Recenze: Karuba – dobrodružství v džungli plné pokladů v češtině

Existuje příběh o celých městech ze zlata ukrytých někde v džungli. Jestli tomu věříte, nebo ne, záleží jen na vás.

Hledání pokladů je vždy velkým dobrodružstvím. Zavede vás do nejtemnějších vod, na vrcholky nejvyšších hor a hluboko do džungle, kde vás ohrožují jedovatá stvoření. Každý krok směrem k zlatu nebo drahým kamenům nese riziko, ale stojí to za to!

Ačkoliv by se mohlo zdát, že doba hledačů pokladů je za námi, opak je pravdou. Stále jsou s námi ve světě fantazie, ať už jsou to postavy jako Nathan Drake nebo Indiana Jones. A nově se k nim přidávají další, i když zatím bez jména. To díky deskové hře Karuba, kterou pro nás připravil Rüdiger Dorn jako součást nové rodinné řady her od HABA. Tato hra je novinkou v češtině od oficiálního distributora značky HABA pro ČR a SR, a ilustrace k ní vytvořil Claus Stephan.

Béžová krabička skrývá své vlastní poklady, a hráči jistě s nadšením vytáhnou hru a začnou hrát. Nejprve potřebují čtyři velké herní plány, rozdělené na šachovnicová pole s souřadnicemi ve stupních od deseti do stodeseti (jednou pro pláž a podruhé pro džungli). Každý hráč obdrží sadu dobrodruhů, svatyní (čtyři v různých barvách) a sadu cest džunglí v jedné barvě na zadní straně. Body do hry přinášejí tajemné stavby v džungli vytvářející hromádky s klesajícími hodnotami. Vedle nich leží krystaly a zlaté nuggety.

Před začátkem hry hráči rozmístí své svatyně a dobrodruhy. Společně se dohodnou na pozici jedné barvy, kterou ostatní následují. Také si zvolí vůdce, který zamíchá destičky džungle, zatímco ostatní je rozloží kolem plánu podle čísel. Vůdce následně odhalí horní destičku ze své hromádky, a ostatní hráči se snaží najít odpovídající číslo ve své zásobě. Poté umístí destičku na herní plán, respektujíce šachovnici a správné napojení cest.

Položení destičky není povinné, hráči mohou také destičku zahodit a posunout jednoho ze svých hrdinů. Důležitým prvkem je, že čím víc stran destička směřuje (od dvou do čtyř), tím je hodnotnější. Hráč může takto pohnout libovolnou figurkou po postavených cestách začínajících u pobřeží. Pokud cestou narazí na kámen, může ho později sebrat.

Když dobrodruh dorazí ke svatyni, získá nejhodnotnější destičku dané barvy. Hráči pokračují v budování stezek k pokladům a snaží se je získat. Hra končí, když hráč dosáhne všech čtyř svatyň nebo jsou odehrány všechny 36 destiček džungle. Hráči si poté sečtou body za destičky svatyň, dva body za každý zlatý nugget a jeden bod za krystal. Vítězem je ten, kdo má nejvíce bodů.

Karuba může působit jako běžná hra propojující cesty, ale významně se odlišuje, když stavíte cesty od pobřeží do hluboké džungle. Začnete si uvědomovat, že každý pohyb vyžaduje obětování destičky, která by jinak mohla přispět další cestou. Hra klade důraz na to, jak efektivně využíváte stejné cesty pro více hrdinů, protože ne všichni mají přímou cestu ke svému cíli. Musíte důmyslně využívat každou destičku.

Hráči se neustále rozhodují, jak správně použít každou destičku. Hra tedy nezáleží pouze na správném umístění na mapě, ale také na rozhodování, kterou destičku zahodit. Ve hře není místo pro náhodu; hráči mají stejné počáteční podmínky, a je na nich, jak si s nimi poradí. Hra je variabilní díky různým startovním místům chrámů a dobrodruhů.

Hráči nemají vliv na ostatní, každý řeší svůj vlastní hlavolam. Jediná výtka může být absenci konfliktu, ale to by mohlo narušit dojem rovnosti podmínek. Bez ohledu na to, zda hrajete ve dvou, třech nebo čtyřech hráčích, zážitek zůstává stejný. Hra není zdlouhavá, každý tah má omezený čas, což znamená, že hra trvá rozumnou dobu.

Karuba je skvělou zábavou, kombinující taktiku a přemýšlení. Každý krok, tah a chyba se počítá. Nabízí vyvážený mix náročnosti pro různé typy hráčů.

Facebook: @HabaCeskoSlovensko

Instagram: @haba_cesko_slovensko