Recenze: Kingpin – mafie si vyřizuje účty

Kingpin - balení

Stepan se ještě jednou nadechnul, uklidnil tep a přiložil oko k hledáčku svojí dalekonosné zbraně. Dostal jasný příkaz zastřelit každého, kdo touto ulicí půjde a nebude mít na sobě okrově žlutou džínovou bundu. Takové bylo dnešní poznávací znamení ruské mafie.

Na rozdíl od těch krvelačných bláznů dole na ulici měl se svojí zbraní úplně jiný vztah. Každou kulku před založením do zásobníku pohladil a prohlédnul si její štíhlé, dokonalé tělo. Potřeboval vědět, že se na ni může spolehnout a jakmile ji vypustí do vzduchu, poletí přesně tak, jak má. Jen na ní záleží jeho osud. Jeden muž, jedna kulka. Takové zní Stepanovo pravidlo..

Právě tento ruský ostřelovač je jednou z postav, které vás s otevřenou náručí zvou do nitra deskové hry Kingpin. Zábavy, kde krev má černou barvu a postavy vypadají, jako by vypadly ze Sin City. Kingin je graficky tím nejklasičtějším zpracováním gangsterky, přicházející z Polska, od firmy Kuznia Gier. Jejími autory jsou Rafal Cywicki, Krzysztof Cywicki a Krzysztof Hanusz, tedy muži stojící za novějšími Alcatraz: The Scapegoat (recenze) a 1984: Animal Farm (recenze). Jejich práci doprovodil svojí grafikou Robert Adler.

Kingpin - připravená hra

V České republice ji nabízí k prodeji společnost Fantasyobchod. Ale teď už se nechme nachytat lákavými gesty a ilustracemi na víku krabice a natěšení zvedneme víko. A obsah nás vůbec nezklame. Zatím odložíme stranou pravidla, která v sobě obsahují tři jazyky (angličtinu, němčinu a polštinu) a rychle se topíme v komponentech.

Tou hlavním je oboustranný nepříliš velký herní plán, který je ale vyrobený z kartonu s lesklou povrchovou úpravou. Na první pohled jsou obě strany mapy odlišné, ale co zůstává je rozložení barev i rozdělení na dvacet čtverečků. Ty dohromady představují město a na jeho horním a dolním konci je vždy šedá trojice polí, která označují sídlo jednoho z gangů. Mezi nimi je červené území nikoho. Obě strany mají také po straně shodně počítadlo tahů od jedničky do 25 a také nápovědy.

Kromě města na nás v krabici čekají také žetony – po vycvakání se z nich stanou pevné a tvrdé čtverečky ve třech barvách. Ty reprezentují muže a ženy, služebníky a příslušníky jednotlivých gangů bojujících o nadvládu nad městem. Jsou zde žlutí rusové, zelená yakuza a ti nejklasičtější modří italští gangsteři.

Kingpin - detail herního plánu

Těch dílků ve výsledku není tolik, pro každou ze stran jich najdete rovných osm. Je zde ale také několik dřevěných komponent. Ten největší sloupek bude ukazovat počet pohybů, které vám ještě ve hře zbývají. Menší kostičky ukazují na místo, kam střílí váš ostřelovač, pokud je na herním plánu.

A to by mohlo být všechno a u ostatních her tomu tak i je. Jenže ne u Kingpina. Na krabici naleznete nalepenou obálku s CD, které dokonale a podrobně vysvětluje průběh partie a to ve všech třech jazycích, včetně animací. Kromě základního popisu herního principu zde najdete i detailní rozbor všech dílků hry. Ve speciální složce jsou pak pokročilé tutoriály, sedm hádanek k rozluštění za pomoci herních pravidel (ano, pro hru jednoho hráče!), ale také parádní galerii ilustrací každé ze tří dostupných mafií a elektronickou verzi pravidel. Prostě nadstandardní služba na druhou.

Jste zvědaví, jestli si Kingpin udrží vaši zvědavost i pro hru a jestli si schovává ještě nějaká překvapení? No jistě, navzdory přítomnosti tří mafií se partie zúčastní vždy jen dvě. Partie je totiž stvořená jen a právě pro tento počet soupeřů.

Kingpin - rozehraná hra

Na začátku partie si tedy soupeři vyberou, za kterou ze tří stran budou v konfliktu hrát. Od mafie si vezmou k sobě všechny dřevěné komponenty, ale i osm dílků s postavami. Mezi nimi objeví trojici startovních charakterů, které položí před sebe. Ze zbylé pětice pak vytvoří dobírací balíček a svoji velkou figurku položí na číslici 25. Volbou začínajícího hráče je příprava uzavřena a může začít opravdová bitva.

Ve svém tahu máte na výběr z pohybu a útoku, ale vždy můžete provést pouze jednu z těchto akcí a je pouze na vás, která to bude. Pohyb je sice cestou k vítězství, ale současně vám vyčerpává čas do konce partie. Díky tomu vás hra nutí k útočení na soupeřovy dílky.

Ale my začneme s popisem mírumilovnější ze dvou možností, která se rozděluje na další čtyři volby. Můžete zahrát vyslat na herní plán jednu ze svých tří odkrytých postav, přesunout ulicemi jednoho z už aktivních gangsterů, natočit jej (o 90, 180 nebo 270 stupňů) nebo provést výměnu. Natočení kartiček hraje v Kingpinovi velice důležitou roli, protože u okrajů najdete ikonky směřující právě a jen na tu konkrétní stranu. Tím jsou rozděleny nejen útočné, ale i obranné možnosti vašich hrdinů.

Kingpin - rozehraná hra

Tím si obvykle připravujete výchozí pozici k přechodu do útoku. Ten se odehrává vždy mezi dvěma sousedními gangstery. Útočící ale musí na svůj cíl mířit nějakými zbraněmi, jinak není útok možný. Jakmile ale iniciujete přestřelku, přidají se k vám také ostatní kolem stojící postavy a vznikne z toho pořádná bitva.

V tom zmatku váš útočník vystřelí na všechny nepřátelské postavy, které se kolem něj v tu chvíli potulují a na které míří z jeho kartičky alespoň jeden symbol pistole. Přitom ale na začátku musíte označit jeden konkrétní cíl. Každý z napadených se brání, pokud směrem k vám míří některá ze zbraní. Vaši sílu útoku ovlivňují ještě podpůrné postavy se symboly kulek, které mohou stát v ještě větším okolí přestřelky, ale v bezprostředním sousedství postavy, které přidávají sílu.

Ale ještě je tu jedna důležitá podmínka, bez které nemůžete svůj výpad ani zahájit. Nepřítel, kterého jste označili jako cíl útoku, musí po všech výstřelech padnout k zemi mrtev. Musíte tedy s podpůrnou střelbou mít dostatek síly, abyste jej zcela zlikvidovali.

Kingpin - rozehraná hra

Kromě přímého útoku pistolí můžete zaútočit na soupeře i nájezdem autem, které za vás překoná vzdálenost jednoho čtverečku. Posledním a velice silným způsobem podpůrného útoku je odstřelovač, které snižuje počet životů všem nepřátelským postavám ve svém dostřelu. Políčka, které zasáhne, vidíte snadno na jeho kartičce a musíte je mít neustále označená na herním plánu kostičkami.

Soupeři se takto přetahují a napadají, dokud některý z nich nedosáhne jedné z trojice vítězných podmínek. Nejjednodušší je likvidace všech protivníkových gangsterů. Mnohem těžší je převaha, kterou potřebujete získat ve středovém území nikoho. Ve chvíli, kdy zde máte tři své postavy a nepřátelé nikoho, jste okamžitě vítězem. Poslední možností jasného vítězství je zabití soupeřova bosse. Za tím účelem musíte propašovat svoji postavu až do protivníkova doupěte a opustit pohybem herní plán ve směru červených šipek.

Hráči za každou pohybovou akci svojí figurkou posunou svůj ukazatel tahů na číslovku o jedna nižší. Pokud hra pokračuje i ve chvíli, kdy první z nich dosáhne číslice nula, je konec partie. Hráč, který udělal tento svůj poslední pohyb, prohrál. V bitvě mafií neexistuje žádná remíza, některý rod vždy musí vyhrát.

Kingpin - žetony

Kingpin je skvěle vyváženou, zajímavou a rychlou taktickou hrou pro dva hráče. V lecčem připomíná na první pohled i zahrání také polskou hru Neuroshima Hex. Ta se odehrávala v náročnějším prostředí, ale i v ní hrály důležitou roli natočení postav a jejich taktické vysílání do boje. Neoriginalita je také asi drobným nedostatkem téhle hry, ačkoliv oproti Neuroshimě je hra výrazně taktičtější a méně závislá na náhodě tahání dílků.

V Kingpinovi je navíc jistota omezeného času a pohybu. Gangy prostě mají od policie jen pevně daný čas na to, aby si to spolu vyříkaly, než dojede hlídka a zatkne toho, kdo zajde příliš daleko. Jen možná nedostatek dynamiky a styl partie může někomu připadat trochu uspávací, ale to souvisí s abstraktním nádechem hry.

V partii je spousta taktických možností. Každý pohyb musíte velice dobře promýšlet, ale současně se bez něj neobejdete, protože jinak nemůžete ani pomýšlet na vítězství. Každá postava má na desce svoje místo a je důležitá, protože může rozhodnout další bitvu.Hráči ale musí myslet nejen na útok, ale i na obranu.

Kingpin - žetony

Je skvělé, že ve hře je hned několik vítězných podmínek, které musí protivníci navzájem hlídat. Pokud vám nevadí delší partie a máte rádi šachové souboje, přestaňte počítat tahy a rozdejte si to pouze na splnění ostatních podmínek. Vzhledem k malému počtu postav nebude ani tak partie trvat dlouho a navíc v ní musíte uplatnit jinou taktiku, protože není třeba sledovat počet přesunů.

Variabilitu zaručuje kromě samotného zamíchání pěti dobíraných žetonů postav především oboustranný herní plán. Strany se od sebe odlišují rozložením hráčových domovských pozic. Jednotlivé strany se od sebe liší stylem boje a protože se vždy utkají pouze dvě, tak i z toho plyne určitá šance na jiné zážitky s každou partií.

Délka partie je omezena více způsoby a díky tomu jednotlivé souboje trvají obvykle do třiceti minut. To je pro duel ve dvou úplně ideální čas a díky tomu je Kingpin výborným přemýšlivým způsobem, jak si zkrátit čekání.

Kingpin - žetony

Kingpin je povedenou taktickou hrou pro dva hráče, která je vlastně ve své podstatě takovými hodně dobře graficky zpracovaným šachem. Každý tah má dalekosáhlé důsledky a přitom hra zachovává dostatek možností, jak dosáhnout svého cíle. Dnes večer bude každý chtít být gangsterem!

Děkujeme firmě Fantasyobchod za poskytnutí recenzního kusu hry.

AutorKrzysztof Cywicki, Rafał Cywicki, Krzysztof Hanusz
IlustraceRobert Adler
VydavatelKuźnia Gier
Rok vydání2009
Počet hráčů2 - 2
Minimální věk15 and up
(8 voters)
KategorieAbstract Strategy, Fighting, Mafia
MechanismyGrid Movement, Hand Management, Tile Placement, Variable Player Powers
RozšířeníKingpin: Colombian Cartel
RodinaPlayers: Two-Player Only Games

Kingpin je duel, ve kterém se utkají dva mafiánské rody. Bitvu všichni obyvatelé vytušili, takže muži a ženy s kulomety mají zcela prázdné ulice. Bojovníci mají různé útočné nástroje a dokáží mířit jen na některé strany ve svém výhledu. Podle toho se pak pohybujete po mapě a snažíte se využít jejich výhod. Do každé přestřelky se přidají všichni gangsteři, kteří jsou poblíž. Navíc vším může zamíchat i sniper, který z bezpečí a dálky ostřeluje nepřátelské vojáky. Partie je plná taktických přesunů, ale každý pohyb má velkou důležitost, protože na celý souboj máte pevně daný časový limit. V průběhu duelu ale máte hned několik šancí, jak dospět k vítězství, takže záleží jen na vás, o kterou cestu se pokusíte. Kingpin je výborně vyladěnou a napínavou taktickou hrou pro dva hráče, která těží ze skvělé vyváženosti a rychlé herní doby.

+ výtečně vyvážená hra pro 2 hráče
+ tahová strategie
+ více možností vítězství