnou. Měli byste se poučit, protože opravdoví sběratelé to dělají úplně jinak. Místo sebe na místo posílají agenty, kteří koupí jen opravdu to zajímavé. Jediné, co musíte dodat vy, je zadání. A peníze..

Dnes se ale podíváme na druhou stranu barikády a staneme se právě jedním z těchto agentů. Třeba se při tom i něco přiučíme v oborech smlouvání a vybírání opravdu jen těch nejzajímavějších předmětů. Materiál nám k tomu poskytuje autor Leo Colovini, který se ve své nové hře pod vlajkou Mayfair Games zabývá právě tímto tématem. Hra se jmenuje Flea Market a jedná se o novinku pro rok 2015. Ilustrace zpracovala Patricia Raubo.

Krabička není velká ani malá. Nakonec je ale stejně velká na svůj obsah, který ji vyplní jen z poloviny. Co myslíte, bude to podobné harampádí, jako je na titulním obrázku u stánků zvířátek? Na tento výprodej se totiž podíváme do takové Zootropole plné zvířátek, které dělají lidskou profesi. Králík i mýval prodávají, zatímco vydra právě vybírá, co by si koupila.

flea-market-10

Uvnitř krabice najdeme krátká pravidla, desítku kostek (pět barevných sad po dvou kusech), další tři bílé společné a jeden herní plán. Ten představuje zátiší na louce, na které se aktuální bleší trh koná. Pro hráče jsou připraveny oválné kartonové dílky nakupujících postav, balíček šedesáti bankovek (také z kartonu) a šestnáct kulatých žetonů předmětů.

Na začátku partie si hráči vyberou každý jednu postavu. Podle barvy jejího dílku dostane také dvě kostky a navíc startovní hotovost v podobě čtyřiadvaceti dolarů. Na plán ležící ve středu stolu pak náhodně rozloží kompletní sadu žetonů předmětů a odhalí jejich identitu. V tu chvíli si všimnete, že dílky jsou očíslované. Hráči určí mezi sebou toho, kdo začne. Právě on dostane do ruky další tři kostky a také žeton začínajícího hráče.

Každé kolo začíná stejně: hodem trojicí kostek, jejichž součet určí předmět, který se bude v kole prodávat. Vylosovaný objekt se přesune na pódium, kde se o něj poperou všichni zúčastnění. Ještě než se ale aukce začne, musí hráči zaplnit mezeru vzniklou po dílku jiným předmětem, který je nejblíže ke vchodu. Tím odhalí na plánu číslici, které se vinou podél cesty ve vzestupném pořadí od jedničky.

flea-market-11

Poté všichni tajně hodí dvojicí svých kostek. Jednu z nich mohou přehodit. Ať už se tak rozhodnou nebo ne, vytvořili tím svoji finanční nabídku. Právě tolik dolarů bude muset zaplatit hráč, pokud si chce pořídit aktuálně dražený předmět. Ovšem pouze v případě, že na něj dojde řada. Jakmile mají všichni finální výsledky na kostkách, svoji nabídku odkryjí a od nejvyšší částky mají možnost se rozhodnout, jestli chtějí předmět koupit nebo ne.

Dražba pokračuje, dokud se nenajde hráč, který je ochotný zaplatit sumu do banku. Vezme si dílek okamžitě k sobě, začínající hráč předá bílé kostky dalšímu v pořadí a partie pokračuje novým kolem. Jenže v průběhu partie mohou nastat ještě jiné situace: v první řadě se snadno může stát, že nikdo předmět nechce koupit. V takovém případě jej automaticky získává hráč, který házel na začátku kola bílými kostkami.

Ještě zajímavější je ale moment, kdy je vylosován předmět, jenž už někdo vlastní. I taková věc půjde znovu do dražby, ale až poté, co její vlastník dostane svůj zisk. Tím je hodnota nejvyššího volného stánku (tak, jak jsou postupně odkrývané po odkupu předmětů). Teprve poté se přesune předmět i s barevným žetonem hráče na pódium. Pokud jej někdo vydraží, finance získá její původní majitel. Jestliže není žádný zájemce o nákup, věc nemění svého vlastníka a hráč si ji může vzít zpět.

flea-market-13

Partie pokračuje prodejem předmětů a postupným šetřením financí a to až do chvíle, kdy jeden z účastníků dokáže ve svojí peněžence nasbírat bankovky v celkové hodnotě pětačtyřiceti dolarů. Tento hráč se s okamžitou platností stává vítězem.

Flea Market je kostkovou hrou, která hráčům nedá příliš na vybranou. Musí si poradit s tím, co jim přiřkne náhoda hodu. Jedno přehození často nic nezachrání, když padnou dvě vysoká čísla. A celkový součet před deset se většinou rovná tomu, že nic nenakoupíte, protože se vám to nevrátí, ve chvíli, kdy o předmět přijdete.

Hra je díky tomu opravdu velmi náhodná. A protože velmi často závisí na úspěchu v několika prvních kolech, tak může i rozhodnout o vašem úspěchu či neúspěchu. Kdo nenakoupí výhodně na začátku, ten bude těžko svoji ztrátu později dohánět.

flea-market-14

Všichni se pochopitelně snaží získat ty číslice, které mají lepší šanci na zopakování. Proto je jasné, že třeba o osmnáctku se nikdo prát nebude a často zbývá vyvolávači zdarma. Není vůbec žádné překvapení, že cestou k vítězství jsou právě odměny, které hráči dostávají ve chvíli, kdy jim padnou jejich vlastní žetony. Bohužel ani tady nemají možnost nijak ovlivnit výsledek aukce a pouze čekají, co jejich soupeřům náhoda přinese.

Hra je tak jednoduchá a náhodná, že zkušenější hráče rychle otráví. Určitě se najdou začátečníci, kteří právě v jejím přetahování o předměty najdou zalíbení. U nás se tak stalo pouze u dvou hráčů, kteří ji nakonec hodnotili výše než většina redakce. Plusové body získává Flea Market na herní době, která se může vejít i pod půlhodinu. Ale i toto závisí hodně na náhodě a zažijete i třičtvrtěhodinové partie. Takže zase tak velká výhoda to není. Čím více hráčů v partii, tím je náhodnější. Na délku celého souboje ale množství účastníků vliv nemá.

Zpracování celé hry je pouze průměrné. Žetony bankovek jsou překvapivě malé, ale mnohem větším problémem je mrňavý herní plán, na kterém se musí směstnat všechny ty žetony. Samotné ilustrace jsou většinou v pohodě. Jedinou výjimkou jsou žetony bankovek, jejichž obrázky nejsou na středu a nevypadají vůbec dobře.

flea-market-18

Flea Market tak je tak maximálně průměrná hra. Zkušení hráči si mohou ještě jednu hvězdičku na stupnici odečíst, zatímco úplní začátečníci mohou zase hodnocení mírně zvýšit. Naše výsledná známka tak je zlatým středem mezi oběma tábory. Výsledkem je fakt, že Flea Market opravdu příliš nenadchne.

AutorLeo Colovini
IlustracePatricia Raubo
VydavatelMayfair Games
Počet hráčů3 - 5
Herní doba40
(4 voters)
KategorieDice, Economic
MechanismyAuction/Bidding, Dice Rolling
RozšířeníFlea Market: Three for the Road, Mayfair Games' Limited Edition Promo Expansion Set #18
RodinaAdmin: Better Description Needed!

Recenze: Flea Market – nakupujte cetky!
Flea Market odpovídá přesně tomu, že ve hře najdete spoustu kostek. Je velice náhodná a štěstí určuje vaše šance na nákup dobrých předmětů. Přesto obsahuje zajímavou myšlenku s nekonečnými aukcemi, kdy se hráči o věci přetahují tam a zpět. Nakupovat musí především ty s vyšší pravděpodobností, že jejich součet bude znovu vylosován. Hru ale stahuje dolů nejen náhoda, ale především zpracování. Flea Market tak je dárkem maximálně pro začátečníky, kteří náhodu naopak ocení.

+ originální aukce
+ šance na rychlou partii
+ kostkovka = legrace pro začátečníky