Recenze: Gold am Orinoko – zlatý poklad za řekou

Gold am Orinoko - balení

Vždycky jsem si myslel, že jsem proti zlaté horečce odolný. Všichni ti lidé přesívající písek u řeky mne nechávali chladným, i když zrovna někdo zakřičel, že našel nějaký valoun. Jako obchodník jsem měl stálou práci a jistý příjem. Jenže pak jsem se náhodou ocitl na břehu ve chvíli, kdy kdosi našel na druhé straně vstup do chrámu. Pravděpodobně byl roky zarostlý stromy a křovím a pouze náhoda dovedla nějakého šťastlivce dovnitř. Byl ale nerozumný a chtěl si nechat pomoci od svého kamaráda. Ten se na něj vykašlal a rozběhl se pro zlato na svou vlastní pěst. Slyšeli to i ostatní a najednou jsem si uvědomil, že i já jsem na břehu řeky a hledám způsob, jak ji překročit co nejrychleji..

Takové zlato najdeme i v deskové hře Gold am Orinoko (anglicky Orinoco Gold), kterou vydává firma HABA. Jejím autorem je Bernhard Weber (Unikat – recenze) a detailní ilustrace celého okolí řeky i ostatních komponent provedl slavný Michael Menzel. Hra vyšla v roce 2013 a u nás je ji možné koupit zásluhou firmy Svět deskových her.

Uvnitř žluté krabice s řadou dobrodruhů spěchajících přes klády na druhou stranu řeky najdeme v první řadě právě tento široký modrý tok. Orinoko je hlavním hrdinou celé hry a táhne se po třech velkých puzzle deskách, které se spojí do jednoho velkého hada. Jsou ale současně rozdělené na hromadu malých čtvercových políček.

Gold am Orinoko - připravená hra

Většina dalších komponent je vyrobena z kartonu. V čele jedou čtyři terénní vozy, každý s jinak barevným lakem. Za nimi nás překvapí kutálející se a různě dlouhé klády, opět rozdělené na políčka pro hráče. Ti se mohou těšit na svoje dřevěné figurky, které ozdobí připravenými samolepkami, a tak jim dodají osobnost. Výčet zakončuje osmnáct zlatých žetonů a dvojice kostek.

Na začátku partie hráči složí řeku ze tří připravených částí. U vodopádu z tajemné kamenné hlavy, o které se povídá, že stráží nějaký poklad (možná právě ten, který čeká na druhé straně řeky!), položíte pět kmenů. Všech osmnáct zlatých mincí pak hráči zamíchají a náhodně rozloží na protější stranu řeky, na které je jakási bájná kamenná stavba. Některé z nich otočí hodnotou nahoru, cena jiných zůstane prozatím tajná. To hráči si vybere svou dvojici figurek stejné barvy a k nim dostane také terénní vozidlo. Všichni dobrodruhové se zatím postaví do tábora na bližší straně řeky, zatímco auta si položí hráči před sebe.

Všichni účastníci se na tahu střídají. Na jeho začátku hodí dvojicí kostek, která určí pohyb figurky i jedné z klád. Pořadí využití těchto dvou hodnot si může hráč sám určit, může tedy nejdřív pohnout hrdinou nebo dřevem. Při pohybu kládou ale vždy musí všechny kmeny stromů sousedit vždy alespoň jedním políčkem.

Gold am Orinoko - rozehraná hra

Když se konečně rozeběhne jedna ze dvou figurek (vždy je možné pohnout pouze jednou postavou), musí využít všechny tečky na hozené kostce při pohybu horizontálně či vertikálně. Vstoupit na opačnou stranu lze pouze na pole, které obsahuje zlaťák. Hrdinové se na kládách mohou přeskakovat, ale nikdy nesmí postupovat podél zdi chrámu a musí se s úlovkem vrátit zpět do tábora. Naštěstí tentokrát není tento úkol na vás, protože přesun zpět k autu je zdarma. Cennou minci vyloží a může se pokusit o další přechod.

Hráči se střídají v posouvání klád a figurek tak dlouho, dokud horní kláda neujede na konec plánu nebo do chvíle, kdy jsou všechny zlaťáky vysbírané. Hráč s mincemi největší celkové hodnoty se stává nejlepším lovcem zlata.

Gold am Orinoko je dobrodružná hra, ve které budete přeskakovat klády a snaží se dorazit na druhou stranu jako první. Ale takové vítězství je stále pouze částí úspěchu, protože mincí je na opačném břehu víc. Bohužel jsou tak velké, že víc než jednu nikdo naráz neunese.

Gold am Orinoko - rozehraná hra

Naštěstí hrdinové znají zpět zkratku, takže není možné minci nikde ztratit. Jakmile k ní s figurkou dorazíte, je prostě vaše a můžete si ji naložit na své auto. Partie díky tomu postupuje rychle kupředu a zdá se, že všechno závisí pouze na hodu kostkou. Jenže hráči současně mohou plánovat a posouvat kmeny tak, aby znesnadnili ostatním jejich snažení. Pořadí akcí je v tuto chvíli tím nejdůležitějším. Vliv štěstí je dále snížený výběrem ze dvou postaviček.

Klády plavou velice rychle, takže některé mince zůstanou obvykle na břehu nedosažitelné. Šance na vysbírání většího množství závisí pouze na tom, kolik hraje hráčů. Zatímco ve čtyřech (a tedy osmi figurkách) zažijete tvrdé souboje o každý zlaťák, ve dvou mají hráči větší svobodu. Figurky se navíc díky přeskakování protivníků pohybují pomaleji. To ale současně znamená, že ve čtyřech je hra prakticky stejně dlouhá. Všichni budou mít kapsy plné zlata během pouhých patnácti minut.

Hra tedy vypadá docela náhodně, ale ve skutečnosti i v puntících na kostce může být ukryta taktika. Především proto, že kostky mají maximálně tři (respektive čtyři pro dobrodruhy) puntíky, není tak v pohybech hrdinů tak velký rozdíl.

Gold am Orinoko - detail herního plánu

Gold am Orinoko je doporučena pro hráče od sedmi let, ale zvládnou ji i šestileté děti, které se s její pomocí naučí počítat. Základní taktiku určitě zvládnou a díky povedené grafice a velikosti plánu si budou hru náramně užívat. Právě proto se nám Gold am Orinoko líbí a můžeme ji pro malé zlatokopy rozhodně doporučit.

AutorBernhard Weber
IlustraceMichael Menzel
VydavatelHABA
Minimální věk7 and up
(4 voters)
KategorieChildren's Game
MechanismyDice Rolling
RodinaCountry: Venezuela
Alternativní názvyGoud aan de Orinoco, Orinoco Gold, El oro del Orinoco, Oro nell'Orinoco, La Traversée de l'Orénoque

Gold am Orinoko je dětská hra, ve které na malé hráče čeká překvapivé dobrodružství. Budou přebíhat řeku po kládách a to s pomocí dvou kostek. Zatímco jedna posouvá kupředu klády, druhá zase samotné dobrodruhy. Hráči mohou správnou volbou figurky být rychlejší než soupeř, ale s každým nálezem se vrátí do tábora a čeká je nová cesta. Čas ale utíká, protože klády za chvíli uplavou a některé mince se stanou nedosažitelné. Hra je zábavná ve všech počtech, ačkoliv ve čtyřech je více soupeřivá, zatímco ve dvou mají hráči větší klid. Gold am Orinoko je pěkně zpracovaná hra, kterou zvládnou i menší děti a současně je zvládne nadchnout pěkné téma.

+ jedno přeběhnutí nestačí
+ výběr ze dvou figurek
+ libovolné pořadí vyhodnocení kostek