Recenze: Island Fortress – osamělá pevnost

Island Fortress - balení

Stavba pevnosti byla zahájena. Důležití lidé společně přestřihli pásku, ale ta těžká práce zůstává na nás. Na vězních, kteří se sjeli na ostrov z okolí. Všichni o nás mluví, jako o postradatelné síle. Z jejich hlasů slyším, že už se nemáme z téhle stavby obrovské zdi vrátit. Nikdy. Do jednoho tu zahyneme.

Ale já ne, odhalil jsem jejich ďábelské plány a uteču. Malou provizorní věznici vytopil nedávný hurikán a tábor není tolik střežený, protože jsme na ostrově. Největší překážkou tak je vodní tok, který kolem pevnosti obemyká pevně svoje dvě ramena. V noci jsem se tiše vyplížil ven z tábora a ponořil se do studené vody. Dokážu to, doplavu až na pevninu. Ostatní na to nemají odvahu, ale je lepší zemřít volný na moři než tady. Naposledy se ohlížím za sebe na siluetu našeho popravčího. Krvavá zeď, tak jí budou říkat..

Island Fortress je hra od začínajícího autora a designéra Bryana Johnsona, který ji publikoval pod hlavičkou společnosti Frost Forge Games. Děkovat za její finální podobu může ale především hromadě podporovatelů ze serveru Kickstarter, kteří umožnili její vznik. Do konce Bryanovi všechno pomohli dotáhnout pánové z Game Salute, kteří tvoří také hlavní distribuční síť. Hra vyšla na sklonku roku 2012 a ilustrace vytvořil Dann May.

Island Fortress - připravená hra

Celá rozestavěná pevnost na vás čeká ve větší čtvercové krabici, která má ten klasický rozměr známý třeba z Dominionu. Na víku vidíte všechnu tu práci, která na vás čeká. Ostrovní pevnost už je rozestavěná a kolem ní se motá opravdu hodně nejrůznějších lidí. Od odborníků stavitelů až po obyčejné vězně, kteří pomáhají vybudovat svoji vlastní klec.

Ale teď už se necháme zlákat zvědavostí a nakoukneme dovnitř. Tam se schovávají čtyři zdi, které obklopují pevnost. Jsou rozmístěné po čtyřech deskách regionů. Každá z nich má tři řady a čtvrtou pro rohové strážnice. Pod pevností se nachází vždy malá věznice a tábor pro oba druhy pracujících – svobodné dělníky i nedobrovolné vězně. Tyto čtyři velké desky doplňují dvě bodovací věže, které postavíte po jejich stranách a slouží jako nápověda k jednotlivým úrovním pevnosti a jejich hodnotám pro hodnocení stavitelů.

Každý ze čtyř hráčů dostane čtvercové dílky zdi ve svojí barvě. Je jich čtyři krát osmnáct, tedy 72. Dalších dvanáct má na sobě znak guvernéra a nikomu na začátku nepatří. Pro hráče je určená také sada dvaceti karet rolí rozdělitelná snadno podle zadní strany, kde najdete také portrét svého předáka. Zásobu svých surovin (pokladů a jadeitů) budou sledovat na hráčském plánu, který obsahuje také jasně vypsané fáze jednoho kola. Figurka předáka nám zbývá jako poslední komponenta pro hráče.

Island Fortress - připravená hra

Ale to není zdaleka všechno, protože ve hře budou využité také karty laskavostí. Zbytek už je menších rozměrů. Začneme žetony, které na vás při prvním rozbalení čekají v archu spolu s již zmiňovanými čtvercovými dílky zdí. Jsou zde žetony posil, ale především poklady dvou hodnot (66 kusů) a osmnáct žetonů zpětného nákupu. Chybí nám zmínit už jen čtyři druhy kostiček. Vzácných jadeitů je v krabici šedesát a představují je průhledné zelené kostičky dvou velikostí a hodnot. Pro práci pak budou nezbytné kostičky 45 dělníků a 75 vězňů.

Zapomněli jsme také na jednu velkou desku s cestičkou vinoucí se po celém ostrově. Obsahuje očíslovaná políčka a je tedy jasné, že bude sloužit pro sledování vašich bodových výsledků. Po nich se budou pohybovat žetony v barvách hráčů.

Jak vidíte, v krabici toho opravdu není málo. Naštěstí to neznamená ani složitou přípravu, ani náročnou partii. Naopak Island Fortress je jednoduchou hrou s volbou rolí. Na začátku si tedy rozeberete všechny zmiňované komponenty ve své zvolené barvě (pět karet rolí, bodovací žeton a figurku předáka), ale také hráčskou desku, jen zdi zůstanou zatím v obecné zásobě a budete je muset získat.

Island Fortress - připravená hra

Do středu stolu pak připravíte samotný základ zdi, kterou budete stavět, složený ze dvou nebo tří regionů podle počtu hráčů. Po jeho stranách položíte dvě věže, na nichž jsou napsaná bodování jednotlivých řad. Mezi zdmi najdete i speciální guvernérovy části, které zamícháte zvlášť a položíte je stranou v počtu závislém opět na množství soupeřů v partii.

Každý z hráčů umístí svůj ukazatel skóre na nulu a svého předáka do tábora u levé zdi. Do začátku dostanou všichni 12 jadeitů a také pět karet přízně, z nichž si vyberou tři, které si ponechají. Zbylé dvě odhodí zpět na hromádku. Karty přízně ale nejsou akční, jak by se mohlo zpočátku zdát. Místo toho zobrazují vzor, který máte za úkol na zdi postavit z vašich vlastních cihel a za jeho zkompletování dostanete odměnu v různé podobě.

Kola jsou rozdělené vždy do tří fází. První dvě hrají všichni společně, zatímco ve třetí se budou na tahu střídat a postupně provádět akce z vyložených karet. Nejdříve hráči dostanou základní příjem, který může být navýšený účinkem karet, minimálně se ale jedná vždy o 3 jadeity.

Island Fortress - rozehraná hra

Nastává čas na aukci, ve které se hráči utkají o přízeň guvernéra v daném kole. K tomu využijí právě drahé kamení, včetně těch nových blyštivých kostiček, které právě dostali jako příjem. Odměnou jim je jedna destička zdi z guvernérovy hromádky. Druhou výhodou plynoucí z akce je šance hrát jako první v akční fázi.

Pak už se všichni chopí svých pěti karet rolí a rozevřou si je před sebou do vějíře. Je na nich, kterou z postav v kole využijí. Začíná hráč, který vyhrál aukci a postupně všichni provedou tři akce z těch, které jim nabízí karty. Ale nemusíte mít strach, že by těch možností bylo málo, protože každý list nabízí hned několik variant (dvě až tři) a je věnovaný konkrétní postavě (verbíř, plánovač, stavitel, pokladník a předák).

Základní možností, která se promítá skrz všechny karty, je příjem. Ať už se jedná o jadeity, karty přízně, žetony zdí, vězně či dělníky. Všechny tyto zdroje pak budete používat ke stavbě zdi, která je tou hlavní činností. Každý kousek (čtvereček) pevnosti můžete stavět pouze s využitím stavitele nebo dokonce nahradit jednu z již postavených.

Island Fortress - rozehraná hra

Hráči mají každý zdi ve vlastní barvě a postupně zaplňují volné stavební místo odspodu nahoru. Vítězné body pak dostávají za přítomnost svých částí zdi v konkrétní řadě ve chvíli, kdy je dostavěná. Pak ji soupeři společně obodují a rozdělí body podle podílu, kterým se na jejím vybudování hráči účastnili.

Ke stavbě pochopitelně potřebujete pořádnou dávku lidské síly, kterou musíte utratit ze svojí zásoby. Navíc se v průběhu partie důsledkem mnoha akcí přidává pracovní síla na herní plán do tábora (dělníci) nebo vězení (trestanci), kterou můžete pak za cenu jedné akce vyzvednout.

Hráči tak sbírají vítězné body za dokončování částí zdi, ale také za postavení jejího vrcholu. Partie může skončit buď dostavěním zdi nebo předčasně, jakmile dojde zásoba žetonů guvernéra, o které v každém kole probíhá aukce. Partie tak nemůže trvat déle než jedenáct, respektive dvanáct kol.

Island Fortress - karty

Island Fortress se tváří jako trochu jiná hra, než ve skutečnosti je. V základu se jedná o obyčejnou převahovou zábavu, ale tím nejdůležitějším faktem je, jak se k dané nadvládě v části zdi dopracujete. A tady vstupuje do hry důležité téma a atmosféra, kterou se daří partii pěkně dodržovat.

Nejdůležitější je skutečnost, že opravdu všechno ve hře dává na stavbě zdi smysl. Vězni jsou ve hře síla na jedno použití a každý kámen pevnosti je pokrytý jejich krví. Při stavbě zahyne ale i spousta dělníků, kterých se vám z každého pokusu vrací pouze polovina.

Celá hra závisí zcela na managementu surovin, který dokážete zvládat. Současně ale také musíte umět šikovně vybírat mezi povoláními, které chcete v daném kole použít. A dobře plnit karty přízně, protože z nich máte důležitý bonusový příjem.

Island Fortress - žetony

Zcela unikátní pak je takzvaná možnost „buyback“. Díky tomuto žetonu (nebo schopnosti předáka) může za úplatu v jednom kole zahrát až tři akce. Samotný zpětný nákup, jak by se dal tento pojem přeložit, spočívá v zvednutí již zahrané akční karty zpět. Následně pak můžete zahrát novou a to klidně tutéž kartu znovu a využít její dovednost ještě jednou. Využívání této možnosti je velice důležité a může být cestou k drobnému náskoku nad soupeři.

Je dobře, že nejste omezení ve volbě rolí napříč tahy, jako třeba ve Space Bastards. Všechny karty se na konci kola vrací zpět do ruky a v příštím tahu je můžete znovu použít. Samotné vyladění herních principů se podařilo a partie je vyrovnaná až do konce. Důvodem je také fakt, že vítězné body se rozdělují neustále až do posledního kola a díky tomu není nic jasného.

Partie má jasně danou konečnou čáru a díky tomu také poměrně zřejmou časovou linii. S jedním soubojem se vejdete ve dvou a třech hráčích do hodiny, se čtyřmi se hra protáhne o trochu víc. Přemýšlet o svém tahu můžete v průběhu akcí soupeřů, takže se nic výrazně nezdržuje, trvá jen samotné provedení a přesunutí žetonů a kamínků.

Island Fortress - karty

Zmenšená herní plocha zaručuje, že se budete bavit i ve dvou soupeřích, ačkoliv ve třech nás bavilo stavění zdi přecejen o krapet více. Zpracování a ilustrace jsou opravdu detailní a podařené. Hra se z grafického pohledu rozhodně povedla, a když ji rozložíte, přiláká spoustu zvědavců.

Island Fortress přináší znovu oblíbený mechanismus volby rolí z ruky. Každá karta má ale více využití, které se navzájem prolínají. Pokud rádi hospodaříte s nedostatkem prostředků a bojujete se soupeři na omezeném prostoru a nadvládu nad územím, pak se vám určitě tahle hra bude zamlouvat.

AutorBryan Johnson
IlustraceDann May
VydavatelFrost Forge Games, Game Salute
(9 voters)
KategorieCard Game
MechanismyAuction: Sealed Bid, Pattern Building
RozšířeníIsland Fortress: 5-6 Player Expansion, Island Fortress: Promo Cards
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Crowdfunding: Spieleschmiede

Island Fortress vypráví příběh stavby věznice na opuštěném ostrově. Hráči posílají svoje specialisty na místo, aby jejich jménem prováděli nejrůznější akce od sběru materiálu až po samotnou stavbu. S pomocí svých dílků zdi se snažíte obsadit dominantní pozici v počtu dílků na jednotlivých řádcích i v bloku celé zdi. Současně také plníte tajné úkoly, při nichž se snažíte sestavit ze svých zdí určitý tvar a jste za to odměněni. Čeká vás také unikátní možnost kupovat karty zpět a používat je vícekrát za kolo. Naštěstí karty se k vám vrátí na konci každého kola a nemusíte tak složitě plánovat jejich návrat. Hra má velice pěkné tempo a všechny činnosti v ní do sebe velice dobře zapadají. Není nijak složitá a přitom zabaví i náročnější zájemce. Všechny plány i žetony mají detailní povedenou grafiku. A přesto jsou u zpracování ty hlavní výtky, které jsou ale hodně individuální. Především se týkají herních plánů vyrobených kompletně z tvrdého papíru. Tím se ale určitě podařilo snížit výrobní cenu hry a kdyby po nich tolik neklouzaly žetony zdi, ani by vám to nevadilo. Takto musíte při jejich skládání být trochu opatrnější. Celkový dojem ze hry je ale veskrze pozitivní a se svým tématem zaujme Island Fortress určitě nejednoho strategického hráče.

+ povedené zpracování a detailní grafika
+ kombinace rolí a převahového systému
+ výborně propojené mechanismy