Recenze: Zachraňte tučňáky – udělejte dobrou věc

Zachraňte tučňáky - balení

Je na čase udělat dobrou věc. Třeba alespoň tak, že se naučíme, co to vlastně ta ekologie je a třeba se i něco naučit o souznění s přírodou. To všechno je nejdůležitější učit budoucí generace. Děti by si měly být dobře vědomé toho, že svět je plný živých bytostí, které potřebují chránit. Třeba jako tučňáci, které možná zachráníme.

Právě to je tématem hry Zachraňte tučňáky, kterou vydává pod názvem Penguin Rescuer Game společnost Wonderworld. V češtině je tato hra k dostání zásluhou firmy Purco (iSale.cz), ale před samotným názvem hry nejde přehlédnout také zelený nápis ECO series, který označuje, že tato hra je vyrobena s ohledem na přírodu.

Tak se na to podívejme spolu s tučňáčkem, který na nás kouká z krabice. Zbytek prostoru na balení z nepříliš pevného materiálu zabírá obrázek průběhu hry. Po otevření najdeme uvnitř herní plán s šestistrannými políčky, zobrazující nějakou blíže nepojmenovanou část Antarktidy.

Zachraňte tučňáky - připravená hra

Volné moře je v rozích doplněno velkými ledovci, kde čekají tučňáčí rodinky na opozdilce, které najdete v samostatném pytlíku. Ten je vyrobený z papíru a díky tomu působí opravdu příjemným dojmem. Uvnitř pak jsou dřevěné figurky nelétavých ptáčků ve fraku, větší kostku s obrázky a také trojici malých ledovců.

Výbavu krabice pak dokončují archy s šestiúhelníkovými dílky, které mají na sobě různé barevné proužky. Některé z nich ale obsahují obrázek kosatky. Už nám zbývají zmínit pouze pravidla (česká i anglická) a jsme na konci seznamu komponent.

Na začátku partie připravíte do středu tři různě vysoké tající ledovce, ze kterých se snaží skupinka dvanácti tučňáků dostat do bezpečí. Jejich figurky tedy rovnoměrně po čtyřech rozmístíte na tyto ledovce. Tučňáci to budou mít těžké, protože ve vodě řádí kosatky a mezi nimi a záchranou je zatím pouze nevypočitatelné moře. Na hráčích bude, aby dobře využili dílků a postavili jim most. Všechny žetony rozloží hráči stranou vedle plánu.

Zachraňte tučňáky - rozehraná hra

Začínající hráč si vezme dřevěnou kostku a poprvé s ní hodí. Obrázky na ní mu mohou pomoci dosáhnout jeho vítězného cíle. Čtveřice obrázků šetrných k přírodě (větrná elektrárna, kolo či solární panely) umožní hráči vždy stejnou věc – položit jeden nový dílek mostu na plán. Při tom musí ale dodržet základní pravidlo, že barvy na destičce musí souhlasit s jeho sousedy.

Naopak v případě, že mu padne auto nebo továrna vypouštějící mraky kouře, musí buď přiložit nový dílek kosatky, nebo otočit na stranu s kosatkou jedno ze zdánlivě bezpečných políček na plánu. Tak se může snadno stát, že se některý z tučňáků ztratí pod hladinou a už se v této partii nevynoří. Kosatka jej spolkla a na jeho záchranu už je pozdě.

Políčka s kosatkami jsou už do konce partie ztraceny a nelze přes ně přecházet. Pokud se hráči podařilo vytvořit volný průchod na pevninu, může si vzít jednoho z tučňáků, zachránit jej a ponechat si jej u sebe. Všichni účastníci se tak střídají v pokládání nových dílků a vytváření cestiček. Partie končí ve chvíli, kdy dojde zásoba dílků. Ten z nich, kdo dokáže zachránit nejvíce tučňáků, se stává vítězem.

Zachraňte tučňáky - rozehraná hra

Zachraňte tučňáky je hra, která o sobě prohlašuje, že je kooperativní. Hráči si sice mohou navzájem pomáhat s vytvářením cestiček, ale pak nedává smysl, že vyhrát může vždy pouze jeden z nich. Všichni tak mají chuť se snažit nasbírat co nejvíce postaviček jen a jen pro sebe.

Bohužel pravidla (ani česká, ani originální) nijak nevysvětlují pohyb tučňáků. Není tedy jasné, jestli se s nimi chodí po krocích, nebo doběhnou do bezpečí naráz ve chvíli, kdy je vytvořená cesta. Zkoušeli jsme obě verze a lepší je ta bez posouvání. To jinak dělá hru velmi zdlouhavou a nudnou.

Při využití pravděpodobnější možnosti hráči pouze staví cestičku z ledovce na souš. V tuto chvíli už je všechno jen na šikovnosti hráčů, kterým může snažení pokazit jen smůla a objevivší kosatka. Ovšem jakmile si jednou vytvoří cestičku, je jednoduché převést všechny figurky. Proto nakonec ani tato verze pohybu nefunguje. Takovéto zásadní opomenutí v pravidlech hry se podepisuje na celém zážitku z hraní.

Zachraňte tučňáky - detail herního plánu

Nakonec teprve video na stránkách prodejce vnese do věci jasno – hráči budou s tučňáky pohybovat. To ale znamená, že hra je zdlouhavá, protože v každém tahu lze udělat pouze jeden krok s jedním tučňákem. Nejkratší cesta z ledovce na pevninu jsou čtyři kroky. Při dvanácti tučňácích to znamená minimálně 48 tahů. Ovšem stále není jasné, kdy se mohou figurky pohybovat. Navíc na konci videa je zmíněno, že pokud zůstanou uprostřed nějací uzavření tučňáci bez možnosti úniku, prohrávají všichni. Ale v tištěných pravidlech budete tuto informaci hledat marně.

Díky dřevěnému provedení je hra vhodná i pro ty nejmenší děti. Všechny komponenty jsou velké, takže nehrozí jejich snadné spolknutí. Nejmenší jsou paradoxně sami tučňáci. Nejvíce tak na hře oceňujeme její ekologické poslání, které dodržuje sama zpracováním. Herní plán je ale vyroben z příliš tenkého kartonu a má tendenci se prohýbat. I samotné dílky jsou příliš tenké a špatně se s nimi manipuluje.

Bohužel všechno kromě snahy o ekologické vzdělání je ve hře Zachraňte tučňáky špatně. Pro nás se z ní stává dokonalý případ toho, jak by zábavná hra pro děti neměla vypadat. Nemá doladěná pravidla a ani pěkné dřevěné figurky to nezachrání.

Zachraňte tučňáky se snaží nenásilnou a zábavnou formou představit dětem myšlenky ekologie. Zatímco obrázky obnovitelných zdrojů přináší dobro, auta a továrny podporují úhlavní nepřátele tučňáků – kosatky. Hráči vytváří tučňákům z dílků cestu do bezpečí, ale potřebují k tomu trochu štěstí v hodech kostkou. Teprve pak mohou umístěním žetonu ovlivnit, jak se bude hra vyvíjet. V pravidlech se dozvíte, že si hráči mají navzájem pomáhat, ale ve skutečnosti je na konci pouze jeden vítěz – ten, kdo zachrání nejvíce tučňáků. To se navzájem vylučuje. Navíc z pravidel není jasné jak a kdy by se měly postavičky pohybovat. Díky nedostatkům v pravidlech je Zachraňte tučňáky nepovedenou hrou. Nebýt toho, mohla pro ni ještě být záchrana a mohla pobavit alespoň trochu.

+ ekologické téma
+ dřevěné postavičky

- v pravidlech chybí zásadní informace