Recenze: Hádanky Dráčka Fráčka

Znáte Dráčka Fráčka? Je to kamarádský drak, který pomáhá dětem ve všech jejich nesnázích. Vždycky se objeví zdánlivě odnikud. Draci se totiž i přes svoji velikost umí pohybovat stejně tiše jako kočky. Navíc jsou bývalí králové zvířat. Svojí koruny se vzdali, protože jejich životy byly v ohrožení. Draků ubývalo a tak se odstěhovali mimo pozornost a svoje vládcovství přenechali lvům. Ale jen do té doby, než se vrátí zpět mezi nás.

Fráček má přátelská očka a krátká křidýlka, ale přesto umí létat. Ale Fráček je hlavně chytrý dráček, který rozumí dětskému světu. Jednoho dne si dráček jen tak poletoval nad Prahou a hledal dítě, kterému by mohl podat svoji pomocnou ruku, tedy vlastně drápek. Ale všechny děti byly ve škole nebo ve školce, tak se po chvilce unavil a přistál na střeše nějakého domu. No a tam zrovna seděla na lavičce jakási paní a odpočívala.

Dráček se většinou stavěl k dospělým nedůvěřivě a neukazoval se jim, ale tato paní mu připadala jiná. Schovával se za komínem, pak blíž za věšákem s prádlem a nakonec přiběhnul až k lavičce a posadil se přímo před ni. Zvláštní bylo, že paní se nelekla. Fráček byl zvyklý, že lidé křičí a utíkají před ním. Jeho kočičí instinkty to zaujalo ještě více. A tak vzniklo přátelství a pouto mezi Beatou Batorskou a dráčkem Fráčkem. A právě tato paní jej nakreslila, řekla o něm světu a vytvořila podle něj hru tak, aby mohl pomáhat i více dětem naráz.

Hra se jmenuje Hádanky Dráčka Fráčka a u nás ji do obchodů uvedla společnost Press Pygmalion. Ve skutečnosti se jedná o polskou hru Zagadki Smoka Obiboka společnosti Granna, která vyšla poprvé už v roce 1996. Z jejího původu je tedy jasné, že jsme si úvodní příběh oproti skutečnosti trochu upravili pro naše české potřeby, ale snad to nevadí a dráček proti tomu nebude nic mít.

Krabička s dráčkem Fráčkem a jeho chytrými úkoly má stejné rozměry, jako ostatní naučné hry od Granny, například Do třetice všeho dobrého, Proč mají kočky vousy? nebo naši oblíbení Vlci a ovce, kteří jsou možná dokonce lepší než Carcassonne. Ilustrace jsou dílem paní Beaty Batorské. České hádanky vymysleli Alena Hasáková a Ivan Hasák.

Uvnitř se urkývají již klasické součásti, které jsou však vyrobeny poctivě s ohledem na cílové předškolní publikum. Samozřejmě nemůže chybět dvojlist vysvětlující jednoduchá pravidla. Pro čtyři hráče zde najdete čtyři hrací plány s portréty dráčka Fráčka, na nichž je šest různobarevných políček. Na ty se budou určitě od prvního pohledu hodit plastové žetonky, které září podobnými barvami. Výčet zakončuje hromádka karet s obrázky předmětů na jedné a textem na druhé straně.

Na začátku partie si před sebe umístí každé dítě nebo další hráč jeden hrací plán s hravým Dráčkem Fráčkem. Všechny karty s obrázky se zamíchají a položí na hromádku textem vzhůru. Plastové žetony doporučujeme roztřídit podle barvy. Nyní je vše připraveno ke hře.

Hráči se střídají v hádání tajenky, která se ukrývá v textu hádanky horní kartičky dobírací hromádky. Čtenář (může být kterýkoliv z hráčů) kartu drží tak, aby soupeři neviděli obrázek na její druhé straně. Nejlepší je tedy mít ji položenou na stole. Až po tipu odpovídajícího hráče je třeba kartu otočit a odhalit správnou odpověď. Ta není zobrazena pouze slovem, ale především pěkným a barevným obrázkem.

Každý obrázek má také různě barevné pozadí v šesti nejrůznějších odstínech. Právě podle její barvy si hráč může zařadit do svého obrázku dráčka Fráčka jednu kuličku odpovídající barvy, pokud ji ještě nemá. V opačném případě má smůlu a musí čekat na větší štěstí v příštím kole.

Vítězem se stává ten ze soupeřů, kterému se jako prvnímu podaří sesbírat kompletní šestici obrázkových karet a správně na ně odpovědět, tedy zaplnit svůj hráčský plán šesti různobarevnými žetony.

Celá partie je velice rychlá. Malé děti rychle ztrácí pozornost, takže hra má poměrně hladký průběh a rychle směřuje ke svému konci. Ten je od začátku jasně stanovený. Děti se tak nestačí věnovat jiným věcem a partie je u konce, kdy budou pochopitelně vyžadovat odvetu.

Nyní vám nabídneme varianty ke hře, které nenajdete v oficiálních pravidlech. Jedná se o varianty z kuchyně DeskoveHry.com. Vždy jeden hráč bude vypravěčem a přečte veršovanou otázku. Ostatní se snaží co nejrychleji odpovědět a pouze ten, který odpoví jako nejrychlejší, vždy získá jeden žeton odpovídající barvy.

Další možností, jak Hádanky Dráčka Fráčka, je odpovědi psát. Opět mohou odpovídat všichni hráči kromě vypravěče, který se samozřejmě v každém kole mění za předpokladu, že děti umí číst. V opačném případě musí být stanovený vypravěč, který se partie neúčastní. Žetony za správnou odpověď pak dostanou všichni, kdo odpoví správně. Hra se tím sice urychlí v získávání žetonů, ale psaní a kontrolování napsaných odpovědí vše vrátí na stejnou herní dobu. Jednu partii tak budete mít za sebou zhruba za deset minut.

A ještě jedna varianta. Tuto jsme vymysleli, aby trochu vyvážila náhodu v losování karet. Jeden z hráčů totiž může mít smůlu na barvy a získávat neustále karty jedné konkrétní barvy, kterou už má. V této variantě si přesto smí žeton vzít, ale umístí jej vedle karty. Může si za něj koupit žeton jiné barvy, ale pouze v případě, že může zaplatit tolika žetony stejné barvy, kolik již má obsazených políček na hracím plánu.

Na hře je opět třeba ocenit, že její překlad do češtiny musel být obtížný, podobně jako u hry s příslovími Do třetice všeho dobrého. Básničky jsou dobře vymyšlené, rýmují se a děti bude bavit je opakovat, číst a některé si určitě zapamatují i déle. Za všechny uvádíme jeden příklad: „Kolem jídla ráda krouží, do ucha ti pořád bzučí. Na hlavu ti sednout touží, z plácačky se nepoučí…“

Zpracování by bylo naprosto skvělé, kdyby nebylo jedné rušivé drobnosti a tou je sladění barev na hracích kartách s dráčkem, kartách s otázkami a na žetonech. Barvy jsou totiž špatně zvolené a u některých barev si prostě nemůžete být jistí, který žeton odpovídá které kartě. Škoda, stačilo sáhnout po některé výrazně odlišnější – třeba po bílé. Takto splývají dokonale červená, fialová a oranžová. U některých karet naopak najdete odstíny v rámci jediné barvy – například u modrých karet jsou některé tmavější a jiné světlejší.

Žetony se liší výrazně, zatímco karty jen náznakem odstínu. Přitom stačilo pouze přidat do karet vzor jako dodatečné rozlišení. Jediné řešení, které nebrzdí plynulost partie je vyřadit z žetonů vždy jeden od každé barvy a položit k němu jednu hádankovou kartu. Slouží tak jako jakýsi vzor pro celý průběh hry.

V grafice jsme našli ještě jednu drobnou chybku – čísla na kartách jsou vyvedené dvěma rozdílnými fonty bez jakékoliv spojitosti. Nepodařilo se nám zjistit v tomto číslování zjistit žádný systém, v pravidlech o tom také není nic uvedené, takže počítáme, že se jedná o tiskovou chybu.

Problém je o to větší, že děti kolem čtvrtého roku věku se ještě jejich rozeznávání učí. Jinak je však věkové určení vynikající. Málokterá jiná společnost přináší hry pro takto malé děti, které by vypadaly a hrály se naprosto plynule a bez jakýchkoliv problémů. Je vidět, že Granna vývoji her i výběru jejich obsahu věnuje patřičnou pozornost.

Hádanky Dráčka Fráčka jsou velice jednoduchou hrou, která je pro dospělé příliš jednoduchá. Její věkové určení je tak stanovené přímo na rozmezí od čtyř do sedmi let. Ovšem v tomto období může dětem poskytnout spoustu zajímavých informací a naučit je velice užitečná slova, čtení, barvy a rozeznávání obrázků. Všechny tyto prospěšné součásti tak vytváří vynikající dětskou hru, která se bude vyjímat v každém rodinné poličce.

Recenze na dětskou hru jsou specifické. V závislosti zachování srovnatelných hodnocení je v tabulce uvedeno hodnocení podle totožných kritérií, jako u jiných her. Pokud o této hře uvažujete pro svoje děti, můžete bez obav k hodnocení přičíst 10% za dětský pohled.

Autor(Uncredited)
IlustraceBeata Batorska
VydavatelGranna