Recenze: Jungle Speed Safari – na safari je nejdůležitější rychlost

Jungle Speed: Safari - balení

Víte, jaké to je, přijít do Afriky a být tím úplně nejpomalejším ze všech? Tak pomalým, že dokonce lenochodi si z vás začnou dělat legraci? Určitě si to nedokážete vůbec představit. My ale slíbili, že nikdy neprozradíme, o jaké zvířátko se jedná. Začalo totiž pilně trénovat lezením na totem a zpět a teď je rychlé jako blesk. Tak rychlé, že jej ani pořádně neuvidíte.

Trénovat ale můžeme zkusit i my v karetní hře Jungle Speed Safari, která jde ve stopách původního populárního Jungle Speed (recenze). Pochází znovu ze stáje firmy Asmodée a autoři jsou i tentokrát Tom & Yako, tedy Thomas Vuarchex a Pierrick Yakovenko. Ilustrace připravil Ludovic Hell a vyšla v roce 2013, tedy šestnáct let po prvním vydání původního Jungle Speedu.

Balení se ale nezměnilo a naše dobrodružná pouť začíná tedy opět u krabičky z nepříliš pevného materiálu. Ale ani tentokrát to nevadí, protože uvnitř vládne pěkný látkový, žluto-černě puntíkatý pytlík. Do něj se bez problémů vejde všechno, co ke hře budete potřebovat. A to je 42 karet čtvercového tvaru, na nichž ale tentokrát nenajdeme geometrické obrazce. Místo toho obsahuje každá nějaké to zvířátko, ať už opici, žirafu nebo mravenečníka.

Jungle Speed: Safari - připravená hra

Obrázky samotné se příliš neopakují a potkáte tak hned hromadu nových kamarádů. Mnohem větší překvapení na hráče ale čeká uvnitř již zmíněného pytlíku. Ukrývají se tam totiž totemy. Ano, není jeden, ale rovnou pět, jsou menší, barevné a mají tvar bubínku. Na širší straně každého z nich pak je obrázek nějakého jídla, ať už mravenec, kýta, banán nebo ryba. Každé zvířátko si tu najde něco pro sebe.

Na začátku partie je třeba všech pět totemů položit do středu stolu. Karty zamícháte a rozdělíte mezi hráče rovným dílem. Obvykle to vyjde přesně, ve výjimečných případech (čtyři a pět hráčů) odložíte zbývající dvě karty stranou, aniž by někdo viděl jejich obrázky. Nebudou ve hře použity.

Hra probíhá trochu jinak, než jsme si zvykli u Jungle Speed a v dalších akčních karetních hrách, kde hrají hlavní roli reflexy. Tentokrát neberou do ruky všichni kartu současně, ale pouze jeden hráč otočí horní kartu ze svojí hromádky. Vždy by to měl dělat tak, aby nezískal výhodu. To znamená, že kartu otáčí stranou dál od sebe vzhůru, aby její obrázek viděli jako první protivníci.

Jungle Speed: Safari - rozehraná hra

Každý z obrázků po svém odhalení vyvolá nějakou akci a to hned tři různé typy. Ty od sebe rozeznáte nejen samotnou ilustrací zvířete, ale i barevným podkladem. Jediné karty, které vám přinesou chvilku klidu, jsou karty bílé. Taková zebra, emu nebo nosorožec jsou prostě příliš velcí pohodáři, aby po někom něco chtěli.

Ovšem jakmile se na některé kartě objeví modré pozadí, začíná závod. Tentokrát jde o totemy s jídlem. Každé z pětice zvířat na obrázcích si pochutná ráda na jednom chodu, třeba pelikán na rybě. Úlovek získá ale pouze ten hráč, který bude nejrychlejší a jako chytí správný totem do ruky. Za odměnu získá kartu do svého bodovacího balíčku, který leží hned před hromádkou.

Ještě větší zábava ale nastane v okamžik, kdy je odhaleno některé ze zvířátek s červeným pozadím. Tentokrát už nejsou cílem totemy, ale hráči musí napodobit zvukem i pohyby zvíře, které je na obrázku a to co nejrychleji. Vítěze není snadné určit, a proto se tady hraje naopak na posledního, který za trest musí odevzdat jednu svoji dříve získanou kartu.

Jungle Speed: Safari - rozehraná hra

To by mohlo být všechno a pro začátečníky nebo děti i bude. Ovšem to bychom vyřadili rovnou desítku karet ze zábavy. Mluvíme o pěti kartách chameleona a stejném počtu lovců. Z hráče na tahu se v případě lovce stává střelec a snaží se ruku přikrýt bodovací balíček některého ze soupeřů dříve, než jej stihnout přikrýt svýma vlastníma rukama. Pokud uspěl, získá jako kořist jednu kartu z hromádky postřeleného protivníka.

Chameleon dává hráčům před partií rovnou na výběr dvě pravidla. První je hledání barev. Každý se snaží po vzoru chameleona ukrýt a hledá ve svém okolí barvu, kterou má chameleon právě na tomto obrázku (nemusíme vám asi vysvětlovat, že každá z pěti karet je jiná). Druhou a rychlejší možností, při které se hráči nemusí zvedat od stolu, je chycení totemu stejné barvy, jakou má chameleon. V obou případech je hráči odměnou samotná karta.

Partie takto hekticky pokračuje otáčením jedné karty za druhou. Hráči se snaží být nejrychlejší a nasbírat co největší množství karet v soupeřových i svých tazích. Pouze ten, kdo jich má na konci nejvíce, dokáže přežít v džungli dostatečně dlouho.

Jungle Speed: Safari - karty

Jungle Speed: Safari nás překvapila. Je to vlastně úplně jiná hra. Sice obsahuje totemy i čtvercové karty, ale tím podobnost končí. Tedy vlastně jde znovu o postřeh, ale tentokrát nebudete koukat na obrázky ostatních hráčů. Naopak centrem pozornosti je vždy pouze jedna otočená karta, podle které se všechno řídí.

Tím se ale Jungle Speed současně dostává ze svojí ligy a najednou je podobný spoustě jiných postřehových her, které jsou již dnes na trhu. Kdyby pravidla skončila u chytání totemů a napodobování zvířat, asi bychom slovy chvály šetřili. Hra bez speciálních akcí je zábavná pro děti, ale působí tak trochu obyčejně.

Všechno to ale naštěstí zmizí ve chvíli, kdy do partie vstoupí střelci a chameleoni. Oba mají nápaditý mechanismus, který opět zaručuje nekompromisní soupeření. A znovu se můžete těšit na škrábance na rukou, pokud mezi herním osazenstvem budou i ženy. Lovec umožňuje nejen pořádně zamíchat pořadím (vy jednu kartu získáte a soupeř ji ztratí), ale především nabízí zajímavý taktický prvek. Každý z hráčů musí být už předem rozhodnutý, který cíl si vybere. Většinou to bývá hráč, o kterém si všichni myslí, že je ve vedení. Není ale jednoduché ani správně zareagovat a ubránit své karty, protože obrázků ve hře je prostě tolik, že se čas od času někdo splete.

Jungle Speed: Safari - rozehraná hra

To chameleon zase hráče zvedne od stolu, pokud si zvolí tu zajímavější pohybovou variantu. Je dobře, že i zde je zvolen trest pro nejpomalejšího hráče. Tím se eliminuje nevyrovnané sezení. Zařazení tohoto rozšíření musíte ale pečlivě zvážit vzhledem k typu sezení a místnosti. Pokud hráči sedí na gauči a musí jeden druhého překračovat či přeskakovat, aby vylezli ven, pak raději chytejte totemy.

Hra je opět blesková. Celkem sice zažijete čtyřicítku kol, ale většina trvá jen několik vteřin a to zaručuje, že partie skončí během přibližně čtvrt hodiny. Díky tomu Jungle Speed: Safari tvoří výbornou zábavu pro všechny příležitosti. Lze ji hrát i ve dvou, ale nebudeme nikomu nic nalhávat, tahle hra je primárně určena pro širší kruh. Přesto i tak stále reflexy hrají hlavní roli a zábava zůstává.

Obrázky na totemech jsou záludně prohozené, takže hráči se velmi často při volbě jídla zmýlí. Když budete chtít maso, automaticky sáhnete po červené, u banánů po žluté. Ale ouha, všechno je jinak, protože barvy samotných totemů se nám pomíchaly. Musíte věřit jen a jen obrázkům na nich nalepeným.

Jungle Speed: Safari - karty

Jungle Speed: Safari je zajímavým následovníkem klasiky, která nám před mnoha lety představila možnosti postřehových her. Teď se vrací a přináší už menší novinky, ale i v novém kabátě je to zábava. Totemy nechybí a všichni se tak budou cítit na safari jako doma. Jungle Speed: Safari je příjemná party hra skvělá na odreagování.

AutorThomas Vuarchex, Pierrick Yakovenko
IlustraceThomas Vuarchex
VydavatelAsmodee, Asterion Press, Kaissa Chess & Games, Lifestyle Boardgames Ltd, Rebel Sp. z o.o.
Herní doba15
Minimální věk5 and up
KategorieAction / Dexterity, Card Game, Children's Game, Party Game
MechanismyPattern Recognition
RozšířeníJungle Speed Safari: Hyena Promo Card
RodinaGame: Jungle Speed, Theme: Safaris
Alternativní názvyJungle Speed Safari (Дикие Джунгли Сафари)

Jungle Speed: Safari je příjemnou party hrou, která chce navázat na úspěch starší klasiky. Sice v některých prvcích kopíruje jiné hry (napodobování zvířat), ale přináší svoje vlastní úkoly a nápady, které ze hry dělají legrační zábavu. Hráči tentokrát otáčí karty po jednom a ne všichni současně. Stále ale musí reagovat ve stejnou chvíli a jen ten nejrychlejší získá bod, nebo naopak nejpomalejší jej ztratí. Záleží na typu karty. Hra je velice rychlá a neustále napínavá, lze ji hrát s malými dětmi, ale i v hospodě s dospělými, pokud jim nevadí, že se na ně budou ostatní koukat trochu nedůvěřivě. Ve dvou to sice není ono, ale to jsme tak trochu čekali, protože s více soupeři vše funguje. Pěkné zpracování pak už je jen tím ideálním zakončením. Jungle Speed vyrazil na Safari a vrátil ze zcela změněný, ale stále zábavný!

+ dodatečná pravidla pro lovce
+ hráči tentokrát neodhalují karty současně
+ pět totemů