Recenze: Hoppers – zatančete si se skokany!

Vždycky mě fascinovaly krásné zelené rosničky a jejich schopnost předpovídat počasí. Dokonce jsem jednou na jejich počest naprogramovala aplikaci, která podle zatnutí svalu na rukou ovládala rosničku na žebříku, a tak předpovídala počasí. Takže když se člověk hodně naštval a zatnul ruku pořádně, mohlo být i hezky.

Ale žabí svět nekončí jen u barevně nudných rosniček. Existují žáby svítící ve tmě, slunečnicově žluté či podmořsky modré. Přeskočíme raději nechvalně známé bradavičnaté žabí prince nebo nebezpečné masožravé ropuchy z Austrálie a dostaňme se k tomu, proč jsem vůbec o žábách dnes začala psát.

Existovala totiž žabí rodinka zelených skokanů, kterým se narodila jedna červená žába. Všichni jí zpočátku opovrhovali a koukali se na ni spatra. Rodoví starší jí předvídali krátký život a tvrdili, že při první návštěvě si ji najdou čápi a sezobnou ji. Jenže čápi přiletěli a červené žabce se obloukem vyhýbali, dokonce se zdálo, že z ní mají strach. Postupem času se z ní stala královna, pro kterou žabky každoročně připravují představení. V něm se navzájem přeskakují a dělají různé akrobatické prvky.

Právě z této žabí oslavy si vzal inspiraci slavný autor hlavolamů Nob Yoshigahara, který stojí také za velice oblíbenou Bláznivou křižovatkou, při tvorbě logické hry Hoppers. Za grafikou a provedením figurek stojí Wayne Vincent z firmy ThinkFun, která je také vydavatelem hry. Skokani jsou jednou z nejstarších her firmy ThinkFun s rokem vydání už před devíti lety. Do České republiky ji dováží společnost Squeeze Factory z Hradce Králové.

Ale minulost této hry není tak jednoduchá. Její historie se totiž začala psát už v dávném roce 1899 a od té doby byla známá pod jménem „The Great Thirteen“. Nob Yoshigahara postupoval při vytváření této hry tak trochu opačně, protože nejdříve sestavil program, který měl za úkol rešit „Peg Solitaire“, jak je další celosvětově známé jméno této hry. S pomocí programu vytvořil Nob různá počáteční postavení, do kterých stavíte žáby na hrací ploše a vznikla hra Hoppers.

Krabička je na první pohled veselá a má v sobě průhled, aby zákazník rovnou viděl, co kupuje. Figurky žabek jsou však pečlivě ukryté. Než se k nim dostanete, budete se muset probojovat přes plastovou průhlednou kapsu, ve které drží jediná komponenta. Tou je modrý rybníček ve tvaru čtverce se třinácti lekníny, po kterých se mohou skokani i jejich královna volně pohybovat. Ovšem celá rodina žab je ukryta v šuplíku pod hladinou rybníčku. A společnost jim tam dělá také hromádka úkolových karet.

Rodinka je i s královnou docela početná, je jich celkem dvanáct, tedy o jednu méně než je leknínů na rybníčku. Takže i kdyby se narodil nějaký nový malý pulec, ještě bude mít kam složit svoje žabí stehýnka, až vyleze poprvé z vody.

V popisu vám možná chybí pravidla, která jsou rafinovaně natištěná přímo na krabici. Je pravda, že u takto jednoduché hry není nic složitě a dlouho třeba vysvětlovat, stačí vám jen pár drobností a víte přesně, co se po vás chce.

A jak se tedy Skokani (Hoppers) hrají? Podobně jako ostatní hry od ThinkFun jsou náročné na mozkové závity. V balíčku karet máte celkem čtyřicet různých zadání ve čtyřech obtížnostech od začátečníka po experta.

Podle tohoto zadání rozestavíte několik zelených skokanů a červenou královnu na lekníny na rybníčku. Pro pobavení vládkyně teď musíte všemi žabkami hopsat tak, aby na konci tance zůstala na hladině jen královna, všechny ostatní žabky už dávno skočily do vody.

Skok žáby musíte vždy naplánovat tak, aby přeskočila jednu jinou, která na tento povel opustí svůj leknín a seskočí do jezírka. Tak postupně na hladině ubývá počet kvákalek a také se zužují možnosti ke skoku. Do tance se může zapojit i samotná královna, ale nezapomeňte: Právě ona musí zůstat na leknínech až do konce hry, takže přes ni nesmí žádná z jejích poddaných skočit!

Skokani mohou skákat všemi směry, takže pokud stojí na prostředním leknínu, mají na výběr dokonce až osm směrů. Ostatní pozice se pohybují mezi třemi až pěti možnostmi ke skoku. Z těchto čísel jasně vyplývá, že naplánovat efektní tanec, na jehož závěru se bude pyšně dmout na leknínech jediná královna, nebude nic jednoduchého.

Prvních deset kartiček je určené obtížností pro seznámení se hrou nebo pro menší děti, které jejich prostřednictvím mohou objevovat svět solitéru, jak se této hře u nás také říká. S dalšími úrovněmi začíná přituhovat, jak se na hladině objevuje stále více a více žabek.

Ale vždy je pouze jedno správné řešení, při jehož hledání se pořádně zapotíte. Pokud byste už vážně nevěděli jak dál, na druhé straně kartiček se zadáním je řešení úkolu, které je znázorněno šachovou terminologií. Vždy tedy označí písmenem žabku, která má skočit, a pak druhým písmenem upřesní místo, kam má dopadnout. Jenže nápověda je pro zbabělce a žabaře a ne pro taneční choreografy, jako jste vy, to je přece jasné.

Stejně jako všechny hry ThinkFun, které nám prošly rukama, i Skokani stavějí svoji zábavnost na jednoduchosti. V celé hře máte jen jednu akci, kterou provádíte neustále dokola a přitom je to pořád legrace.

Samozřejmě jsou Skokani primárně určeni pouze pro jednoho hráče a ve dvou lze hrát na čas nebo se dvěma kopiemi hry soupeřit, kdo zvládne kartičku vyřešit dříve. Díky veliké podobnosti úkolů a spoustě pohybů, které je potřeba k jejich splnění, si asi nezvládnete zapamatovat řešení kartiček na delší dobu než na několik minut. Takže když se k úkolu vrátíte třeba po několika týdnech, až vyřešíte všechny ostatní, budete zase na začátku. Tím se ze Skokanů stává zábava i na delší dobu, než na jedno vyřešení.

Samotné hraní se skládá u většiny hráčů především z metody pokus a omyl, takže budete žabky asi několikrát muset sestavit do startovní pozice, než dokážete královně dopřát samotu na hladině. Několik tahů dopředu sice lze určitým způsobem předvídat, ale jak se hrací plán začne výrazně odlišovat, brzy se v představách ztratíte.

Provedení je podobně jako u ostatních her ThinkFun opět kvalitní. Hrací plán je výtečně řešený, vše potřebné je ukryté uvnitř zásuvného šuplíku, takže nezabírá žádný prostor navíc. Žabky jsou uvnitř dobře usazeny, neštěrchají a nemohou se nijak poškodit. Stejně tak přihrádka na karty je správně velká. Figurky žabek jsou zajímavé a netradiční, všechny pak pěkně drží na leknínech na hracím plánu při samotném řešení úkolů.

Jediné, co se příliš nepovedlo, je plastová kapsa, která drží hrací plán v krabici. Je vyrobena opravdu s milimetrovou přesností, takže její opětovné sbalení je často záležitostí více silovou. Stejně tak při vybalování musíte občas vyvinout trochu násilí, aby ze svého místa vyskočila.

Přitom krabici v podstatě k ničemu nepotřebujete kromě ozdobné funkce v podobě pěkné ilustrace na přední straně. Takže vám asi brzy dojde trpělivost a hru budete přenášet jen v podobě samotného hracího plánu. V tuto chvíli si možná postesknete, že v krabici nebyl přibalený pytlík, podobně jako třeba u Přechodu přes řeku.

Legraci si užijete i s pravidly na zadní straně balení, ačkoliv nebyla asi českým distributorem zamýšlená. Některé chyby při překladu z polštiny, jako „žabki“ nebo „přez“, příjemně pobaví. Jen u nich budete doufat, aby je vaše dítě nezopakovalo ve škole. Naštěstí samotná pravidla nejsou nijak složitá a lze je bez problémů pochopit. V podstatě je k začátku hraní ani nepotřebujete. Stačí pouze vědět, že na konci má vždy zbýt pouze červená žabka.

Přes drobné nedostatky v krabici a pravidlech se však opět jedná o výborný hlavolam pro samotáře nebo lidi, kteří rádi překonávají časové rekordy druhých. Hoppers aneb Skokani jsou výborným využitím jednoduchého starého principu. Pokud rádi přemýšlíte, pak si hopsání budete dopřávat určitě často.

+ spousta zábavy
+ provedení
+ malé rozměry, vejde se i do kapsy