Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: S Pyramidkami u Hercula Poirota

Člověk by při pohledu na pár barevných plastových hranolů ani nevěřil, jaké dobrodružství s nimi může zažít. Pohoupe se s nimi na tenkém ledě antarktických ker, zamíchá se mezi zločince známé jako hackeři, nebo si zahraje šachy s mimozemšťany na Marsu.

Ale to pořád není všechno. Pro sady pyramid, které vymyslel Andrew Looney z firmy Looney Labs (mají na kontě také vynikající Fluxx), totiž nevymýšlí hry pouze samotný autor, ale také mnoho fanoušků. Právě to je i případem hry, na kterou se dnes podíváme. V původní verzi, kterou vymyslel a otestoval Kory Heath, se hráči logickým uvažováním snaží odhalit buddhovskou podstatu věcí. Tato hra se jmenuje Zendó a její pravidla najdete v původní verzi pravidel pro hry s pyramidkami od firmy MWE.

MWE totiž je právě tou firmou, která distribuuje tubičky pyramid na českém trhu a předvádí je zájemcům. Její majitel Jan Divecký se s povolením Koryho Heatha ponořil do logických tajemství buddhismu a hru Zendó přetvořil do českému fanouškovi mnohem bližší formy, kterou pojmenoval Kdo zabil lorda George?.

Do hlavní role totiž obsadil oblíbeného detektiva Hercula Poirota, který si zase jednou přizval k sobě všechny podezřelé. Jenže tentokrát nebude on odhalovat ďábelský plán sám, ale nechá i nevinné účastníky trochu podusit, aby na většinu věcí přišli sami. On jim poskytne jen pár potřebných indicií.

Ke hře budete jako vždy potřebovat jen nějaké tuby s pyramidami a nic víc. Konkrétně byste měli mít k dispozici alespoň tři obyčejné a jednu xeno sadu (pyramidky se odlišují pouze barvou), ale při tvorbě stop se vám určitě bude hodit i nějaká ta sada navíc.

Hra je založena na takzvaných indiciích, které vytvoří Hercule Poirot na začátku partie a tím označí také podmínku, která jasně ukazuje na vraha. Podmínka může mít libovolnou formu, která zahrnuje pyramidky. Může tedy jít o dvě ležící pyramidy ukazující směrem k detektivovi, jednu konkrétní barevnou pyramidu nebo jakoukoliv jinou podobu, která vás s pyramidami napadne.

Hercule je ovšem jediný, který tuto podmínku zná. Před zahájením hry dostanou všichni podezřelí jeden stromeček (tedy 1x malou, 1x střední a 1x velkou) z xeno sady pyramid, které ve hře představují platidlo. Nyní musí detektiv před sebe vyložit z obyčejných pyramidek jeden příklad (indicii), která nějakým způsobem odpovídá podmínce, a také jednu, která jí neodpovídá. Každou pak umístí po jedné svojí ruce.

Nyní se jednotliví hráči střídají a pomocí sestavování pyramidek ze společné zásoby se snaží vydedukovat znění vítězné podmínky. Po každém kole Hercule řekne, jestli se ve svém tipu trefili nebo ne, přičemž hráči mohou tipovat jak vyhovující, tak nevyhovující podmínku. Pokud odhadli správně, kam jejich sestava patří, pak je vše v pořádku a může pokračovat další, v opačném případě ztrácí jeden bod ze svých xeno pyramidek.

Konec hry nastane ve chvíli, kdy se podaří některému z hráčů uhodnout přesné znění podmínky. Ten se stává vítězem. Podezřelým se to navíc musí podařit dříve, než jim dojdou bodovací xeno pyramidky, které mají celkem v hodnotě devíti bodů – 3+2+1.

Hra je tak trochu podobná již recenzované variantě Hackeři, ale přitom je ještě více zaměřená na dedukci. Správným dotazováním totiž lze zjistit podmínku poměrně rychle. Tedy alespoň, pokud byl Hercule Poirot hodný.

Obtížností podmínek totiž lze hru výrazně ztížit a prodloužit. Naštěstí díky omezenému počtu pokusů není partie nikdy nekonečná a záleží pouze na účastnících, jak dlouho budou ve svých tazích přemýšlet nad sestavením pyramidek.

Bohužel k partii potřebujete tentokrát opravdu hodně pyramidek, takže vás v konečném důsledku hra přijde na poměrně vysokou finanční částku. Tedy pokud již pyramidky nevlastníte jako důsledek některé naší předchozí recenze, v takovém případě se na vás tento zápor nevztahuje.

Výsledek a zábava partie závisí hodně na hráči, který se ujme role Hercula Poirota, protože ten musí mít naprosto jasnou představu o pravidlu a musí být schopný především nastavit takové pravidlo, které nebude ani příliš těžké, ani příliš jednoduché. Hercule Poirot totiž nikdy nevyhraje, pouze prohraje s ostatními.

V oficiálních pravidlech je vše pečlivě vysvětleno včetně příkladů a také zmínky, že na internetu lze nalézt mnoho dalších předpřipravených zadání, ačkoliv samozřejmě pro původní Zendó variantu. Pro představu pravidla doporučují začátečníkům například následující podmínky: všechny pyramidky stojí, stopa neobsahuje žádnou zelenou pyramidku, pyramidek je lichý počet nebo žádné dvě pyramidky nejsou stejné.

Hra Kdo zabil lorda George? nabízí zajímavou deduktivní zábavu, která je vhodná především pro přemýšlivé typy. Pokud rádi řešíte hádanky, nebo hlavolamy, pak vás bude partie bavit. Bohužel vše závisí na důvtipu hráče, který se chopí role Hercula Poirota. Pokud si po každém kole přemýšlivě promne svůj zatočený knírek, pak budete vědět, že je tím správným detektivem.

Přehled hodnocení Pyramidkových her na DeskoveHry.com:
1) Treehouse ……… 65 %
2) Na tenkém ledě …. 68 %
3) Ledové věže …. 66 %
4) Hackeři …. 71 %
5) Marťanské šachy …. 72 %
6) Pyramidy a vlajky …. 73 %
7) Kdo zabil lorda George? …. 76 %

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorKory Heath, Andrew Looney
IlustraceAlexander Bradley, Eileen Tjan
VydavatelLooney Labs
Rok vydání2001
Počet hráčů2 - 6
Herní doba60
Minimální věk12 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(17 voters)
KategorieAbstract Strategy, Deduction, Puzzle
MechanismyInduction, Pattern Recognition, Simultaneous Action Selection
RozšířeníZendo: Rules Expansion #1, Zendo: Rules Expansion #2
RodinaComponents: Looney Pyramid Games, Digital Implementations: Super Duper Games, Misc: Mensa Select, Religious: Buddhism

Více o hře.

Recenze: S Pyramidkami u Hercula Poirota
Klady:

+ téma Hercula Poirota
+ deduktivní
+ čistě logická záležitost
+ spousta připravených pravidel
Zápory:

- cena
- zábava závisí na hráči hrajícím Hercula
3.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Kouzelné čtení Mořské pohádky