Recenze: Jungle Boogie – opice mají vši

jungle-boogie-12

Všechny opice na našem stromě se škrabou na hlavě. Není to proto, že by nad něčím přemýšleli a nemohly na to přijít. Má to úplně jiný důvod. Náš kmen totiž napadly vši a stačilo pár hodin, aby se rozšířily na úplně všechny členy. My opice totiž často sedíme blízko sebe na větvích, takže ty malé mršky mají možnost snadno přeskočit.

Pokud je vám opic líto a chtěli byste jim pomoci, pak tohle asi nebude hra pro vás. Jungle Boogie je totiž hra, ve které se naopak hráči budou řídit kolonii vší. Autorem hry je Allan Kirkeby a o ilustrace se postaral Maarten De Schrijver. Hra vychází v rámci nové edice Granna Expert, kterou v češtině přináší společnost Pygmalino.

Na víku docela velké krabice visí spousta opic a různě čekají na liánách na to, až za nimi hráči dorazí. To se stane po otevření boxu, kterému vévodí velký rozkládací herní plán. Ten je třeba položit do středu stolu a tím začíná také samotná příprava. Ve hře je sice spousta opic, ale hráče budou na začátku zajímat kulaté dřevěné žetony a sloupce, které reprezentují dělnice a královny vší (dvacet a tři exempláře pro každého).

jungle-boogie-06

Na liány hráči rozmístí opice na místa, kde jsou natištěné květiny a spárují je podle barvy. Postupně od začínajícího hráče si mohou všichni účastníci vybrat libovolnou opici a položit na ni své tři figurky (královnu a dvě dělnice). Musí se při tom vyhýbat sloupcům a řadám, ve kterých už má zastoupení někdo z jejich soupeřů.

Partie se dělí na kola, která mají vždy dvě fáze pro každého z účastníků. Jakmile je hráč na tahu, nejdříve dostane šanci rozmnožit své vši. Musí si zvolit opici, na které už jeho rod má zastoupení (pokud by neměl na plánu žádnou veš, nasadí dvě dělnice) a v kožichu se tedy prohání alespoň jedna veš jeho barvy. Pokud se rozmnožují jen dělnice, přibude pouze jedna nová potvůrka. S královnami se pak rozmnožování zefektivňuje, a to až k maximálnímu přírůstku čtyř vší za tah.

V druhé části svého tahu dostanou hráči šanci manipulovat s opicemi i rozmístěním vší v kožiších. Na výběr mají ze tří dostupných akcí. V první řadě mohou polechtat opici, která má alespoň jednu jejich veš a tím ji posunout libovolný počet polí v řadě nebo sloupci. Nesmí při tom přeskakovat jiné opice ani vyběhnout z mapy. Pokud na závěr pohybu opice narazí do nějaké kamarádky, může hráč nechat přeskočit libovolný počet vší.

jungle-boogie-01

Při tomto přeskoku ale musí mít na paměti, že musí síla přeskakující skupinky převýšit počet vší ostatních soupeřů. Na opici může vládnout vždy pouze jeden rod. Toto pravidlo platí i pro akci skok, při kterém hráči využívají pozice opic a mohou přeskočit z jedněch zad na druhá v případě, že se opice nachází vedle sebe.

Místo toho, aby myslel hráč na sebe, může také pořádně zavařit soupeřům. Tato akce je zde hlavně proto, aby kontrolovaly přemnožení vší, které by pak mohly vyskákat z plánu přímo na hráče. Aby se to nemohlo stát, raději by měli občas využít akci vískání, která odvolá skupinku pěti nebo více dělnice jednoho hráče z opice. Jejich žetony se vrátí zpět majiteli.

Hráči takto manipulují se svými oběťmi, pohybují svými malými svěřenkyněmi a snaží se být tím, kdo jak první splní některou ze tří možných podmínek vítězství. Základem všeho je ovládat správné opice. Stačí mít pod kontrolou všechny čtyři opice stejného druhu nebo naopak po jedné od každé barvy (pět). V obou případech může hráč okamžitě slavit vítězství. Výhra nastane také v situaci, kdy hráč obsadí trojici goril.

jungle-boogie-07

Jungle Boogie je převahová hra, kterou ale autor chytře narouboval na humorné téma a především bláznivou poziční hru. Ta je plná narážení opicemi a tady získává celý počin plusové body u menších hráčů.

Vzhledem k tomu, že se jedná o řadu Granna Expert, asi byste očekávali nějakou náročnou strategii. Místo toho dostanete rodinnou taškařici, která pobaví klidně od sedmi let. Hráči potřebují pouze zvládat počty, protože samotná pravidla jsou opravdu jednoduchá.

Výjimkou jsou asi pouze schopnosti jednotlivých opic, které jsou natištěné na zadní straně návodu pro lepší přehled. Díky tomu opice mohou porušovat některá pravidla, tedy přeskakovat jiné opice (chápan), mandril zase vši více přitahuje a na lemurovi se zase z obyčejných vší mohou stát snadno královny. Na tyto taktické výhody je třeba myslet, ale kvůli dětem je můžete klidně vynechat a i bez nich bude hra docela příjemně zábavná.

jungle-boogie-03

V krabici jsou kromě zmíněných komponentů ještě žetony banánů. Ty plní tak trochu bonusovou funkci a hráči je využijí pouze v případě, že budou hrát několik po sobě jdoucích partií. S jejich pomocí si mohou značit výherce jednotlivých soubojů a po pěti určit celkového vítěze.

Hráči už v základu dostávají do ruky docela soupeřivé možnosti, ve kterých mezi sebou jejich vši bojují a ty poražené se vrací zpět z opic do ruky. Tato situace je rozhodně docela častá, ale pokud by vám chtělo více kontaktu, pak je součástí pravidel ještě jedna více konfliktní varianta. V ní se poražené nebo jinak odstraněné vši z opic nevrací zpět, ale jejich žetony se odkládají stranou. Vší je tedy omezený počet. V takovém případě se mění i vítězná podmínka, protože vyhraje ten, jehož vši jsou jako poslední ve hře.

Ačkoliv má hra téma, jedná se ve své podstatě jen o pohybování žetony po mapě. Naštěstí nechybí pořádná úroveň humoru, která jí dodává patřičnou atmosféru. Navíc neobsahuje žádnou náhodu, ale pouze rozhodnutí účastníků.

jungle-boogie-10

Poziční hra je překvapivě důsledná z hlediska dodržování strategie a dává hráčům dostatek zajímavých možností. Herní doba je docela nevyvážená a hodně záleží na schopnostech hráčů a jejich manévrování. Díky tomu se může partie odehrát během dvaceti minut, ale snadno s ní lze přesáhnout půl hodiny.

Jungle Boogie je hra, která klame svým zpracováním. Není totiž tak docela pro děti, ale ohromně si ji užijí všechny věkové kategorie. To proto, že ve své abstraktní povaze nabízí solidní téma, ale hlavně možnosti pro jednotlivé soupeře. Jungle Boogie je pro nás ohromným překvapením, od kterého jsme nic nečekali a dostali jsme lahůdku pro zarputilé stratégy a neústupné bojovníky.

AutorAllan Kirkeby
IlustraceMaarten de Schrijver
VydavatelBlack Box Adventures, Granna
Rok vydání2018
KategorieAbstract Strategy, Animals, Humor
MechanismyGrid Movement, Tile Placement
RozšířeníItchy Monkey: Licence to Kill
RodinaCategory: Combinatorial, Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Tabletopia
Alternativní názvyJungle Boogie

Recenze: Jungle Boogie – opice mají vši
Jungle Boogie vypráví příběh vší, které přeskakují mezi kožíšky opic. Hráči s nimi musí chytře manévrovat a přebíjet soupeře. Boj tu má hlavní roli, ale i tak se dočkáte v pravidlech varianty, která konflikty ještě umocní. Hra nádherně vypadá, ačkoliv právě tato jednodušší grafika klame a může zbytečně zapudit některé hráče, kteří by si tuto abstraktní lahůdku užili. Jungle Boogie je hra plná narážení a skákání z kožichu na kožich.

+ překvapivě jednoduchá
+ překvapivě strategická
+ krásná grafika