Recenze: Mare Balticum – když je moře z plastelíny

Mare Balticum - balení

Když jsem naposledy vyrážel na moře, pamatuji si, že ještě bylo všechno v pořádku. Jenže pak jsem s pocitem dobrého úlovku ulehl do své kajuty. A když jsem se probudil, nejdřív jsem si myslel, že jsem se zbláznil. Celý svět najednou byl vzhůru nohama. Moje ruce, dveře, komín naší bárky i voda. Všechno bylo z plastelíny. Nevím, co se stalo, ale když jsem zahlédl pod hladinou ploutev, věděl jsem jedno: moje poslání se nemění. Jsem rybář a lidi budou mít brzy prázdné své plastelínové žaludky.

Tak si představuje proměnu našeho světa Filip Miluński, který je autorem deskové hry Mare Balticum. To vyšlo pod hlavičkou firmy Leonardo Games (Gry Leonardo) v roce 2011. Grafický kabátek z plastelíny zpracoval Piotr Slaby a při tvorbě hry pomohl třeba i další polský designér – Lukasz Pogoda (Basilica – recenze).

Už samotná krabice svoji plastelínovou povahu nezapře, vlny i loď jsou viditelně z plastelíny, ale celý box je naštěstí kartonový. A to samé platí i pro interiér, na jehož vrcholku je složený herní plán. Ten vyobrazuje Baltské moře a pět měst, která ho lemují – polský Gdaňsk, lotyšská Riga, švédský Stockholm, ruský Petrohrad a dánskou Kodaň. Spojují je pouze mořské vody a velká modrá políčka, do kterých je rozděleno. Po stranách uvidíme i stupnici času ukazující roční období a odpočítávající rybářům čas do chvíle, kdy jejich zdroj obživy zamrzne.

Mare Balticum - připravená hra

Na hráče čeká ale také hromádka kartonových komponent. Jejich výčet začneme určitě u hráčských plánů, které se mezi sebou odlišují jen barvami v rozích a na několika dalších místech. Jinak ale mají všechny stejné rozložení pro náklad lodi nahoře, uprostřed sklad a úplně dole tržiště pro prodej úlovků. Podlouhlé destičky kontraktů jsou použité pouze v rozšířené verzi hry. To kulaté žetony s úlovky budou potřeba vždy, ať už ukazují lososa, tresku nebo platýse. Žetony mají ale i jiné poslání. Jsou zde kolečka firem, času a poptávky. Hráčům velmi dobře poslouží také černý pytlík a hromádka dřevěných lodiček.

Na začátku si každý z hráčů vybere jednu barvu a vezme si od ní desku, lodičky a žetony firmy. Všechny ryby i jantar je třeba nasypat do pytlíku, ve kterém si zatím budou v klidu plavat. Hráči ale hned řadu z nich vyloví a zaplní s nimi každou pozici na herním plánu. Na většině plochy bude vždy plavat pouze jedna ryba. Výjimku tvoří tmavá území, do kterých je vždy třeba nalosovat hned dva žetony. Každé město pak dostane náhodné žetony poptávky. Všichni si také vyberou svoje startovní město a partie může začít.

Ve svém tahu mají hráči vždy tři akční body, které mohou libovolně rozdělit mezi tři akce nebo klidně opakovat jednu vícekrát. Tou první na cestě za rybářským úspěchem je pohyb lodí. Každý účastník má hned několik bárek, které na herním plánu budou vždy tvořit řadu (na začátku partie tedy hráč přikládá lodě, které ještě nevypluly). Řadu nesmí nikdy přerušit, takže většinou lze posouvat pouze první a poslední loďku.

Mare Balticum - připravená hra

Díky tomu vždy obsazuje hráč více políček a má lepší možnost, jak lovit ryby nebo vykládat svoje úlovky v přístavu. První z těchto dvou možností je jednoduchá – stačí, aby jedna z bárek kotvila na pozici, kde se nachází žeton ryby nebo jantaru. Hráč může takový žeton vzít a naložit jej do svého podpalubí (jantar se přesouvá rovnou do skladu).

Samotné ryby ale může hráč vyložit vždy pouze v přístavu, který o takový druh má zájem. Přesunout z lodě do skladiště lze pak libovolný počet žetonů, které skončí obrázkem dolů na jedné ze tří pozic. S každým vylosovaným žetonem času, který sdílí místo v pytlíku s rybičkami, se blíží konec partie. Každé pole Baltského moře, které už na sobě nemá žádnou rybku ani loď, musí být hned doplněno žetony nalosovanými z pytlíku.

Především ale v takový moment hráči vždy dostanou šanci použít jeden ze svých obchodních žetonů a položit násobek k jednomu druhu rybek na tržišti. Tak si hráči sami vybírají, jaké body dostanou za dané ryby na konci – na výběr jsou násobky nuly až trojky. Rozhodnutí ale padají v průběhu celé partie a není jednoduché si zvolit dobře. Jakmile je vytažen poslední žeton času, mají všichni ještě jeden tah. Poté si soupeři sečtou body za vyložené ryby a vynásobí je zvolenými sázkami. Hráč s nejvyšším součtem se stává vítězem.

Mare Balticum - rozehraná hra

Mare Balticum je naprosto jednoduchou a základní hrou doručovacího typu. Bodování samotné je velice jednoduché, ale hráči si sami volí, na které ryby se budou specializovat. Právě tyto rozhodnutí v průběhu partie mají zásadní vliv na úspěch. Navíc mají i pátý žeton, který jim nařizuje zaplatit daň v podobě dvou ryb.

V celkovém pohledu ale hra zůstává velice jednoduchá. Díky tomu je skvěle přístupná pro děti, které snadno vše pochopí a lze ji s nimi hrát dokonce už od šesti let! Ve hře není žádné složité počítání a vyzvedávání rybek prostě děti bez problémů zvládnou. Hra je navíc dostatečně barevná, aby si udržela jejich zájem po celou dobu partie. Ta trvá většinou takových třicet minut.

To ale neznamená, že by se u hry nemohli pobavit i dospělí (jediným nedostatkem pro ně může být menší míra interakce a ovlivnění soupeřů). Už základní verze sama je díky své přímočarosti a pohodovému nádechu příjemnou zábavou. Ovšem pravidla nabízí hned dvě rozšíření. V první sami hráči určují první dodávkou rozložení poptávky a tím je rozšířena možnost taktického ovlivnění hry. Druhá varianta ale obsahuje kontrakty, které si mohou hráči kdykoliv v průběhu partie zvolit. Tyto smlouvy umožňují získat na konci partie body dalším způsobem.

Mare Balticum - hráčská deska

Hráči mohou sdílet pozice a často si tak navzájem vyfouknou úlovky. Právě to je také důvodem, proč Mare Balticum nelze hrát ve dvou. Je to trochu škoda, ale plán je poté příliš prázdný a hráči mají absolutní volnost. Proto pak hra vůbec nefunguje a není žádným soupeřením. Počty lodí pro hráče se liší podle účasti soupeřů, takže napříč různými počty je hra stejná, pokud jde o samotné dojmy. Opačný problém pak platí v pěti, kdy mají hráči příliš malou flotilu, aby se rychle dokázali pohybovat po plánu. Nejlépe tedy funguje ve třech a čtyřech.

Hra má opravdu krásnou grafiku. Naprosto originální vzhled je jedním z důvodů, proč si hry všimnete. Naštěstí vzhled není všechno, co na ní je zajímavé. Mare Balticum se dětem prostě líbí a baví je. Ale neberte ji pouze jako jednoduchou dětskou hru, protože umí umožnit relaxaci i starším hráčům. Nenabízí žádná složitá rozhodnutí, jen nenáročnou zábavu.

AutorFilip Miłuński
IlustracePiotr Słaby
VydavatelLeonardo Games
Počet hráčů3 - 5
Minimální věk6 and up
(8 voters)
KategorieChildren's Game, Nautical, Transportation
MechanismyPick-up and Deliver, Set Collection
RodinaRegion: Baltic Sea, Theme: Fishing / Angling

Mare Balticum je hra, ve které budete lovit ryby a poté je převážet do přístavů, ve kterých o ně stojí. Hráči pohybují po mapě nerozlučnou řadou svých lodí, čímž se zvyšuje počet možností, které mají ve svém tahu k dispozici. V průběhu hry s proměnlivou dobou konce (pátý vylosovaný žeton času) si vsadí na svoji schopnost sbírat pouze některé druhy ryb, ke kterým přiřazují násobky. Celá partie je velice rychlá a neuvěřitelně přístupná dětem, které nadchne. Velký podíl na tom má krásná plastelínová grafika a ačkoliv v pěti není partie úplně nejlepší, přesto můžeme Mare Balticum doporučit jako velmi dobrou rodinnou hru.

+ skvělá hra pro děti
+ herní doba do třiceti minut
+ taktičtější varianty v pravidlech